Siirry sisältöön

Miten liikkumisesta voisi tehdä ympäristöystävällisempää?

Puhekupla 32
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Tampereen kaupunkiseudun kunnat haluavat vähentää ilmastopäästöjä 80 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta.

Liikenteen osalta tavoitteena on, että vuonna 2030 kestävien kulkutapojen osuus on noussut 15 prosenttiyksiköllä nykyisestä. Kestäviä liikkumismuotoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenteen käyttö.

Miten ja milloin sinä voisit liikkua kestävämmin?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Helppoja keinoja on olemassa, mutta onko tahtoa

Profiilikuvan paikka

liikennevaloissa seisoja
29. maaliskuuta 2022 kello 11.35.17

Liikennevaloista tulisi tehdä joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä suosivia, eikä niin kuin nyt monessa risteyksessä, että kevyen liikenteen käyttäjä seisoo pitkään punaisissa liikennevaloissa samalla kun yksityisautot ajavat ohi vihreiden valojen palaessa vielä pitkään sen jälkeen, kun kevyen liikenteen käyttäjä on painanut nappia (jopa Tampereen keskustassa). Liikennevalot suosivat lähes kaikissa risteyksissä (yksityis)autoliikennettä, ja koko tämä logiikka pitäisi muuttaa, mikäli kaupunki todella haluaa edistää kevyen liikenteen käyttöä. Tulisi rakentaa enemmän liikennevaloja, joissa autoilijoiden valot vaihtuvat punaisiksi heti kevyen liikenteen edustajan painaessa nappia (tällaisia on harvoissa paikoissa, mutta yksi hyvä esimerkki tästä jo on Kuntokadulla Taysin lähellä). Tällaisten toteutus lisäisi olennaisesti kevyen liikenteen käytön houkuttelevuutta. Myös liukkauden torjumiseen ja auraukseen kevyen liikenteen väylillä tulee ehdottomasti kiinnittää enemmän huomiota kuin talvella 2021-22 on tehty.

11. huhtikuuta 2022 kello 11.30.14. Vastaus poistettu.

  • 12.4.2022 klo 9.33 @Tampereen_kaupunkiseutu moderoi sisältöä: Epäystävällinen ja turha viesti, ei kommentoi aiheeseen mitenkään
Profiilikuvan paikka

@iju
14. huhtikuuta 2022 kello 12.02.40

Lisäksi joissain tapauksissa liikennevalojen vaihdot on huonosti suunniteltuja.

Minkä takia ratikan raiteet ylittävät suojatiet näyttävät oletusarvoisesti punaista, miksi vihreää pitää pyytää, tai miksi vihreä ei ilmesty heti painettaessa, kun ratikkaa ei ole näköpiirissä?

Eikö olisi helpompaa jos valot muuttuvat punaiseksi ratikan lähestyessä suojatietä?

Muutenkin en ole nähnyt toista suomalaista kaupunkia jossa on yhtä paljon pyyntönappeja kuin Tampereella. Niitä on aivan pienissäkin liittymissä, jossa autoliikenne on vähäistä, esimerkiksi Ilmarinkadun ja Kaupinkadun risteyksessä.

Profiilikuvan paikka

trm
14. huhtikuuta 2022 kello 20.00.02

Eivät Tampereen liikennevalot ainakaan autoja suosi, vaikka ehkä autottoman silmään saattaa siltä vaikuttaa. Varsinkin hiljaiseen aikaan on aivan absurdia, kuinka risteyksestä toiseen punaiset valot pakottavat pysähtymään tyhjiin risteyksiin. Lisäksi vuorokaudenajasta riippumatta sama valokierto toistuu monissa valoliittymissä antaen vihreää täysin tyhjille ajosuunnille. Monissa muissa kaupungeissa asia on onnistuttu hoitamaan siten, että valot reagoivat ilmaisimista tulevaan tietoon lähestyvästä ajoneuvosta, odotusajat ovat kohtuullisia ja vihreä aalto toimii. Lisäksi monista liittymistä on poistettu ennen niissä olleita nuolivaloja, jolloin etenkin kääntyvien virtojen välityskyky huononee. Tämä yhdistettynä monissa liittymissä toteutettuun ryhmityskaistojen poistamiseen ja kaistatilan kaventamiseen aikaansaa sen, että sujuvaksi Tampereen autoliikennettä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa.