Siirry sisältöön

Ihminen, karhu ja luonto

Puhekupla 27
Keskustelu | Suomen riistakeskus
Keskustelu on päättynyt
  • Miten ihmisten luontosuhdetta karhuun tulisi parantaa?
  • Millä tavoin karhun ja ihmisten yhteiseloa voitaisiin parantaa?
  • Tulisiko karhua koskevaa tiedonjakoa parantaa, millä tavoin?
  • Karhu on tärkeä osa suomalaista luontoa ja sen eläimistöä. Lajilla on merkittävä rooli ekosysteemeissä yhtenä huippupetona. Onko karhun rooli osana luontoa unohdettu, miten karhun ekosysteemimerkitystä tulisi korostaa?

Perustiedot

Päättynyt: 30.6.2016

Liitteet

• Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Karhuille ja ihmisille eri asuinympäristöt

Profiilikuvan paikka

Mesi Kämmen
4. toukokuuta 2016 kello 10.41.17

Harrastan luonnossa/metsäpoluilla liikkumista, marjastusta ja sienestystä. Nyt kun karhukanta on levittäytynyt viimeisen 10 vuoden aikana tutuille seuduille, on pieni pelokkuus lisääntynyt. Tiedän kyllä, että karhu väistää ihmistä, jos vain ajoissa saa vainun hänestä, mutta koskaanhan ei tiedä, milloin joutuu emokarhun reviirille.
Karhut myös tottuvat ihmisiin, kun niitä pyörii tiheäänkin asuttujen kylien liepeillä. Siksi pitäisinkin tärkeänä, että karhuja voitaisiin jollakin tavoin "pelotella" takaisin asumattomille seuduille. Ruokaa olettaisi niille löytyvän, sillä esimerkiksi peurakanta tuntuu olevan hyvässä kasvussa.
... ja muuten, karhullahan ei ole luontaista vihollista luonnossa, joten se on siinä mielessä hyvillä oksilla.

Profiilikuvan paikka

luonnossa liikkuja
4. toukokuuta 2016 kello 11.38.18

Aivan samaa mieltä nimimerkin Mesi kämmen kanssa: karhuille ja ihmisille eri asuinympäristöt

Profiilikuvan paikka

Mikael
4. toukokuuta 2016 kello 13.13.44

Jag är av samma åsikt! Varför kan man inte låta björnstammen föröka sig i laplands vildmark, medan man håller den borta från områden där människor rör sig.

Jag tycker det är otrevligt då björn siktas titt och tätt på de områden där jag plockar bär och svamp.

Fritt fram för mer jakt av björn i områden med mänsklig bosättning.

Profiilikuvan paikka

K
4. toukokuuta 2016 kello 13.32.13

Ei karhulla taida muita vihollisia kuin ihminen olla, nytkin jäi parin päivän sisällä kaksi (2) karhua JUNAN alle.

Profiilikuvan paikka

Tietämätön idiootti
4. toukokuuta 2016 kello 14.06.33

haluaisin tietää mistä päin Suomea löytyy asumattomia seutuja, muuttaisin sinne heti ettei tarvitsisi asustella muiden idioottien joukossa.

Profiilikuvan paikka

Amanda
4. toukokuuta 2016 kello 14.25.33

Onko karhu siis pelkoa aiheuttava peto, joka käy kimppuun heti kun näkee? Vai voisiko karhun kohtaaminen olla positiivinen asia? Olen koko elämäni kuljeskellut metsissä ja yksikään karhu ei ole tullut vastaan. Tietysti se on pelottava asia, kun ei tiedä minkälaisella päällä karhu saattaa olla, varsinkin keväisin. Mutta itse en haluaisi niitä ajaa jonnekin "erämaihin", vaan pitää ne osana ekosysteemiä myös esim. Keski-Suomessa.

Profiilikuvan paikka

Itärajan kulkija
4. toukokuuta 2016 kello 15.00.20

Olen asunut Ilomantsissa, missä karhuja on paljon. Mitään haittaa niistä ei ole ihmiselle. Ei tarvitse kuin aivan pientä ääntä pitää metsässä, niin karhu kuulee sen hyvin kauas ja väistää ihmistä. Karhu ei ole agressiivinen, ellei ihminen yllättäin "uhkaa" sen pentuja. Yleensä karhuja pelätään siellä, missä niitä on vähän.

Profiilikuvan paikka

Metsänhoitaja
4. toukokuuta 2016 kello 16.34.04

Itse liikun työkseni paljon karhualueella. Tuoreita jälkiä on vähintään viikoittain, koskaan en ole karhua nähnyt. Se ei kummoista ääntä tai hajua tarvitse että poistuu paikalta ennen ihmistä.
Minua enemmän ilahduttavat karhujen jäljet! Pelottanut ei ole koskaan.
Isoista eläimistä ainoat vaaratilanteet ovat olleet hirvien kanssa, kiima- ja vasomisaikaan. Kiimaisia uroshirviä väistän.

Luulen, että karhupelko on suurinta niillä ihmisillä, joilla ei ole kokemuksia karhujen kanssa samoissa metsissä kulkemisesta.

Niin ja lisätään nyt vielä että olen nainen.

Profiilikuvan paikka

eläkeläinen
5. toukokuuta 2016 kello 9.20.01

kyllä se vähän hirvittää kun se tuossa muutaman sadan metrin päässä käy ja talon ohi kävelee tietä , läheppä siitä sitten lenkille tai metsään yksin.

Profiilikuvan paikka

Karhuja nähnyt
8. toukokuuta 2016 kello 6.56.40

Minusta on hienoa, että karhukanta on vahvistunut ja että niitä on nyt käytännössä koko maassa. Siksi tärkeämpää olisi, että ihmiset oppisivat elämään ympäristössä, jossa on karhuja. Karhut ja muut petoeläimet kuuluvat luontoon siinä missä kaikki muutkin kasvit ja eläimet. Kaikissa elinympäristöissä on tietysti aina omat riskinsä, mutta karhut ovat kyllä aika vähäinen riskitekijä.

Profiilikuvan paikka

Q
8. toukokuuta 2016 kello 14.47.40

Mistään pedoista ei ole vaaraa ihmisille, mitä kauemmin petoja on seutukunnalla ollut sitä vähemmän niistä edes puhutaan
eikä havainnot vaikuta juurikaan päivittäiseen normaali toimintaan.
Taloudelliset menetykset karhun osalta ovat mehiläispesien särkemiset, ahman osalta poro menetykset, ilveksen osalta poro ja kotieläin menetykset ja jokunen koira menetys.
Susi on ongelmallisin lähes koko valtakunnan alueella, poro, kotieläin ja koira vahinkojen takia, koska se vaikeuttaa monen
elinkeinon harjoittajan ja suuren koira harrastajajoukon elämää.
Ainut varteenotettava keino em. ongelmien poistamiseksi olisi susikannan tapporajoitusten poistaminen tai merkittävä
helpottaminen nykyiseen jäykkään lupakäytäntöön.