Siirry sisältöön

Millaista on autoilu Tampereen seudulla?

Puhekupla 48
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.

Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autoilu on välttämätöntä

Profiilikuvan paikka

Markku
29. maaliskuuta 2022 kello 11.03.27

Ei täältä haja-asutusalueelta, 30km päästä keskustasta lähdetä asioille kun omalla autolla. Julkista liikennettä ei ole kuin pari kertaa päivään, eikä riitä aika vaihdella busseja ja haaveilla jossain pysäkeillä. Pienten lasten kanssa eläminen ilman autoa on mahdotonta täällä, ei ehtisi hakemaan päiväkodista eikä viemään harrastuksiin.

Sähköautoon ei rahaa ole, koska köyhän ei kannata ostaa halvinta. Joudumme siis ajamaan edelleen dieselillä, joka syö taas työnteon kannattavuutta ja siten hidastaa edelleen uuden auton hankintaa.

Profiilikuvan paikka

@samuus
1. huhtikuuta 2022 kello 1.52.01

Tämä on ymmärrettävää, että haja-asutusalueella asuvilla autoilu on välttämätöntä, mutta esim. Tampereella 98% asukkaista asuu taajamassa edes kohtuullisen joukkoliikenteen varrella. Siksi on myös kauempana asuvien etu, että kaupunkialueella asuvat autoilevat mahdollisimman vähän, jolloi autoilu on sujuvaan heille kenelle se on pakollista.

Profiilikuvan paikka

MK
1. huhtikuuta 2022 kello 16.26.11

@samuus kirjoitti:

Tämä on ymmärrettävää, että haja-asutusalueella asuvilla autoilu on välttämätöntä, mutta esim. Tampereella 98% asukkaista asuu taajamassa edes kohtuullisen joukkoliikenteen varrella. Siksi on myös kauempana asuvien etu, että kaupunkialueella asuvat autoilevat mahdollisimman vähän, jolloi autoilu on sujuvaan heille kenelle se on pakollista.

Aivan! Kun hyvien joukkoliikennereittien varrella asuvat jättäisivät autoilun vähemmälle, olisi autoja liikenteessä vähemmän eli liikenne olisi sujuvampaa ja pysäköintipaikkojakin olisi enemmän.

Profiilikuvan paikka

Joonatan
14. huhtikuuta 2022 kello 14.53.13

Kulku julkisilla on vain tehty hankalaksi ihmisille
joiden pitäisi olla klo x töissä ja klo y hakemassa lapsia hoidosta tmv.
mikäli ei asuta kunnan keskustassa.
Meiltä esimerkiksi autolla treelle ajaa 12min, bussilla 52min.
Autolla työpaikalla Yvin keskustaan 5 min, bussilla 8min plus 20minuutin kävely. (?)
Että niin, kyllä oma auto takaa sen että päivästä jää perheen kanssa vietettyyn aikaan myös mahdollisuus
eikä koko päivä ole pelkkää suoriutumista paikasta x paikkaan y.