Siirry sisältöön

Yleistä keskustelua suunnittelualueesta

Puhekupla 29
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Perustiedot

Päättynyt: 24.3.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Pyöräkatuja

Profiilikuvan paikka

@sorri69
19. helmikuuta 2020 kello 19.12.34

Esimerkiksi Kaukolantie ja Jaakkimantie voisivat toimia hyvin 20 km/h tai 30 km/h pyöräkatuina. Tieliikennelaki muuttuu sopivasti 1.6.2020 ja mahdollistaa virallisesti pyöräkadut. Pyöräkaduillahan on moottoriajoneuvoillakin rauhallinen ajo sallittu.

Kaukolantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi Kaukolantien tuntumassa sijaitsevan Laajalahden koulun saavutettavuutta pyörällä ja parantaisi Raide-Jokerin liityntäpyöräily-yhteyksiä Kurkijoentien varressa.

Jaakkimantie on vähäliikenteinen tonttikatu, joka jatkuu pohjoispäästään Jaakkimanpolku -nimisenä pyörätienä. Jaakkimantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi varsinkin Heinjoenpolun ympäristön kerrostaloalueen pyöräily-yhteyksiä Turvesuontien, Etelä-Laajalahden ja Otaniemen suuntaan sekä Kehä ykkösen varteen Raide-Jokerin pysäkille.

Profiilikuvan paikka

Hitaasti hyvä tulee
25. helmikuuta 2020 kello 20.36.23

Kaukolantie ja Räisäläntie tulee olla autoilijan kannalta yhtä vähän houkuttelevia ettei toisesta muodostu läpiajo reittiä.

Profiilikuvan paikka

Ei kuulosta realistiselta
25. helmikuuta 2020 kello 22.55.26

20km/h on niin alhainen nopeus että pyöräilijäkin ylittää sen helposti. En näe järkeväksi edes harkita näin alhaista rajoitusta. 30km/h lienee realistinen mutta eikömalueella jo ole tämä rajoitus? Pyörällä ajaminen ei Kaukolantiellä ole nytkään kiellettyä, joten miten pyöräkaduksi muuttaminen vaikuttaa koulun saavutettavuuteen pyörällä?

Sopiva määrä hidasteita ja 30km/h rajoitus on mielestäni ihan sopiva kadulle jonka varressa kuitenkin asuu paljon ihmisiä jotka liikkuvat säännöllisesti autolla.

Profiilikuvan paikka

Pyöräily
26. helmikuuta 2020 kello 13.03.55

Ei kuulosta realistiselta kirjoitti:

20km/h on niin alhainen nopeus että pyöräilijäkin ylittää sen helposti. En näe järkeväksi edes harkita näin alhaista rajoitusta. 30km/h lienee realistinen mutta eikömalueella jo ole tämä rajoitus? Pyörällä ajaminen ei Kaukolantiellä ole nytkään kiellettyä, joten miten pyöräkaduksi muuttaminen vaikuttaa koulun saavutettavuuteen pyörällä?

Sopiva määrä hidasteita ja 30km/h rajoitus on mielestäni ihan sopiva kadulle jonka varressa kuitenkin asuu paljon ihmisiä jotka liikkuvat säännöllisesti autolla.

Pyöräkadulla autot väistävät pyöriä, normaalilla kadulla käytännössä tilanne päinvastoin.

Profiilikuvan paikka

@sorri69
27. helmikuuta 2020 kello 14.29.42

Pyöräily kirjoitti:

Pyöräkadulla autot väistävät pyöriä, normaalilla kadulla käytännössä tilanne päinvastoin.

Ote tulevasta tieliikennelaista, pykälä 45:

"Ajettaessa ajoneuvolla liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi." Eli oleellinen muutos on tuo ajonopeuden sovittaminen.

Profiilikuvan paikka

@sorri69
3. maaliskuuta 2020 kello 13.58.23

Jyväskylässä tehdään tällaista vihreää tonttikatua:

https://www.jyvaskyla.fi/ymparisto/viheralueet/viheralueiden-suunnittelu-ja-rakentaminen/viheralueiden-rakentaminen-0/green

Mitäpä jos yhdistettäisiin nämä ajatukset ja toteutettaisiin vihreä pyöräkatu tai useampikin Laajalahteen?