Siirry sisältöön

LAAJALAHDEN KATUJEN YLEISSUUNNITELMAN LUONNOKSET (VANHA)

Puhekupla 61
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella yleissuunnitelman luonnoksesta. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Yleissuunnitelma määrittää jatkosuunnittelun reunaehdot

Laajalahden katujen yleissuunnitelman laatiminen käynnistyi alkuvuonna. Suunnitelmassa keskitytään katujen liikenneturvallisuuden sekä kevyen liikenteen yhteyksien parantamiseen. Lisäksi arvioidaan melunsuojauksen tarve, tutkitaan hulevesitilannetta ja hulevesien hallinnan tarvetta sekä suunnitellaan viihtyisää katuympäristöä.

Helmikuun lopulla järjestetystä asukastilaisuudesta, Laajalahti ry:n vuosikokouksesta ja Otakantaa.fi-alustalla käydystä vilkkaasta keskustelusta on saatu arvokasta tietoa suunnittelutyön tueksi. Nyt nähtävillä oleviin periaatteellisiin suunnitelmaluonnoksiin toivotaan kommentteja ja huomioita 31.7. saakka. Koronatilanteen salliessa syksyllä järjestetään vielä toinen asukastyöpaja, jossa esitellään annettujen kommenttien perusteella jatkojalostettuja suunnitelmia. Lisäksi alueen asukkailla on vielä syksyn asukastyöpajassa mahdollisuus keskustella suunnitelmaratkaisuista kaupungin edustajien ja suunnittelijoiden kanssa.

Sujuvuutta liikenteeseen

Raide-Jokerin rakentaminen ja Kehä I:n parantaminen ovat aiheuttaneet tilapäisiä vaikutuksia Laajalahden liikenteeseen. Yleissuunnitelmatyössä on mallinnettu suunnittelualueen katujen liikennemäärät vuoden 2018 lähtötilanteessa sekä ennustevuosina 2030 ja 2050 ohjaamaan alueen suunnitteluratkaisuja.

Nykyinen etelä-pohjoissuuntainen pyöräilyn pääreitti kulkee Kirvuntiellä ja Muolaantiellä. Turvesuontiellä kulkee pyöräilyn itä-länsisuuntainen seutureitti. Erityisesti näillä reiteillä pyöräliikenteen sujuvuuteen panostetaan toimivilla suunnitelmaratkaisuilla. Kirvuntielle ja Muolaantielle on suunniteltu yksisuuntaiset 1,5 m leveät pyöräkaistat ajoradan molemmin puolin välille Kyyrölänkuja- Veteraanipolku. Pyöräkaistat on katualueen kapeuden vuoksi sijoitettu ajoradan tasoon. Turvesuontielle on suunniteltu kadun molemmille puolille erotetut jalankulku- ja pyörätiet. Turvesuontien ja Kirvuntien liittymässä sivusuunnille on varattu tilaa pyörätaskuille, ja pääsuunnalle pitkää käännöstä palveleva pyöräilijän odotustila. Kehä I:n varrella kulkee muiden hankkeiden yhteydessä baanaksi parannettava pyöräily-yhteys.

Heinjoenpolku, Jaakkimanpolku ja Veteraanipolku sekä alueen halki etelä-pohjoissuunnassa Vuokselantieltä Kurkijoentielle kulkeva puistoraitti on suunniteltu yhdistetyksi jalkakäytävä- ja pyörätieksi. Kurkijoentielle, Kaukolantielle, Räisäläntielle sekä Kirvuntielle Veteraanipolusta pohjoiseen on suunniteltu sekaliikenne, jossa pyöräily on ohjattu ajoradalle.

Kirvuntien nykyisten kadunvarsipysäköintipaikkojen määrää joudutaan vähentämään uusien pyöräkaistojen vaatiman tilantarpeen ja katualueen kapeuden vuoksi. Laajalahden päiväkodin kohdalle pyritään sijoittamaan muutama lyhytaikaista pysäköintiä palveleva saattopaikka.

Kurkijoentien ajorataa ja erotusaluetta on suunniteltu kavennettavaksi, jotta kadun ajonopeuksia saadaan hillittyä ja pohjoisreunalle järjestettyä tilaa uudelle linja-autopysäkille. Kurkijoentien pohjoisreunan uusi pysäkki korvaa Antreantien itäpäässä Raivaaja-aukiolla sijainneen pysäkin. Kurkijoentien uuden linja-autopysäkin yhteyteen on suunniteltu Kurkijoentien ylittävä suojatie, joka parantaa myös jalankulkuyhteyksiä kadun pohjoispuolisille kiinteistöille.

Alueen linja-autopysäkkijärjestelyjä parannetaan toimivan joukkoliikenteen turvaamiseksi. Linja-autopysäkkejä on suunniteltu uudelleen. Muolaantiellä Makslahdentien ja Vuokselantien liittymässä nykyiset pysäkit on suunniteltu korvattavaksi ajoratapysäkeillä, jotka pyritään sijoittamaan liikenneturvallisuussyistä riittävän kauas Muolaantien ylittävistä suojateistä. Kirvuntien pohjoispäähän keskeiselle paikalle ostoskeskuksen kohdalle on suunniteltu linja-autopysäkkipari. Kurkijoentien eteläreunassa kirjaston kohdalla nykyinen pysäkki parannetaan kahdelle bussille mitoitetuksi ajoratapysäkiksi. 

Perustiedot

Päättynyt: 31.7.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Laajalahden pysäkit

Profiilikuvan paikka

Raili Lindberg
10. kesäkuuta 2020 kello 12.36.33

Bussi 113 kulkee Raide-Jokerin valmistumisen jälkeen reittiä: Kurkijoenpuisto - Kurkijoentie - Antreantie - Ilmeentie - Turvesuontie - Muolaantie jne.. Olen saanut siihen vahvistuksen HSL:ltä.

113 ei siis kulje lainkaan Kirvuntiellä, mutta silti Laajalahden keskustaan on suunniteltu ns. pitkät pysäkit. Kirvuntietä tulee kulkemaan ainoastaan linja 212 (213N), jonka vuorovälit ovat erittäin harvat eikä se liikennöi viikonloppuisin. Mitään syytä varata tilaa 2:lle bussille kerrallaan ei siis siinä kohtaa ole.

Toivomus on, että Laajalahden keskusta säilyisi torimaisena istutuksineen ja edesauttaisi yhteisöllisyyttä. Keskustan pihlajat istutettiin keväällä 1990 ja saman vuoden syksyllä siellä järjestettiin juhlavat torin avajaiset, jossa myös kaupungin johtoa oli läsnä. Toiveena on myös, että tämän torikokonaisuuden rikkoville kaupunkipyörille keksittäisiin joku sopivampi paikka.

Profiilikuvan paikka

EP
11. kesäkuuta 2020 kello 23.27.51

Eikös se pitkä pysäkki ollut Kurkijoentielle eikä Kirvuntielle. Siis ns. vanha sijainti kirjastolla (raivaaja-aukio) ja sen vastinpari (antreantien sijaan kurkijoentiellä em.pysäkin itäpuolella)? Mielestäni kirvuntien osalta todettiin vain että "pysäkkipari", joka ei kertonut mitään pysäkin pituudesta.

Tuo raivaa-aukion vastinpari Kurkijoentien pohjoispuolella menee muuten melko lähelle Kurkijoenpuiston risteystä (eikös siinä ollut Raidejokerin pysäkin yhteydessä myös bussipysäkki, vai muistanlo väärin? sorry nyt ei jaksa kaivaa esille ko. suunnitelmaa). Missä olis seuraava pysäkki Antreantien suuntaan (nykyinen jääskentien jälkeinen?)

Jos 212 kulkee kirvuntietä eikä esim tule helsingistä ruukinrannan kautta uutta siltaa, miksi kurkientielle tarvittaisiin tuplapysäkkiä? 113 tuskin osuu nykyisellä vuorovälillä kahden bussin voimin samalle pysäkille yhtä aikaa.

Pihlajien paluulle peukku.

Profiilikuvan paikka

Jyri
18. kesäkuuta 2020 kello 22.59.32

Vastustan jyrkästi pysäkin siirtoa koska ne kädettömät tunarit tulee kaatamaan loputkin pihlajat. Kampaamon kohdalle tehty pysäkki pitäisi olla taksitolpalla kohdalla. Ja uudet yhtä isot pihlajat takaisin.

Profiilikuvan paikka

Raili Lindberg
25. kesäkuuta 2020 kello 12.42.13

EP kirjoitti:

Eikös se pitkä pysäkki ollut Kurkijoentielle eikä Kirvuntielle. Siis ns. vanha sijainti kirjastolla (raivaaja-aukio) ja sen vastinpari (antreantien sijaan kurkijoentiellä em.pysäkin itäpuolella)? Mielestäni kirvuntien osalta todettiin vain että "pysäkkipari", joka ei kertonut mitään pysäkin pituudesta.

Tuo raivaa-aukion vastinpari Kurkijoentien pohjoispuolella menee muuten melko lähelle Kurkijoenpuiston risteystä (eikös siinä ollut Raidejokerin pysäkin yhteydessä myös bussipysäkki, vai muistanlo väärin? sorry nyt ei jaksa kaivaa esille ko. suunnitelmaa). Missä olis seuraava pysäkki Antreantien suuntaan (nykyinen jääskentien jälkeinen?)

Jos 212 kulkee kirvuntietä eikä esim tule helsingistä ruukinrannan kautta uutta siltaa, miksi kurkientielle tarvittaisiin tuplapysäkkiä? 113 tuskin osuu nykyisellä vuorovälillä kahden bussin voimin samalle pysäkille yhtä aikaa.

Pihlajien paluulle peukku.

Olet EP oikeassa. Olin lukenut huolimattomasti. Pitkä pysäkki on tosiaankin tulossa Kurkijoentielle.

Profiilikuvan paikka

Raili Lindberg
25. kesäkuuta 2020 kello 14.02.12

Jyri kirjoitti:

Vastustan jyrkästi pysäkin siirtoa koska ne kädettömät tunarit tulee kaatamaan loputkin pihlajat. Kampaamon kohdalle tehty pysäkki pitäisi olla taksitolpalla kohdalla. Ja uudet yhtä isot pihlajat takaisin.

Olen samaa mieltä, että pysäkki voisi olla taksitolpan kohdalla ja toiseen suuntaan menevien bussien pysäkki vastapäätä entisen 203:n pysäkillä.

Olen esittänyt sitä aiemminkin, mutta paikka on kuulemma niin ahdas, ettei sinne saada mahtumaan pysäkkikatosta. Sen voisi ratkaista siten, että pysäkkisyvennyksen sijaan tulisi kadunvarsipysäkki, joka samalla myös hillitsisi nopeuksia ja turhaa läpiajoa siinä kohdin.

Profiilikuvan paikka

@Annika_Myrsky
30. kesäkuuta 2020 kello 12.44.58

Hei,

Olemme käyneet keskusteluja HSL:n kanssa tulevaisuuden tarpeista mm. bussien aikataulujen ajantasaustarve huomioon ottaen. Kirvuntielle ei olla näillä näkymin esittämässä yleissuunnitelmassa kahden bussin mittaisia pysäkkejä.

Laajalahden keskustan toriaukea on myös puhuttanut suunnitteluryhmässä. Koitamme löytää sellaisen ratkaisun, jonka painopiste olisi aukion viihtyisyydessä ja torikäytössä, eikä niinkään liikenneratkaisuissa.

Terveisin,
Espoon kaupungin ja Sitowisen suunnitteluryhmä