Gå till innehållet

Salon kaupungin elinkeinopoliittinen ohjelmaluonnos - aika kommentoida

Pratbubbla 25
Diskussion | Salon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Salon kaupunginvaltuusto käsittelee elinkeinopoliittisen ohjelman syksyllä 2018. Nyt on aika vaikuttaa ja ottaa luonnokseen kantaa! Ohjelmaluonnos löytyy lisätiedoista.

Basuppgifter

Avslutat: 13.8.2018

Bilagor

Ilmianna

Keskusta viihtyisämmäksi

Plats för profilbild

Minde
30. juli 2018 klockan 13.51.29

Näin muualta Saloon muuttaneena kaipaisin Saloon kaunistusta enemmän. Olen matkaillut paljon mm. Ruotsissa ja Norjassa idyllisissä pikkukaupungeissa jossa on paljon hoidettuja istutuksia, kukka-asetelmia, suihkulähteitä yms. Jo syksystä alkaen pimeään aikaan voisi keskustan katuja(muitakin kun Plazan alue) valaista erilaisin tunnelmavaloin. Rumat pahvitalot joko purkaa, tai korjata julkisivut kauniiksi vanhaa kunnioittaen. Monissa idyllisissä kaupungeissa ihania vanhoja puutaloja on säästetty ja entisöity kauniisti ja niissä toimii ihania pieniä putiikkeja joissa asiakkaita riittää. Pitäisi olla jotain houkuttelevaa, mutta valitettavasti Salon keskusta on ruma. Jokirantaan voisi rakentaa idyllisiä pieniä puutaloja (kuten esim. Nauvossa on tehty vierasvenesatamaan), vaikka ihan koko rannan matkalta ja kunnostaa ne kamalat rannat lähellä venetelakoita. Kukaan ei halua veneillä Saloon kun jokirantaa ajettaessa näkymä Vuohensaaresta keskustaan päin on surkea. Rantaan voisi hyvin ihan Vuohensaareen asti rakentaa terassia, puulaituria ja hiekkateitä , penkkejä jonka varrella olisi näitä ihania, vaikka ruohokattoisia pikku taloja joissa voisi pyörittää pikkuliikettä, kahviloita, putiikkeja, vohveli/lettukioskia, smoothiebaaria... ja vaikka Joulun aikaan niitä voisi vuokrata Pop Up tyyppisesti lyhyempiaikaiseenkin myymälä käyttöön. Ihmiset kaipaavat idylliä ja elämyksiä ja sitä kautta Salo saisi mainetta lisää. Norjassakin yhdessä tuollaisessa pikkutalossa on pieni suklaatehdas josta saa ostaa ihania käsintehtyjä konvehteja ja siinä toimii myös pieni suklaakahvila. Ja panostakaa nyt hyvissä ajoin kunnolliseen Jouluvalaistukseen. Nykyiset on kyllä suuri vitsi. Menee mihin tahansa muuhun kaupunkiin, tähän on panostettu. Salossa kun on noita ledifirmoja joilla varmasti on osaamista tähän. Salo voisi tässäkin olla edelläkävijä ja näyttää kuinka paljon valaistuksella voidaan vaikuttaa yleisilmeeseen. Tässä nyt muutamia ideoita pohdittavaksi. Kun matkailee muualla näkee kummasti millaisessa miljöössä ihmiset viihtyy ja millaisessa eivät.

Plats för profilbild

Juuri näin
7. augusti 2018 klockan 9.04.42

Hienoja ideoita ja ajatuksia. Keskusta todellakin kaipaa viihtyisyyttä. Lisää opastettuja, omatoimisia reittejä joissa hyödynnetään tarinallistamista (esim. vanhat puutalot -kierros, patsaalta patsaalle -kierros) ja teknologiaa (esim QR-koodit) sekä innovatiivista opastusta (esim. maassaoleviin laattoihin opasteita). Tervetuloa -kylttejä kaikkiin sisääntuloväyliin ja omia opasteita katupylväisiin (mallia esim. Teijon ruukkikylien vihreistä opasteista)

Visa fler svar

Yritykset, ympäristö ja hyvät palvelut

Plats för profilbild

jhu
30. juli 2018 klockan 16.17.27

Edelliseen kommenttiin on helppo yhtyä: Salo on säästänyt itsensä rumaksi laihoina vuosina. Otetaan vaikka esimerkiksi vertailukaupunki Seinäjoki - siellä on rohkeasti investoitu niin yritystoiminnan edellytyksiin kuin infrastruktuuriin. Sen seurauksena Seinäjoki on yksi maamme halutuimmista kaupungeista. Toki tämä on toteutettu lainarahalla ja taloushaasteensa on sielläkin, mutta Salossa pelätään yli kaiken investoimista velalla ja sen seurauksena kaupunki onkin yksi Suomen velattomimmista. Se ei lohduta paljon, kun kaupunki samalla on kurjistunut niin, että vertaista joutuu hakemaan itärajan takaa.

Salon pitää saada siis ympäristö viihtyisäksi asukkaille, kaavoittaa rohkeasti asunto- ja teollisuusalueita moottoritien läheisyydestä, panostaa Salon markkinointiin niin pk-seudun kuin Turun työssäkäyntialueena ja ennen kaikkea panostaa kultuuriin ja kouluihin! Jos Salo joskus halutaan nousuun, niin investoinnit on tehtävä nyt, koska odottamalla verotuloja sitä ei koskaan saada aikaan.


Visio

Plats för profilbild

Veronmaksaja
31. juli 2018 klockan 11.17.20

Olipa hankala löytää se dokumentti, jossa se ohjelmaluonnos on luettavissa. Strategiakalvo on hyvä, mutta loppuosa lähinnä PowerPoint-jargonia. Enemmän kaipasin sitä, millä toimenpiteillä (resurssit ja rahat) asiat toteutetaan. On myös epäselvää kuka vastaa elinkeinopolitiikasta. Salossahan ei ole varsinaista elinkeinojohtajaa. Nythän elinkeinoasioita hoidetaan kaupunkikehityksessä, Yrityssalossa ja ties missä ja kun nettisivuille menee, niin johan on sekavaa. Yrityssalossa on toimitusjohtaja, mutta sen rooli on ollut hämärän peitossa. Toivottavasti Yrityssalo saa voimakkaaman roolin, kun uusi toimitusjohtaja astuu remmiin. Nykyinen toimintahan on ollut aika heppoista ja pyörinyt lähinnä hankerahojen jakelukanavana.
Pääkaupunkiseudusta odotetaan aivan liikaa. Jos työpaikka ja muu elämä on Helsingissä, niin Salo ei todellakaan ole mikään vaihtoehto, koska työmatkat vie paljon aikaa päivästä ja urbaani elämä on aika olematonta Salon tapaisessa maalaiskaupungissa. Pelkkä halpa asunto ei ole se juttu. Tärkeintä on pitää huoli siitä, että paikkakunnalla olevat yritykset saavat kasvua aikaiseksi ja seudulla oleva väki pysyy seudulla ja Salosta muualle opiskelmaan lähteneet nuoret palaavat seudulle aikanaan. Pitää myös huomioida Turun suunnalla asuvat ja tehdä töitä sen eteen, että siellä asuvat kokevat Salon mieluisaksi paikaksi asua (ja yrittää).


Salo tunnetuksi

Plats för profilbild

Asukas
31. juli 2018 klockan 16.22.08

No niin. Aloitetaan vaikka sillä, että tehdään itäinen ohikulkutie valiiksi loppuun asti! Sen jälkeen Somerontie Ollikkalasta Piihoville asti nelikaistaseksi( esim Perniöntien poistettavat kaistat voisi näin siirtää hyötykäyttöön). Näin voitaisiin saada satunnaisia ohikulkijoita (lue rahaa) kaupunkiin. Nykyisellään kaupunginisät ovat hoitaneet sisääntuloväylät motarilta kylille todella ala-arvoisesti. Ei ilmeisesti haluta ohiajavien rahoja kun ei yhtään kunnon väylää saatu aikanaan. Aloitetaan vaikka näistä, kyllä se siitä sitten lähtee kulkemaan!


Kehityksen avaimet

Plats för profilbild

Professori
1. augusti 2018 klockan 7.03.37

Elinvoimaisen asumisen ja yrittämisen edellytykset alkavat tasapainoisesta väestöpohjasta. Saloran ja Nokian jälkeen kaupunki on ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa perheenperustamisikäisiä ihmisiä on vain kourallinen verrattuna seniorien lukumäärään. Tämä asetelma vaikuttaa suoraan useimpien toimialojen intressiin harjoittaa yritystoimintaa Salossa. Olemassa olevissa palveluissa nuoret työntekijät ovat vähemmistössä, kun esimerkiksi Lohjalla ja Turussa palvelun sekä tuotannon alojen henkilöstö koostuu olennaisesti nuoremmasta työvoimasta. Kyse ei kuitenkaan ole työvoimapolitiikasta vaan elinympäristön kokonaisuudesta. 2020-luvun Suomessa kasvu ja kehitys on keskittymässä niille paikkakunnille, jotka tarjoavat parhaat puitteet nuorille naisille. Heidän mukanaan muodostuu perheitä, syntyy lapsia, ostetaan ja rakennetaan taloja, sekä käytetään monipuolisia palveluja koko perheen voimin. Hypätäkseen mukaan tähän kehitykseen Salo tarvitsee uudenlaisen tavan ajatella. Järjestää kaupunkiin naisvaltaisten alojen opiskelupaikkoja. Haalia nuorta väkeä palkkaavia yrityksiä. Uudistaa rapistunut ydinkeskusta esteettisin perustein kauniiksi. Avata kirjaston ovet ennen kahtatoista. Täyttää keskustan autiot liiketilat hyvinvointipalveluilla. Markkinoida kuntoliikuntapaikkoja sekä luontokohteita sosiaalisessa mediassa. Kääntää moottoritiellä ja rautatiellä ohi virtaava liikenne pysähtymään Salossa. Antaa jokin tuntuva etu kaikille, joille syntyy Salossa ensimmäinen lapsi. Tähän asti on puhuttu asiallista strategiaa esiopetuksesta, kouluista, terveydenhuollosta ja työllisyydestä. Nyt on aika mennä ruohonjuuritasolle aloittaen siitä, että Salosta tulee käytännössä se paikka, missä nuori nainen ja mies kohtaavat aloittaen yhteisen elämän.


Avoimuutta

Plats för profilbild

eläkeikäinen yrittäjä
1. augusti 2018 klockan 8.07.17

Ensimmäiseksi kunta voisi parantaa omistamiensa osakeyhtiöiden informaatiota. Esim. mistä muualta kuin prh:sta saa tietoja Yrityssalo Oy n taloustilanteesta? Missä on tietoja kymmenien miljonien takuusta jätevoimalaan ja sen vaikutuksesta infraan. Kenen kannattaa sijoittua firmaansa Metsä Jaanuun? Lisää infoa kaivataan.


Oman hallin rakentaja

Plats för profilbild

Oma tuotantotila
1. augusti 2018 klockan 8.15.27

Miksi rakennuslupien käsittelyajat ovat käsittämättömiä. Meneekö aika helikopterikuvien syynäämiseen mahdollisten tilapäistelttojen lupien peräämiseen. Nihkeää on infon saaminen varsinkin jos sen haluaa pystyttää haja-asutusalueelle.


Vesibussi

Plats för profilbild

tiuski
1. augusti 2018 klockan 9.32.22

Salo on yhteydessä hienoon saaristoon jokensa kautta. Vesibussi voisi liikennöidä torin rannalta vaikka Mathildedaliin asti ja poiketa Vuohensaaressa, Kokkilassa ja Teijolla. Reitin toisessa päässä ruukkeja sekä luonnonsuojelualue. Ei sen pitäisi olla mahdotonta , tosin
ei ehkä kovin kannattavaa. Vesibusseja on myytävänä , mm Suvi-Ellen joka on rekisteröity 60 matkustajalle. Aluksen kuljettajalla on
oltava pätevyyskirja, esimerkiksi Kotimaanlaivuri. Lisäksi rajoitteina Salonjoen väylien syvyys (1,2 - 1,5 M) ja siltojen alituskorkeudet.


Salolainen menttaliteetti

Plats för profilbild

Kuuntelija
1. augusti 2018 klockan 11.26.38

Salon Kehitys ym. päällikön lähdön periferiasta ymmärtää. Taistelu tuulimyyllyjä vastaan väsyttää ja puuduttaa ihmisen kuin ihmisen.
Verkostot, Avoimmuus,saadaan yhdessä aikaan. Nämä puheet tuntuvat hyvinkin erikoisilta kun seuraa ja kuuntelee ihmisten ja
yrittäjienkin keskusteluja toisistaan. Solvataan ja mollataan toisiaan ja toisistaan ikäviä ja pahansuopia asioita,usein miten edes
tuntematta tai tietämättä asioiden pohjaa,saatikka tuntematta kyseistä/kyseisiä mollattavia henkilöitä.
Seon ihan pölö,se tekee sitä ja tätä,näitä kuulee liikaa Salolaisten suista. Kannattaisikin varmasti katsoa ensin peiliin ja pitkään
kukahan se pölö tai mölö onkaan,ennenkuin avaa suunsa juorukerhoissanne.
Tällaisella menttaliteeltilla eivät asiat Salossa koskaan tule parantamaan alueen kehittymistä sivistyneitten,toisiaan kunnioittavien
ihmisten muuttovoittoiseksi ja kehittyväksi sekä vielä halutuksi asuinalueeksi.
Luonteelleen ei ihminen,edes Salolainen voi mitään ,mutta järjen käyttöä voi aina parantaa,ja paljon.
Muuttokuormassa Salosta lähtevä itseään kunnioittava kuuntelija.


Salon Digitalisaatio strategia

Plats för profilbild

Kimmo Laakkonen
1. augusti 2018 klockan 14.05.40

Asun Salossa ja pidän täällä asumisesta. Kaupunki on sopivan kokoinen. Luontoa ja maaseutua on ympärillä ja matka Suomen isoihin kaupunkeihin ei ole kovinkaan pitkä.

Ohjelmassa on paljon asioita mitkä varmasti vie asioita hyvään suuntaan. Haluaisin lisäksi nähdä ohjelmassa selkeän strategian ja toimenpiteitä miten Salo digitalisoituu. Salo voisi olla aidosti ensimmäisiä pienempiä kaupunkeja, jonka palvelut ovat digitalisoitu. Suomessa isot kaupungit ovat asian parissa tehneet töitä muutamia vuosia. Digitalisaatio vaatisi avointa keskustelua kuntalaisten kanssa, kokeilukulttuuria, investointeja, yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja yhteistyötä teknologiayritysten kanssa. Ymmärrykseni on että Salon kaupunki ei ole edes avannut rajapintoja kaupungin dataan, jotta kaupungin teknologia yritykset voisivat tehdä kokeilevia palveluja.

Tässä on esimerkkinä Digitaalinen Helsinki. https://digi.hel.fi

Salon ei kannata kopioida muiden kaupunkien digitalisaatio strategiaa vaan miettiä mikä on Salolle oleellista. Tarkoittaako se sitä että tehdään vaikka matkustaminen helpoksi Turkuun ja Helsinkiin työmatkalaisille? Tai muuttaminen Saloon olisi erittäin helppoa? Tehdäänkö palvelut sellaiseksi että voit olla päivät töissä muualla ja voit kuitenkin hoitaa asiat kätevästi digitaalisesti. Tarpeita on monenlaisia. Tarpeita voisi selvittää avoimella keskustelulla kuntalaisten kanssa.

Digitaalisessa tulevaisuudessa ne kaupungit menestyy, jotka ovat aktiivisia teknologian käyttöönotossa. Nykyiset nuoret ovat tottuneet siihen että asiat voidaan hoitaa puhelimella heti ja digitaalisesti paikasta riippumatta. Esimerkkinä voisi mainita että palvelunumeroon soittaminen ja vuoron jonottaminen ei ole tulevaisuutta. Asia voidaan hoitaa tekoäly chatbotillakin. Kaupungin työntekijät voi keskittyä kuntalaisten palvelujen kehittämiseen ja pyörittämiseen. Hyvä itsepalvelu kuuluu digitalisaatioon. Tämä vaan esimerkkinä.

Muiden kommentoijien kanssa olen samaa mieltä Salon ympäristöstä. Siihen on panostettu, mutta lisää voisi vielä tehdä. Katselin muksun kanssa tubettaja Roni Backin videota muutama kuukausi sitten. Hän hyppäsi junasta Salossa ja ihmetteli mikä on keltainen rötiskö juna-asemalla. No viljasiilo. Videon katsoi 300 000 nuorta ja lasta. Mielikuvat ovat tärkeitä.

Salolla on kuitenkin hyvä mahdollisuus menestyä myös tulevaisuudessa. Kaupungin mielikuva on parantunut, työttömyys pienenee ja kaupunki on avoin uusille asioille. Suhtaudun positiviisesti Salon tulevaisuuteen.


Salosta viihtyisä

Plats för profilbild

Miude
5. augusti 2018 klockan 6.47.13

Mielestäni Saloon tarvittaisiin toimiva joukkoliikenne. Nykyisellään aivan surkea, varsinkin kesäisin. Ajattelen vanhenevaa ikäluokkaa, joka varmasti haluaisi liikkua kotoaan harrastuksiin tai yms. menoihin, mutta nykyisellään jättää väliin, koska ei ole vaihtoehtoja.

Katukuvaan parantamiseen yhdyn avaajan kanssa täysin. Maisema on kulahtanut ja nuhjuinen. Reitti 110-tien liikennevaloista Citymarketin ohi kaupungille on tuo mieleen lähinnä hylätyn aavekaupungin. Kukkia, istutuksia ja julkisivujen kunnostusta. Niitä kaipaa moni paikka Salossa!


Vierailin idässä

Plats för profilbild

Puistoilla puhtia
6. augusti 2018 klockan 9.18.36

Kävin kesällä Kotkassa, joka on kamppaillut teollisuuden alasajon ja muuttotappion kanssa vuosia. Merkillepantava huomio oli erilaiset puistot paikallisten ja kävijän iloksi. Kannattaisi selvittää miten he ovat kaiken tehneet, tuskin heilläkään suuria summia tähän on ollut sijoittaa.
Google haun perusteella ( Kotka puisto) arvosanat ovat välillä 3.0-5.0. Itse vierailin Jokipuistossa (4.4) ja Katariinanpuistossa (4.6). Nämä ongelmalliset maa-alueet on muokattu kauniiksi alueiksi, joissa eri ikäiset viihtyy ja nauttivat virkistävästä veden läheisyydestä.
Jos kustannuksia pelätään, niin lähtisikö alueen yrittäjät mukaan panoksellaan? Maansiirtoa, maa-ainesta ja muuta rakennetta tekemään yhteiseksi iloksi? Kunnan päättäjien pitää ensi tietysti hoitaa kaava soveltuvaksi.


#SuosittelenSaloa

Plats för profilbild

Jokainen salolainen on oman alueensa markkinoija
7. augusti 2018 klockan 9.14.04

Miltä kuulostaisi ajatus siitä, että joka 5. työvoimaksi laskettava salolainen kirjoittaisi omalle someseinälle yhden positiivisen asian Salosta kerran viikossa. Työvoimaa on salossa about 25 000 ja näitä somettajia olisi siis about 5 000 hlöä. Näin saisimme kuukaudessa 20 000 positiivista postausta yhteisellä häshtagillä jakoon. Ei haittaa vaikka olisi samoja asioita. Peukutus sille joka kannattaa ja lähtee mukaan!


moderni ja dynaminen -Salo

Plats för profilbild

aj
9. augusti 2018 klockan 13.52.21

Itse arvostan Salossa pikkukaupunkimaisuutta, en modernia ja dynaamista ilmettä.
Salosta on yli 30 vuotta löytynyt palvelut arjen tarpeisiin helposti. Kaupunki on ollut turvallinen eri-ikäisille kuntalaisille. Yhteisöllisyyttäkin on löytynyt. Lapsille harrastuksia, koulutusta, aikuisena jopa työtäkin!
Helppo liikkuminen vaatii valitettavasti asumista taajamissa , Salon keskustassa tai henkilöauton käyttöä. Siinä yksi kehityskohde - miten päästään liikkumaan järkevästi!
Yleisilmeeseen on puututtava pian ja monin tavoin, kyynistyä ei saa - syksyllä vaikka talkoopäiviä kuntalaisille... laidasta laitaan. Kaupunki saisi panostaa tarjoilun.
Markkinointi menee harakoille kun maalataan kiiltokuvaa ja totuus on toinen. Siisti ja sievä ei vaadi suuria rahoja - moni kaupunki on yleisilmeeltään kaunis ilman suihkulähdettäkin. Jos puisto-osastosta on väkeä vähennetty niin nopeasti resursseja sinne - opintomatka tosiaankin Kotkaan ... siellä tehty pitkäjänteistä työtä!
Kaunis ja viihtyisä toimintaympäristö auttaa yrityksiäkin (myös muita toimijoita) ja heidän vieraitaan, työntekijöitään - meitä kaikkia!


Matkailu valttikortiksi

Plats för profilbild

Huuhkaja
9. augusti 2018 klockan 23.47.53

Salo ei hyödynnä omaa hyvää sijaintiaan. Haaveillaan tunnin tai oikeammin kahden tunnin junasta, joka kuljettaa ihmiset/matkailijat ohi Salon. On ikävää, että virkamiehet ovat lahjottuja, ja poliitikot joko vain tyhmiä tai sekä että.

Salolla on arvoisensa päättäjät, eivät ne matkailun edistämisestä tai salolaisten hyvinvoinnista piittaa. Sääli, sillä tällä seudulla, tällä sijainnilla, olisi mahdollisuuksia vaikka mihin.


Päätöksenteko Salossa

Plats för profilbild

Kohta ex-salolainen
10. augusti 2018 klockan 10.25.22

Vaatii aika paljon työtä, ennekuin Salossa pystytään tekemään järkeviä päätöksiä. Salossahan puolueet riitelevät sisäisesti tai keskenään ja täällä on edelleen kuntaliitoksen jälkeisiä jännitteitä ja kuppikuntaisuutta. Yrittäjäyhdistyksenkin toiminta kuulostaa siltä, että uudet ideat torpataan, jos ne ei tule perus-salolaiselta taholta. Ei siis mikään ihme, että Salo hyvästä sijainnistaan huolimatta on alisuoriutuja eikä ole oikein löytänyt uutta suuntaa Nokian lähdön jälkeen. Toki Nokian lähtö oli suuruusluokaltaan todella iso, mutta silti.
Ihan hyvä, että elinkeinopoliittinen visio on vihdoin saatu aikaiseksi. Harmi vaan, että sen toteuttamisen ajankohta näyttää sattuvan tulossa olevan taantuman aikoihin, mikä tekee toimenpiteistä vähintäänkin haastavia.
Kaupunkikuva mediassa ei ole ollut kovin mairitteleva. Lööppilehdissä puhuttiin satasen tonttien valitusrumbasta, huumeet ja tappelut on otsikoissa ja Hyperloopillekkin naureskeltiin muualla Suomessa. Tunnin junankin rahat menossa Helsinki-Tampere-suunnalle.
Onnea vaan kaupunkikehitukselle!


Puomi pois Kivihovilta

Plats för profilbild

Kivihovin apteekin asiakas
10. augusti 2018 klockan 16.44.08

Poistakaa Kivihovin puomi, niin että autolla pääsee invaliidit ajamaan apteekkiin.
Jos joku mussuttaa läpiajosta moottoritielle, niin laittakaa läpiajon kieltävä liikennemerkki, sillä asia ratkeaa.
Salon alueella on monta muutakin paikkaa, joissa on läpiajo tai kauttakulku kielletty eikä sielläkään mitään puomeja ole.


Konkretiaa, konkretiaa, konkretiaa, ...

Plats för profilbild

Ulkopaikkakuntalainen
10. augusti 2018 klockan 17.31.08

Asiakirjaan ensimmäistä kertaa tutustuneena minulle ei tullut tämän perusteella ollenkaan selväksi mikä Salo haluaa ihan aikuisten oikeasti olla. Jos Saloa haluaa, että sillä on oma, muista Suomen kaupungeista selkeästi erottuva identiteetti, kalvon 2 asioita kannattaa miettiä uudelleen. Tässä mainitaan ihan "kivoja" asioita, mutta näissä ei ole mitään sellaista ainutlaatuista, joka erottaisi Salon Suomen muista kaupungeista ja kasvukeskuksista. Salon tilalle voisi vaihtaa minkä tahansa muun nimen ja homma toimisi edelleen yhtä hyvin.
Onko kauhuskenaariona se, että Salo on paikka, jossa Turussa ja Lohjalla töissä olevat käyvät nukkumassa, koska moottoritie vie nopeasti pois ja asuntojen hinnat ovat edulliset? Hyvät liikenneyhteydet toimivat molempiin suuntiin - niillä pääsee helposti Saloon, mutta myös sieltä pois!
Meren ja rannikon rooli ja merkitys Salon identiteetille jäivät täysin epäselviksi. Onko niillä mitään roolia? Ymmärtääkseni Salo on nykyään(kin) merenrantakaupunki, mutta onko Salolla omaa satamaa - ja jos ei ole, niin pitäisikö sillä olla? Voisiko sitä kautta tulla uusia mahdollisuuksia uuden logistiikan alueella?
Tunnin juna Helsinkiin on turha menoerä, jos ihmisillä ei ole syytä käyttää sitä. Linjaus ja asemat on suunniteltava niin, että ne palvelevat ihmisiä ja yrityksiä. Nykyisellä ratalinjauksella Salon reuna-alueita uhkaa Hämeenlinnan kohtalo: se on nopean Helsinki-Tampere radan varressa, mutta hämeenlinnalaiset saavat vain vilkuttaa veturinkuljettajalle, sillä nopeat junat eivät pysähdy Hämeenlinnassa.
Mitä Salo tarjoaa mökkiläisille ja muille osa-aika-asujille - joita Salossa on ilmeisesti keskimääräistä suomalaista kaupunkia enemmän? Oppimisympäristö ja IoT Campus eivät tuo ja tarkoita heille mitään. Voisiko merellä, mökkiläisillä ja matkailulla olla tärkeämpi rooli myös Salon elinkeinopolitiikassa?

Ei vielä ihan valmis ...


Rautatieasema Piihovin lähipelloille

Plats för profilbild

Pendelöijä
10. augusti 2018 klockan 18.10.55

Salon rautatieasema on siirrettävä Piihovin tuntumaan. Jos nopea junayhteys toteutuu, niin matkustajien autot eivät mahdu nykyisen aseman läheisyyteen. Mäntsälässä näyttää pysäköintialue olevan noin 1,5 hehtaaria (15 000 neliötä). Halikon, Auran, Perttelin, Someron suunnalta pendelöivien ei pitäisi ajaa keskustaan asti tukkimaan kaupunkia. Kaupungilta olisi tietysti joustava joukkoliikenne asemalle ja takaisin.

Plats för profilbild

Pendelöijä
13. augusti 2018 klockan 13.00.24

Tuohan on hyvä idea. Piihovin aseman seudulle tehdään asuntomessualue ja joukkoliikenteen solmukohta, josta järjestetään toimiva joukkoliikennen Salon keskustaan, joka on tietyllä tapaa kaukana moottoritiestä. Nythän sillä kohti satunnainen matkaaja painaa vaan kaasua eikä aiokkaan piipahtaa Salossa. Yksi syy siihen sekin, että se moottoritien rampit rakennettiin aikoinaan typerästi eikä ole ollenkaan sujuva niinkuin tuommoiset liittymät on automaissa.


Metsästysmatkailu Salon valttikortiksi

Plats för profilbild

Punkkienvihaaja
10. augusti 2018 klockan 18.38.39

Turhan suureksi kasvanut peurakanta pitää ottaa metsästysmatkailun valttikortiksi. Metsästysoikeus on sidottu maan omistukseen, joten Salon kaupunki voisi ottaa aloitteen käsiinsä ja alkaa muodostaa riittävän suuria pinta-aloja (peuralupia saa min 500 hehtaarin alueelle), joihin yksityiset maanomistajat voisivat liittää omat maansa ja nämä alueet vuokrattaisiin metsästysmatkailuyrittäjille. Maanomistajat saisivat vuokratuloa, varakkaat heebot pääsevät metsästämään ja peurakanta pienenemään.


Matkailuun on panostettava Salossa

Plats för profilbild

Matkailusta kasvua
13. augusti 2018 klockan 22.16.30

Mistä Salo on tänä kesänä ollut positiivisessa mielessä esillä lehdissä? Mistä aiheesta on kirjoitettu pelkästään positiivisesti? Mitä omaa meillä Salossa on, jossa olemme aidosti erilainen kuin muut? No matkailussa tietysti. Eikö Salossa vihdoinkin voida hyväksyä matkailu yhdeksi tärkeäksi kehittämisen kärjeksi? Se on sellainen toimialie, jota ei voi ulkoistaa tai siirtää muualle. Täältä löytyy tarinat, kiehtovat kohteet, yhteistyötä jo nyt tekevät yrittäjät ja ympärivuotisuuteen mahdollisuus kasvaa.