Normaaliaika on järkevin vaihtoehto. Ei kukaan talvella kuitenkaan pelaa jalkapalloa, tennistä tai golfia ulkona. Sisähalleissa on valot. Kenelläkään suomalaisella ei ole kokemusta siitä, millaista olisi elää Suomessa talvella kesäajassa. Ei ole mitään mieltä ottaa käyttöön sellaista aikaa, jota ei ole Suomessa ollut ikinä käytössä. Kukaan ei osaa sanoa mitään haitoista eikä hyödyistä, joten on puhdasta spekulaatiota puhua kesäajan hyödyistä talviaikana. Normaaliajasta on monella ainakin jonkinlaisia muistikuvia, sillä olihan se käytössä myös kesäaikaan aina 1980-luvun alkuun - eivätkä kesäkuukaudet olleet lainkaan liian pimeitä.
Pysyvä kesäaikahan tarkoittaisi, että eläisimme talvella Venäjän ajassa. Suomi on ollut kuitenkin jo yli 100 vuotta itsenäinen ja olemme eläneet omassa ajassamme. Kesäaika talvella tarkoittaisi pimeitä aamuja ja lisääntynyttä aamu- ja päiväaikaista väsymystä. Mikäli Ruotsi ja Keski-Euroopan maat päätyisivät pysyvään talviaikaan ja Suomi pysyvään kesäaikaan tarkoittaisi se, että aikaero Suomen ja Ruotsin välillä kasvaisi kahteen tuntiin. Mikäli taas Suomi päätyisi normaaliaikaan ja Ruotsi ja Keski-Eurooppaa päätyisivät kesäaikaan olisimme samassa ajassa. Siitä olisi paljon lisähyötyä. Jos taas myös Ruotsi ja Keski-Eurooppa päätyisivät normaaliaikaan pysyisi aikaero nykyisellään, eikä se kasvaisi. Tietysti aikaero pysyisi nykyisellään myös jos kaikki siirtyisivät pysyvään kesäaikaan. Kuten sanottu, silloin siirtyisimme tuntemattomaan. Etelä-Euroopassa asia on hieman erilainen kuin Suomessa, sillä siellä ei ole Suomen kaltaista pimeää talvea eikä toisaalta myöskään valoisaa kesää.
Kokonaisuudessa vaaka painaa selvästi pysyvän normaaliajan puoleen.
Nimenomaan kesäaika juuri siksi koska sitä ei ole ikinä ollut talvella, talvet pimenevät entisestään etelä-Suomessa, kun lumisuus vähenee ilmastonmuutoksen seurauksena, kellojen siirtely otettiin käyttöön, koska se katsottiin paremmaksi, kuin pysyvä talviaika, EI MITÄÄN JÄRKEÄ PALATA ENTISEEN
kesäajan kannattaja 27. lokakuuta 2018 kello 17.52.34
Elokuussa oli paljon pimeämpää 70 luvulla, silloin eron juuri huomasi nykyiseen, kesä tuntuu pitemmältä, kun elo ja syyskuussa on valoisampaa kauemmin. Kyllä ainakin minun lapsen lapseni pelaavat vielä ulkona jalkapalloa, nyt näkee vielä vaikka kello on 17.45, mutta ei enää huomenna, kun kellot käännetään ensi yönä. En tajua miksi sotket tähän politiikkaa. Minä en ole niin kalkkis vaikka kohta 70 vuotias, että en uskaltaisi vaihtaa parempaan, jos sitä ei ole ennen ollut. Huonouninen olen ollut lapsesta asti , silti kesäaika sopii minulle, minulla on hyvin tarkka sisäinen kello, maaliskuussa alan jo ennen kellojen siirtoa heräämään aikaisemmin, kun tulee valoisaa ja on kiva kun voi valvoa kesällä myöhempään kesäajassa. Pimeä kausi joka alkaa marraskuussa on kauhea ja masentava ja pahenee, kun lumet loppuu etelä -Suomesta ilmastonmuutoksen takia.
Talviajan kannattaja 1. marraskuuta 2018 kello 15.44.37
Kesäaikaan siirtyminen ja kellojen kääntely on tutkitusti ollut suuri virhe ja karhunpalvelus ihmisten hyvinvoinnille ja terveydelle. Ei sellaista kannata valita tai kokeilla, josta on näyttöä, että se ei ole hyvä ihmisille.
Kukaan suomalainen ei ole koskaan elänyt kesäaikaan talvella
@MarkkuPartinen
17. lokakuuta 2018 kello 22.02.43
Normaaliaika on järkevin vaihtoehto. Ei kukaan talvella kuitenkaan pelaa jalkapalloa, tennistä tai golfia ulkona. Sisähalleissa on valot. Kenelläkään suomalaisella ei ole kokemusta siitä, millaista olisi elää Suomessa talvella kesäajassa. Ei ole mitään mieltä ottaa käyttöön sellaista aikaa, jota ei ole Suomessa ollut ikinä käytössä. Kukaan ei osaa sanoa mitään haitoista eikä hyödyistä, joten on puhdasta spekulaatiota puhua kesäajan hyödyistä talviaikana. Normaaliajasta on monella ainakin jonkinlaisia muistikuvia, sillä olihan se käytössä myös kesäaikaan aina 1980-luvun alkuun - eivätkä kesäkuukaudet olleet lainkaan liian pimeitä.
Pysyvä kesäaikahan tarkoittaisi, että eläisimme talvella Venäjän ajassa. Suomi on ollut kuitenkin jo yli 100 vuotta itsenäinen ja olemme eläneet omassa ajassamme. Kesäaika talvella tarkoittaisi pimeitä aamuja ja lisääntynyttä aamu- ja päiväaikaista väsymystä. Mikäli Ruotsi ja Keski-Euroopan maat päätyisivät pysyvään talviaikaan ja Suomi pysyvään kesäaikaan tarkoittaisi se,
että aikaero Suomen ja Ruotsin välillä kasvaisi kahteen tuntiin. Mikäli taas Suomi päätyisi normaaliaikaan ja Ruotsi ja Keski-Eurooppaa päätyisivät kesäaikaan olisimme samassa ajassa. Siitä olisi paljon lisähyötyä. Jos taas myös Ruotsi ja Keski-Eurooppa päätyisivät normaaliaikaan pysyisi aikaero nykyisellään, eikä se kasvaisi. Tietysti aikaero pysyisi nykyisellään myös jos kaikki siirtyisivät pysyvään kesäaikaan. Kuten sanottu, silloin siirtyisimme tuntemattomaan. Etelä-Euroopassa asia on hieman erilainen kuin Suomessa, sillä siellä ei ole Suomen kaltaista pimeää talvea eikä toisaalta myöskään valoisaa kesää.
Kokonaisuudessa vaaka painaa selvästi pysyvän normaaliajan puoleen.
Kesäaika
26. lokakuuta 2018 kello 22.40.39
Nimenomaan kesäaika juuri siksi koska sitä ei ole ikinä ollut talvella, talvet pimenevät entisestään etelä-Suomessa, kun lumisuus vähenee ilmastonmuutoksen seurauksena, kellojen siirtely otettiin käyttöön, koska se katsottiin paremmaksi, kuin pysyvä talviaika, EI MITÄÄN JÄRKEÄ PALATA ENTISEEN
kesäajan kannattaja
27. lokakuuta 2018 kello 17.52.34
Elokuussa oli paljon pimeämpää 70 luvulla, silloin eron juuri huomasi nykyiseen, kesä tuntuu pitemmältä, kun elo ja syyskuussa on valoisampaa kauemmin.
Kyllä ainakin minun lapsen lapseni pelaavat vielä ulkona jalkapalloa, nyt näkee vielä vaikka kello on 17.45, mutta ei enää huomenna, kun kellot käännetään ensi yönä. En tajua miksi sotket tähän politiikkaa. Minä en ole niin kalkkis vaikka kohta 70 vuotias, että en uskaltaisi vaihtaa parempaan, jos sitä ei ole ennen ollut. Huonouninen olen ollut lapsesta asti , silti kesäaika sopii minulle, minulla on hyvin tarkka sisäinen kello, maaliskuussa alan jo ennen kellojen siirtoa heräämään aikaisemmin, kun tulee valoisaa ja on kiva kun voi valvoa kesällä myöhempään kesäajassa. Pimeä kausi joka alkaa marraskuussa on kauhea ja masentava ja pahenee, kun lumet loppuu etelä -Suomesta ilmastonmuutoksen takia.
Talviajan kannattaja
1. marraskuuta 2018 kello 15.44.37
Kesäaikaan siirtyminen ja kellojen kääntely on tutkitusti ollut suuri virhe ja karhunpalvelus ihmisten hyvinvoinnille ja terveydelle. Ei sellaista kannata valita tai kokeilla, josta on näyttöä, että se ei ole hyvä ihmisille.