Siirry sisältöön

Lue lisää ja keskustele pulmasta: Lukioikäisten uupumus

Puhekupla 5
Keskustelu | Jyväskylän kaupunki
Keskustelu on päättynyt
Pulma: Lukioikäisten uupumus

Kuvaus: Lukiolaisten kokemat erilaiset uupumis- ja mielialaoireet, kuten masentunut mieliala ja ahdistuneisuus, ovat lisääntyneet. Tuoreimpien kouluterveyskyselyn 2019 tulosten mukaan tytöistä jopa 19,7% kokee kohtalaista tai vaikeaa ahdistuneisuutta. Myös Lukiolaisbarometrin tulokset (2019) vahvistavat aikaisempia havaintoja lukiovaiheen kuormittavuudesta. Noin joka kolmas lukiolaisista on kokenut opintojen ja muun elämän yhdistämisen jatkuvasti ongelmalliseksi sekä kokenut opiskelun henkisesti raskaaksi.

Haaste: Mitä voisimme tehdä, jotta lukiolaiset voisivat paremmin ja uupumis- ja mielialaoireet vähenisivät? Miten uudessa opetussuunnitelmassa (2021) Hyvinvointitaidot-kokonaisuus saataisiin kiinteäksi osaksi jokaisen opettajan työtä ja oppilaitoksen toimintaa?

Ketä koskettaa? lukio-opiskelijat, lukiossa toimivat opettajat ja opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset (terveydenhoitaja, psykologi, kuraattori), rehtorit, vanhemmat.

Perustiedot

Päättynyt: 20.1.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Lukiolaisen jaksaminen

Profiilikuvan paikka

Lukiolaisenkin vanhempi
8. tammikuuta 2020 kello 18.40.30

Voisiko lukio-opiskelun raamittamisessa palata hivenen taaksepäin: valmiiksi rakennettu lukujärjestys/opintosuunnitelma, pienemmät yksiköt, rauhaa solmia ihmissuhteita, yhteisöllisyyden rakentamista yhteisellä, vapaamuotoisemmalla tekemisellä-?

Profiilikuvan paikka

Samaa mieltä
11. tammikuuta 2020 kello 9.05.15

Tämä on oleellinen asia, juuri näin!