Siirry sisältöön

Vihdin seutuliikenne 2020 kuntoon ja turvaamaan koulu- ja työmatkat

Puhekupla 37
Keskustelu | Keskustan Vihdin kunnallisjärjestö
Keskustelu on päättynyt

keskusteluryhmä

Perustiedot

Päättynyt: 7.2.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Onko näitä Pohjolan liikenteen ostovuoroja pohdittu ollenkaan koululaisten ja työssäkäyvien kannalta?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. tammikuuta 2020 kello 9.55.54

Nyt näyttää siltä, että esim. Jokikunnalta ei pääse Nummelaan eikä sieltä takaisin oikein millään.

Profiilikuvan paikka

tm
8. tammikuuta 2020 kello 15.11.10

Tosiasiassa on kyse siitä, että haja-asutusalueella määräävässä markkina-asemassa oleva yhtiö käyttää asemaansa hyväkseen ja pyrkii sitä kautta monopoliin koko Vihdin alueella.

Käytännössä Länsi-Uudenmaan aluelipulla pääsee esimerkiksi Jokikunnalta aamulla seitsemältä kirkonkylälle Elyn ostamalla vuorolla, mutta ei Nummelaan, koska vaihtobussi ei ole enää ostoliikennettä. Miten täältä 15-17 vuotias kulkisi Vihdin lukioon tai Luksiaan? No - tietysti ainoastaan Pohjolan liikenteen omalla lipputuotteella. Tässä on kyse törkeästä aseman väärinkäytöstä pyrkimyksenä täydellinen monopoli.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
14. tammikuuta 2020 kello 14.45.54

tm kirjoitti:

Tosiasiassa on kyse siitä, että haja-asutusalueella määräävässä markkina-asemassa oleva yhtiö käyttää asemaansa hyväkseen ja pyrkii sitä kautta monopoliin koko Vihdin alueella.

Käytännössä Länsi-Uudenmaan aluelipulla pääsee esimerkiksi Jokikunnalta aamulla seitsemältä kirkonkylälle Elyn ostamalla vuorolla, mutta ei Nummelaan, koska vaihtobussi ei ole enää ostoliikennettä. Miten täältä 15-17 vuotias kulkisi Vihdin lukioon tai Luksiaan? No - tietysti ainoastaan Pohjolan liikenteen omalla lipputuotteella. Tässä on kyse törkeästä aseman väärinkäytöstä pyrkimyksenä täydellinen monopoli.

Tähän lisäyksenä, että ei pääse myöskään n. klo 8 lähtevällä. Eli Jokikunnalta Nummelaan ei pääse L-U seutulipulla aamuisin n. klo 7 lähtevällä eikä n. klo 8 lähtevällä bussilla. Ennen siis pääsi vaan eipä tänä vuonna.
Joku saattaisi ajatella, että kirkonkylältä pääsisi klo 7.35 vaihtaen bussia, mutta vaihtajan pitäisi siirtyä kirkonkylältä Porintien varteen valonnopeudella. Ottaen huomioon nuo n. lähtöajat ja sen, että eri liikennöijien kuskien ei tarvitse odottaa bussinvaihtajia, on matkan katkeaminen varmaa. Lähtöajat ovat muutenkin olleet pikkaisen liian myöhään, eli aivan tasaksi klo 9 tai klo 8:ksi on ollut vaikea ehtiä. Tosin nyt ei tästä ole väliä, ei pääse siis millään.

Elä missä asut, kävellen Nummelaan!

Vastaavasti Lohjalle ei pääse enää yhtä joustavasti.

Liikennöijienkin kannalta on varmasti harmillista pakottaa kylissäasujat käyttämään omia autojaan, kun heidän sinänsä hyvin suunniteltuja vuorojaan ei käytetää. Kyseessä on oikea muna-kana-ongelma, missä pitäisi löytyä yhteistyöhalua liikennöijienkin välillä.

Profiilikuvan paikka

Kysymys Paavolle
23. tammikuuta 2020 kello 10.34.08

Paavo Muranen, miten ehdotat että nämä liiketaloudellisesti kannattamattomat bussilinjat rahoitetaan?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. tammikuuta 2020 kello 18.47.52

Kysymys Paavolle kirjoitti:

Paavo Muranen, miten ehdotat että nämä liiketaloudellisesti kannattamattomat bussilinjat rahoitetaan?

"Kysymys Paavolle" -nimimerkille vastaan, että liiketaloudelliset päätökset varmasti kuuluvat liikennöijille, jotka myös kantavat liiketoiminnalliset riskit ml. kannattamattomuuden. He tietävät miten heidän toimintansa pysyy kannattavana. Yritin kaivaa kunnanhallituksen ostoliikenteen kilpailutuksista tietoa ja saada arviota minkälaisista summista on ollut mahdollisesti kyse, mutta en löytänyt tietoja. En myöskään ole nähnyt joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmaa, eli minkälainen joukkoliikennejärjestely on odotettavissa. Joukkoliikenteen kehittämissuunnitelmassa luulisi ajateltujen rata-investointienkin tuovan tarvetta yhdysliikennejärjestelyille ja toteutuessaan lisäävän myös Vihtiläisten kylien houkuttelevuutta. Mutta näitä odotellessa ehdin perheeni kansssa kyyditsemään lapsiamme milloin Nummelaan ja Lohjalle, joten "Kysymys Paavolle"-nimimerkin verosäästöt tulevat kukkarostamme :)
Voin sanoa, että olen kyllä nähnyt Vihdin strategisen yleiskaava 2050 joukkoliikenneväylä skissit liitekartoissa ja miettinyt, että onko muutos parempaan vai huonompaan, kun en näe mistään miten ja mikä liikennöi missäkin tänään Vihdissä.
Periaatteessa perkaamalla aikataulupalveluista pysäkkiluettelo kerrallaan sen vertailun olisi voinut tehdä, mutta ei maksa vaivaa. Häviää metsä puilta.
Rahoituspuoli ei kuitenkaan ole tässä otakantaa-hankkeessa se pointti vaan siinä, että Vihtiläinen seutuliikenne saadaan toimivaksi ja mm. koululaiset pääsevät kouluihinsa. En tiedä onko nimimerkki nyt vain haastamassa vai aidosti huolissaan siitä miten julkinen liikenne ylipäänsä pitäisi yhteiskunnassamme ja Vihdissä rahoittaa.
Veikkaanpa, että aika monessa pks seudun joukkoliikenteen parannushankkeessa on tilanne se, että ei kannata nk. murehtia upotettuja kustannuksia vaan pitää katsoa eteenpäin. Samaa suosittelisin tänne meidänkin alueelle nk. positiivisen kautta.
Onneksi tähän asiaan on minua viisaammat jo pureutuneet ja kannattaa siis lukea Evastiinan kommentti asiasta ja pohtia, olisiko Vihdissä oikeasti järkeä lähteä kehittämään tätä asiaa yhdessä. Yhdessä tässä pitää nähdä se, että seutuliikenne pitäisi mieltää niin, että julkinen liikenne kattaa naapurikunnat ja näinollen läpiliikennöinti myös luuttuaa haja-asutusalueet tarkkaan. Rakentamalla aikataulut niin, että töihin, kouluihin pääsee ilman matkan katkeamista ja eritoten harrastusaikoina niin, että edes puoleenväliin pääsee samalla lipulla, veikkaan saavamme myös ympäristöystävällisen vaihtoehdon yksityisautoilulle.
https://www.otakantaa.fi/fi/keskustelut/408/kommentti/6317/#kommentti-6321

Profiilikuvan paikka

Vastaus Paavolle
24. tammikuuta 2020 kello 9.17.35

"liiketaloudelliset päätökset varmasti kuuluvat liikennöijille, jotka myös kantavat liiketoiminnalliset riskit ml. kannattamattomuuden. He tietävät miten heidän toimintansa pysyy kannattavana."

Aivan oikein, Paavo. Liikennöitsijä tietää miten toiminta pysyy kannattavana. Sääntö numero yksi: älä aja vuoroja jotka eivät kannata. Sääntö numero kaksi: lue sääntö numero yksi.

"Rahoituspuoli ei kuitenkaan ole tässä otakantaa-hankkeessa se pointti "

Niinpä, asioiden rahoitus ei tunnu koskaan olevan mikään pointti näissä keskusteluissa ;-) Vaaditaan tuhat hienoa ja sata mukavaa asiaa julkisista varoista, joihin ei todellisuudessa ole varaa.