Siirry sisältöön

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Puhekupla 51
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Pyöräkaistat

Profiilikuvan paikka

temykk
23. syyskuuta 2020 kello 9.26.47

Tuolla aluella usein pyöräillessä ajan jo ajoradalla, koska jalkakäytävillä on varsin vilkas jalankulkuliikenne.
Otakaarella on myös vilkkaita bussipysäkeitä, joiden lähellä pyöräily ei ole kovin sujuvaa, paitsi ajoradalla tai tulevilla pyöräkaistoilla.

Nykyisen pyörätien talvikunnossapito YTHS:n hammashoitolan lähistöllä on ollut olematonta, pyöräkaistoja luultavasti kunnossapidettäisiin samaan tahtiin kuin ajorataa.

Profiilikuvan paikka

CeeWee
23. syyskuuta 2020 kello 9.50.52

Pyöräkaistat ovat yleensä hyvä ratkaisu tollasella varsin hiljaisella kadulla. Ihmettelen kuitenkin miksi ei olla herätty määrittelemään niitä pyöräilyverkoston periaatteita hieman laajemmalla alueella, jotta infrasta muodostuisi jatkuvaa ja käyttäjien kannalta intuitiivista. Esimerkiksi Otakaaren pohjoispuolisko on juuri rempattu uudistetuksi kelviksi. Myös kokonaisnäkemys pyöräinfrasta tuntuu olevan puutteellinen. Esimerkiksi Otakaaren ja Vuorimiehentien väliset reitit ovat nykytilassaan vaarallisia (erittäin jyrkät mäet, paljon risteävää jalankulkuliikennettä ja puutteellinen talvikunnossapito). Siihen olisi hyvä tehdä jokin loivempi mutta kuitenkin suora yhteys.

Profiilikuvan paikka

Työntekijä
24. syyskuuta 2020 kello 0.47.47

Otakaarella Jämeräntaipaleen ja Dipolin välisellä pätkällähän nimenomaan tällä hetkellä on vain jalkakäytävät. Niillähän ei saa pyöräillä.

Profiilikuvan paikka

LassiU
25. syyskuuta 2020 kello 10.41.35

Pyöräkaistat selkeyttävät etenkin liikenneympyröissä.

Leikkauskuvat ovat sekavat, pyöräliikenne kulkee havainnekuvissa pyöräkaistaa välillä vastapalloon, eli vasenta reunaa?
Esim Versio 1 J-J molemmin puolin ajetaan itään.
Tämä voi olla ns. piirustustekninen kömmähdys, vai onko liikennesuunnittelija oikeasti ajatellut osan pyöräkaistoista kaksisuuntaiseksi?

Profiilikuvan paikka

@JokineA
28. syyskuuta 2020 kello 13.43.42

LassiU kirjoitti:

Pyöräkaistat selkeyttävät etenkin liikenneympyröissä.

Leikkauskuvat ovat sekavat, pyöräliikenne kulkee havainnekuvissa pyöräkaistaa välillä vastapalloon, eli vasenta reunaa?
Esim Versio 1 J-J molemmin puolin ajetaan itään.
Tämä voi olla ns. piirustustekninen kömmähdys, vai onko liikennesuunnittelija oikeasti ajatellut osan pyöräkaistoista kaksisuuntaiseksi?

Hei, kiitos huomioista! Pyöräkaistat ovat aina yksisuuntaisia ja näin asia on liikennesuunnittelijankin ajatuksissa. Pyöräilijän kuvat leikkauksissa ovat hämäävästi samannäköiset molempiin suuntiin, eli kyseessä on juuri piirustustekninen kömmähdys.
AJ/Espoo

Profiilikuvan paikka

@JokineA
28. syyskuuta 2020 kello 13.59.40

CeeWee kirjoitti:

Pyöräkaistat ovat yleensä hyvä ratkaisu tollasella varsin hiljaisella kadulla. Ihmettelen kuitenkin miksi ei olla herätty määrittelemään niitä pyöräilyverkoston periaatteita hieman laajemmalla alueella, jotta infrasta muodostuisi jatkuvaa ja käyttäjien kannalta intuitiivista. Esimerkiksi Otakaaren pohjoispuolisko on juuri rempattu uudistetuksi kelviksi. Myös kokonaisnäkemys pyöräinfrasta tuntuu olevan puutteellinen. Esimerkiksi Otakaaren ja Vuorimiehentien väliset reitit ovat nykytilassaan vaarallisia (erittäin jyrkät mäet, paljon risteävää jalankulkuliikennettä ja puutteellinen talvikunnossapito). Siihen olisi hyvä tehdä jokin loivempi mutta kuitenkin suora yhteys.

Hei, kiitos kommenteista. Olet aivan oikeassa, että kokonaiskuva on ollut puutteellinen. Muutos pitää kuitenkin aloittaa jostain ja uskoakseni olemme menossa parempaan suuntaan.

Otaniemessä oman hankaluutensa soppaan lisää se, että Alvarinaukion puistoalue ei ole kaupungin omistuksessa, joten puistoyhteys Otakaari-Vuorimiehentie on toisen maanomistajan vastuualueella. Näihinkin puistoväyliin on kuitenkin luvassa parannusta yhteistyössä Aalto yliopistokiinteistöjen kanssa.

AJ/Espoo

Profiilikuvan paikka

Pyöräily
28. syyskuuta 2020 kello 14.50.13

@JokineA kirjoitti:

Hei, kiitos kommenteista. Olet aivan oikeassa, että kokonaiskuva on ollut puutteellinen. Muutos pitää kuitenkin aloittaa jostain ja uskoakseni olemme menossa parempaan suuntaan.

Otaniemessä oman hankaluutensa soppaan lisää se, että Alvarinaukion puistoalue ei ole kaupungin omistuksessa, joten puistoyhteys Otakaari-Vuorimiehentie on toisen maanomistajan vastuualueella. Näihinkin puistoväyliin on kuitenkin luvassa parannusta yhteistyössä Aalto yliopistokiinteistöjen kanssa.

AJ/Espoo

Kevyenliikenteen siirtäminen alvarinaukion puiston puolelle on erittäin kannatettava tavoite. Yliopistolla ei luulisi olevan sitä vastaan, että kampusta kehitetään kaikille toimivammaksi ja turvallisemmaksi. Otakaari on kaikenlisäksi lähes poikittainen väylä siihen nähden, miten kevytliikenne alueella kulkee. Teekkarikylän ja keskuksen välillä lienee suurin osa kevyttä liikennettä, mikä tuskin tulee tapahtumaan koskaan merkittävissä määrin vanhan ostarin ympäri "kiertotietä", vaan tosiasialliset reitit muodostuvat puiston läpi.