Siirry sisältöön

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 37
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Ilmianna

Katso muut kommentit

Ratsukadun muutokset kevyen liikenteen osalta eivät hyväksyttäviä

Profiilikuvan paikka

Mikko
29. toukokuuta 2022 kello 20.33.18

Pyöräilijöiden yhteydet Leppävaaran sisällä ovat puutteelliset, eikä niitä korjaa myöskään tuleva "Rantaradanbaana", joka toki auttaa pidemmillä itä-länsi-suuntaisilla pyörämatkoilla. Leppävaarassa on paljon poikkikatujen ylityksiä liikennevaloilla ja töyssyillä, eikä pyöräilijän asema ole helppo. Kuitenkin suhteellisen suorat yhteydet ovat vielä olemassa.

Ratsukadun länsipuolisen kevyenliikenteenväylän poistaminen ei ole hyväksyttävää. Ensinnäkin Ratsukadun idän- ja lännenpuoleiset kevyenliikenteenväylät ovat tyypillisesti käytössä hieman erilaisiin matkoihin. Pyöräilijät käyttävät havaintojeni mukaan selvästi enemmän lännenpuoleista, koska se johtaa Turuntien varrelle, kun ihmiset pyöräilevät esim. Karakalliota, Viherlaaksoa, Jorvin sairaalaa kohti. Jatkossakin on ihmisiä, jotka haluavat lähteä Leppävaaran ytimestä (rautatieaseman seutu, Sello) nimenomaan Turuntien vartta eivätkä baanaa, vaikka baana varmasti tuleekin olemaan suosittu. Moni tulee myös Leppävaarankadun suunnasta, josta tullessa Ratsukadun länsipuoli on paljon parempi ajaa, kun siinä ei ole poikkikatuja liikennevaloineen tai töyssyjä vaan saa ajaa rauhassa. Pyöräilijän kannalta on aina paljon parempi päästä ajamaan rauhassa ilman pysähdyksiä ja töyssyjä, ja painonapilliset risteykset ovat suurin vältettävä paha, kun haluaa sujuvaa pidempää matkaa (esim. työmatka) tehdä. Itäpuolella on jo nyt Sellon parkkihallin ulosajon töyssyt ja liikenne sekä Sellon bussikentälle johtavan risteyksen painonapillinen (pitkää odotusta vaativa) risteys. Ei hyvä.

Ajan myös autoilijana melko usein Ratsukadulla pohjoisesta etelään, eikä sen vetämisessä ole ollut mitään erityistä ongelmaa. Säterinpuistonkadun autotien olettaisi vähentävän Ratsukadun liikennettä, ei lisäävän sitä. Ei ole hyväksyttävää, että tällöin tehtäisiin tavallaan varmuuden vuoksi dystooppista neljän kaistan "valtatietä" aivan Leppävaaran ytimeen, jossa paikalliset asukkaat yrittävät liikkua myös kevyellä liikenteellä, johon myöskin luulisi kaupungin enenevästi kannustavan jatkossa.

Profiilikuvan paikka

Leena
6. kesäkuuta 2022 kello 21.29.54

En myöskään kannata Ratsukakun muuttamista nelikaistaiseksi. Tulee liikaa pöly-, melu- ja turvallisuushaittaa ympäriston asukkaille. Jalankulkuliikenne mm Ratsukadun yli Selloon ja asemalle erittäin vilkasta lähiympäristön kerrostalot huomioon ottaen.