Siirry sisältöön

Kommentoi henkilökohtaisen avun palvelusetelisääntökirjaa

Puhekupla 15
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 14.12.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Peruutetut käynnit

Profiilikuvan paikka

Anonyymi
12. joulukuuta 2022 kello 8.55.18

Kaikissa muissa hyvinvointialueissa peruutetun käynnin osalta käytetään alla olevaa järjestelyä joka on reilu niin asiakkaalle kuin myös palveluntuottajalle. Ilman kyseistä järjestelyä palveluntuottajien olisi mahdoton sitoutua tilauksiin, sillä palkat tulisi maksaa sovituilta käynneiltä vaikka asiakas voisi käytännössä peruuttaa ne vain muutama minuutti ennen sovittua käyntiä. Pyytäisin korvaamaan nykyisen tekstiosan peruutuksista seuraavanlaisella joka on otettu toisen hyvinvointialueen sääntökirjasta:

"Asiakas voi peruuttaa ennalta sovitun avustuskerran ilmoittamalla Palvelusetelituottajalle peruutuksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa. Asiakkaan määräajassa perumia avustustapahtumia ei voi laskuttaa. "

Tämä tarkoittaa siis sitä että alle 24h peruutus on laskutettava käynti kokonaisuudessaan ja myös sellainen joka vähentää asiakkaan avustustuntimäärää normaalin käynnin mukaisesti (ei siis lisäkustannuksia tilaajalle).

Profiilikuvan paikka

Anonyymi
12. joulukuuta 2022 kello 9.01.17

Pahoittelut, luin juuri toisen osion (kohta 2.1.), jossa peruutuksia käsitellään palvelutuottajan näkökulmasta. Haluan kertoa, että asiakkaan suoralaskutus tulisi 1) hyvin kalliiksi vähävaraiselle ja heikko-osaiselle asiakkaalle 2) erittäin työlääksi ja riitaisaksi palveluntuottajalle. Pyytäisin, että hyvinvointialue ottaisi saman tavan peruutuksien hoitamiseen kuin kaikki muutkin hyvinvointialueet, eli että peruutettu käynti vähennetään asiakkaan kuukausi/viikko tunneista ja se laskutetaan palvelusetelin kautta. Näin ollen kustannusvaikutus on +-0 hyvinvointialueelle (kun asiakkaan tuntimäärä vähenee) sekä reilu asiakasta kohtaan joka joutuisi nykyisen luonnoksen mukaan maksamaan omasta taskustaan peruutetun käynnin.

Lisäisin vielä, että en ole varma voiko tämän palvelun osalta edes vaatia asiakasta maksamaan itse peruutetusta käynnistä, sillä lain mukaan kyseistä palvelusta ei saa aiheutua asiakkaalle mitään kuluja.

Profiilikuvan paikka

Hyvä huomio
14. joulukuuta 2022 kello 8.32.20

Anonyymi kirjoitti:

Pahoittelut, luin juuri toisen osion (kohta 2.1.), jossa peruutuksia käsitellään palvelutuottajan näkökulmasta. Haluan kertoa, että asiakkaan suoralaskutus tulisi 1) hyvin kalliiksi vähävaraiselle ja heikko-osaiselle asiakkaalle 2) erittäin työlääksi ja riitaisaksi palveluntuottajalle. Pyytäisin, että hyvinvointialue ottaisi saman tavan peruutuksien hoitamiseen kuin kaikki muutkin hyvinvointialueet, eli että peruutettu käynti vähennetään asiakkaan kuukausi/viikko tunneista ja se laskutetaan palvelusetelin kautta. Näin ollen kustannusvaikutus on +-0 hyvinvointialueelle (kun asiakkaan tuntimäärä vähenee) sekä reilu asiakasta kohtaan joka joutuisi nykyisen luonnoksen mukaan maksamaan omasta taskustaan peruutetun käynnin.

Lisäisin vielä, että en ole varma voiko tämän palvelun osalta edes vaatia asiakasta maksamaan itse peruutetusta käynnistä, sillä lain mukaan kyseistä palvelusta ei saa aiheutua asiakkaalle mitään kuluja.

Katsoin esim. Soiten sääntökirjaa, jossa oli peruutuksista näin, mikä on minustakin asiakasystävällisempi ja sopii paremmin vaikeavammaisten erilaisiin elämäntilanteisiin.

3.6.1 Asiakkaan tekemä peruutus
Asiakas voi perua ennalta sovitun avustuskerran ilmoittamalla palveluntuottajalle peruutuksesta vii- meistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa. Tilaaja ei maksa näistä perutuista palvelutapahtumista.
Mikäli palvelun peruuttaminen tapahtuu tätä myöhemmin tai jää kokonaan peruuttamatta, kyseiselle avustuskerralle sovittu avustusaika katsotaan kokonaan toteutuneeksi. Tällöin asiakas menettää käyttämättä jääneen avustuskerran tunnit hänelle myönnetystä tuntimäärästä. Palveluntuottajalla on velvollisuus ilmoittaa tilaajalle, jos asiakas toistuvasti jättää perumatta sovitut avustuskerrat. Mikäli asiakkaalla on perusteltu syy peruttamatta jättämisellä hän voi olla yhteydessä sosiaalityöntekijään, joka harkitse menettääkö asiakas tunnit tai ei.
Asiakkaan tulee ilmoittaa palveluntuottajalle yllättävästä tapahtumasta, kuten sairastumisestaan tai sairaalahoitoon joutumisesta johtuvasta avustuskerran äkillisestä peruuntumisesta välittömästi tai heti kun se on mahdollista. Kyseisissä tilanteissa palveluntuottaja voi laskuttaa tilaajaa ensimmäisestä sovitusta avustusajasta. Muita sovittuja avustusaikoja tilaaja ei korvaa palveluntuottajalle.

On kohtuutonta vaikeuttaa usein vähävaraisen vammaisen elämää ja taloudellista tilannetta mahdollisella korvausvastuulla esim. sairastapauksissa, joita on nyt korona-aikana muutenkin ollut paljon enemmän ja herkemmin.