Siirry sisältöön

Ihminen, ilves ja luonto

Puhekupla 32
Keskustelu | Suomen riistakeskus
Keskustelu on päättynyt
  • Miten ihmisten luontosuhdetta ilvekseen tulisi parantaa?
  • Millä tavoin ilveksen ja ihmisten yhteiseloa voitaisiin parantaa?
  • Tulisiko ilvestä koskevaa tiedonjakoa parantaa, millä tavoin?
  • Ilveksellä on lajina merkittävä rooli ekosysteemeissä yhtenä huippupetona. Onko keskustelu ilveksestä huippupetona mielestäsi asiallista?
  • Ilves saalistaa myös pienpetoja mm. supikoiraa joka on haitallinen vieraslaji. Onko käsitys ilveksestä ”luonnonhoitajana” mielestäsi perusteltu?

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2016

Liitteet

• Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Mikä ihmeen "luontosuhde ilvekseen"?

Profiilikuvan paikka

Aamukahvin ääreltä
17. elokuuta 2016 kello 9.03.43

Kun kysytään, "miten ihmisen luontosuhdetta ilvekseen" tulisi parantaa, niin kysymykseen sisältyy oletus, että ihmisellä on jonkinlainen "luontosuhde ilvekseen". Mitä ihmettä se oikein tarkoittaa ja kenellä tällainen suhde on? Olen nähnyt ilveksen jälkiä ja ilveksen saaliin jälkiä (kauriin luita) metsässä, itse ilveksenkin olen nähnyt, kun se loikki edestäni tien poikki. Voisin melkein väittää, että minulla on enemmän ilveshavaintoja kuin suomalaisella ihmisellä keskimäärin. Silti en koe, että minulla olisi "luontosuhde ilvekseen". Ehkä sellainen olisi, jos ilveksiä olisi enemmän, jolloin niitä saattaisi silloin tällöin nähdäkin.

En ole mitenkään erityisen tarkkaan seurannut ilvestä koskevaa tiedonjakoa, mutta ainakin tämän hankkeen kysymykset ovat asenteellisia. Ylipäätään pedoista käytävä keskustelu on usein kaikkea muuta kuin asiallista. Petoviha on primitiivistä ja vailla perusteita, mutta vihan pimentämillä on kova ääni.