Siirry sisältöön

Terijoentien katusuunnitelmaluonnosten kommentointi

Puhekupla 38
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 9.12.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Jalkakäytävä

Profiilikuvan paikka

asukas
1. joulukuuta 2020 kello 12.23.00

Jalkakäytävä vaikuttaa turhan leveältä ja tuntuu, että kapeampikin riittäisi jolloin autotielle ja pysäköinnille jäisi enemmän tilaa.

Profiilikuvan paikka

@MarjaLindroosEspoo
2. joulukuuta 2020 kello 10.19.01

Kiitos kommentistasi. Tonttikatujen mitoitus perustuu siihen, että ajonopeudet pidetään alhaisena. Ajoradan leveys vaikuttaa oleellisesti ajonopeuksiin. Tämän takia tonttikadut suunnitellaan pientaloalueilla niin, että ajoradan leveys on 5,5 m tapauksissa, jossa pysäköinti on sallittua toisella puolella ajorataa.

Jalkakäytävän leveyttä ja erotuskaistan tarpeellisuutta voimme vielä pohtia varsinaisiin katusuunnitelmaehdotuksiin.

Profiilikuvan paikka

Asukas myös
3. joulukuuta 2020 kello 21.27.45

@MarjaLindroosEspoo kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Tonttikatujen mitoitus perustuu siihen, että ajonopeudet pidetään alhaisena. Ajoradan leveys vaikuttaa oleellisesti ajonopeuksiin. Tämän takia tonttikadut suunnitellaan pientaloalueilla niin, että ajoradan leveys on 5,5 m tapauksissa, jossa pysäköinti on sallittua toisella puolella ajorataa.

Jalkakäytävän leveyttä ja erotuskaistan tarpeellisuutta voimme vielä pohtia varsinaisiin katusuunnitelmaehdotuksiin.

Tosiaan, liiallista ajonopeutta saati hurjastelua ei toivota. Mutta päättyvällä Terijoentiellä ajaa lähes yksinomaan "omaa väkeä", joten hurjastelua tuskin esiintyy. Terijoentie on koettu liian kapeaksi ja vaikeasti ajettavaksi, kuten MONISTA kommenteista ilmenee. Toivottavasti suunnittelu kuulee meitä!

Profiilikuvan paikka

Asukas minäkin
6. joulukuuta 2020 kello 12.18.34

Asukas myös kirjoitti:

Tosiaan, liiallista ajonopeutta saati hurjastelua ei toivota. Mutta päättyvällä Terijoentiellä ajaa lähes yksinomaan "omaa väkeä", joten hurjastelua tuskin esiintyy. Terijoentie on koettu liian kapeaksi ja vaikeasti ajettavaksi, kuten MONISTA kommenteista ilmenee. Toivottavasti suunnittelu kuulee meitä!

Vastauksissa on kiinnitetty huomiota sekä jalkakäytävän että kadun leveyteen. Yksimielisyys tuntuu vallitsevan siitä, että jalkakäytävä on turhan leveä. Mitään ruuhkaa jalkakäytävällä ei varmastikaan tule, joten kapeampikin hyvin riittää, säästyypähän tilaa kadulle, asukkaiden pensasaidoille yms.
Sen sijaan kadun leveydestä on esitetty erilaisia mielipiteitä. Itse kuulun niihin, joiden mielestä katua ei ole syytä nykyisestä leventää. Mitä leveämpi katu, sitä kovempaa sillä ajetaan. Suunnittelijan käsitys siitä, että kaikki ajavat "kotikadulla" hiljaa, ei valitettavasti pidä paikkaansa. Useimmat kyllä ajavat, mutta muutama poikkeus tuntuu aina löytyvän. Terijoentie on luonteeltaan pihakatua muistuttava ja mm. lapset käyttävät sitä joskus leikkeihinsä. Pihaliittymistäkin on turvallisempaa tulla, kun ei tarvitse pelätä, että joku tulee katua pitkin kovaa vauhtia. Pahoin pelkään, että jos katua levennetään, turhan lujaa ajavien määrä kasvaa.
En alkuunkaan ymmärrä väitettä, että nykyisellä leveydellä kadulla olisi hankala ajaa. Pysäköityjen autojen ohi pääsee erinomaisesti. Rakennustyöt tietysti paikoin häiritsevät, mutta Terijoentie alkaa olla täyteen rakennettu, joten sitä varten ei tarvitse varautua suuremmalla katuleveydellä. Myös jalankulkijoiden siirtyminen jalkakäytävälle helpottaa ajamista.

Profiilikuvan paikka

Asukas myös
7. joulukuuta 2020 kello 7.44.47

Asukas minäkin kirjoitti:

Vastauksissa on kiinnitetty huomiota sekä jalkakäytävän että kadun leveyteen. Yksimielisyys tuntuu vallitsevan siitä, että jalkakäytävä on turhan leveä. Mitään ruuhkaa jalkakäytävällä ei varmastikaan tule, joten kapeampikin hyvin riittää, säästyypähän tilaa kadulle, asukkaiden pensasaidoille yms.
Sen sijaan kadun leveydestä on esitetty erilaisia mielipiteitä. Itse kuulun niihin, joiden mielestä katua ei ole syytä nykyisestä leventää. Mitä leveämpi katu, sitä kovempaa sillä ajetaan. Suunnittelijan käsitys siitä, että kaikki ajavat "kotikadulla" hiljaa, ei valitettavasti pidä paikkaansa. Useimmat kyllä ajavat, mutta muutama poikkeus tuntuu aina löytyvän. Terijoentie on luonteeltaan pihakatua muistuttava ja mm. lapset käyttävät sitä joskus leikkeihinsä. Pihaliittymistäkin on turvallisempaa tulla, kun ei tarvitse pelätä, että joku tulee katua pitkin kovaa vauhtia. Pahoin pelkään, että jos katua levennetään, turhan lujaa ajavien määrä kasvaa.
En alkuunkaan ymmärrä väitettä, että nykyisellä leveydellä kadulla olisi hankala ajaa. Pysäköityjen autojen ohi pääsee erinomaisesti. Rakennustyöt tietysti paikoin häiritsevät, mutta Terijoentie alkaa olla täyteen rakennettu, joten sitä varten ei tarvitse varautua suuremmalla katuleveydellä. Myös jalankulkijoiden siirtyminen jalkakäytävälle helpottaa ajamista.

Mielipiteet kadun ajettavuudesta ja nopeudesta eroavat varmasti hiukan sen mukaan, missä kohdassa katua asutaan. Alkupääsä asuvilla oma ajomatka on lyhyt, mutta ohiajavien lukumäärä suurempi. Loppupäässä asuvat joutuvat ajamaan pitkästi katua pitkin (350m), mutta ohiajajat ovat harvassa. Jälkimmäiset kokenevat tien kapeuden hankalampana ongelmana. Tosiaan, ei tietenkään toivota liiallista ajonopeutta. Olisiko nopeusrajoitus 30 km/h mahdollinen ratkaisu tässä? Ainakaan siitä ei olisi haittaa.

Profiilikuvan paikka

Terijoentien asukas
9. joulukuuta 2020 kello 13.24.10

Olisin myös sillä kannalla, että hieman kapeampikin jalkakäytävä riittäisi. Ajotietä ei tosin tarvitse vastaavasti leventää.