Siirry sisältöön

Keskustele Pyynikin hoito- ja käyttösuunnitelmasta (Villi vyöhyke ry:n ehdotus, luonnos 20.5.2016)

Puhekupla 4
Keskustelu | Villi vyöhyke ry
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 24.6.2016

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Pyynikki

Profiilikuvan paikka

Biologi
21. toukokuuta 2016 kello 9.25.29

Olen jo aiemmin ihmetellyt miksi pyynikki on luokiteltu edes luonnonsuojelualueeksi kun ei täytä luonnonsuojelukriteereitä ja muistuttaa ihan vain hyvin hoidettua puistoaluetta tai osittain jopa talousmetsää.

Minusta pyynikkiä ei pidä varsinkaan kasketa eikä tehdä muutenkaan harvennushakkuita vaan jätettävä luonnonvaraiseksi koska on määritelty luonnonsuojelualueeksi. Kelottuneet puut pitää jättää rauhaan kuten koko aluekin.

Mikäli määritellään uudestaan ihan vain puistoalueeksi ja poistetaan luonnonsuojelualuemääritelmästä niin voi tehdä tavallisia pyynikin hoitotoimenpiteitä kuten aiemmin nyt antaa täydellisesti väärän käsityksen alueesta ja siitä mitä monimuotoinen metsä oikeasti on kun sen annetaan ihan itse toipua ihmisten toimenpiteiltä. Metsä kun ei hoitoa tarvitse sinällään vaan tulee ihan itse toimeen.

Myös osittainen luonnosuojelualue voisi toteutua eli jätetään oikeasti hoitamattomia metsän omine keinoineen monimuotoistua ja jätetään muu osa puistomaiseksi entisen kaltaiseksi pyynikkipuistoalueeksi johon voi minusta johonkin pieneen osaalueeseen villivyöhyke suunnitella lisää monimuotoisuutta .

Toivoisi kuitenkin villivyöhykkeen ensin tekevän aiemmat hankkeet kuntoon kuten unohdetun metsäpuutarhan tesomalla ja muinaismuistokohteen sastamalan kupeessa ennen kuin ryhtyy uuteen hankkeeseen. Metsäpuutarha ei edistynyt mihinkään alkusuunnittelun jälkeen vaikka paljon suunniteltiin. Eli haukkaavat liian suuria paloja liian pienelle porukalle. Tärkeätä on että hankkeet myös toteutuu..nyt lähinnä villivyöhyke voisi olla konsultoimassa kaupungin miehiä puistonhoitosuunnitelmissa.