Siirry sisältöön

LAAJALAHDEN KATUJEN YLEISSUUNNITELMAN LUONNOKSET (VANHA)

Puhekupla 61
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella yleissuunnitelman luonnoksesta. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Yleissuunnitelma määrittää jatkosuunnittelun reunaehdot

Laajalahden katujen yleissuunnitelman laatiminen käynnistyi alkuvuonna. Suunnitelmassa keskitytään katujen liikenneturvallisuuden sekä kevyen liikenteen yhteyksien parantamiseen. Lisäksi arvioidaan melunsuojauksen tarve, tutkitaan hulevesitilannetta ja hulevesien hallinnan tarvetta sekä suunnitellaan viihtyisää katuympäristöä.

Helmikuun lopulla järjestetystä asukastilaisuudesta, Laajalahti ry:n vuosikokouksesta ja Otakantaa.fi-alustalla käydystä vilkkaasta keskustelusta on saatu arvokasta tietoa suunnittelutyön tueksi. Nyt nähtävillä oleviin periaatteellisiin suunnitelmaluonnoksiin toivotaan kommentteja ja huomioita 31.7. saakka. Koronatilanteen salliessa syksyllä järjestetään vielä toinen asukastyöpaja, jossa esitellään annettujen kommenttien perusteella jatkojalostettuja suunnitelmia. Lisäksi alueen asukkailla on vielä syksyn asukastyöpajassa mahdollisuus keskustella suunnitelmaratkaisuista kaupungin edustajien ja suunnittelijoiden kanssa.

Sujuvuutta liikenteeseen

Raide-Jokerin rakentaminen ja Kehä I:n parantaminen ovat aiheuttaneet tilapäisiä vaikutuksia Laajalahden liikenteeseen. Yleissuunnitelmatyössä on mallinnettu suunnittelualueen katujen liikennemäärät vuoden 2018 lähtötilanteessa sekä ennustevuosina 2030 ja 2050 ohjaamaan alueen suunnitteluratkaisuja.

Nykyinen etelä-pohjoissuuntainen pyöräilyn pääreitti kulkee Kirvuntiellä ja Muolaantiellä. Turvesuontiellä kulkee pyöräilyn itä-länsisuuntainen seutureitti. Erityisesti näillä reiteillä pyöräliikenteen sujuvuuteen panostetaan toimivilla suunnitelmaratkaisuilla. Kirvuntielle ja Muolaantielle on suunniteltu yksisuuntaiset 1,5 m leveät pyöräkaistat ajoradan molemmin puolin välille Kyyrölänkuja- Veteraanipolku. Pyöräkaistat on katualueen kapeuden vuoksi sijoitettu ajoradan tasoon. Turvesuontielle on suunniteltu kadun molemmille puolille erotetut jalankulku- ja pyörätiet. Turvesuontien ja Kirvuntien liittymässä sivusuunnille on varattu tilaa pyörätaskuille, ja pääsuunnalle pitkää käännöstä palveleva pyöräilijän odotustila. Kehä I:n varrella kulkee muiden hankkeiden yhteydessä baanaksi parannettava pyöräily-yhteys.

Heinjoenpolku, Jaakkimanpolku ja Veteraanipolku sekä alueen halki etelä-pohjoissuunnassa Vuokselantieltä Kurkijoentielle kulkeva puistoraitti on suunniteltu yhdistetyksi jalkakäytävä- ja pyörätieksi. Kurkijoentielle, Kaukolantielle, Räisäläntielle sekä Kirvuntielle Veteraanipolusta pohjoiseen on suunniteltu sekaliikenne, jossa pyöräily on ohjattu ajoradalle.

Kirvuntien nykyisten kadunvarsipysäköintipaikkojen määrää joudutaan vähentämään uusien pyöräkaistojen vaatiman tilantarpeen ja katualueen kapeuden vuoksi. Laajalahden päiväkodin kohdalle pyritään sijoittamaan muutama lyhytaikaista pysäköintiä palveleva saattopaikka.

Kurkijoentien ajorataa ja erotusaluetta on suunniteltu kavennettavaksi, jotta kadun ajonopeuksia saadaan hillittyä ja pohjoisreunalle järjestettyä tilaa uudelle linja-autopysäkille. Kurkijoentien pohjoisreunan uusi pysäkki korvaa Antreantien itäpäässä Raivaaja-aukiolla sijainneen pysäkin. Kurkijoentien uuden linja-autopysäkin yhteyteen on suunniteltu Kurkijoentien ylittävä suojatie, joka parantaa myös jalankulkuyhteyksiä kadun pohjoispuolisille kiinteistöille.

Alueen linja-autopysäkkijärjestelyjä parannetaan toimivan joukkoliikenteen turvaamiseksi. Linja-autopysäkkejä on suunniteltu uudelleen. Muolaantiellä Makslahdentien ja Vuokselantien liittymässä nykyiset pysäkit on suunniteltu korvattavaksi ajoratapysäkeillä, jotka pyritään sijoittamaan liikenneturvallisuussyistä riittävän kauas Muolaantien ylittävistä suojateistä. Kirvuntien pohjoispäähän keskeiselle paikalle ostoskeskuksen kohdalle on suunniteltu linja-autopysäkkipari. Kurkijoentien eteläreunassa kirjaston kohdalla nykyinen pysäkki parannetaan kahdelle bussille mitoitetuksi ajoratapysäkiksi. 

Perustiedot

Päättynyt: 31.7.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Yhdistetyt kävely- ja pyörätiet leppävaaraan

Profiilikuvan paikka

Ulla J.
9. kesäkuuta 2020 kello 20.32.32

Pyöräily Leppävaaraan tapahtuu merkittävän usein Kirvuntietä pitkin, Jääsken kujaa ja Ensonkuja sekä Ensonsiltaa pitkin ja tästä Säterinmetsän halki. Tälle välille tarvitaan yhdistetyt kävely- ja pyörätiet ja niissä jo olemassa oleva leveys todennäköisesti riittäisi.

Profiilikuvan paikka

TK
11. kesäkuuta 2020 kello 23.01.55

Kirvuntiellä Kurkijoentie-Jääskentie -välillä nykyisin on yhdistetty pyörä/jalankulku, eli siinä leveys riittää (ellei uudesta laista tullutlevwyden suhteen uusia vaatimuksia) ellei koko järjestelyn ajatuksena ole tuo yksisuuntaisuus pyöräilyn osalta myös tällä pätkällä ilman pyöräkaistaa. Siihen se ei toki taivu nykyisellään.

Kavennettaisiinko siis kirvuntien kevyen liikenteen väylää (liikennettä kevyen liikenteen läpikulun lisäksi ainakin päiväkodille ja leikkipuiston suuntaan) vai miten yksisuuntaiset pyöräilyt oli tarkoitus mahduttaa, jos pysäköinti jatkossa sallitaan (autojen määrästä päätellen pysäköintimahdollisuus tarpeen) kun nyt leveydestä 1/3 on pysäköintiin 1/3 ajoneuvoliikenteelle ja 1/3 yhdistetty kevyt. Talvella 1/3 lumelle, jos lunta sataa 10 cm tai enemmän,pääosin pois kevyeltä liikenteeltä,kun autot pysäköidään aiempaa keskemmälle ja toisten pn päästävä ohi. Onko siis ajatuksen palata ennen 2010(?) asfaltointia olleeseen tilanteeseen kun oli vain hiekkatie ilman erottelua (pl. pinnoitemuutos)? Pyöräkatu?

Eteenpäin Jääskentiellä vain kävelytie ja Ensonkuja taitaa olla pihakatu tms "sekametelisoppa". Jääskentiellä leveys ei nykyisellään riitä yhdistetyksi. Näissä ehkä toimisi pyöräkatu-konsepti? En tiedä.

Taisi olla myös rajauksen ulkopuolella tämäkin pätkä.

Kirvuntien ehdotetut pyöräkaistat myös loppuu kuin seinään kesken kaiken, miksi ne ei jatku pidemmälle pohjoiseen, ainakin ohi risteyksen kurkijoentien risteyksen (jos kirvuntien leveys estää sitä pidemmän)? pyöräkaista pitää myös erottaa ajorasta muutenkin kuin maalatulla viivalla, jos samalla tasolla. Toimisikohan esim. reunakiveys, jonka yläpinta olisi asfaltin tasossa
selkeämpänä rajana,joka ei myöskään kuluisi autojen renkaiden alla pois.

Profiilikuvan paikka

@Annika_Myrsky
30. kesäkuuta 2020 kello 12.43.23

TK kirjoitti:

Kirvuntiellä Kurkijoentie-Jääskentie -välillä nykyisin on yhdistetty pyörä/jalankulku, eli siinä leveys riittää (ellei uudesta laista tullutlevwyden suhteen uusia vaatimuksia) ellei koko järjestelyn ajatuksena ole tuo yksisuuntaisuus pyöräilyn osalta myös tällä pätkällä ilman pyöräkaistaa. Siihen se ei toki taivu nykyisellään.

Kavennettaisiinko siis kirvuntien kevyen liikenteen väylää (liikennettä kevyen liikenteen läpikulun lisäksi ainakin päiväkodille ja leikkipuiston suuntaan) vai miten yksisuuntaiset pyöräilyt oli tarkoitus mahduttaa, jos pysäköinti jatkossa sallitaan (autojen määrästä päätellen pysäköintimahdollisuus tarpeen) kun nyt leveydestä 1/3 on pysäköintiin 1/3 ajoneuvoliikenteelle ja 1/3 yhdistetty kevyt. Talvella 1/3 lumelle, jos lunta sataa 10 cm tai enemmän,pääosin pois kevyeltä liikenteeltä,kun autot pysäköidään aiempaa keskemmälle ja toisten pn päästävä ohi. Onko siis ajatuksen palata ennen 2010(?) asfaltointia olleeseen tilanteeseen kun oli vain hiekkatie ilman erottelua (pl. pinnoitemuutos)? Pyöräkatu?

Eteenpäin Jääskentiellä vain kävelytie ja Ensonkuja taitaa olla pihakatu tms "sekametelisoppa". Jääskentiellä leveys ei nykyisellään riitä yhdistetyksi. Näissä ehkä toimisi pyöräkatu-konsepti? En tiedä.

Taisi olla myös rajauksen ulkopuolella tämäkin pätkä.

Kirvuntien ehdotetut pyöräkaistat myös loppuu kuin seinään kesken kaiken, miksi ne ei jatku pidemmälle pohjoiseen, ainakin ohi risteyksen kurkijoentien risteyksen (jos kirvuntien leveys estää sitä pidemmän)? pyöräkaista pitää myös erottaa ajorasta muutenkin kuin maalatulla viivalla, jos samalla tasolla. Toimisikohan esim. reunakiveys, jonka yläpinta olisi asfaltin tasossa
selkeämpänä rajana,joka ei myöskään kuluisi autojen renkaiden alla pois.

Hei,

Kirvuntie on osa Espoon pyöräilyn tavoiteverkkoa ja tunnistettu tärkeäksi reitiksi Leppävaaran suuntaan. Yleissuunnitelmassa pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien olosuhteita osoittamalla kummallekin kulkumuodolle selkeät omat tilat. Kirvuntielle Turvesuontien ja Kaukolantien välille on suunniteltu pyöräkaistat, joilla saadaan toteutettua selkeä kokonaisuus ja sujuvat ja turvalliset reitit, joissa risteysjärjestelyt ovat selkeät. Aukion kohdalla pyöräily siirtyy sekaliikenteeseen selkeän ryhmittymisen mahdollistamiseksi.

Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen ja Jääskentiellä liikennemäärät ovat hyvin vähäisiä ja pyöräily on ajoradalla sekaliikenteessä. Näin on pystytty säilyttämään pysäköintipaikat Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen. Pyöräkatu edellyttäisi merkittävästi nykyisiä suurempia pyörämääriä ja tarkoittaisi pysäköintipaikoista luopumista.

Pyöräkaistan merkintätapaan otetaan kantaa vasta tarkemmassa suunnittelussa, mutta yleensä kaistamerkinnät toteutetaan tiemerkintöinä.

Terveisin,
Espoon kaupungin ja Sitowisen suunnitteluryhmä

Profiilikuvan paikka

SH
26. heinäkuuta 2020 kello 0.16.53

@Annika_Myrsky kirjoitti:

Hei,

Kirvuntie on osa Espoon pyöräilyn tavoiteverkkoa ja tunnistettu tärkeäksi reitiksi Leppävaaran suuntaan. Yleissuunnitelmassa pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien olosuhteita osoittamalla kummallekin kulkumuodolle selkeät omat tilat. Kirvuntielle Turvesuontien ja Kaukolantien välille on suunniteltu pyöräkaistat, joilla saadaan toteutettua selkeä kokonaisuus ja sujuvat ja turvalliset reitit, joissa risteysjärjestelyt ovat selkeät. Aukion kohdalla pyöräily siirtyy sekaliikenteeseen selkeän ryhmittymisen mahdollistamiseksi.

Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen ja Jääskentiellä liikennemäärät ovat hyvin vähäisiä ja pyöräily on ajoradalla sekaliikenteessä. Näin on pystytty säilyttämään pysäköintipaikat Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen. Pyöräkatu edellyttäisi merkittävästi nykyisiä suurempia pyörämääriä ja tarkoittaisi pysäköintipaikoista luopumista.

Pyöräkaistan merkintätapaan otetaan kantaa vasta tarkemmassa suunnittelussa, mutta yleensä kaistamerkinnät toteutetaan tiemerkintöinä.

Terveisin,
Espoon kaupungin ja Sitowisen suunnitteluryhmä

Hei,

Talvisin Kirvuntie Kurkijoentiestä pohjoiseen supistuu hyvin kapeaksi lumen ja pysäköityjen autojen takia ja muuttuu käytännössä yksikaistainen tien leveyseksi. Kovina lumitalvina autot käytännössä parkkeeraataan keskelle tietä (lumi vie yhden kaistan verran tilaa) ja autoliikenne kulkee kävelytiellä. Kävelijät seikkailevat missä mahtuvat, koska autot isomman oikeudella menevät ensin.

Toivottavasti pyörätie/jalankulku saadaan ratkaistua hyvin. Päiväkodille on aamuisin liikennettä, samaan aikaan koululaiset seikkailevat autojen seassa. Liikennettä ei ole hirmuisia määriä, mutta kaikki liikenne tapahtuu samaan aikaan.



Profiilikuvan paikka

RT
26. heinäkuuta 2020 kello 0.55.18

@Annika_Myrsky kirjoitti:

Hei,

Kirvuntie on osa Espoon pyöräilyn tavoiteverkkoa ja tunnistettu tärkeäksi reitiksi Leppävaaran suuntaan. Yleissuunnitelmassa pyritään parantamaan jalan ja pyörällä liikkuvien olosuhteita osoittamalla kummallekin kulkumuodolle selkeät omat tilat. Kirvuntielle Turvesuontien ja Kaukolantien välille on suunniteltu pyöräkaistat, joilla saadaan toteutettua selkeä kokonaisuus ja sujuvat ja turvalliset reitit, joissa risteysjärjestelyt ovat selkeät. Aukion kohdalla pyöräily siirtyy sekaliikenteeseen selkeän ryhmittymisen mahdollistamiseksi.

Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen ja Jääskentiellä liikennemäärät ovat hyvin vähäisiä ja pyöräily on ajoradalla sekaliikenteessä. Näin on pystytty säilyttämään pysäköintipaikat Kirvuntiellä Kurkijoentiestä pohjoiseen. Pyöräkatu edellyttäisi merkittävästi nykyisiä suurempia pyörämääriä ja tarkoittaisi pysäköintipaikoista luopumista.

Pyöräkaistan merkintätapaan otetaan kantaa vasta tarkemmassa suunnittelussa, mutta yleensä kaistamerkinnät toteutetaan tiemerkintöinä.

Terveisin,
Espoon kaupungin ja Sitowisen suunnitteluryhmä

onko kirvuntietä kurkijoentieltä pohjoiseen siis tarkoitus muuttaa nykyisestä vaikka suunniittelukartoissa se näyttäisi olevan ulkopuolella, nyt kevyen liikenteen väylä on yhdistetty kävely-pyöräily?

"siirtyy sekaliikenteeseen aukion kohdalla" eli etelästä tulijoille pyörätie käytännössä päättyy seinään ja osa siirtyy jalankulkijoille tarkoitetuille väylille (esim. kurkijoentielle päin kääntyvät, joille autoista erotettu väylä taas jatkuu kohta, eikö?) , osa jatkaisi suoraan ja ylittäisi tien joko ajorataa tai suojatietä pitkin (vaikka se ei olisi pyörätien jatke), jossa siis em. oletetun suunnittelualuerajauksen perusteella ei muutosta mutta ed. vastauksen perusteella pyörätie ehkä katoaisi liikennemerkistä; ja osa kääntyisi vasuriin, ryhmittyisi liikennesääntöjen mukaisesti matkalla ja jatkaisi Antreantielle, jossa ei tänäpäivänäkään ole pyörätietä/-kaistaa tai suhaisi heti kaistan päättyessä Alepan puolelle ja jatkaisi siellä sitten jalkakäytävää Sävellyksen kulman suojatietä käyttääkseen.

selkeämpi olisi jos pyörätie mahtuisi mukaan kurkijoentie/antreantie & kirvuntie - risteykseen saakka mikäli aukion poikki kulkee tie ylipäätään. ( kuten kirvuntien on tarkoitus jatkossakin).

Profiilikuvan paikka

RT jatkaa
26. heinäkuuta 2020 kello 1.15.18

RT kirjoitti:

onko kirvuntietä kurkijoentieltä pohjoiseen siis tarkoitus muuttaa nykyisestä vaikka suunniittelukartoissa se näyttäisi olevan ulkopuolella, nyt kevyen liikenteen väylä on yhdistetty kävely-pyöräily?

"siirtyy sekaliikenteeseen aukion kohdalla" eli etelästä tulijoille pyörätie käytännössä päättyy seinään ja osa siirtyy jalankulkijoille tarkoitetuille väylille (esim. kurkijoentielle päin kääntyvät, joille autoista erotettu väylä taas jatkuu kohta, eikö?) , osa jatkaisi suoraan ja ylittäisi tien joko ajorataa tai suojatietä pitkin (vaikka se ei olisi pyörätien jatke), jossa siis em. oletetun suunnittelualuerajauksen perusteella ei muutosta mutta ed. vastauksen perusteella pyörätie ehkä katoaisi liikennemerkistä; ja osa kääntyisi vasuriin, ryhmittyisi liikennesääntöjen mukaisesti matkalla ja jatkaisi Antreantielle, jossa ei tänäpäivänäkään ole pyörätietä/-kaistaa tai suhaisi heti kaistan päättyessä Alepan puolelle ja jatkaisi siellä sitten jalkakäytävää Sävellyksen kulman suojatietä käyttääkseen.

selkeämpi olisi jos pyörätie mahtuisi mukaan kurkijoentie/antreantie & kirvuntie - risteykseen saakka mikäli aukion poikki kulkee tie ylipäätään. ( kuten kirvuntien on tarkoitus jatkossakin).

kurkijoentielle kirjaston kohdalle on siis esitetty vain jalkakäytävää eikä yhdistettyä väylää kuten nyt.

Nykyinen on yhdistetty kävely/pyöräily aina kirvuntielle saakka. Tämä tulee säilyttää jatkossakin.

Ei kuulosta fiksulle ratkaisulle, että kehä 1 ja kirvuntien välillä kehältä/helsingistä laajalahteen (oletusmääränpää alepa) saapuva pyöräilijä näin lyhyellä matkalla ylittää kurkijoentien kolmesti (ensin tiurintien kohdalla, koska kävely/pyörätie ensin pohjoispuolella, mutta tiurintien jälkeen pohjoispuolella vain kävely ja eteläpuolella yhdistetty, sitten uudestaan yhdistetyn kävely/pyörätien päättyessä suunnilleen nykyisen leikkipuiston nurkalla päästäkseen ajoradalle oikeaan reunaan ja vielä heti uudelleen kirvuntiellä päästäkseen laajalahticityyn kääntyy tien yli vasemmalle)

Profiilikuvan paikka

SH
27. heinäkuuta 2020 kello 20.50.33

RT kirjoitti:

onko kirvuntietä kurkijoentieltä pohjoiseen siis tarkoitus muuttaa nykyisestä vaikka suunniittelukartoissa se näyttäisi olevan ulkopuolella, nyt kevyen liikenteen väylä on yhdistetty kävely-pyöräily?

"siirtyy sekaliikenteeseen aukion kohdalla" eli etelästä tulijoille pyörätie käytännössä päättyy seinään ja osa siirtyy jalankulkijoille tarkoitetuille väylille (esim. kurkijoentielle päin kääntyvät, joille autoista erotettu väylä taas jatkuu kohta, eikö?) , osa jatkaisi suoraan ja ylittäisi tien joko ajorataa tai suojatietä pitkin (vaikka se ei olisi pyörätien jatke), jossa siis em. oletetun suunnittelualuerajauksen perusteella ei muutosta mutta ed. vastauksen perusteella pyörätie ehkä katoaisi liikennemerkistä; ja osa kääntyisi vasuriin, ryhmittyisi liikennesääntöjen mukaisesti matkalla ja jatkaisi Antreantielle, jossa ei tänäpäivänäkään ole pyörätietä/-kaistaa tai suhaisi heti kaistan päättyessä Alepan puolelle ja jatkaisi siellä sitten jalkakäytävää Sävellyksen kulman suojatietä käyttääkseen.

selkeämpi olisi jos pyörätie mahtuisi mukaan kurkijoentie/antreantie & kirvuntie - risteykseen saakka mikäli aukion poikki kulkee tie ylipäätään. ( kuten kirvuntien on tarkoitus jatkossakin).

Miten lasten kanssa pyöräileminen onnistuu Muolaantien ja Kirvuntien erillisillä pyöräkaistoilla ja liikenteen seassa?

Kirvuntiellä sijaitsee 2 päiväkotia ja kolmas päiväkoti sijaitsee Suotorpantiellä. Lasten kanssa kuljetaan hyvällä säällä pyörällä päiväkotiin. Lapsia on ripoteltu päiväkoteihin eri puolille Laajalahtea ja matka kulkee aina Kirvuntien kautta. Jos aikuisen pitää ajaa pyörällä esimerkiksi Muolaantietä pohjoiseen pyöräkaistalla, onko tarkoitus että 3-12-vuotiaat lapset ajavat myös tien reunassa vai toisella puolella autotietä kävelytiellä?

Sama tilanne tulee vastaan myös Kirvuntiellä ostarilta pohjoiseen: onko tarkoitus, että lapset ajavat eri reittiä kuin aikuiset? Lapsi kävelytiellä ja aikuinen autotiellä? Tällöin aikuisen vauhti autotiellä putoaa hyvin alhaiseksi ja pyörä tukkii autojen reitin.

Entä risteysalueet? Ovatko ne turvallisia lapsi-aikuinen-pyöräilijäparille?

Kirvuntie-Muolaantie on työmatkapyöräilijöiden reitti, mutta myös lapsiperheiden pääreitti alueen päiväkoteihin ja kirjastoon ja kauppaan. Onko lasten turvallisuus mietitty? Vai mennäänkö työmatkapyöräiljöiden ehdolla (jotka voisivat ajaa myös kehän vartta)?