Yleisessä osassa kappaleessa 2 Määritelmät määritellään hinnoittelumallina ns. hintakattomalli asiakkaalle maksuttomaksi palveluksi, jolloin asiakkaalle ei jää omavastuuosuutta maksettavaksi. Kuitenkin palvelukohtaisissa sääntökirjoissa hintakattoisissakin palveluissa mainitaan asukkaan omavastuu. Esimerkiksi yhteisöllinen asuminen s 16 : palveluseteli on kattohintainen, yhteisöllisen asumisen vuorokausihinta muodostuu palvelusetelin arvosta ja asiakkaan omavastuuosuudesta. Mistä omavastuuosuus siis muodostuu?
Yleisessä osassa s 46 kohdassa 16.5. tapahtumakirjaus mainitaan tuntiperusteisissa kotiin vietävissä palveluissa käyntien kirjaaminen todellisen keston mukaan, joka on käytäntö tälläkin hetkellä. Poikkeuksena sääntökirjan mukaan alle 15 min kestävät käynint, jotka palveluntuottaja voi pyöristää 15 minuuttiin. Kotihoidon sääntökirjassa s 19 kohta 10 puolestaan mainitaan poikkeuksina alle 5 minuuttia kestäväksi SUUNNITELLUT KÄYNNIT, jotka palveluntuottaja voi pyöristää 5 minuuttiin. Aluevaltuuston hyväksymät sosiaali-ja terveydenhuollon asiakasmaksut v 2025 s 15 mukaan kotihoidon palvelutunnit huomioidaan kokonaisina kuukausittain siten, että osittaiset palvelutunnit pyöristetään lähimpään kokonaiseen tuntiin ja puolikkaat tunnit pyöristetään ylöspäin. Säännöllisen kotihoidon asiakassuunnitelmaan kirjattavan käynnin minimikesto on 10 minuuttia. v 2026 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut v 2026 ei vielä ole julkaistu, joten pyytäisimme, että minimikäyntiajat olisivat eri sääntökirjassa linjassa. Yhteistyöpalaverissa Laphan johdon kanssa olemme todenneet, ettei 5 minuutin käyntejä voi edes suunnitella, em. viitaten ja 5 min käynneillä ei ole mahdollista toteuttaa laadukasta asiakastarpeita vastaavaa kotihoitoa.
Mistä johtuu, että kirjaukset tulee tehdä viikottain, kun kuitenkin ajetaan vain kerran kuukadessa? Meillä on yksi henkilö joka syöttää kirjaukset PSOP:hen, hänen loma-ajalla ei ole sijaista tekemässä kirjauksia, vaan loma-ajat suunniteltu siten, että kirjaukset on mahdollista tehdä kuukausittain.
Ylityskirjauksista, usein herjaa, että tunnit ylittyvät suunnitelluilla käynneillä, kun Laphan puolelta on ladattu liian vähän tunteja/euroja kuukautta kohti. Antaa kirjauksen tehdä, mutta eihän näitä lueta ylityskirjauksiksi?
On myös aika tiukka saada kirjattua kuukauden kolmanteen päivään mennessä, jos sattuu vkl/pyhät alkukuun päiville, jos siis edellä mainittu kuuluu ylityskirjauksiin. Viides päiväkin on aika tiukka, esimerkiksi tammikuussa, jossa 5. pv on toinen arkipäivä (meillä laskutuksen työntekijät tekevät vain arkivuoroja).
Pitääkö Laphaa varten tehdä asiakastyytyväisyyskysely, jossa vastaukset tulevat käytännössä Laphan omilta työntekijöiltä, koska palvelun käyttäjistä suurin osa ei pysty palvelua omin avuin arvioimaan. Laphahan voi itse näitä kysellä sisäisesti eikä työllistää palveluntuottajaa turhalla byrokratialla.
Laskutusasiakkaalta täytyy voida periä kohtuullinen laskutuslisä, koska laskuttaminen aiheuttaa merkittäviä kuluja palveluntuottajalle, sekä henkilöstö- että ohjelmistokuluja. Ilmaisia palveluja ei yrittäjän tarvitse tarjota ja asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun periaatteita on noudatettava.
Kohdan 16.6 mukaan Lapha maksaa 6. pv mennessä laskutetut palvelusetelit 21 pv kuluessa. Kohdassa ei mainita mitään tilanteesta, jossa Lapha ei noudata tätä ohjetta. On ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että maksut on maksettu viikkoja myöhässä, joten tähän kohtaan täytyy laittaa toimintaohjeet, miten palveluntuottaja toimii, keneen ottaa yhteyttä, saako mahdollisia korvauksia, kun maksuja ei ajallaan kuulu.
Hintakatto -määritelmä
Marjo
3. december 2025 klockan 8.00.16
Yleisessä osassa kappaleessa 2 Määritelmät määritellään hinnoittelumallina ns. hintakattomalli asiakkaalle maksuttomaksi palveluksi, jolloin asiakkaalle ei jää omavastuuosuutta maksettavaksi. Kuitenkin palvelukohtaisissa sääntökirjoissa hintakattoisissakin palveluissa mainitaan asukkaan omavastuu. Esimerkiksi yhteisöllinen asuminen s 16 : palveluseteli on kattohintainen, yhteisöllisen asumisen vuorokausihinta muodostuu palvelusetelin arvosta ja asiakkaan omavastuuosuudesta. Mistä omavastuuosuus siis muodostuu?
Tapahtumakirjaus/ tuntiperusteiset kotiinvietävät palvelut
Marjo
3. december 2025 klockan 8.07.21
Yleisessä osassa s 46 kohdassa 16.5. tapahtumakirjaus mainitaan tuntiperusteisissa kotiin vietävissä palveluissa käyntien kirjaaminen todellisen keston mukaan, joka on käytäntö tälläkin hetkellä. Poikkeuksena sääntökirjan mukaan alle 15 min kestävät käynint, jotka palveluntuottaja voi pyöristää 15 minuuttiin.
Kotihoidon sääntökirjassa s 19 kohta 10 puolestaan mainitaan poikkeuksina alle 5 minuuttia kestäväksi SUUNNITELLUT KÄYNNIT, jotka palveluntuottaja voi pyöristää 5 minuuttiin.
Aluevaltuuston hyväksymät sosiaali-ja terveydenhuollon asiakasmaksut v 2025 s 15 mukaan kotihoidon palvelutunnit huomioidaan kokonaisina kuukausittain siten, että osittaiset palvelutunnit pyöristetään lähimpään kokonaiseen tuntiin ja puolikkaat tunnit pyöristetään ylöspäin. Säännöllisen kotihoidon asiakassuunnitelmaan kirjattavan käynnin minimikesto on 10 minuuttia.
v 2026 sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut v 2026 ei vielä ole julkaistu, joten pyytäisimme, että minimikäyntiajat olisivat eri sääntökirjassa linjassa. Yhteistyöpalaverissa Laphan johdon kanssa olemme todenneet, ettei 5 minuutin käyntejä voi edes suunnitella, em. viitaten ja 5 min käynneillä ei ole mahdollista toteuttaa laadukasta asiakastarpeita vastaavaa kotihoitoa.
Kirjaukset
Pertti
3. december 2025 klockan 13.24.15
Mistä johtuu, että kirjaukset tulee tehdä viikottain, kun kuitenkin ajetaan vain kerran kuukadessa? Meillä on yksi henkilö joka syöttää kirjaukset PSOP:hen, hänen loma-ajalla ei ole sijaista tekemässä kirjauksia, vaan loma-ajat suunniteltu siten, että kirjaukset on mahdollista tehdä kuukausittain.
Ylityskirjauksista, usein herjaa, että tunnit ylittyvät suunnitelluilla käynneillä, kun Laphan puolelta on ladattu liian vähän tunteja/euroja kuukautta kohti. Antaa kirjauksen tehdä, mutta eihän näitä lueta ylityskirjauksiksi?
On myös aika tiukka saada kirjattua kuukauden kolmanteen päivään mennessä, jos sattuu vkl/pyhät alkukuun päiville, jos siis edellä mainittu kuuluu ylityskirjauksiin. Viides päiväkin on aika tiukka, esimerkiksi tammikuussa, jossa 5. pv on toinen arkipäivä (meillä laskutuksen työntekijät tekevät vain arkivuoroja).
Asiakastyytyväisyyden seurantaraportti ja kehittämissuunnitelma
TJ
3. december 2025 klockan 22.17.54
Pitääkö Laphaa varten tehdä asiakastyytyväisyyskysely, jossa vastaukset tulevat käytännössä Laphan omilta työntekijöiltä, koska palvelun käyttäjistä suurin osa ei pysty palvelua omin avuin arvioimaan. Laphahan voi itse näitä kysellä sisäisesti eikä työllistää palveluntuottajaa turhalla byrokratialla.
Palveluiden laskutus asiakkaalta
TJ
3. december 2025 klockan 22.41.24
Laskutusasiakkaalta täytyy voida periä kohtuullinen laskutuslisä, koska laskuttaminen aiheuttaa merkittäviä kuluja palveluntuottajalle, sekä henkilöstö- että ohjelmistokuluja. Ilmaisia palveluja ei yrittäjän tarvitse tarjota ja asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun periaatteita on noudatettava.
16.6 Maksatus
TJ
3. december 2025 klockan 22.52.57
Kohdan 16.6 mukaan Lapha maksaa 6. pv mennessä laskutetut palvelusetelit 21 pv kuluessa. Kohdassa ei mainita mitään tilanteesta, jossa Lapha ei noudata tätä ohjetta. On ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että maksut on maksettu viikkoja myöhässä, joten tähän kohtaan täytyy laittaa toimintaohjeet, miten palveluntuottaja toimii, keneen ottaa yhteyttä, saako mahdollisia korvauksia, kun maksuja ei ajallaan kuulu.