Siirry sisältöön

Terijoentien katusuunnitelmaluonnosten kommentointi

Puhekupla 38
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 9.12.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kapeampi jalkakäytävä riittää

Profiilikuvan paikka

Terijoentien asukas
2. joulukuuta 2020 kello 23.10.14

Nykyisin Terijoentiellä on vaarallista liikkua jalan, erityisesti pimeän aikaan kun katu on kapea samaan aikaan liikkuville autoille ja pahimmillaan kahta puolta eteneville kävelijöille. Tilanne paranee selvästi kun korotettu jalkakäytävä rakennetaan. Tämä on erittäin hyvä parannus. Samassa tulee kuitenkin huomioida että kevyenliikenteen jalkakäytävä ei ole jatkuvasti ruuhkakäytössä joten kapeampikin väylä riittää. Tämä turvaisi reilut ajokaistojen leveydet ja parantaisi turvallisuutta ettei vastakkain kohtaavien autojen tarvitse väistää toisiaan. Erityisesti talviaikaan ajokaistat kapenevat aurauspenkkojen takia, tiellä rakennetaan jatkuvasti, nettikaupan takia jakeluautot lisääntyvät jne, joten ajokaistamitoitus on hyvä huomioida väljäksi. Sama auttaa myös kadunvarsipysäköinnin tuomaan ahtauteen.

Profiilikuvan paikka

Kotikatu
9. joulukuuta 2020 kello 21.07.50

Suunnitelma lisää kadun turvallisuutta huomattavasti. Olen samaa mieltä Terijoentien asukas kanssa, että tämä on erittäin tärkeä parannus.

Nykyisellään jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle katu on erittäin vaarallinen. Näkyvyydet ovat paikoitellen erittäin huonoja tonttiliittymistä. Terijoentie toimii Tapiolan ja Mankkaan alueiden välillä keskeisenä kevyen liikenteen risteyskohtana ja siksi luonnollisesti sillä liikkuu paljon jalankulkijoita ja kevyttä liikennettä. Lähialueella on myös paljon kouluja, päiväkoteja ja vanhainkoteja. Siksi pyöräilyn ja jalankulun turvallisuutta korotettu jk/jkpp parantaa merkittävästi.

Suunnittelun edetessä on hyvä arvioida kokonaisuuden tilankäyttöä (eli eri toimintojen suhdetta toisiinsa) tarkemmin sekä turvallisuuden, eri toimintojen että huollettavuuden/lumen aurauksen kannalta. Nykyisellään tie on erityisen vaarallinen etenkin lumisena talvena eikä aina ole mahdollistanut täysin esteetöntä pelastusajoneuvojen liikennettä. Kuten Terijoentien asukas kirjoittaa, myös mm. jakeluautojen määrät ovat luontaisessa kasvussa nettikaupan kasvaessa ja nyt tehdään tulevaisuuden suunnitelmaa. Korotettu kevyen liikenteen väylä on erittäin hyvä parannus, mutta on myös hieman kapeampana toiminut muilla lähikaduilla.

Pysäköintipaikat ovat nykyisellään osittain hyvin vaarallisissa kohdin tonttiliittymiin nähden. Kuten Terijoentien asukas kirjoittaa, leveämmät ajokaistat parantaisivat turvallisuutta (etenkin jos suunnitelmassa jatkossakin sallittaisiin paikoitellen kadunvarren pysäköinti joka katkaisee näiltä osin toisen puolen ajoradan).