Siirry sisältöön

Keskustele Pyynikin hoito- ja käyttösuunnitelmasta (Villi vyöhyke ry:n ehdotus, luonnos 20.5.2016)

Puhekupla 4
Keskustelu | Villi vyöhyke ry
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 24.6.2016

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

muuten hyvä, mutta rauhallisuus tulee myös huomioida

Profiilikuvan paikka

Elisa
23. kesäkuuta 2016 kello 23.24.46

Pidän suunnitelmaa erittäin hyvänä muilta osin, paitsi frisbeegolfin ja maastopyöräilyn salliminen. Olen samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa siitä, että ne eivät sovi Pyynikille. Olen asunut koko ikäni Pyynikillä ja metsän tunnelma ja rauhallisuus on mielestäni todella tärkeitä asioita kaupunkiympäristössä. On hienoa että meillä on luonnonläheinen ja rauhallinen paikka noin lähellä keskustaa. Tätä ei tulisi pilata lisäämällä "vauhdikasta" toimintaa Pyynikin luonnossa. Tietenkin Pyynikillä on jo paljon koiranulkoiluttajia ja lenkkeilijöitä, mutta sehän kuuluu asiaan. Suunnistus tuskin aiheuttaa häiriötä, jos kisoja järjestetään melko harvoin.

Suunnitelman luonnon monimuotoisuutta lisäävät ehdotukset ovat erittäin hyviä, olen samaa mieltä että Pyynikin metsässä olisi hyvä olla erilaisia, monimuotoisia vyöhykkeitä. Jo nyt hienoin asia Pyynikillä on mielestäni se että niin pienestä metsästä löytyy monenlaisia alueita. Jo pelkästään harjun yhdellä puolella voi ihailla avoimia kallioita, lahopuita, tiheää taimikkoa, isoja mäntyjä ym. Vielä parempi jos tätä monimuotoisuutta saadaan vielä lisättyä. Vaikka maastopyöräily tekisikin hyvää tiettyjen kasvilajien kasvulle, ei tätä tule asettaa Pyynikin rauhallisen, keidasmaisen tunnelman edelle, sillä monimuotoisuutta voidaan edistää niin monilla muillakin tavoilla, kuten suunnitelmassa osoitetaan.

Ehdotukset ovat hienoja, jopa kulotus jos se vain pystytään turvallisesti toteuttamaan.
Mielestäni on tärkeää varmistaa, että kokonaisuudessa mänty tulee jatkossakin säilymään Pyynikin tyypillisenä valtapuuna. Se on Pyynikin maiseman tyyppikasvi. Tietenkin paikoittaiset kuusikot ja lehdot ovat perusteltu lisä tähän mäntyvaltaisuuteen.