Haasteiden kuvaus:
Matala sosioekonominen asema, koulutuksen puute, työttömyys ja köyhyys aiheuttavat selkeän riskin mielenterveydelle. Myös pitkittyneet päihdeongelmat ovat yhteydessä mm. alhaiseen koulutus- ja tulotasoon, työttömyyteen sekä asunnottomuuteen. Toisaalta mielenterveys- ja päihdeongelmat aiheuttavat usein sosiaalisia ja taloudellisia ongelmia ja heikentävät näin niistä pitkäaikaisemmin kärsivien asemaa. Sosioekonomiset erot tulevat esiin myös päihde- ja mielenterveyspalveluiden käytössä haasteina, jotka liittyvät toisaalta palveluiden ulkopuolelle jäämiseen tai jättäytymiseen, toisaalta palveluiden toistuvaan, tuloksettomaan satunnaiskäyttöön, katkeileviin hoito- sekä kuntoutuspolkuihin ja asiakkuuksien pitkittymiseen.
Heikossa asemassa olevien väestöryhmien kannalta onkin tärkeää madaltaa avun saamisen sekä hoitoon pääsyn kynnyksiä, turvata hoito- ja kuntoutusprosessien eteneminen ja koordinointi sekä kuntoutumista edistävät ratkaisut palveluissa. Erityisen tärkeää on se, että hoidon ja kuntoutuksen ammattihenkilöillä on riittävä yhteys kyseisten ihmisten arkeen sekä ymmärrys esimerkiksi köyhyyden ja leimautumisen heille aiheuttamista ongelmista. Tätä voidaan edistää tekemällä yhteistyötä sekä kyseisten asiakkaiden että vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden kanssa. Ymmärtäessään päihde- ja mielenterveysongelmien monitahoisuutta heikossa asemassa olevien ryhmien kannalta ammattihenkilöt kykenevät tunnistamaan ja helpottamaan hoitoon tulemiseen sekä sitoutumiseen liittyviä haasteita.
Ehdotuksia toimintatavoiksi (kommentoitavaksi):
1) Heikossa asemassa olevien ihmisten avun saamisen kannalta on keskeistä, että peruspalveluiden työntekijät jalkautuvat asiakkaiden arkeen ja lähiyhteisöihin (kotiin, katutasolle, leipäjonoihin, alakulttuureihin) ja toimivat yhteistyössä etsivää sekä jalkautuvaa työtä tekevien (yhdistysten, vapaaehtoisten) kanssa. Näin he voivat vahvistaa näiden ihmisten luottamusta palveluihin ja madaltaa avun saamisen, hoitoon tulemisen, hoidossa ja kuntoutuksessa etenemisen sekä tarvittaessa hoitoon paluun kynnyksiä (esim. hoitolaitoksesta pääsyn tai vankilasta vapautumisen valmistelussa peruspalveluiden työntekijöillä aktiivinen rooli).
2) Matalan kynnyksen päihde- ja mielenterveys- sekä kriisivastaanotto järjestetään osana sote-keskusten kiirevastaanottoa. Vastaanotolla toimivat tiimit koostuvat sosiaalityöntekijästä, psykiatrisesta sairaanhoitajasta ja kokemusasiantuntijasta/vertaisesta. Tiimi hahmottaa tilannetta asiakkaan ehdoilla yhdessä hänen kanssaan sekä kartoittaa, mitä apua tarvitaan välittömästi. Tiimillä on käytettävissään myös päivystävän lääkärin työpanos, jolloin esim. katkaisu- tai laitoshoidosta voidaan tehdä tarvittaessa päätös heti.
3) Tiimiin kuuluvat sosiaalityöntekijät huolehtivat, ettei hoitoon tai kuntoutukseen osallistuminen esim. toimeentulo- ja asumisongelmien vuoksi vaarannu (esim. hoitomaksuvapautuksen ja muiden etuuksien hakeminen) ja että psykososiaaliset ja kulttuurisiin tekijöihin liittyvät näkökohdat saadaan mukaan palveluiden suunnitteluun ja toteutukseen.
4) Asiakkaan suostumuksella sosiaalityöntekijä on myös vastuutyöntekijä, joka asiakkaan kanssa yhteistyössä huolehtii muiden (ammattilaisten, läheisten, vertaisten/kokemusasiantuntijoiden) kutsumisesta palveluprosessin edetessä mukaan ongelmia ratkomaan. Vastuutyöntekijänä hän myös kokoaa ja ylläpitää tätä asiakkaan tilanteen kannalta tarpeellista verkostoa, huolehtii hoidon/kuntoutuksen etenemisestä, suunnittelun ja päätösten koordinoinnista yhteistyössä muiden ammattiryhmien edustajien kanssa sekä yli organisaatio- ja sektorirajojen.
5) Asiakasta on tuettava myös palvelujärjestelmän ulkopuolisten, hänelle luotettavien ja tuttujen ihmisten (esim. yhdistyksen työntekijä, omainen, vertainen) mukaan ottamiseen kaikkiin hänen hoitoaan ja kuntoutustaan koskeviin neuvotteluihin, verkostokokouksiin ja suunnittelu- ja päätöstilanteisiin.