Siirry sisältöön

Heinolan päiväkoti- ja kouluverkon kommentointi

Puhekupla 76
Keskustelu | Heinolan kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tähän keskusteluketjuun toivotaan heinolalaisten kommentteja ja ideoita koskien päiväkotien ja koulujen palveluverkon uudistamista. Keskustelu on avoinna kaikille avoimeen kuulemistilaisuuteen 28.10.2019 saakka.

Keskustelussa on käytössä esimoderointi. Se tarkoittaa, että Otakantaa.fi:n ylläpito esitarkastaa rekisteröitymättömien käyttäjien kommentit ennen julkaisemista. Tämän vuoksi uudet kommentit eivät näy heti, ja sääntöjen vastaiset viestit jätetään kokonaan julkaisematta. Viestien tarkastaminen tapahtuu arkisin kello 8-18, ja se pyritään tekemään arkipäivisin vuorokauden sisällä viestin saapumisesta. 

Lisätietoa esimoderoinnista 

Perustiedot

Päättynyt: 28.10.2019

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Lusi vetovoimaiseksi

Profiilikuvan paikka

Heidi ja perhe
28. lokakuuta 2019 kello 8.06.15

Olemme huolissamme mitä tapahtuu meidän lähikoulullemme (Lusin koululle) kouluverkkoselvityksen myötä. Lusin koulun palon myötä Lusin alueen lapset ovat käyneet väistössä kirkonkylän koulussa, joka on pahimmillaan tarkoittanut päivittäin kahden tunnin matka-aikaa koululaiselle! Se on valtava määrä alakoululaiselle päivän ajasta (ensin taksilla Lusin koululle ja sieltä bussikyytiin bussin aikataulun mukaisesti).

”Koululaisen päivä alkaa kotiovelta. Koulumatka odotuksineen saa kestää lain mukaan enintään kaksi ja puoli tuntia, tai jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. Aikarajan lisäksi kannattaa miettiä myös sitä, millaiseksi lapsen päivän kokonaisuus muodostuu. Näyttää siltä, että koulukuljetusaika on lisäystä lasten ruutuaikaan samassa suhteessa: Matkan ajan tuijotetaan pientä älypuhelimen ruutua. Tällä voisi olettaa olevan vaikutuksia sekä lasten näköön että ryhtiin.” (Kuntaliitto)

Meitä huolestuttaa, miten lasten jaksamisen ja oppisen kanssa käy tässä yhtälössä! Kun toisena vaihtoehtona on käydä alakoulu lähikoulussa, jonne taksi vie lapset (ajallisesti matkaan menee noin 15 min / päivä).

Olemme myös huolissamme oppimisympäristöstä. Lusin koululla on mahtavat puitteet monipuoliselle oppimiselle. Lapsemme on monta kertaa kysynyt, että koska pääsee takaisin Lusin kouluun. Maalaismiljöö ja puitteet monipuoliselle oppimiselle ovat olleet erittäin tärkeitä jo päiväkotiaikana! Lapsemme on myös moneen kertaan kysynyt milloin eskarilaiset tulevat heidän ekaluokkalaisten kanssa samoille tunneille. Yhteisöllisyys ja eri ikäluokkien välinen toiminta on ollut todella merkittävää Lusin koulussa. Emmekä voi missään nimessä unohtaa ikäihmisten roolia! Yhteiset oppimiskokemukset alakoululaisten, päiväkotilaisten ja ikäihmisten kesken ovat tuoneet lisäoppia ja –arvoa koulutaipaleelle. Miten tälle kaikelle käy, jos Lusin koulua ei rakenneta. Olen varma, että tällainen yhteisöllisyys ja yhteistekeminen on vain vahvistanut ikäihmisten hyvinvointia ja kotona selviytymistä sen lisäksi mitä uutta lapset ovat oppineet ikäihmisiltä ja myös päinvastoin!

Aikanaan muutimme Lusiin juuri sen takia, että koulu ja päiväkoti olivat kylällä ja halusimme maalaismiljööseen. Lapsemme kasvaessa oli luonnollista ja turvallista hänen käydä ensin Lusin päiväkotia ja siitä ajatuksena siirtyä Lusin kouluun, ja vähitellen siirtyä yhä isompiin ympyröihin. Yhteisöllisyys ja pienemmät ryhmäkoot tuovat turvaa lapsen kasvulle ja kehitykselle, ja uskon vahvasti että huolella tehty pohjatyö luo hyvän perustan aikuisuudelle.

Yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteen kautta turvallisuus oppimisympäristöä ja muita koululaisia kohtaan kasvaa. Pienemmässä koulussa kaikki tuntevat toisensa, autetaan toisia herkemmin ja vedetään yhtä köyttä. Lapsilla ei ole paineita asettua tiettyyn muottiin, vaan jokainen saa kasvaa ja kehittyä omaan tahtiinsa. Samalla opitaan toisiltamme ja opitaan auttamaan, hyväksytään ja ymmärretään että kehitymme eri tahtiin. Yhdysluokkatoimintaa tukee se, että jos kehityt ja opit hitaammin, niin sinun ei tarvitse jäädä luokalle, vaan voit seuraavana lukuvuonna edetä tuttujen luokkakavereidesi kanssa, mutta kuitenkin omaa polkuasi. Todennäköisesti saat ikäluokkasi kaverit kiinni seuraavan vuoden aikana. Ja toisaalta, jos kehityt ja opit nopeaan tahtiin, niin sinulla on mahdollisuus edetä vanhemman ikäluokkasi tahtiin, jolloin koet koulunkäynnin mielekkääksi.

Aina katsotaan ennusteita, mutta eivät ne ole aina toteutuneet arvioiden mukaan. Heinolan väkiluku hiipuu ja nyt pitäisikin ajatella, miten saamme lisää asukkaita Heinolaan (eikä vain ikäihmisiä). Heinolalla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet tarjota erilaista toimintaa eri puolella kaupunkia. Lusissa on suuret mahdollisuudet kehittyä Heinolan pohjoispuolen keskittymäksi. Ympäristökunnat pienenevät, joten nyt olisi hyvä luoda katse sille ajatukselle, että miten kehitämme Heinolaa ja parannamme sen imagoa. On perheitä, jotka haluavat maalle asumaan, mutta eiväthän he muuta sinne, jos siellä ei ole lähikoulua. Lusi on niin mainiolla paikalla liikenneyhteyksienkin kannalta, että missään nimessä tätä ei pidä jättää huomiotta.