Gå till innehållet

Finland digitaliseras – Vilka erfarenheter har du av elektroniska tjänster?

Frågetecken 41
Enkät | Valtiovarainministeriö
Enkäten har avslutats

Då samhället digitaliseras är det viktigt att alla har tillgång till tjänsterochatt var och ens livssituation och digikunskapertas i beaktande. Vilka erfarenheter har du av att använda offentliga e-tjänster?

Basuppgifter

Avslutat: 31.10.2017

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

De obligatoriska frågorna i enkäten är markerade med en asterisk (*).

Svar
  • Alla demokratitjänster och suomi.fi

  • Poliisin lupapalvelu, passin hakeminen, vaivaton ja nopea
    Pankkien sähköiset palvelut, vaivattomat ja lähes aina toimivat

  • Matkapalveluiden hankinta (lennot, junat, linja-autot, majoitus)
    Pankki-ja verottajan palvelut. Toimivat pääsääntöisesti hyvin, helpottanut asioimista ja maksamista.

  • Oma Riista - palvelu
    Helpottaa huomattavasti saalisilmoitusten jättämistä sekä muiden havaintotietojen lähettämistä viranomaisille.

  • Poliisin lupapalvelut, rikosilmoitus - nopeaa ja asiallista
    Toisten pankkien palvelut - järkeviä ja nopeita
    Verottajan verokorttipalvelu - nopea ja helppo
    Matkalippujen hankinta helppoa ja nopeaa

  • poliisi.fi, kela.fi

  • Kysytäänkö tässä julkisen hallinnon sähköisistä palveluista vai kaikista? Ei selviä tekstistä jossa epätarkkoja termejä kuten 'digitalisaatiokehitys'? Mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä? Vastauksena kysymykseen: Veron palveluja on kehitetty pitkään ja ilmeisen suurella rahalla. Ne ovat kohtuullisen hyvät. Samoin poliisin passi- ja ajokorttihakemus. Kelan palveluista EU-terveyskortin tilaaminen on myös toimiva.

  • Mahdollisuus laskea uusi veroprosentti Vero.fissä, sillä palvelu ohjaa täyttämään (melko) hyvin tarpeelliset kohdat. Passihakemuksen teko oli myös yllättävän nopea.

  • Kelan sähköisistä palveluista tätänykyään. Hakemusten liitteiden toimitus viestipalvelussa on helppoa, sillä useimmiten kamerakännykällä otetut kuvat dokumenteista kelpaa. Myös Kelan chat ja Kelan omasta kysymysfoorumista on hyvät kokemukset.

  • Trafin verkkopalvelut: toimivat hyvin, vuorovaikutus on yksinkertaista ja tiedot esitetään selkeästi. Vero.fi -palvelut: paljon erilaisia palveluita, jotka hyvin organisoitu, tiedot selkeästi esitetty ja apua ja tietoa täytettävistä kohdista saatavilla lomakkeiden eri kohdissa sekä erinomaista todellista asiointipalvelua, jonne ei lippulappuja tarvitse lähetellä eikä pdf-lomakkeita täytellä. Pk-seudun kirjastojen sähköiset palvelut ovat myös huippuluokkaa.

Svar
  • Nej

  • Huonosti toteutetut varauspalvelut (varauksen tekeminen ei onnistu tms). Palveluiden käyttö voi ruuhkautua, johon kaikki palveluntarjoajat eivät ole osanneet varautua.

  • KELA sähköinen asiointi - hidasta ja kenttien pakollisuutta tai tarpeellisuutta ei ole mietitty loppuun saakka - paperina edelleen parempi
    Toisten pankkien sähköinen asiointi - tehty liian vaikeaksi ja turhien tietojen varmistelua - Osuuspankki!
    Vakuutus Pohjola ja Osuuspankki jakavat henkilökohtaista tietoa luvatta
    eKanta-palvelut jakavat tietoa luvatta ja jatkuvasti joutuu käydä kieltämässä tietojen välitystä - asetus pitäisi olla toisin päin että luvat pitäisi käydä antamassa, jos tietoa saa jakaa. eKanta-palveluista on tullut merkittävä virheellisen tiedon jakamiskeskus ja nykyään hoito perustuu virheellisiin tietoihin. Virheellisen tiedon korjaaminen sähköisten palvelujen aikakaudella on osoittautunut mahdottomaksi.
    eResepti palvelut toimii huonosti ja lääkkeet jäävät saamatta
    KELA:n tiedoista vai osa on asiakkaan itsensä nähtävillä netissä ja edelleen joutuu menemään toimistoon paikan päälle selvittämään asioita.
    Kun pankkipalvelut eivät toimi niin kaikki pysähtyy Suomessa - ei ole olemassa mitään varajärjestelmiä!
    eArkistointi - potilastiedot yms eReseptit / eKanta palvelut eivät toimi - koko terveydenhoito pysähtyy ja jää hoidotta / lääkkeittä.
    Potilastiedot sähköisenä se mitä siellä ei ole ole ei ole olemassa ja kun palvelut kaattuu niin samalla kaatuu terveydenhoitokin ja jää hoidotta.

  • trafi.fi

  • Kanta.fi-palveluun tulee joka käynnin jälkeen tiedot todella pitkällä viiveellä.

    Jostain syystä terveyskeskuksen kirjaamat virheelliset ja sangen puutteelliset riskitiedot ovat järjestelmässä näkyvissä, mutta erikoissairaanhoidon oikaistut ja täydennetyt tiedot eivät - eivät sitten millään, vaikka asiasta on lukuisia kertoja ilmoitettu.

    Ongelma kanta.fi-järjestelmässä on, että jokaisen hoitokäynnin osalta täytyy asiakkaan käydä erikseen kieltämässä tiedon jakaminen. Kun koskaan ei tiedä koska tieto sinne esiin putkahtaa, ei myöskään voi tietää, milloin pääsee kohtuuttomaan laajaan jakeluun puuttumaan. Jokaisen käynnin tietojen jakamisen kieltäminen käy työstä! Tietojen jakamisen kieltäminen on saatava helpommaksi, sillä nykyisellään kiireessä hutiloitujen, virheitä vilisevien, tietojen jakaminen ja kopioituminen käy todella nopeasti. Tämä on todellinen ongelma, sillä vaikuttaa siltä, että potilasasiakirjoilla on suurempi painoarvo kuin potilaalta saaduilla tiedoilla ja toisaalta vaikuttaa myös siltä, että hoitohenkilökunta perehtyy "keisseihinsä" mielummin koneen kuin pedin äärellä. Kun kiireessä laadittu virheellinen tieto menee samantien jakoon sankalle joukolle on todella vaikea saada oikeaa hoitoa, vaikka kuinka selittäisi ettei asia ole siten kuin koneella väitetään. Virheiden korjaus on myös osoittautunut lähes mahdottomaksi - ainakin potilaan elinaikana.

  • Toimimattomia palveluja on paljon, ikävä kyllä. Tuntuu että varsin harvoin asiakkaan sijaan keskiössä on hallinto - toisin kuin sloganit väittävät. Tästä kaksi tärkeää esimerkkiä: henkilökortin e-tunnistautumista on kehitetty varmaan toistakymmentä vuotta saamatta sitä toimimaan niin että se olisi mahdollista ottaa käyttöön. No, onneksi meillä on toimivat pankkien tunnistautumispalvelut. Toinen hallinnon ehdoin toteutettu palvelu on Omakanta. Erityisesti lapsiperheille se on lähes kelvoton: yli 10 vuotiaan lapsen tietojen saaminen on lähes mahdotonta. Huoltaja ei saa oikeutta katseluun eikä 10 vuotiaalle ole tarjolla (ainakaan helposti) tunnistautumisratkaisuja (mm. Mobiilitunnistautumisen saa vasta 18 v). Tunnistautuminen tulee olemaan varsin iso ongelma sekä alaikäisille että osalle vanhuksia jos massiivinen palvelujen sähköistäminen toteutetaan. Tätä ei ole huomioitu riittävästi.

  • Oman kunnan sähköiset palvelut ovat todella huonot

  • - TE-palveluiden oma asiointi ja organisaatioon päin viestintä hankalaa työnhakijan roolissa.
    - Helsingin kaupungin sähköinen harkinnanvaraisen toimeentulotuen hakeminen on kankeaa.
    - Kelalla voisi olla useammalle taholle yhteistyösopimukset ettei ihan kaikkia liitteitä tarvitsisi toimittaa. Esim pankkien tiliotteet toimeentulotukea hakiessa.
    - Helsingin kaupungin sosiaaliviraston sosiaalityöntekijöihin vaikea saada yhteyttä. Ei ole sähköistä yhteydenottopyyntimahdollisuutta tai "omakanta"-kaltaista mahdollisuutta viestittämiseen.
    - Työntekijän roolissa on turhauttavaa miten huonosti julkishallinnon tietojärjestelmät keskustelevat keskenään ja tietoa joutuu siirtämään copy&pastella-järjestelmäst toiseen.
    - Verottajan sivut ovat minulle yhtä sillisalaattia ja kielenkäyttö erittäin viranomaiskeskeistä. Tuntuu että tekstiä on tehty lakimieheltä lakimiehelle. Ei viranomaiselta kansalaiselle. Sama kielikuvallinen heikkous on myös TE-Palveluiden lausunnoissa. Niistä on asiakaslähtöisyys kaukana.

  • Lähinnä on jäänyt mieleen se, että niitä sähköisiä, todellisia asiointipalveluja, on edelleen hämmästyttävän vähän ja jotkin sähköiset palvelut ovat jääneet pdf-lomakkeen tarjoamiseen, joka sekin ehkä lomakejakelua, kun se pitää täyttää käsin kirjoittamalla. Oma kotikuntanikin on vasta nyt, v. 2017 alkanut tarjota sähköisiä palveluja. Myös useimmat rekrytointiin käytetyt verkkopalvelut ovat surkeita: hakulomakkeissa on monta sivua turhia kohtia, tietoja ei voi välillä tallentaa tai täyttämiseen on aikaa vain 30 min ja tiedot katoavat, jos et ymmärrä tallentaa tietoja sen kuluessa, jne.

  • otakantaa.fi ei heti toiminu

Svar
  • Allt ska vara på internet

  • Haluaisin varata kunnan lääkärille ja hammaslääkärille aikoja verkosta.

  • Terveysaseman ja hammashoidon ajanvaraukset sekä peruutukset.
    KELA-taksien tilaaminen, tilausten muuttaminen ja peruuttaminen netin kautta.
    Yleensä taksien tilaaminen netin kautta eikä aluekohtaisilla sovelluksilla.
    Omien tietojen potilaskäyntitietojen vienti, korjaus ja täydennys muun muassa potilastietoihin ja henkilökohtaisiin tietoihin siten, ettei hoitohenkilökunta voi mennä muuttamaan niitä omien mielihalujensa ja näkemystensä mukaiseksi tai jättää tietoja tallentamatta niinkuin nykyään.


  • Haluaisin varata kunnan lääkärille ja hammaslääkärille aikoja verkosta.

    Terveysaseman ja hammashoidon ajanvaraukset sekä peruutukset.
    KELA-taksien tilaaminen, tilausten muuttaminen ja peruuttaminen netin kautta.
    Yleensä taksien tilaaminen netin kautta eikä aluekohtaisilla sovelluksilla.
    Omien tietojen potilaskäyntitietojen vienti, korjaus ja täydennys muun muassa potilastietoihin ja henkilökohtaisiin tietoihin siten, ettei hoitohenkilökunta voi mennä muuttamaan niitä omien mielihalujensa ja näkemystensä mukaiseksi tai jättää tietoja tallentamatta niinkuin nykyään.

  • Haluaisin laatia oikaisuvaatimukset hoitokertomuksiin verkossa. Hoitokertomus voisi olla interaktiivinen siten, että virheelliseen tietoon pääsisi ajankohtaisesti puuttumaan. On uskomatonta, miten nopeasti virheelliset tiedot kopioituvat yksiköltä toiselle! Sellainen vaarantaa potilasturvallisuuden.

  • Kyllä, tehdä varaukset myös julkiseen terveydenhuoltoon verkosta. Yksityisellä laajasti käytössä. Edyllyttäisi contact center-toimintamallin käyttöönottoa ajanvarauksessa ja hoidontarpeenarvioinnissa (eli esim. kaupungeissa ajanvarausten keskittäminen yhteen keskukseen tai kaupunkie ja kuntayhtymien yhteisiin keskuksiin).

  • Mahdollisuus varata aikoja verkosta, mahdollisuus ladata bussikorttia netissä

  • - Helsingin kaupungille sosiaaliviranomaisiin yhteydenottopyyntö sähköisesti. Omien kirjaustietojen näkeminen tapaamisten jälkeen. Sovittujen asioiden näkeminen omakannasta.
    - Olisi kiva nähdä TE-palveluiden asiantuntijoiden URA-järjestelmän kirjaukset TE-palveluiden sivuilta.

  • Terveykeskusten ajanvaraukset, taksin tilaaminen (ilman älypuhelinta), arvon lataaminen matkakorttiin.

  • äänestäminen

Svar
  • panostamalla helppokäyttöisyyteen

  • Tuovat lisäarvon fyysiseen asiointiin verrattuina, joko aikaa säästyy, maksaa vähemmän tai saan enemmän kuin fyysisestä palvelusta

  • Jos sähköisiä palveluja voisi käyttää toisen puolesta sujuvammin. Monet vanhukset ja kehitysvammaiset eivät käytä palveluja itse. Asioiden hoitaminen vie runsaasti aikaa muulta hoitotyöltä, kun sähköisiä palveluja ei voi käyttää.

    Suunnittelussa huomioidaan myös kognitiivinen esteettömyys, esim. lähimuistin ja keskittymisen vaikeudet.

  • Chat palvelu rinnalle, jotta pieniin kysymyksiin vastaukset saisi ammattilaiselta eikä suomi24.fi ja vauva.fi-sivustolta.

  • - Tapahtuu kyllä aikaa myöten melkein kokonaan. Nykyiset 60-70 veet ovat kuitenkin jo melko hyvin omaksuneet internetin.
    - Mielestäni hyvin tehdyt appsit esim. tabletille kannustavat ikäihmisiäkin kokeilemaan, kuin että pitäisi aina selaimen kautta mennä verkkoon.
    - Kaikkiin kirjautuminen täytyy saada helpoksi. Nyt on salasanaa joka paikassa. Sormenjälki- tai silmätunnistukset kehiin, niin olisi salasanat omasta takaa aina mukana.

  • Opastusta lisäämällä - kädestäpitäen, ei vain kehoitusta, että googleta!

  • Miettikää palvelut täysin uudelleen asiakkaan näkökulmasta ennen kuin toteutatte yhtään uutta sähköistä vempelettä!!! Palveluprosessit tulisi avata ja rakentaa niiden konseptit täysin kohdeasiakkaisen näkökulmasta. Sitten vasta digitoteutus kun prosessi itsessään on helppokäyttöinen.

    Pakollinen sähköinen tunniste kaikille kansalaisille. Tästä mallit ja keissit suoraan Virosta.

  • Kirjautumisen helpottaminen auttaisi varmasti

  • Mahdollisimman helpot ja yksinkertaiset ohjelmat.

  • Tekemällä kirjautumisen yksinkertaiseksi.