Siirry sisältöön

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Puhekupla 51
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2020

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Parkkipaikat säilytettävä

Profiilikuvan paikka

En kannata myöskään
23. syyskuuta 2020 kello 10.17.34

Otaniemen parkkipaikat ovat vähentyneet todella paljon viime vuosina, vaikka kampuksen saavutettavuus ei ole juurikaan parantunut. Metro/tuleva raidejokeri ei tilannetta muuta jos ei satu asumaan niiden varrella. Otakaarella on tällä hetkellä harvat maksuttomassa käytössä olevat parkkipaikat ja ne tulee säilyttää myös jatkossa!

Profiilikuvan paikka

Työntekijä
24. syyskuuta 2020 kello 0.42.41

Aalto-yliopistossa on käsittääkseni tehty periaatepäätös kaiken pysäköinnin muuttamisesta maksulliseksi Otaniemessä. Taustalla on pyrkimys autottomaan kampukseen.

Profiilikuvan paikka

Hyvä vaan
27. syyskuuta 2020 kello 11.22.25

Työntekijä kirjoitti:

Aalto-yliopistossa on käsittääkseni tehty periaatepäätös kaiken pysäköinnin muuttamisesta maksulliseksi Otaniemessä. Taustalla on pyrkimys autottomaan kampukseen.

Sehän onkin pelkästään hyvä. Liikkumispalvelut ovat tulevaisuutta, halusi sitä joku tai ei. Autot myös vie paljon tilaa, siitä ei päästä mihinkään.

Profiilikuvan paikka

Monimutkaista
29. syyskuuta 2020 kello 16.54.37

Autoton kampus on mukava ideaali, ja ehdottomasti pitää kannustaa ylipoistolaisia käyttämään julkisia aina kun mahdollista. Todellisuus on kuitenkin se, että joillekin auto on selkeästi ainut järkevä vaihtoehto - Espoon sisälläkin on alueita joihin pääsee autolla alle 30 minuutissa, kun julkisilla matkaan menee puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Tällä hetkellä täysin autoton kampus on siis puhdasta ideologiaa, joka ei huomioi todellisuutta.
Omasta mielestäni ratkaisu pitäisi kuitenkin löytää yliopiston puolella, muuttamalla käytäntöjä siitä, kuka saa käyttää yliopiston maksuttomia parkkipaikkoja. Jos kaikki jotka asuvat lähellä jättäisivät auton kotiin, niin paikkoja riittäisi aivan varmasti kaikille niille joille julkiset reitit eivät ole realistinen vaihtoehto.

Profiilikuvan paikka

Aautå
30. syyskuuta 2020 kello 8.53.19

Monimutkaista kirjoitti:

Autoton kampus on mukava ideaali, ja ehdottomasti pitää kannustaa ylipoistolaisia käyttämään julkisia aina kun mahdollista. Todellisuus on kuitenkin se, että joillekin auto on selkeästi ainut järkevä vaihtoehto - Espoon sisälläkin on alueita joihin pääsee autolla alle 30 minuutissa, kun julkisilla matkaan menee puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Tällä hetkellä täysin autoton kampus on siis puhdasta ideologiaa, joka ei huomioi todellisuutta.
Omasta mielestäni ratkaisu pitäisi kuitenkin löytää yliopiston puolella, muuttamalla käytäntöjä siitä, kuka saa käyttää yliopiston maksuttomia parkkipaikkoja. Jos kaikki jotka asuvat lähellä jättäisivät auton kotiin, niin paikkoja riittäisi aivan varmasti kaikille niille joille julkiset reitit eivät ole realistinen vaihtoehto.

Tähän auttaa ainoastaan parkkipaikkojen maksullisuus. Kävin Fat Lizardissa lounaalla ja olisin mielelläni maksanut siitä että autolle olisi löytynyt paikka. Nyt kaikki 4h paikkoja ja aivan täynnä eikä autot vaihdu päivät aikana, kiekkoa käydään siirtämässä lounastauolla

Profiilikuvan paikka

Työntekijä
30. syyskuuta 2020 kello 14.18.27

Monimutkaista kirjoitti:

Autoton kampus on mukava ideaali, ja ehdottomasti pitää kannustaa ylipoistolaisia käyttämään julkisia aina kun mahdollista. Todellisuus on kuitenkin se, että joillekin auto on selkeästi ainut järkevä vaihtoehto - Espoon sisälläkin on alueita joihin pääsee autolla alle 30 minuutissa, kun julkisilla matkaan menee puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Tällä hetkellä täysin autoton kampus on siis puhdasta ideologiaa, joka ei huomioi todellisuutta.
Omasta mielestäni ratkaisu pitäisi kuitenkin löytää yliopiston puolella, muuttamalla käytäntöjä siitä, kuka saa käyttää yliopiston maksuttomia parkkipaikkoja. Jos kaikki jotka asuvat lähellä jättäisivät auton kotiin, niin paikkoja riittäisi aivan varmasti kaikille niille joille julkiset reitit eivät ole realistinen vaihtoehto.

Pointti oli että jatkossa ei tule olemaan lainkaan yliopiston maksuttomia paikkoja, ei edes työntekijöille. Sen jälkeen paikkoja riittää varmasti kaikille maksuhaluisille.