Siirry sisältöön

Vihdin seutuliikenne 2020 kuntoon ja turvaamaan koulu- ja työmatkat

Puhekupla 37
Keskustelu | Keskustan Vihdin kuntayhdistys ry
Keskustelu on päättynyt

keskusteluryhmä

Perustiedot

Päättynyt: 7.2.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Lasten oikeus ja mksei myös eläkeläisen oikeus harrastuksiin vaarassa Vihdissä?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
19. tammikuuta 2020 kello 13.59.09

Noista jokaiselle lapselle harrastus lähdöistä voisi todeta, että https://www.lapsenoikeudet.fi/blogi/lapsella-on-oikeus-harrastaa-lastenviikko-tutuksi/ on parhaasta pästä.
http://www.lastenviikko.info/
Keskustelen muuten mielelläni niiden kanssa, joiden mielestä lasten ei tarvitse harrastaa mitään.

Mikä sitten on kylämme kannalta tärkeää, on se, että lapsi "pääsee" harrastuksiin, eli matkustaminen hoituu jotenkin.
Koska harrastuspaikkoja on nyt saatu hyvin mm. kirkonkylälle, niin sinne pitäisi päästä helposti ja sieltä takaisin. Mieluusti ilman vanhempien avustusta.
Tämä tarkoittaa alakoululaisten kannalta järkeviä jokikunnalta lähtö- ja paluuaikoja julkiselle liikenteelle, hoidettiin se sitten miten vain.
Tuoreessa muistissa oli väärään aikaan päivisin kulkeva bussi Jokikunnalta, jolla ei siis päässyt kirkonkylälle treeneihin sopivasti.
Harrastusten ollessa muualla Vihdissä, pitäisi seutulipun toimia ja vastaavasti aikojen natsata harrastusten aloitus- ja lopetusaikoihin:
Voisitte käydä peukuttamassa tätä kommenttia otakantaa-hankkeessa Vihdin seutuliikenteestä
, jos mielestänne tarvitaan erityinen nuorten seutulippu: https://www.otakantaa.fi/fi/keskustelut/408/kommentti/6300/
Seutuliikenteellä tarkoitan sitä, että nuori pääsisi tarvittaessa myös Lohjalle ja Karkkilaan joustavasti harrastamaan ihan itse ilman vanhempia. Ja ei haittaisi, jos nuori pääsisi myös takaisin kotiin säädylliseen aikaan.

Jos nuori ei pääse joukkoliikennettä käyttäen harrastuksiin, tarkoittaa tämä varmasti perheille sitä, että he harkitsevat tarkkaan mihin rahkeet riittävät. Osa perheistä saa sovittua kimppakyydeistä, mutta niidenkin yhteensovittelu vaatisi julkisen liikenteen toimivuutta edes jollakin matkataipaleella, jotta kimppakyyditsijän ei tarvitsisi ajaa ristiin rastiin Vihdissä.

Mielestäni se, että ei ole kunnollista nuorten ja eläkeläisten seutulippua, merkitsee sitä, että he eivät voi harrastaa mikäli itse haluavat, vaan ovat riippuvaisia kyydintarjoajien halukkuudesta.

Profiilikuvan paikka

Autoilija
22. tammikuuta 2020 kello 16.45.07

Niinpä niin, joukkoliikennettä ilman joukkoja kaikille halukkaille? Kukahan korvaisi liikenneyrittäjille näiden taloudellisesti kannattamattomien vuorojen ajot? Anna minä arvaan, vihtiläinen veronmaksaja? Siis nostettaisiin jo ennestään ennätyskorkeata kunnallisveroa ennestään?

Profiilikuvan paikka

@paavo_muranen
22. tammikuuta 2020 kello 17.23.52

Autoilija kirjoitti:

Niinpä niin, joukkoliikennettä ilman joukkoja kaikille halukkaille? Kukahan korvaisi liikenneyrittäjille näiden taloudellisesti kannattamattomien vuorojen ajot? Anna minä arvaan, vihtiläinen veronmaksaja? Siis nostettaisiin jo ennestään ennätyskorkeata kunnallisveroa ennestään?

Autoilijalle: joukkoliikennettä siitä maksaville, kyllä. Mutta ei mihin hintaan vain ja kömpelösti järjestettynä.
Liikenneyrittäjien kannalta tilanne on varmasti haasteellinen ollut jo pidempään, onhan Autoilijoita monta ja tänäänkin meidän perhe autoilee julkisen liikenteen kannalta.

Tänäänhän tilanne on se, että nyt noilla palvelupauksen kannalta relevanteilla vuoroilla, joille oli ennen kunnan ostovuorosopimus, ei enää sitten ole matkustajia. Käytännössä siis liikenneyrittäjä menettää asiakkaansa näiltä vuoroilta ja hyvässä lykyssä useampi liikenneyrittäjä menettää asiakkaansa, joka olisi:
sekä valmis maksamaan matkasta
että valmis maksamaan veroja kuntaan

Vihtiläisen veronmaksajan nimenomaan näistä palveluista maksan mielelläni, perustelut varmasti käyneet noissa aiemmissa postauksissa selväksi.
Tässä siis on mielestäni erityisesti kyse nuorista ja vanhuksista, joilla ei ole omaa autoa. Itsellänikin on auto ja enemmän kuin kunnan verot minua pelottavat ne suoraan autoiluun liittyvät verot. Pitäisikö Autoilijankin mielestä perustaa ihan oma "otakantaa"-hanke sille, että saisimme lisää kaasu- ja sähkölatauspisteitä kuntaan?

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2020 kello 12.00.59

Ihan en nyt löydä Paavon kirjoituksen pointtia.

Asia on mielestäni hyvin yksinkertainen. Jokikunta-Vihdin kirkonkylä ei ole taloudellisesti kannattava, ei millään kalustolla eikä millään vuorovälillä. Matkustajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Ei se että yksittäinen harva matkustaja maksaa normaalin taksan bussimatkastaan, tee vielä liikennöinnistä kannattavaa. Ei vaikka sama matkustaja kuinka maksaisi normaalia kuntaveroa.

Ainoa keino miten ko. linjalle saa julkista liikennettä on se, että liikennöitsijälle maksetaan siitä että hän suostuu ajamaan tappiollista linjaa. Mistä ehdotat että nämä rahat otetaan? Korotetaanko kunnallisveroa? Tingitäänkö vihtiläisten terveydenhuollosta? Tingitäänkö lasten koulutuksesta? Tingitäänkö vanhustenhoidosta?

Sen sijaan että kirjoittelet kilometritolkulla tänne eri ota kantaa palstoille näitä toiveitasi mitä kaikkea uutta ja kivaa kyliin pitäisi saada verovaroin, toivon konkretiaa siitä miten nämä toiveesi rahoitetaan. Uusia menoeriä on aina helppo keksiä, realistisen rahoituksen saaminen on vaikeampaa. Minäkin keksin nopeasti ainakin 10 asiaa mitä voitaisiin tehdä julkisilla varoilla. Yksikään niistä tosin ei ole lähes tyhjien bussien ajelu syrjäkylissä.

Profiilikuvan paikka

Kommentti
23. tammikuuta 2020 kello 15.04.00

Tämä Vihdin kunnan kuuluisa "palvelulupaus" kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ei voi olla "joukkoliikennettä ilman joukkoja" eikä voi olla niin, että jokainen asukas, joka omasta vapaasta tahdostaan haluaa asua haja-asutusalueella voi vaatia sinne taajamatasoisia palveluita verovaroilla, esimerkkinä joukkoliikenne.

Kunnan jo valmiiksi heikko taloustilanne ei tällaista kestä.

Jos tälläinen hölmöläisten homma, tyhjien bussien ajelu ympäriinsä on jo ehditty aloittaa on sille aika pistää stoppi nyt! Näille rahoille on järkevämpääkin käyttöä esim. katastrofaaliseen kuntoon joutuneen tieverkon parantaminen.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. tammikuuta 2020 kello 17.38.17

Kommentti kirjoitti:

Tämä Vihdin kunnan kuuluisa "palvelulupaus" kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ei voi olla "joukkoliikennettä ilman joukkoja" eikä voi olla niin, että jokainen asukas, joka omasta vapaasta tahdostaan haluaa asua haja-asutusalueella voi vaatia sinne taajamatasoisia palveluita verovaroilla, esimerkkinä joukkoliikenne.

Kunnan jo valmiiksi heikko taloustilanne ei tällaista kestä.

Jos tälläinen hölmöläisten homma, tyhjien bussien ajelu ympäriinsä on jo ehditty aloittaa on sille aika pistää stoppi nyt! Näille rahoille on järkevämpääkin käyttöä esim. katastrofaaliseen kuntoon joutuneen tieverkon parantaminen.

Nimimerkki: "Kommentti" nostaa mahdottomat palvelulupaukset esille ja voisin tässä nyt sanoa, että palvelulupaus ei ole tähän asti ollut mahdoton toteuttaa. Nyt toteutus on mahdoton, eli bussit ajavat kuten ennenkin, mutta seutulippu ei käy ei vaihdoissa ei vaikka menisi oikeaan aikaan ohi. Linjojen tyhjyys on subjektiivinen käsite, eli olen samaa mieltä, että HSL alueella pienen ikäni matkustaneena Vihtiläiset linjat ovat vielä sangen tilavia ja mukavia. Mutta tunteeko "Kommentti"-nimimerkki nyt tilannetta ja onko hän mahdollisesti jopa päättämässä näistä asioista. Tiet kuuluvat tietty autoillekkin, mutta tässä otakantaa-hankkeessa taitaa monta pointtia mennä ohi, kun pistetään "stoppi nyt" haja-asutusalueen "hölmöläisille".

Joukkoliikenteen kehittämisestä esim. palvelulupauksella minkä piti taata, että Nummelaan Vihdissä pääsee, ei taida "Kommentti"-nimimerkille olla merkitystä.
Kunnan heikko taloustilanne varmaan on ihan oma asiansa, ja ei taatusti joukkoliikennejärjestelyjen vika. Tuossa toisessa ketjussa nimimerkki "Paavolle kysymys" vähän yrittää avata vastaavaa "vastuunkantoa" vedoten "liiketoiminnalliseen kannattavuuteen".
Poliittisen päätöksentekijän kannattaa mielestäni nähdä asia niin, että joukkoliikenteeseen investointi koko kunnassa on koko kunnan etu. Liiketoiminnalliset päätökset tekee sitten liikennöijä.
Katastrofaaliseen kuntoon joutuneen tieverkon parantamisesta olen samaa mieltä, joten tule "Kommentti"-nimimerkki tähän otakantaa-hankkeeseen spottailemaan kelirikkoisia teitä tai vain kohkataksesi asian tärkeyttä: https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/153/

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. tammikuuta 2020 kello 17.53.58

Autoilija kirjoitti:

Ihan en nyt löydä Paavon kirjoituksen pointtia.

Asia on mielestäni hyvin yksinkertainen. Jokikunta-Vihdin kirkonkylä ei ole taloudellisesti kannattava, ei millään kalustolla eikä millään vuorovälillä. Matkustajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Ei se että yksittäinen harva matkustaja maksaa normaalin taksan bussimatkastaan, tee vielä liikennöinnistä kannattavaa. Ei vaikka sama matkustaja kuinka maksaisi normaalia kuntaveroa.

Ainoa keino miten ko. linjalle saa julkista liikennettä on se, että liikennöitsijälle maksetaan siitä että hän suostuu ajamaan tappiollista linjaa. Mistä ehdotat että nämä rahat otetaan? Korotetaanko kunnallisveroa? Tingitäänkö vihtiläisten terveydenhuollosta? Tingitäänkö lasten koulutuksesta? Tingitäänkö vanhustenhoidosta?

Sen sijaan että kirjoittelet kilometritolkulla tänne eri ota kantaa palstoille näitä toiveitasi mitä kaikkea uutta ja kivaa kyliin pitäisi saada verovaroin, toivon konkretiaa siitä miten nämä toiveesi rahoitetaan. Uusia menoeriä on aina helppo keksiä, realistisen rahoituksen saaminen on vaikeampaa. Minäkin keksin nopeasti ainakin 10 asiaa mitä voitaisiin tehdä julkisilla varoilla. Yksikään niistä tosin ei ole lähes tyhjien bussien ajelu syrjäkylissä.

Nimimerkki "Autoilija" penää minulta vastausta mistä rahat tähän joukkoliikenteen lupauksen kattamiseen hommataan. Voisin esittää "Autoilija"-nimimerkille kysymyksen, että paljonkohan tällä vuoden vaihteen seutulipun säädöillä säästettiin kunnassa ja mihin ne säästöt kaadettiin.
Säästöthän on nyt tehty siis käytännössä niiden ihmisten kustannuksella, jotka tämän vuoden alusta lähtien ovat sitten hoitaneet liikkumisen jotenkin muuten.

Jos "Autoilija"-nimimerkki on liikennöitsijän edustaja tms. niin voisin todeta, että vuoden vaihteen muutos varmasti vähensi lipputuloja ja julkisen liikenteen käyttäjien määriä. Varmaan liikennöintiyrityksiltä vois kysyä onko väitteesi tosi.
Ymmärrän hyvin, että jokaiselle linjalle lähtevällä bussilla on korkea kustannus riippumatta siitä kuinka monta maksanutta Vihtiläistä veronmaksajaa kyytiin tulee. Tästäkin syystä mielestäni Vihtiläisen seutuliikenteen linjat voisi suunnitella niin, että nuoret ja vanhat pääsevät kouluun, töihiin ja harrastuksiin julkisilla liikennevälineillä.
Julkinen liikenne ei ole siis este tai hidaste ja se pitäisi nähdä kunnassamme mielestäni mahdollistajana.
Asiasta on varmasti joku "viisaampi" tehnyt tutkimuksia jne..

Mistään uudesta ja kivasta kyliin eikä uusista menoeristä (tietääkseni) tässä ei ole siis kysymys, vaikka vähän tuntuu siltä, että "Autoilija" ja "Kommentti" - nimimerkit keskittämisen ja yksityisautoilun pesunkestäviä kannattajina niin väittävät.

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2020 kello 18.21.17

Nuo seutulipun säädöt ja yksittäisten liikennöistijöiden tekemiset ja tekemättä jättämiset ovat lillukanvarsia, joka ei poista asian ydintä: kovin pitkään ei voida pitää pystyssä taloudellisesti kannattamatonta, veronmaksajien varassa toimivaa "joukkoliikennettä ilman joukkoja".

Profiilikuvan paikka

Timppa
23. tammikuuta 2020 kello 18.30.19

Rakennetaan kävely/pyörätie kylille jotta lapset uskaltaa päästää liikkumaan. Tällä lämpeämisellä ja näillä talvilla muksut voi kohta kävellä tai pyöräillä harrastuksiin vuoden ympäri. Samalla saadaan muksut liikkumaan ja säästöt tulee tietysti terveemmästä väestöstä ja sitä kautta terveydenhuoltomenoista

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. tammikuuta 2020 kello 18.52.59

Timppa kirjoitti:

Rakennetaan kävely/pyörätie kylille jotta lapset uskaltaa päästää liikkumaan. Tällä lämpeämisellä ja näillä talvilla muksut voi kohta kävellä tai pyöräillä harrastuksiin vuoden ympäri. Samalla saadaan muksut liikkumaan ja säästöt tulee tietysti terveemmästä väestöstä ja sitä kautta terveydenhuoltomenoista

Niin tämä on meille Jokikuntalaisille arvokas idea, onhan Paavo Nurmi ja Koskenniemi juosseet Jokikunnalta juna-asemalle, kun hevoset olivat niin hitaita. Ja vain ehtiäkseen juoksukisoihin.
Vihtiläiset seuraavissa Olympiakisoissa?