Siirry sisältöön

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Puhekupla 51
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Parkkipaikat

Profiilikuvan paikka

En kannata
23. syyskuuta 2020 kello 10.04.29

Otaniemessä on viime vuosien aikana parkkipaikat vähentyneet todella paljon. Vähäisistä paikoistakin tehty joko yliopiston luvalla paikkoja tai sitten maksullisia. Otakaarella sentään tähän asti paikat säilyneet. Meinataanko nekin nyt poistaa? Kaikilla ei kuitenkaan ole edes mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä kouluun tultaessa, jos asuu kauempana...

Profiilikuvan paikka

Liityntäpysäköinti
23. syyskuuta 2020 kello 11.26.04

Vaikka asuukin kauempana, niin ei se tarkoita että sillä autolla pitäisi ajaa perille asti. Sen voi jättää liityntäpysäköintiin ja tulla loppumatkan julkisilla.

Profiilikuvan paikka

varsin riittävät
23. syyskuuta 2020 kello 11.28.27

Suunnitelman mukaiset kadunvarsipaikat ovat varsin riittävät. Kadunvarsipysäköinti lisää Otakaaren liikennemääriä, joten pysäköintipaikkojen vähentäminen on hyvä suunta.

Profiilikuvan paikka

Niin millä julkisilla?
23. syyskuuta 2020 kello 11.37.29

Liityntäpysäköinti kirjoitti:

Vaikka asuukin kauempana, niin ei se tarkoita että sillä autolla pitäisi ajaa perille asti. Sen voi jättää liityntäpysäköintiin ja tulla loppumatkan julkisilla.

Klo 23-> Otanimenen julkinen liikenne on niin olematon, ettei sen olemassaolosta voi oikeastaan puhua...

Profiilikuvan paikka

Paikkoja on
23. syyskuuta 2020 kello 12.01.55

Paikkojahan säilyy suunnitelmissa vaikka kuinka paljon

Profiilikuvan paikka

Juuri niillä
27. syyskuuta 2020 kello 11.24.56

Niin millä julkisilla? kirjoitti:

Klo 23-> Otanimenen julkinen liikenne on niin olematon, ettei sen olemassaolosta voi oikeastaan puhua...

En kyllä itse allekirjoita väitettä, että Otaniemen julkisen liikenteen palveluaikaa ei olisi enään klo 23 jälkeen. Tämän voi jokainen myös itse tarkistaa aikatauluista.
Lisäksi, onhan siellä myös skuutteja ja kaupunkipyöriä, tekee ihan hyvää oven lähelle ajaville autoilijoillekin kuntoilla!

Profiilikuvan paikka

Ei ne bussit kaikkialle lähde
29. syyskuuta 2020 kello 16.42.25

Juuri niillä kirjoitti:

En kyllä itse allekirjoita väitettä, että Otaniemen julkisen liikenteen palveluaikaa ei olisi enään klo 23 jälkeen. Tämän voi jokainen myös itse tarkistaa aikatauluista.
Lisäksi, onhan siellä myös skuutteja ja kaupunkipyöriä, tekee ihan hyvää oven lähelle ajaville autoilijoillekin kuntoilla!

Se että julkisia yhteyksiä on olemassa johonkin klo 23 jälkeen, ei tarkoita että niillä pääsee mihin vain. Jos asuu esim Pohjois-Espoossa, Kirkkonummella tai Vantaalla, niin sinne ei käytännössä julkisilla pääse enää 23 jälkeen (tai siihen menee 2h) ja ne ovat myös skootterien ja kaupunkipyörien alueen ulkopuolella.
Hybridikäyttö oma auto+julkiset taas vaatii toimivaa liityntäpysäköintiä, joka on sitten erillinen keskustelu.
Tästä syystä Otaniemessäkin tarvitaan ehdottomasti parkkipaikkoja myös opiskelijoiden käyttöön - mutta ei tienvarteen kiitos! Minusta on yliopiston vastuulla, että ne jotka oikeasti tarvitsevat autopaikkaa saisivat pysäköintiluvat; tämäkin keskustelu kuuluu kuitenkin muualle kuin tänne.

Profiilikuvan paikka

Ei pysäköintipaikkojen vähennystä
29. syyskuuta 2020 kello 21.49.42

Mielestäni tuo maksuttomien pysäköintipaikkojen vähentäminen on järjetöntä. Ihan turhaan tehdään ihmisten elämästä hankalaa. Yliopiston luvalla -paikkoja vaikka ja kuinka ja aina tyhjiä. Kadun varsipysäköinti toiminut Otakaarella vallan mainiosti.

Profiilikuvan paikka

Otaliikkuja
29. syyskuuta 2020 kello 21.59.05

Onhan tuo VE2 nyt paljon järkevämpi. Se, että pyöräilijät kulkevat jalkakäytävän ja ajoradan välissä on huomattavasti selkeämpää ja turvallisempaa, kuin se, että pyöräliikenne on autojen seassa. Tulee kuljettua Otakaarta niin jalankulkijan, pyöräilijän kuin autoilijankin roolissa ja näistä kaikista näkökulmista katsottuna tuo VE2 on miellyttävämpi. En haluaisi ajaa pyörää autojen seassa enkä autoa pyörien seassa. Lisäksi pelottaisi pyöräilijänä tuo bussipysäkin paikka VE1 mallissa. Entä jos bussikuski ei huomaa fillaristia?

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 13.38.53

Suunnitelmissä pysäköintipaikkoja on esitetty noin 30-40. Suunnitteluprosessissa on usein kysymys rajallisen katutilan jakamisesta. On hyvä kysymys, mihin tilaa tulisi käyttää: pysäköintiin vai johonkin muuhun.

AJ/Espoo