Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Loivemmat kääntymiset tarvitaan, jotta kulkeminen talvella on turvallista
Lari
23. elokuuta 2023 kello 13.45.11
Talvella, kun on jäätä, sohjoa ja lunta, tiukka 90 asteen käännös muutaman metrin säteellä on hankala, erityisesti jos se pitää tehdä kaltevalla pinnalla ylä- tai alamäessä. Kääntyessä täytyy hidastaa aina, mutta pienissä nopeuksissa pyörän sivuttaishuojunta kasvaa ja samalla kaatumisriski nousee. Etenkin talvisin on varsin kuumottavaa lähestyä tiukkaa käännöstä ylä- tai alamäessä, kun ei yhtään tiedä kuinka jäinen tai liukas pinta on lumen alla. Tai kun sohjo on jäätynyt epätasaiseksi pinnaksi.
Nykyinen käännös Lähderannantieltä itäpuolellla Turuntien varteen on esimerkiksi liian jyrkkä, siinä on usein liukasta talvella. Keväällä hiekoitushiekkaa jää siihen kuulalaakerin tavalla liukastamaan ajamista.
Tässä suunnitelmassa tällaisia kohtia on useita, jotka tulisi loiventaa.
Raitti 2:lta kääntyminen alikulkuun tiukka 90 asteen käännös
Lähderannantieltä raitti 5:lle ja raitti 5:lta raitti 1:lle.
Mahdollisesti Turuntien pohjoispuolelta kääntyminen raitti 4:lle. Kuvasta ei ilmene tapahtuuko tämä tasaisella vai kaltevalla pinnalla, joten ne poikkileikkauskuvat ovat tarpeen, jotta voi arvioida tätä.
Raitti 4:n kaarroksen Turuntien eteläpuolella voisi myös suoristaa, koska kaikki kaartelut talvisaikaan pyörällä lisäävät kaatumisriskiä. Suoraan ajaessa pysyy paremmin pystyssä, koska renkaiden nastat ovat keskiosassa. Kaarrettaessa vain osa nastoista on tien pinnassa ja renkaan sivussa ei ole mitään pitoa. Talvipyöräilyn turvallisuuden kannalta suorat ajolinjat ovat turvallisimmat ja helpottanevat myös aurausta.
Turvallinen pyöräily
25. elokuuta 2023 kello 9.37.30
Jos tiukka kaarre alikulkukäytävän edessä tuntuu pyöräilijästä kovassa vauhdissa vaaralliselta, voisiko ratkaisu olla, että hiljentää nopeutta ennen kääntymistä? Äärimmäisen huonoissa talviolosuhteissa voisi vaikka pysähtyä kokonaan ennen kääntymistä, kun näkyvyyskin voi olla huono. Se lisäisi myös muiden väylällä kulkevien henkilöiden turvallisuuden tunnetta.
Kävely ja pyöräily
27. elokuuta 2023 kello 14.10.02
Kun suunnitellaan uutta pitää lähtökohta olla sellainen että liikenne on sujuvaa. Espoon strategiassa on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja siihen kuuluu kävelyn ja pyöräilyn osuuden kasvattaminen. Huonolla suunnittelulla siihen ei päästä. Ja 90 asteen käännökset missä tahansa säässä ovat huonoa suunnittelua. Siinä huomio keskittyy enemmän sen käännöksen tekemiseen kuin ympäröivään liikenteeseen. Eli lyhyesti vastauksena: ei.