Siirry sisältöön

Yleistä keskustelua suunnittelualueesta

Puhekupla 29
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Perustiedot

Päättynyt: 24.3.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Meluntorjunta Turvesuontiellä

Profiilikuvan paikka

Matti
20. helmikuuta 2020 kello 12.40.45

Pyydän ottamaan huomioon, että jo nykyisillä liikennemäärillä sekä Turvesuontien että Kehä 1:n liikenne kuuluu asuntoihin sisälle, ainakin Turvesuontien vieressä oleviin asuntoihin. Ymmärtääkseni Kehä 1:lle on tulossa meluaidat ja/tai -vallit.

Oletus on, että liikennemäärät lisääntyvät myös Turvesuontiellä, kun Kurkijoentien liittymä on suljettu ja Turvesuontien kohdalle tulee uusi eritasoliittymä. Minkälaisia vaihtoehtoja Turvesuontien liikennemelun torjunnassa on harkittu? Esim. meluaidat, liikennenopeuksien alentaminen (hidasteilla tms.), raskaan liikenteen ohjaaminen muualle ym.?

Kuten sanottu, liikennemelu kuluu sisälle asti. Toivottavasti tarkasteluun otetaan siis myös asuntojen sisälle kantautuva melu, eikä pelkästään esitetä laskelmia siitä, mikä oletettu melun dB-taso on rakennuksen toisella puolella olevalla pihalla (kuten yleensä). Tällä kun ei ole merkitystä sisälle kantautuvan melun arvioimisessa. Asuntoja rakennettaessa ei ole voitu ottaa huomioon nyt tekeillä olevia uudistuksia ja hankkeita.

Profiilikuvan paikka

T
25. helmikuuta 2020 kello 0.20.48

Viimeisimmässä Espoon liikennemelua koskevassa selvityksessä (2017, löytyy https://www.espoo.fi/download/noname/%7BA0B7E58F-8D04-4341-A2DF-B2F8CD5DB97A%7D/92411) on huomioitu selvitysalueesta vain Turvesuontie (ja kehä I) ja niissäkin tilanne nimenomaan ennen nyt käynnissänolevia muutoksia. Oranssi (>60dB Lden)/ Keltainen (>55 dB, LAeq )väritys Turvesuontien kohdalla yltää mm. Jaakkimantien ja Turvesuontien välillä rakennuksille saakka. Kehän lähellä värit astetta tummemmat kun kehältä tuleva melu huomioidaan. Tässä ei toki ole mallinnettu kuin ulkona koettua melua mutta näiden rakennusten pihat ovat juurikin Turvesuontien puolella, joten em. kommentin mukaisesti melusuojauksen tarkastelu on paikallaan ja myös niin, että mallinnuksessa huomioidaan, myös kurkijoentien-kirvuntien, liikennemäärät tilanteessa kehä 1 muutostöiden valmisturtua. 2017 mallinnuksessa näiden karujen liikennemääriä ei ole huomioitu. Ulkoalueiden melun ohjearvo päivällä on kuitenkin alle 55 dB LAeq (Vn päätös 993/1992, 2 pykälä) ja yöllä alle 50 dB vanhoilla asuinalueilla. Vaatinee melusuojausta - tuskin tuon turvesuontien nopeusrajoitus alle 40 km/h putoaa. Huomioitava myös ettei aiheuteta itämetro+itäväylä+meluaita-efektiä, jos asennetaan meluaitoja - katsottehan että melun torjunnalla saadaan asuinalueiden melutasoa pienemmäksi eikä vain peilipintoja, joista häiritä aikaisempaa enemmän.

Profiilikuvan paikka

T
25. helmikuuta 2020 kello 0.25.22

Ainiin, ja piti vielä lisätä, että noita Jaakkimaantie taloja suunnitellaan suojeltavaksi, joten ... voi olla että niihin itsessään ei kummoisia ulkoisia ääneneristysratkaisuja jatkossa enää suunnitellakaan -> asumisvihtyvyys turvattava myös nykyisillä saati kasvavilla liikennemäärillä.

Profiilikuvan paikka

Raili Lindberg
26. helmikuuta 2020 kello 11.11.16

Tähän Turvesuontien meluasiaan olisi hyvä saada Jaakkimantien Omakotiyhdistys ry:n kanta/mielipide, jota sitten voitaisiin ajaa eteenpäin.

Profiilikuvan paikka

Mikko
5. maaliskuuta 2020 kello 14.49.35

Mielestäni Turvesuontien voisi sulkea raskaalta liikenteeltä kokonaan. Tarkoitan rekka ja kuorma -autoja. Tässähän on kyse läpiajosta Laajalahdesta Mankkaalle... Tai nyt ainakin joku rajoitus ko. liikenteelle kellonajoilla.
Tämän mainitsemani liikenteen voisi ohjata Turuntien moottoritieltä ajettavaksi, eli Nuijalan liittymästä ylös kun tullaan Helsingistä päin.

Profiilikuvan paikka

Petri Anttila
12. maaliskuuta 2020 kello 13.59.40

Jaakkimantien Omakotiyhdistys on vaatinut meluaitaa Turvesuontien varrelle jo vuosien ajan.

Jaakkimantie ok-taloja (ja Kirvuntien rivareita) ollaan tosiaan suojelemassa. Talot on rakennettu kauan ennen Turvesuontietä ja melueristys ei luonnollisestikaan ole uusien talojen tasolla. Tämän lisäksi liikennemelu kulkeutuu esteettömästi koko Jaakkimantien alueelle koska tontit ovat rinteessä suhteessa Turvesuontiehen.

Meluaita on uehdottoman välttämätön koska Turvesuontien liikennemäärät ovat jo nyt kasvaneet merkittävästi viimeisten 15 vuoden aikana. Brediksen retail parkin myös liikenne on kasvanut erityisesti ilta-aikaan ja viikonloppuisin, mikä heikentää alueen asumisviihtyvyyttä merkittävästi. Turvesuontien ja Kehä I eritasoliittymä tulee edelleen kasvattamaan Turvesuontien läpiajoliikennettä koska monille espoolaisille ja kauniaislaisille Turvesuontie on Turuntien rinnakkaisväylä. mikä houkuttelee monet oikaisemaan Laajalahden läpi.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
23. maaliskuuta 2020 kello 12.07.53

Tutkimme Laajalahden kadut -hankkeessa liikennenopeuksien alentamisen, melukaiteiden ja -seinien vaikutuksia liikennemeluun. Edellä mainituista vaihtoehdoista valitaan ne, joilla päästään meludirektiivien mukaisiin melutasoihin. Lisäätietoa ympäristömeludirektiivistä: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/LSU/?uri=celex:32002L0049