Siirry sisältöön

Kysy lisää ja keskustele suunnitelmista

Puhekupla 102
Keskustelu | Sipoon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kaavojen nähtävilläolon aikana (15.1.–15.2.2021) voit keskustella ja kysyä lisätietoja kaavoista täällä Otakantaa.fi-palvelussa. Kaavoittaja seuraa keskustelua ja vastaa kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan jo nähtävilläolon aikana.

Saatu palaute huomioidaan suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan ja kootaan yhteenvedoksi kaavan asiakirjojen liitteeksi ja päätöksentekijöiden tietoon.

Mikäli et halua, että palautteesi näkyy julkisesti (jos se sisältää esim. henkilötietoja), palautetta voi myös lähettää suoraan kaavoittajalle (kysymykset) ja Sipoon kunnan kirjaamoon (kannanotot) viimeistään 15.2.2021. Palautetta kaavoista kerätään myös karttakyselyn avulla.

Kaava-aineistot ja yhteystiedot löytyvät kaavojen nettisivuilta:

Perustiedot

Päättynyt: 15.2.2021

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Parkkipaikat

Profiilikuvan paikka

@Tiitu
1. helmikuuta 2021 kello 8.29.21

1) Toivottavasti muutatte suunnitelmat ihan kokonaan, jätätte junayhteyden pois suunnitelmista ja pienennätte huomattavasti aluetta, jolle rakennetaan yhtään mitään - yhdyn ylläoleviin kommentteihin alueen virkistyskäytöstä, vanhoista puista, luontoarvoista, lähellä keskustaa olevasta isosta ja monipuolisesta alueesta, joka tämän kaavan toteutuessa tuhoutuu. Kerrostaloalue ja minikokoiset omakotitalot eivät ole se, minkä takia me Sipooseen muutimme ja miksi haluaisimme asua täällä lopun ikämme. Suunnitelmien perusteella me emme löydä sopivaa kotia tai tonttia tältäkään alueelta: liian tiivistä, liian pientä asuntoa, liian kallista, ja maisemakin menee pilalle. Suunnitelmissa ja vastauksissa on liikaa kaunopuheisia "och man får hoppas att de kommande tomtägarna kommer att spara en stor del av trädbeståndet" -kommentteja, jotka eivät velvoita yhtään mihinkään. Grynderit rakentavat tonttinsa mahdollisimman täyteen suoralla sähkölämmityksellä varustettuja pikkukopperotaloja saadakseen maksimivoiton, jos laaturakentamista (mm. perustusten peittämistä talvikaudeksi kun kuitenkin sataa ja jos etukäteen kerrotaan vuosikymmenen lumimyrskystä, joka peittää rakenteet ja aiheuttanee ongelmia ks. Suursuontie/Metsätie) kaukolämpöverkkoon liittymistä ja sitä muuta oikeasti järkevää ei pakoteta. Luovuttakaa mieluiten tämän alueen suhteen kaikki rakentaminen, unohtakaa se junayhteys ja rakennetaan järkevämmälle paikalle, vaikka Helsingin puolelle Nikkilää, pientaloasuinalue aavistuksen isommilla tonteilla, "vanhanaikaisesti", eli enemmän Suursuon vanhojen alueiden kaltaista eikä Landbo-maista tai mitä Kartanon alueella nyt ne uudemmat ovat. Säästetään kuntoilualue, rakennetaan vihdoin muutakin kuin liian pieniä kerrostaloasuntoja.

Mutta jos (valitettavasti kun) jotain tapahtuu kuitenkin,

2) Aluetta ei voi rakentaa julkisen liikenteen varaan. Kaikki alueelle muuttavat eivät saa Sipoosta pyöräilymatkan päästä töitä tai opiskelupaikkaa, vaan kulkevat jonnekin. Se 'jonnekin' ei ole näillä kaikilla junalla Keravalle, josta suurimman osan pitää vielä vaihtaa 'johonkin', vaikka junalla Järvenpäähän töihin. Eikä se 'jonnekin' ole edes bussilla Porvooseen (sekin taitaa olla iso vitsi..). Mihin nämä uudet asukkaat siis parkkeeraavat perheen tarvitsemat kaksi autoa? Plus teinien mautot? Onhan kaikkiin asuntoihin varattu vähintään 1, mieluiten 1,5 tai 2 parkkipaikkaa? Vieraatkin tahtovat autonsa jonnekin, koska eihän lapsenlapsen synttärikahveille sunnuntaina tulla julkisilla vaikka minkä aseman ja varikon rakentaisitte junaliikennettä varten. Emmehän tahdo tännekin Taasjärven alueen kaltaista pysäköintiongelmaa?

Profiilikuvan paikka

@DennisSöderholm
2. helmikuuta 2021 kello 12.27.32

Pysäköinti on suunniteltu Sipoon pysäköintiohjeen mukaisesti. Pysäköintiohjeessa on kolme tasoa, ja Nikkilän kartanon suunnitelmissa on käytetty se taso, joka tuottaa eniten parkkipaikkoja: 1 autopaikka/75 kerrosneliömetriä tai 1 autopaikka/asunto. Omakotitaloilla on vielä oma ohjeensa, 2 autopaikkaa/asunto. Mikä lopullinen mitoitus tulee olemaan ei ole vielä päätetty, mutta olemme ainakin suunnittelun alkuvaiheessa halunneet suunnitella aluetta niin, että ei ainakaan alimitoiteta. Myös vieras- ja asiointipysäköinti huomioidaan suunnittelussa.

Kohtaan 1) ei ole juuri nyt suoraa vastausta, vaan mainitut asiat ovat sellaiset, jotka pohditaan laajemmin kun kaavan suunnittelu etenee seuraavaan vaiheeseen.