Siirry sisältöön

Kerro kokemuksesi lomituspalveluiden toimivuudesta ja ideasi niiden kehittämiseksi.

Puhekupla 153
Keskustelu | Sosiaali- ja terveysministeriö
Keskustelu on päättynyt

Toivomme palautetta maatalousyrittäjien, turkistuottajien ja poronhoitajien lomitusjärjestelmistä.

Ministeriön kommentit aiempaan keskusteluun ja toiveita jatkokeskusteluun on tässä kommentissa:

https://www.otakantaa.fi/fi/keskustelut/421/kommentti/6614/#kommentti-6614 (kommentti jätetty 9.4.2020)

Perustiedot

Päättynyt: 10.5.2020

Liitteet

• Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ja nyt rohkeasti kommentoimaan kokemuksista ja kehitysideoista

Profiilikuvan paikka

@MikkoR
16. maaliskuuta 2020 kello 13.15.27

STM:n saaman palautteen mukaan tilanne maan eri puolilla vaihtelee paljon etenkin maatalouslomituspalveluissa.

Profiilikuvan paikka

Vaawa
18. maaliskuuta 2020 kello 15.57.00

Tämä pitää valitettavasti paikkansa. Olen työskennellyt 3 lomitus piirin alueella, ja erot ovat valtavan suuret. Valitettavasti. Tämä kävi ilmi niin työkavereiden, toimiston henkilökunnan ja tilallisten kohtaamisessa. Paras lomituspiiri toimi, koko ketju siis toimi. Lomittajista ei ole sillä alueella semmoista pulaa, koska väki viihtyy ja asiat hoituvat. Sitten on se toinen ääripää, jossa en itsekään viihtynyt. Näissä kahdessa on niin iso ero, että pitäisi ehkä olla joku rautalankamalli joka tuo 2020-luvulle tämän jälkimmäisenkin piirin. Alkaisi ehkä työntekijätkin pysyä. Työ on samanlaista piiristä riippumatta, mutta se miten lomitukset hoidetaan tilille ja miten ylemmältä taholta työntekijää kohdellaan, vaikuttaa jaksamiseen. Myös aina mönkään menevät lomasuunnitelmat ja liiallinen vaihtuvuus korventaa tilallisten hermot.
Mutta joku toimintamalli voisi olla hyväksi, joka luo rutiinit toimistoille (joilla näitä ei ole) ja sitä myöten myös tilallisten ja vallankin työntekijät hyötyvät.

Profiilikuvan paikka

Sipriina
7. toukokuuta 2020 kello 11.00.17

Pitää paikkaansa. Itse palveluntuottajana olen tekemisissä useiden eri paikallisyksiköiden kanssa. Toisten kanssa viikottain, toisten vähän harvemmin. Toisissa paikoissa ollaan joustavia ja asiakaspalvelutaitoisia, mutta toisissa taas ei. Hyvässä työilmapiirissä viihtyy kaikki, huonossa ei kukaan. Asiakaspalvelukoulutusta näille hallinnon henkilöille kannattaisin.