-
1. Avustuskäytäntöjen yhdenmukaisuus ja läpinäkyvyys
Hyöty: Yhdenmukaiset hakulomakkeet ja selkeät kriteerit vähentäisivät hallinnollista taakkaa vapaaehtoisvoimin toimivalta yhdistykseltä. Ennakoitavuus helpottaisi suunnittelua ja budjetointia.
Haaste: Jos yhdenmukaisuus tarkoittaa monimutkaisia valtakunnallisia järjestelmiä, ne voivat silti tuntua raskailta pienille toimijoille. Tarvitaan varmistus, että lomakkeet ja prosessit pysyvät kevyinä.
2. Strategisen yhteyden tiivistäminen
Hyöty: Jos hyvinvointialueen strategioissa tunnistetaan vertaistuen merkitys, se vahvistaa yhdistyksen asemaa ja rahoitusperustaa. Strateginen kytkös voi auttaa osoittamaan toiminnan vaikuttavuutta.
Haaste: Vaarana on, että vain strategiaan kirjattu toiminta saa tukea, jolloin pienet yhdistykset joutuvat muokkaamaan toimintaansa rahoittajien tarpeisiin. Tämä voi kaventaa autonomiaa.
3. Paikallisten ja pienten toimijoiden huomioon ottaminen
Hyöty: Tämä on suoraan pienen yhdistyksen kannalta keskeisin ehdotus. Kevennetyt menettelyt, pienavustusten yksinkertaistaminen ja neuvonnan kehittäminen helpottaisivat merkittävästi toimintaa.
Mahdollisuus: Korvamerkitty osuus avustusbudjetista ruohonjuuritason toimijoille turvaisi sen, ettei pienet yhdistykset jää suurten varjoon.
4. Epäsuoran tuen dokumentointi
Hyöty: Jos yhdistys saa esimerkiksi tiloja maksutta käyttöön, niiden arvon näkyväksi tekeminen voi vahvistaa toiminnan merkitystä ja antaa realistisemman kuvan tuen tasosta.
Haaste: Dokumentointivaatimukset voivat lisätä hallinnollista työtä vapaaehtoisille.
hteenveto:
Selkeät ja yhdenmukaiset hakukäytännöt tukevat pieniä toimijoita, kunhan ne pysyvät hallinnollisesti kevyinä.
Strateginen kytkös voi vahvistaa vertaistuen asemaa, mutta ei saa syrjäyttää autonomista kansalaistoimintaa.
Kevennetyt menettelyt ja korvamerkityt pienavustukset ovat välttämättömiä, jotta vapaaehtoisvoimin toimivat yhdistykset eivät putoa tuen ulkopuolelle.
Epäsuoran tuen dokumentointi lisää läpinäkyvyyttä, mutta sen tulee olla yksinkertaista ja suhteutettua pienten yhdistysten resursseihin.
-
- pienimuotoisen ja laajamittaisen tuen välillä tulisi olla selkeä raja. Pienille/vapaaehtoispohjaisille organisaatioille tulisi asettaa eri vaatimukset.
- selkeämmät arviointikriteerit tulisi julkaista ja antaa palautetta, jos apurahaa ei myönnetty.
- mahdollisuutta hakea muilla kielillä kuin suomeksi ja ruotsiksi tulisi harkita. Hyviä esimerkkejä on jo olemassa, esimerkiksi Helsingin kaupunki mahdollisti hakemisen myös englanniksi.
-
Kannatamme lämpimästi ehdotusta pienavustusten hakuprosessien keventämisestä. Koska toimimme talkoovoimin, jokainen tunti, joka kuluu monimutkaisten lomakkeiden täyttämiseen, on pois varsinaisesta toiminnasta. Selvityksen mainitsema huoli pienten toimijoiden putoamisesta avustustoiminnan ulkopuolelle byrokratian vuoksi on aito.Erityisen kannatettava on ehdotus monivuotisista avustuksista tai sopimuksista. Kuten selvityksessä todetaan, se vähentäisi hallinnollista taakkaa ja toisi pitkäjänteisyyttä. Meille seurantalon omistajana tieto tulevien vuosien rahoituksesta helpottaisi valtavasti esimerkiksi isompien remonttien tai teatterituotantojen suunnittelua, ettei joka vuosi tarvitsisi jännittää perustoiminnan rahoitusta.
Tietopohjan parantaminen on tärkeää, mutta se ei saa tarkoittaa lisäraportointia yhdistyksille. Tiedon tulisi kulkea viranomaisten välillä automaattisesti.
-
Toivotaan yhden yhteisen hakujärjestelmän käyttöä, jotta hakeminen olisi selkeämpää eikä uusia järjestelmiä tarvitsisi opetella jatkuvasti. Avustusten ei tulisi edellyttää suoraa kytköstä strategisiin painopisteisiin, koska esimerkiksi vertaistukitoiminta ei aina näy strategioissa, vaikka se on monille potilasyhdistyksille keskeistä. Osa avustuksista tulisi korvamerkitä ruohonjuuritason toiminnalle. Lisäksi hakijoille tulisi antaa selkeä palaute hylkäävien päätösten perusteista, sillä nykyiset vastaukset eivät kerro, mitä hakemuksessa olisi pitänyt parantaa. Monesti toiminta saattaa sinänsä olla toivottua, mutta sen ilmaiseminen hakulomakkeella voi olla vajavaista.
Tarkempia huomioita:
- avustusten sama hakujärjestelmä toisi helpotusta: tarvitsisi osata käyttää vain yhtä järjestelmää ja sen kautta hakea kunta- ja hva-avustukset
- olisi hyvä, jos valittu sähköinen järjestelmä olisi heti käytössä useita vuosia, jotta se ei vaihtuisi esim. joka vuosi, jolloin uusi järjestelmä pitää aina opetella uudelleen. Etenkin iäkkäille vapaaehtoisille tämä on haaste.
- on hyvä huomio, että toiminta ei saa olla sellaista joka kohdennetaan suoraan strategioihin. Esimerkiksi vertaistukitoiminta on asia, joka ei kaikissa strategioissa löydy. Tätä tukea jakavat lukuisat potilasyhdistykset, joiden avustus tähän toimintaan saattaa tulla ainoastaan hva:n kautta. Kuitenkin meillä on ollut hyvinvointialueita, jotka eivät ole tukeneet vertaistukitoimintaa.
- olisi toivottavaa, että osa avustuksista korvamerkittäisiin ”ruohonjuuritason” toimintaan ja lisäksi olisi tärkeää ottaa erityisesti potilasjärjestöt mukaan kehittämään alueen palveluita kohderyhmälleen ja tätä toimintaa tulisi rahoittaa - näin toimien lisättäisiin kansalaisten näkökulmaa palveluiden järjestämiseen ja samalla kehitettäisiin palveluiden laatua
- olemme samaa mieltä siitä, että hakemuksen jälkeen hakijoille tulisi antaa palautetta hakemuksesta: miksi hakemus ei täyttänyt kriteereitä, miksi avustusta ei saa. Vastaus on usein vain ”ei myönnetä tukea”, ”pistemäärä ei riitä” jne. Tämä ei sinänsä kerro hakijalle mitään - näin voitaisiin tukea järjestöjen toiminnan kehittämistä
-
1. Avustuskäytäntöjen yhdenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen
- Selvityksen pohjalta on ilmeistä, että kuntien ja hyvinvointialueiden avustusjärjestelmät vaihtelevat suuresti sekä hakuprosessien että tukikriteerien osalta. Juuri siksi on tärkeää, että järjestöille suunnatut avustushaut ja hakulomakkeet räätälöidään kyseisen alueen olosuhteisiin, tarpeisiin ja rakenteisiin sopiviksi. Kun hakuprosessit ovat selkeitä ja lomakkeet ottavat huomioon paikalliset painotukset ja järjestökentän moninaisuuden, pienet ja paikalliset toimijat (kuten maakunnassa toimivat yhdistykset) pystyvät paremmin hakemaan tukea. Samalla varmistetaan, että tukimuodot tukevat alueen erityispiirteitä, elinvoimaisuutta ja kansalaisyhteiskunnan monimuotoisuutta.
- Haasteeksi lomakkeiden yhdenmukaistamisessa nousee, että monesti avustukset on kytketty esimerkiksi kunnan, maakunnan tai hyvinvointialueen strategian tavoitteisiin, joita peilataan myös näiden lomakkeiden kautta.
- Avustuskäytäntöjen yhdenmukaistamisessa on otettava huomioon erilaiset yhdistykset ja järjestöt. Liian monimutkaisilla lomakkeilla tai esim. arviointivaatimuksilla saatetaan rajata yhdistysten mahdollisuuksia hakea avustuksia. Hyvinvointialueiden ja kuntien avustuksilla on huolehdittava myös pienempien alueellisten ja paikallisten yhdistysten elinvoimasta.
- Kaikenlainen selkeyden ja läpinäkyvyyden varmistaminen ja lisääminen avustusprosesseihin on kannatettavaa.
2. Strategisen yhteyden tiivistäminen
- Selvityksen mukaan kunnilla on hyvin erilaisia tapoja kytkeä järjestöavustuksia omiin strategioihinsa, ja tämä voi johtaa siihen, että vain osa kansalaisyhteiskunnan toiminnasta mahtuu strategisiin kehyksiin. Kansalaisyhteiskunnan elinvoima kuitenkin rakentuu monimuotoisesta, omaehtoisesta ja paikallisesti merkittävästä toiminnasta, jota ei aina voida rajata kunnan kulloisiin painopisteisiin. Siksi järjestöjen perustoiminnan rahoituksen tulee olla riittävää ja sen jakamisen rakenteiden sellaisia, että ne turvaavat myös strategioiden ulkopuolelle jäävän, mutta silti kuntalaisten hyvinvoinnille, osallisuudelle ja yhteisöllisyydelle keskeisen, järjestötoiminnan jatkuvuuden. Liian strategiasidonnainen avustusmalli voi vaarantaa tärkeiden toimintojen rahoituksen ja heikentää paikallista kansalaisyhteiskuntaa kokonaisuutena.
- On tärkeä huomio selvityksessä, että on huolehdittava myös mahdollisten strategioiden ulkopuolelle jäävän arvokkaan kansalaistoiminnan rahoituksesta, järjestöjen autonomia huomioiden.
3. Paikallisten ja pienten toimijoiden huomioon ottaminen
- Erityisen tärkeä huomio selvityksessä on huolen pitäminen siitä, etteivät pienet pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin toimivat järjestöt putoa julkisilla varoilla tuotetun avustustoiminnan ulkopuolelle ja tämän varmistamiseksi on hyvä selvittää mahdollisuuksia erilaisiin kevennettyihin hakumenettelyihin. Tärkeää on myös turvata alueilla toimivien alueellisten tuki-, neuvonta- ja verkosto-/yhteistyö järjestöjen toiminta ruohonjuuritason toimijoiden välittömän tuen ja keskinäisen yhteistyön varmistamiseksi. Kuntien ja usein myös hyvinvointialueiden avustukset ovat euromäärällisesti pieniä, mutta niiden merkitys alueelle on merkittävä.
4. Epäsuoran tuen dokumentoinnin kehittäminen
- Yhdenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi epäsuoria tuen muotoja olisi tarpeen kartoittaa ja dokumentoida. Tämä ei kuitenkaan saisi lisätä kohtuuttomasti hallinnollista taakkaa hyvinvointialueilla, kunnissa eikä missään nimessä pienillä paikallisilla yhdistystoimijoilla.
- Esimerkiksi hyvinvointialueiden ja kuntien välillä on erilaisia käytäntöjä esimerkiksi tilojen maksullisuuden suhteen silloin kun tilat eivät ole kunnan tai hyvinvointialueen omassa käytössä. Etenkin pienille paikallisille toimijoille alennukset tilavuokriin tai maksuton tilankäyttö on juuri tekijä, joka mahdollistaa kansalaisille toiminnan järjestämisen vapaaehtoisvoimin. Lisäksi kuntien välillä on eroja, miten kunnanvaltuustot hyödyntävät kiinteistöverolain mahdollisuutta (13 a§) määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin alemmalle tasolle tai nollaan prosenttiin. Verkostojärjestöt toteuttavat eri maakunnissa järjestökyselyjä, joissa on kartoitettu mm. tilojen käytön maksuja/maksuttomuutta.
- Olisi tärkeää tuoda esille myös mm. sellaiset käytännöt, jossa kunta avustaa yhdistyksiä avustussummalla, joka menee kunnalle takaisin esim. maksettuina vuokramaksuina. Esimerkiksi saattaa olla tilanne, että kaksi kuntaa maksaa järjestöavustuksia saman verran, mutta kunnassa A järjestölle maksettava tuki palautuu kunnalle maksettujen vuokrien muodossa. Kun puolestaan kunnassa B kunta tarjoaa järjestöavustuksen lisäksi järjestölle tilan maksutta tai todellisia kuluja vastaan järjestön käyttöön, jolloin kunnan järjestöavustus kohdentuukin vuokranmaksun sijaan järjestön perustehtävän mukaisen toiminnan järjestämiseen kuntalaisille.
-
1. Avustuskäytäntöjen yhdenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen
- Selvityksen pohjalta on ilmeistä, että kuntien ja hyvinvointialueiden avustusjärjestelmät vaihtelevat sekä hakuprosessien että tukikriteerien osalta. Siksi on tärkeää, että järjestöille suunnatut avustushaut ja hakulomakkeet tehdään kyseisen alueen olosuhteisiin, tarpeisiin ja rakenteisiin sopiviksi. Kun hakuprosessit ovat selkeitä ja lomakkeet ottavat huomioon paikalliset painotukset ja järjestökentän moninaisuuden, pienet ja paikalliset toimijat (kuten maakunnassa toimivat yhdistykset) pystyvät paremmin hakemaan tukea. Samalla varmistetaan, että tukimuodot tukevat alueen erityispiirteitä, elinvoimaisuutta ja kansalaisyhteiskunnan monimuotoisuutta.
- Avustuskäytäntöjen yhdenmukaistamisessa on huomioitava yhdistysten ja järjestöjen moninaisuus. Liian monimutkaiset hakulomakkeet tai vaativat arviointikriteerit voivat heikentää järjestöjen mahdollisuuksia hakea avustuksia. Hyvinvointialueiden ja kuntien avustusten avulla tulee turvata myös pienempien alueellisten ja paikallisten yhdistysten elinvoimaisuus. Lisäksi on tärkeää huomioida, että vaatimukset toiminnan toteuttamisesta useamman kunnan alueella voivat käytännössä sulkea pienet, vapaaehtoisvoimin toimivat järjestöt avustusten ulkopuolelle.
- Kaikenlainen selkeyden ja läpinäkyvyyden varmistaminen ja lisääminen avustusprosesseihin on kannatettavaa.
2. Strategisen yhteyden tiivistäminen
- Selvityksen mukaan kunnilla on hyvin erilaisia tapoja kytkeä järjestöavustuksia omiin strategioihinsa, ja tämä voi johtaa siihen, että vain osa kansalaisyhteiskunnan toiminnasta mahtuu strategisiin kehyksiin. Strategiset painopisteet eivät saa olla poissulkeva kriteeri avustuksille. Kansalaisyhteiskunnan elinvoima rakentuu monimuotoisesta, omaehtoisesta ja paikallisesti merkittävästä toiminnasta, jota ei aina voida rajata kunnan kulloisiin strategisiin painopisteisiin. Siksi järjestöjen perustoiminnan rahoituksen tulee olla riittävää ja sen jakamisen rakenteiden sellaisia, että ne turvaavat myös strategioiden ulkopuolelle jäävän, mutta silti kuntalaisten hyvinvoinnille, osallisuudelle ja yhteisöllisyydelle keskeisen järjestötoiminnan jatkuvuuden. Strategiasidonnainen avustusmalli voi vaarantaa tärkeiden toimintojen rahoituksen ja heikentää paikallista kansalaisyhteiskuntaa kokonaisuutena.
3. Paikallisten ja pienten toimijoiden huomioon ottaminen
- Erityisen tärkeä huomio selvityksessä on huolen pitäminen siitä, etteivät pienet pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin toimivat yhdistykset putoa julkisilla varoilla tuotetun avustustoiminnan ulkopuolelle ja tämän varmistamiseksi on hyvä mahdollistaa sellaiset hakumenettelyt, jotka palvelevat myös pieniä yhdistyksiä. Tärkeää on myös turvata alueilla toimivien alueellisten tuki-, neuvonta- ja verkosto-/yhteistyö järjestöjen toiminta ruohonjuuritason toimijoiden välittömän tuen ja keskinäisen yhteistyön varmistamiseksi. Kuntien ja usein myös hyvinvointialueiden avustukset ovat euromäärällisesti pieniä, mutta niiden merkitys alueelle on merkittävä, koska niillä tuetaan laajasti koko alueen järjestökenttää.
4. Epäsuoran tuen dokumentoinnin kehittäminen
- Yhdenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi epäsuoria tuen muotoja on tarpeen kartoittaa ja dokumentoida. Tämä ei kuitenkaan saa lisätä kohtuuttomasti hallinnollista taakkaa hyvinvointialueilla, kunnissa eikä paikallisilla yhdistystoimijoilla.
- Hyvinvointialueiden ja kuntien välillä on erilaisia käytäntöjä esimerkiksi tilojen maksullisuuden suhteen silloin kun tilat eivät ole kunnan tai hyvinvointialueen omassa käytössä. Etenkin pienille paikallisille toimijoille alennukset tilavuokriin tai maksuton tilankäyttö on juuri tekijä, joka mahdollistaa kansalaisille toiminnan järjestämisen vapaaehtoisvoimin.
- Kuntien välillä on eroja, miten kunnanvaltuustot hyödyntävät kiinteistöverolain mahdollisuutta (13 a§) määrätä tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentin alemmalle tasolle tai nollaan prosenttiin.
- Verkostojärjestöt toteuttavat eri maakunnissa järjestökyselyjä, joissa on kartoitettu mm. tilojen käytön maksuja/maksuttomuutta.
- On tärkeää tuoda esille mm. sellaiset käytännöt, jossa kunta avustaa yhdistyksiä avustussummalla, joka menee kunnalle takaisin esim. maksettuina vuokramaksuina. Esimerkiksi saattaa olla tilanne, että kaksi kuntaa maksaa järjestöavustuksia saman verran, mutta kunnassa A järjestölle maksettava tuki palautuu kunnalle maksettujen vuokrien muodossa. Kun puolestaan kunnassa B kunta tarjoaa järjestöavustuksen lisäksi järjestölle tilan maksutta tai todellisia kuluja vastaan järjestön käyttöön, jolloin kunnan järjestöavustus kohdentuukin vuokranmaksun sijaan järjestön perustehtävän mukaisen toiminnan järjestämiseen kuntalaisille.
-
Mielestämme kuntien ja myös hyvinvointialueiden avustuskäytäntöjä on hyvä kannustaa kehittämään yhdenmukaisiksi kuitenkin kunnioittaen kuntien ja hyvinvointialueiden itsenäisyyttä.
Kunnat päättävät omasta strategiastaan, joka luonnollisesti ilmenee myös avustusten kriteereissä. Sote-järjestöjen kannalta olennainen kysymys onkin, miten hyvin avustuskriteereissä on huomioitu järjestöjen toiminnan monipuolisuus ja käytössä olevat resurssit sekä järjestöjen toiminnan myönteiset vaikutukset yhteiskuntaan, kuten hyvinvoinnin edistäminen.
Sote-järjestöjen näkökulmasta on kannatettava tavoite edistää sitä tavoitetta, että varsinkin pienemmät kunnat yhdenmukaistaisivat avustuskäytäntöjään. Useimpien kuntien ja hyvinvointialueiden avustuksia hakevien sote-paikallisyhdistysten resurssit ovat rajalliset, vaikka toiminta olisikin vilkasta ja vaikuttavaa. Monesti järjestöjen kunnalta tai hyvinvointialueelta saama avustus on euromääräisesti pieni, 500–2 000 euroa. Suhteessa haettuun ja myönnettyyn avustukseen nähden hakuprosessin ja raportoinnin pitäisi olla mahdollisimman kevyttä. Lähtökohtaisesti avustukset pitäisi pystyä hakemaan sähköisesti.
Hyvinvointialueilla avustusten hakuajat vaihtelevat, ja päätökset esimerkiksi vuodelle 2026 saattavat tulla vasta loppuvuodesta tai jopa alkuvuodesta. Järjestöjen toiminnan suunnittelun ja varautumisen kannalta olisi helpompaa, mikäli toiminta-avustusten päätökset tehtäisiin aikaisemmin syksyllä, kuitenkin viimeistään joulukuun alussa.
Hyvinvointialueilla haasteena on olut sekin, että osa sote-järjestöistä on jo avustuskriteereiden yhteydessä poissuljettu avustusten ulkopuolelle. Osassa hyvinvointialueita sote-avustusten kokonaissumma on niin pieni, mikä sekin rajaa mahdollisia avustustensaajia. Hyvinvointialueille voisi asettaa suosituksen kansalaisjärjestöjen tukemisesta, esimerkiksi vähintään neljä euroa asukasta kohden oleva avustussumma.
Pienten kuntien voisi olla järkevää tehdä yhteistyötä keskenään, hyödyntää esimerkiksi yhteistä sähköistä avustusjärjestelmää. Tämä voisi tuoda säästöjä kunnille niin taloudellisesti kuin ajankäytöllisesti.
-
1 Avustuskäytäntöjen yhdenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen
Yhtenäiset hakulomakkeet ja yhteinen sähköinen hakujärjestelmä, selkeät arviointikriteerit sekä avoin ja dokumentoitu päätöksenteko avustuksista ovat kannatettavia ehdotuksia. Nämä helpottavat ja selkeyttävät hakemista, keventävät järjestöjen hallinnollista taakkaa, ja mahdollistavat oppimisen ja parempien hakemusten tekemisen tulvaisuudessa.
Lisäksi suositellaan, että tietoja myönnetyistä avustuksista julkaistaan helposti saatavalla tavalla, esimerkiksi kunnan verkkosivuille koottuna listauksena tai avoimena datana, mikä lisäisi avustustoiminnan läpinäkyvyyttä entisestään.
Edellisen lisäksi olisi hyvä systematisoida myös seurantaa ja arviointia sekä raportointikäytäntöjä, joissa on kirjavat käytännöt eri alueilla. Myös hakuajat vaihtelevat hyvinvointialueesta riippuen. Olisi hyvä, että hakuajat olisivat samat kaikilla HVA:lla, mikä helpottaisi hakemusten työstämisen suunnittelua. Käytännöt HV-alueiden välillä sopimusten osalta ovat myös kirjavat: osa HV-alueista haluaa tehdä kumppanuussopimuksen, osa ei. Olisi hyvä selkiyttää sekä määritellä tarkemmin kumppanuussopimuksen funktio.
Hyvinvointialueiden avustustyypit (kuvattu raportissa s. 30-31) vaihtelevat eivätkä erot eri tyyppien välillä ole aina selkeitä. Hakijan kannalta olisi selkeämpää, jos avustustyypit olisivat samat ja samalla tavalla määritelty kaikilla HV-alueilla.
2 Strategisen yhteyden tiivistäminen
Selvityksen perusteella kannustetaan kytkemään avustustoimintaa nykyistä tiiviimmin kuntien ja hyvinvointialueiden strategiseen johtamiseen. Ideaalitilanteessa jokainen kunta ja hyvinvointialue on määritellyt omissa strategia-asiakirjoissaan selkeät tavoitteet sille, mitä järjestöjen toimintaa ja toimintoja tuetaan – ja miksi. HVA:den tulisi rahoituspäätöksissään perustella miksi avustus evätään, mikäli ,eväämisen syy liittyy siihen, että hakemus ei riittävällä tavalla kiinnity HVA:n strategiaan.
Tällainen kehittäminen edellyttää kuitenkin tasapainoilua järjestöjen autonomian kanssa, eikä strateginen ohjaus saa kaventaa sitä. Olisi tärkeää huolehtia, että myös strategioiden ulkopuolelle jäävä arvokas kansalaistoiminta saa jatkossakin tukea, eivätkä järjestöt suunnittele toimintaansa niin, että ne vastaavat vain rahoittajien tarpeisiin.
-
Avustuskäytäntöjen tukemisessa tulee laajemmin hyödyntää Pohteen mallia (s. 98):
”Pohteen avustusmallin kantavana ajatuksena on järjestöjen itseisarvon ja autonomian tunnustaminen ja monimuotoisen järjestötoiminnan mahdollistaminen. Avustamista ei ole haluttu rajata koskemaan vain tietyn alan järjestöjä, tiettyjä kohderyhmiä tai tietyn tyyppistä järjestötoimintaa”
Pohteen hakemuksessa voi erinomaisesti valita kohderyhmän (pitkäaikaissairaat ja vammaiset), ikäjakauman ja esimerkiksi tavoitteet valmiista listasta. Tällainen nostaa jo hakuvaiheessa esiin erilaiset kohderyhmät ja hakemuksista nähdään, että kaikki ryhmät tavoitetaan. Myös kumppanuuskeskustelut ovat tuoneet ymmärrystä hyvinvointialueille siitä, millaisia kohderyhmiä alueella on.
Kunnat voisivat tarjota tiloja yhdistyksille ilmaiseksi. Turhaa hallinnollista työtä ja rahan kierrättämistä tulee välttää. Esimerkiksi, kun yhdistys hakee kaupungilta avustusta tilojen käyttökustannuksiin, kaupunki perii tilankäyttövuokrana saman summan, kuin on myöntänyt avustusta.
Kun kohderyhmällä on tilojen suhteen erityistarpeita esteettömyyden suhteen, kuten induktiosilmukka tai tilojen riittävää valaistus, tulee hyvinvointialueilta ja kunnilta sada tukea yhdistyksen tai järjestön omistamiin esteettömiin tiloihin. Järjestöjen rahoitusleikkausten seurauksena moni on joutunut luopumaan omista esteettömistä tiloistaan.
On kannatettavaa, että kansalaisjärjestöjen tuki sidottaisiin asukasmäärään ja tuki voisi olla esimerkiksi vähintään 4 € / asukas. Yhtenäinen tuen määrä parantaisi yhdistysten toimintaedellytysten yhdenvertaisuutta eri puolilla Suomea.
-
Avustuskäytäntöjen yhdenmukaistaminen ja läpinäkyvyyden lisääminen on kannatettavaa. Avustushakukriteerien tulisi olla julkisesti ja selkeästi näkyvillä. Näin luodaan yhdenvertaiset edellytykset avustusten hakemiseen ja helpotetaan yhdistysten arviointia omista hakumahdollisuuksistaan. Läpinäkyvyys ja avoimuus tarkoittaa myös helposti saatavilla olevaa tietoa siitä, keille on myönnetty avustuksia ja mihin asioihin.
Epäsuoran tuen dokumentointia on hyvä kehittää, koska se esimerkiksi auttaa kuntia ja hyvinvointialueita arvioimaan paremmin myönnettävien avustusten määrää ja jakautumista eri tahoille. Dokumentoinnista tehtävien johtopäätösten tekemisessä täytyy olla kuitenkin tarkka. Esimerkiksi tilatuen myöntäminen esteettömiin toimitiloihin voi olla elinehto jonkin vammaisyhdistyksen toimintamahdollisuuksille kunnassa/hyvinvointialueella, koska esteettömiä tiloja ei ole välttämättä muuten tarjolla.
Huomion kiinnittäminen paikallisiin ja pieniin toimijoihin on tärkeää avustustoiminnan kehittämisessä. Eri avustustasoihin liittyvät vaatimukset ja kriteerit olisi hyvä erottaa toisistaan. Strategioihin kytkeytyvien kenties mittaluokaltaan isoimpien avustusten vaatimukset ja kriteerit olisi hyvä erottaa pienavustuksiin liittyvistä vaatimuksista, kriteereistä ja prosesseista. Pienavustusten kohdalla ne olisivat kevyempiä ja joustavampia. Esimerkiksi vaikuttavuuden ja/tai tuloksellisuuden osoittaminen pienavustusten kohdalla on hankalaa, jos avustus on suhteellisen pieni ja siellä tuetaan perustoimintaa yhdistyksessä. Pienavustukset ovat edelleen tärkeitä ruohonjuuritason yhdistyksille, joten niiden asema on syytä turvata jatkossakin. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi korvamerkitsemällä osa avustusbudjeteista pienavustuksille, kuten eräässä kommentissa ehdotettiin.
Hakuprosessin ja raportoinnin yksinkertaistamisen lisäksi huomion kiinnittäminen neuvonnan kehittämiseen koko avustusprosessin aikana on myös tärkeää. Tietenkin resurssit huomioiden.