Siirry sisältöön

Kysy lisää ja keskustele suunnitelmista

Puhekupla 102
Keskustelu | Sipoon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kaavojen nähtävilläolon aikana (15.1.–15.2.2021) voit keskustella ja kysyä lisätietoja kaavoista täällä Otakantaa.fi-palvelussa. Kaavoittaja seuraa keskustelua ja vastaa kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan jo nähtävilläolon aikana.

Saatu palaute huomioidaan suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan ja kootaan yhteenvedoksi kaavan asiakirjojen liitteeksi ja päätöksentekijöiden tietoon.

Mikäli et halua, että palautteesi näkyy julkisesti (jos se sisältää esim. henkilötietoja), palautetta voi myös lähettää suoraan kaavoittajalle (kysymykset) ja Sipoon kunnan kirjaamoon (kannanotot) viimeistään 15.2.2021. Palautetta kaavoista kerätään myös karttakyselyn avulla.

Kaava-aineistot ja yhteystiedot löytyvät kaavojen nettisivuilta:

Perustiedot

Päättynyt: 15.2.2021

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Baanaa baanan perään

Profiilikuvan paikka

@Friidu
15. helmikuuta 2021 kello 9.31.32

Ensinnäkin haluan kiittää kaavoittajia siitä, että asukkaiden näkemyksiä on kuunneltu tässä parannellussa versiossa. Toki parannettavaa on edelleen, kuten herännyt keskustelu kertoo.
Sitä ihmettelen eniten, että alueelle on kaavoitettu pitkiä suoria ajoteitä, jotka ovat ongelmallisia Nikkilässä jo ennestään. Asukkaat kärsivät ylinopeutta ajavista kohtuttomasti eikä tämä ole voinut mennä kunnalta ohi. Nyt sitten kaavoitetaan samanlaisia baanoja hurjasteltavaksi sen sijaan, että olisi piirretty serpentiinimäisempää tieverkkoa, jossa kaasujalkaa on pakko keventää.
Kunta ei käytännössä tee mitään teille, joissa ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka tien varressa olisi päiväkoti. Jo nyt on selvää, että näillä piirretyillä baanoilla tullaan alentamaan asukasviihtyvyyttä merkittävästi. Toivottavasti virkistysalueet saadaan kauas tieverkosta.

Profiilikuvan paikka

@masy
15. helmikuuta 2021 kello 10.18.06

Tässä on tuotu erittäin varteen otettava näkökohta esille. Nopeusrajoitukset eivät todellakaan rajoita kaikkien kaasujalkaa.

Turvallisuuden lisäksi ajonopeus vaikuttaa myös viihtyvyyteen äänellisesti. Esimerkkinä Pornaistentie, joka sivuaa jo olemassa olevaa Nikkilän kartanon rivitaloasutusta. Missä nopeusrajoitukset ova joillekin vain suosituksia ja Pornaistentien suoran linjauksen vuoksi on mahdollista ajaa vauhdikkaasti.

Hiljaisempien sähköautojen käyttöönottoon laajasti on vielä matkaa. Valitettavasti pohjoisen sääolosuhteissa asfalttiteiden karkeus aiheuttaa enemmän rengasmeteliä kuin keski-Euroopassa ja Tanskassakin.

Erilaiset hidasteet on ehdottomasti suunniteltava heti Ja tehtävä jo teitä rakennettaessa.

Erityisesti Lukkarintien "jatke" ja suunniteltu Ollbäckenin ylittävä silta herkässä purolaaksossa on otettava huomioon suunniteltaessa
tien linjausta, sen turvallisuutta ja äänitasoa.

Profiilikuvan paikka

@masy
15. helmikuuta 2021 kello 10.43.40

Hienoa, että joku on jo havainnut, että asukkaita on kuunneltu.
Herättää toivoa, että kaavatyön edetessä näin tapahtuu edelleen.

Profiilikuvan paikka

@DennisSöderholm
15. helmikuuta 2021 kello 13.27.58

Esiin nostettu asia suorista kaduista on tiedostettu suunnittelussa ja siksi on tarkoitus, että katusuunnittelussa tätä huomioidaan suunnittelemalla sopivia ratkaisuja: kaavassa suora katualue ei tarvitse tarkoittaa, että ajolinja samalla kadulla on myös täysin suora.

Profiilikuvan paikka

@masy
15. helmikuuta 2021 kello 17.36.46

Kiitos Dennis jälleen kerran vastauksistasi ja selvennyksistä kaavaan.

Olen varma, että monet kannanotot tulevat huomioiduiksi ja toivottavasti näkyvät myös lopullisessa asemakaavassa sekä kaavarungossa.
Tuleva valtuusto loppujen lopuksi tekee päätöksen.

Ja kohta pääsemme valitsemaan nämä päättäjät.