Kommentoi Lapin hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevien lakisääteisten (Vammaispalvelulaki, Sosiaalihuoltolaki) henkilökuljetuspalveluiden järjestämisohjeita
• Tuleeko jatkossa olemaan oikeus käyttää tiettyä taksia tai oikeus käyttää asiointiaikaa kuljetuspalvelumatkoilla. • Miten järjestyy yhteydenpito Lapin kuntien/palvelualueiden, autoilijoiden ja matkojenyhdistelykeskuksen sekä asiakkaiden välillä, esim. ruuhkatilanteessa tai jos ohjelmisto ”kaatuu” ja kun taksi ei tulekaan. Miten ylipäätään varmistetaan riittävä tiedostus kaikkien näiden toimijoiden välillä. • Järjestyykö suorasoitto-oikeus, pikamatkat, vakiotaksit myös tulevaisuudessa yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne huomioiden • Miten päivitetään asiakkaiden profiilitiedot niin, että ne ovat aina ajantasaisia • Miten välityskeskuksessa varaudutaan riittäviin resursseihin, mm. kesäloma-aikoina, sairaustapauksissa ym. yllättävissä tilanteissa. • Mikä on alueella tosiasiallinen käytettävissä oleva autojen määrä ja mahdollistavatko autoilijoiden kanssa tehdyt sopimukset sen, että kuljettaja voi sulkea kuljettajasovelluksen milloin tahansa, jolloin autoja ei olekaan käytettävissä. • Otetaanko myös ns. negatiiviset palautteet todesta, hyödynnetäänkö niitä kehittämisessä ja voivatko käyttäjät osallistua kehittämiseen, esim. asiakasraadeissa ja muissa säännöllisissä tapaamisissa. • Miten varmistetaan vammaisen asiakkaan turvallinen matkustaminen, mm. pyörätuolin kiinnitys, ja turvavöiden asianmukainen käyttö. Vaaditaanko autoilijoilta esim. erityisryhmien kuljettajakoulutus. • Miten omavastuuosuuden laskuttaminen tullaan toteuttamaan niin, että asiakas voi varmistaa laskun oikeellisuuden.
Huomioon otettavia asioita
Yhteyshenkilö
14. joulukuuta 2022 kello 16.43.32
• Tuleeko jatkossa olemaan oikeus käyttää tiettyä taksia tai oikeus käyttää asiointiaikaa kuljetuspalvelumatkoilla.
• Miten järjestyy yhteydenpito Lapin kuntien/palvelualueiden, autoilijoiden ja matkojenyhdistelykeskuksen sekä asiakkaiden välillä, esim. ruuhkatilanteessa tai jos ohjelmisto ”kaatuu” ja kun taksi ei tulekaan. Miten ylipäätään varmistetaan riittävä tiedostus kaikkien näiden toimijoiden välillä.
• Järjestyykö suorasoitto-oikeus, pikamatkat, vakiotaksit myös tulevaisuudessa yksilöllinen avun tarve ja elämäntilanne huomioiden
• Miten päivitetään asiakkaiden profiilitiedot niin, että ne ovat aina ajantasaisia
• Miten välityskeskuksessa varaudutaan riittäviin resursseihin, mm. kesäloma-aikoina, sairaustapauksissa ym. yllättävissä tilanteissa.
• Mikä on alueella tosiasiallinen käytettävissä oleva autojen määrä ja mahdollistavatko autoilijoiden kanssa tehdyt sopimukset sen, että kuljettaja voi sulkea kuljettajasovelluksen milloin tahansa, jolloin autoja ei olekaan käytettävissä.
• Otetaanko myös ns. negatiiviset palautteet todesta, hyödynnetäänkö niitä kehittämisessä ja voivatko käyttäjät osallistua kehittämiseen, esim. asiakasraadeissa ja muissa säännöllisissä tapaamisissa.
• Miten varmistetaan vammaisen asiakkaan turvallinen matkustaminen, mm. pyörätuolin kiinnitys, ja turvavöiden asianmukainen käyttö. Vaaditaanko autoilijoilta esim. erityisryhmien kuljettajakoulutus.
• Miten omavastuuosuuden laskuttaminen tullaan toteuttamaan niin, että asiakas voi varmistaa laskun oikeellisuuden.