Gå till innehållet

Vihdin seutuliikenne 2020 kuntoon ja turvaamaan koulu- ja työmatkat

Pratbubbla 37
Diskussion | Keskustan Vihdin kunnallisjärjestö
Diskussionen har avslutats

keskusteluryhmä

Basuppgifter

Avslutat: 7.2.2020

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Onko näitä Pohjolan liikenteen ostovuoroja pohdittu ollenkaan koululaisten ja työssäkäyvien kannalta?

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. januari 2020 klockan 9.55.54

Nyt näyttää siltä, että esim. Jokikunnalta ei pääse Nummelaan eikä sieltä takaisin oikein millään.

Plats för profilbild

Vastaus Paavolle
24. januari 2020 klockan 9.17.35

"liiketaloudelliset päätökset varmasti kuuluvat liikennöijille, jotka myös kantavat liiketoiminnalliset riskit ml. kannattamattomuuden. He tietävät miten heidän toimintansa pysyy kannattavana."

Aivan oikein, Paavo. Liikennöitsijä tietää miten toiminta pysyy kannattavana. Sääntö numero yksi: älä aja vuoroja jotka eivät kannata. Sääntö numero kaksi: lue sääntö numero yksi.

"Rahoituspuoli ei kuitenkaan ole tässä otakantaa-hankkeessa se pointti "

Niinpä, asioiden rahoitus ei tunnu koskaan olevan mikään pointti näissä keskusteluissa ;-) Vaaditaan tuhat hienoa ja sata mukavaa asiaa julkisista varoista, joihin ei todellisuudessa ole varaa.

Visa fler svar

Vihdistä pitää löytyä poliittista tahtoa neuvotella alueelliset kausilipputuoteet kattamaan työmatkustus pääkaupunkiseudulle ja opiskelijoiden matkustus Länsi-Uudellamaalla

Plats för profilbild

tm
8. januari 2020 klockan 15.17.14

Se että eräs liikennöitsijä yrittää kilpailuttaa muut toimijat hengiltä ei ole kuluttajien edun mukaista.
Toimiva julkinen liikenne vaatii panostusta myös yhteiskunnalta. Järkevä reititys ja joustavat lipputuotteet.
Nopeat ja luotettavat yhteydet. Siinä vaatimukset.

Ottakaa poliitikot ja virkamiehet haaste vastaan.


Länsi-Uudenmaan seutulippu on loistava keksintö ja kohtuuhintainenkin!

Plats för profilbild

puskista tuloo
8. januari 2020 klockan 15.18.55

Kiinnostaisi tietää kuka oikein päättää näistä asioista?
Miten tässä nyt on käynyt tällä tavalla?
Miksi tämä päättäjä ei tiedota kunnolla?


Joukkoliikenteestä selkeä kartta vihti.fi sivuille?

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. januari 2020 klockan 17.24.28

Vaatii todella keskittymistä tutkia vihti.fi sivustolta mitkä yhteydet ovat olemassa mihinkin ja milloin. Varsinkin, kun pysäkkiluetteloita ja lähtöaikoja joutuu ristiin tarkistelemaan matkahuollon ja pohj. liikenteen sivustoilta.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 12.25.22

tm skrivet av:

Esimerkiksi aiemmin Jokikunnalta meni iltapäivällä bussi kkylälle ja Nummelaan.
Bussi meni kuitenkin koulun ohi jo klo 13.40, ja kun koulu loppui yleensä (poikkeuksena perjantai) aikaisintaan varttia yli kaksi, ei tuossa bussivuorossa koululaisia kulkenut. AIVAN ÄLYTÖNTÄ. Sittemmin vuoro lakkautettiin, varmaankin vähäisen natkustajamäärän takia.

Tarvitaan koordinaattori, joka tuntee tarpeen!

Ei-työssäkäyville kys. vuoro oikein ajoitettuna olisi tänäänkin hyvä olla olemassa, ilmeisesti jokin uusi tarvepohjainen julkinen liikenne on olemassa nk. kutsupohjaisesti. Tästä kutsuliikennekokeilusta ja siitä käykö Länsi-Uudenmaan seutu-lippu ja miten homma oikeasti toimii on vaikea löytää tietoa.
Kun tuo vuoro oli, niin silloin mm. Jokikunnalta Vihdin kirkonkylälle olisi paremmin ajoitettuna päässyt harrastuksiin. Jokaiselle lapselle harrastus tavoitteena ei olisi huono muutenkaan.

Visa fler svar

Ihanko oikeasti Vihti?

Plats för profilbild

Vihainen Jokikuntalainen
8. januari 2020 klockan 17.52.00

Rakas Vihdin kunta
Olettekos koskaan miettinyt, että kuntamme kuolee sen takia, että te tapatte sen? Ette näköjään. Sitten ihmettelette, miksi kukaan ei muuta tänne, ja kaikki lähtevät pois. Vastaus tähän ongelmaan on: te vähennätte julkisia palveluja vähän syrjäisimmistä kylistä, ettekä oikeasti perustele sitä kunnolla, ainakaan minun mielestä. Tänäänkin nousin bussiin, ja ihmettelin, miksi tämä helkatin bussikortti ei taaskaan toimi, vaikka sen kuuluisi toimia ihan normaalisti kylämme läpi menevässä bussissa. Myöhemmin päivällä sain sitten selville, että ohohm Vihti onkin päättänyt kettuilla ihan kunnolla, niin että syrjäkylistä on jo lähes mahdotonta päästä pois julkisilla ilman koulun takaamaa lippua. Miksi teette näin? Vihti tyhjenee juuri tällaisen takia. Harva haluaa oikeasti asua jossain kämäsessä kerrostalossa, joten miksi pilaatte mahdollisuuden asua paikassa, jossa on tilaa hengittää? Miksi Vihti? Miksi?


Kerää koko sarja!

Plats för profilbild

@Erja_Vayrynen
8. januari 2020 klockan 20.51.08

Kyllä!

Elämä maalla on ihmeellistä!

Sinnikkäinä joukkoliikenteen kannattajina ja KÄYTTÄJINÄ viihdytämme vieraitamme kuvailemalla sitä, miten päästäkseen kotoa ja kotiin tarvitaan noin kolme matkakorttia, mobiilisovelluksia, kaikenvaralta tulostettuja QR-koodeja paperilapuilla ja nettilipputarjouksien kyttäämistä. Aktiivisen vihtiläisen päivittäispuuhaa on sen selvittely, että minkä liikennöitisjän vuorolla päästään minnekin, lähimmäksi, montako kertaa vaihdetaan ja montako kilometriä kävellään tai ajetaan sittenkin omalla autolla. Ja jos mennään pääkaupunkiin, niin tarvitaan vielä yksi lippu lisää jos halajaa vaikkapa ratikalla tai metrolla ajaa (vaikkapa töihinsä).

Näistä syrjäkylän lippu- ja linjaihmeellisyyksistä emme siis todellakaan innostu. Jos ja kun asuu Vihdissä (muualla kuin Nummelassa), luopuu automaattisesti siitä, mitä nykykuntalainen arvostaa: lähipalveluista ja sujuvista, JULKISISTA liikenneyhteyksistä. Uusien kuntalaisten vetovoimaksi ja vanhojen pitovoimaksi ei riitä kaunis luonto.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. januari 2020 klockan 16.08.00

Jep, on todella erilainen järjestely (jos sitä siksi voi sanoa) kuin esim. Tallinnan joukkoliikenteessä on. Miksei Vihti "kehyskuntineen" voisi sopia alueellisesti itselleen mallikelpoisen järjestelyn mikä toimisi myös houkuttelevuustekijänä.


Nuorten seutulippu Vihtiin kattaen kaikki julkiset liikennevälineet

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. januari 2020 klockan 7.01.46

Mielestäni tämä julkisen liikenteen lippusotku on nuorille erittäin vaikeasti ratkaistava asia. Matkahuollon opiskelijakortilla ja eri linjoja operoivien bussiyhtiöiden opiskelija-alennuksilla saadaan myönteinen mielikuva nuorille suunnatusta joukkoliikenteen palvelusta. Totuus tuppaa vaan olemaan toinen mikäli nuori tarvitsee julkisia liikennevälineitä koulussakäyntiin, opiskeluun, harrastamiseen tai muuhun itsenäisempään toimintaan.
Tutkimatta asiaa uskallan väittää, että tämä on omiaan eristämään nuoria ja asettamaan nuoret kansalaisemme eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin ikäluokkiin. Nuorilla ei ole ajokorttia saatikka tuloja rahoittaa omat kulkuvälineet, eikä vanhemmillakaan ole aina rahkeita toimia nuortensa takseina.
Nyt olisi syytä katsoa asiaa nuorten vinkkelistä sekä Vihdin joukkoliikenteen osalta että kehyskuntasopimusten osalta ja löytää tapa luoda oma "nuorten seutulippu" alueellemme joka mahdollistaa joustavan joukkoliikenteen käytön ilman ihmeellistä hikkaa.

Kun tämä "nuorten seutulippu" on saatu sovittua, luulisi tahtoa löytyvän "seutulippu"- konseptin laajentamiseksi myös aikuisiin?


Myös Lohjalta pääkaupunkiseudulle kulkeminen yhdellä, kaikille alueella liikennöiville bussiyhtiöille kelpaavilla lipuilla pitää turvata

Plats för profilbild

työmatkalainen
9. januari 2020 klockan 12.57.15

Päättäjille terveisiä, että myös Lohjalta pääkaupunkiseudulle kulkeminen yhdellä, kaikille alueella liikennöiville bussiyhtiöille kelpaavilla lipuilla pitää turvata! Vaikka vuoroja kulkeekin välillä Lohja-Helsinki Vihtiä paremmin, niin työssäkäyvän näkökulmasta on sietämätöntä tämä tietyn bussiyhtiön busseihin tähtääminen. Töihin pitäisi pystyä menemään ja sieltä lähtemään tarpeen mukaan, ei bussivuorojen. Vihreys ja ilmastonmuutoksen torjuminen kaukana, kun joukkoliikenteellä kulkemista hankaloitetaan helpottamisen sijaan!

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 12.19.53

Kyllä, seutulipun pitää olla seutulippu millä pääsee naapurikuntiin kätevästi. Vihdillä on mm. opistoja yhdessä Lohjan kanssa ja opistojen toimintaa on keskitetty Lohjalle. Ilman kunnollista julkisen liikenteen seutulippua, tulee näin järjesteltynä eriarvoistamaan nuoret kunnissamme ja Vihtiläiset nuorten kuljettelu harrastuksiin vaatii perheiden sitoutumista yksityisautoiluun.


Lippujen hinnoista

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. januari 2020 klockan 16.20.39

Jos mielii saada kuukausiliput joilla pääsee ja ei tule ongelmia Vihdin seudun liikenteessä, niin pitää hankkia:
180,00e - viilettävän Vihtiläisen lippu https://www.pohjolanliikenne.fi/fi/vihtilainen
85,00e - Länsi-Uudenmaan seutulippu https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/lansi-uudenmaan-seutulippu
96,70e - HSL ABC lippu Vihtiläiselle https://www.hsl.fi/liput/kausiliput?municipality=vihti&zoneSelectorValue=abc&zones=abc
========
361,70e yhteensä

Eli näillä pääsisi jo vaikka minne. Hintataso on kuitenkin jokseenkin kova kuukaudessa maksettavaksi, vaikka tuohon saisikin nuorille, eläkeläisille suunnattuja alennuksia.


Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. februari 2020 klockan 11.41.24

Lippujen hinnoitteluun pitänee lisätä vielä pari :
-ELY keskuksen hinnasto lipuille, missä pysäkkien sijaan kilometrihinnoittelu, linkki löytyy mm. Pohjolan liikenteen sivuilta https://www.pohjolanliikenne.fi/fi/aikataulut
Samalta sivulta löytyy myös aikataulu esim. Somero/Karkkila-Nummela-Helsinki missä on sitten vihreällä merkitty ELY hinnastolla ajettavat linjat. Tästä hinnastosta pitää myös osaa sisälukea mitä "Vihti" tarkoittaa, eli tarkoittaako se esim. pysäkkiluettelon osalta Jokikuntaa vai ei. Yksittäisten vuorojen osalta pitää vielä tarkistaa erilliseltä Pohjolan Liikenteen ELY-vuorot mistä lötyy siis osa aikataulun vuoroista M-P+7:00* VANJÄRVI - JOKIKUNTA - VIHTI7:35 mutta kys. vuoroa ei sitten vastaavasta aikataulusta löydy. Haastehan tässä vuorossa on se, että kirkonkylältä (Vihti) jatkoyhteys Nummelaan ei taas vastaavasti näy kummassakaan aikataulussa vaikka siihen pitäisi vaihtaa ja esim. koululaisen maksaa uusi lippu johtuen ilmeisesti tästä ostovuorokuviosta.

Seutuliikenne mielessä Pohjolan liikenne on tuonut myös Länkkäri lipun, mutta kys. lipulla on vain yksi hinta, ei esim. junioriot/opiskelijat hintaa, jolloin ainut vaihtoehto on matkustaa kertalipuilla. Molemmissa tapauksissa hinta nousee korkeaksi ja on sangen epäselvää pääseekö lipulla koko matkan esim. Nummelaan ja sieltä takaisin.


2018 Joukkoliikenteen palvelulupaus ja 2020 tilanne lippujen hinnoittelun osalta vaatii tarkistamista.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 12.35.36

https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/2018/12/Joukkoliikenteen-palvelulupaus-kv-10092019-liite-1.pdf

Joukoliikenteen palvelulupauksen täyttyminen pitäisi nyt tarkistaa erityisesti lippujen hinnoittelun osalta.
Palvelulupaushan pystytään täyttämään todennäköisesti esim. "yhteydet taajamista ja kylistä Nummelaan", jos ei kiinnitetä huomiota siihen mitä "kuluttajalta" vaaditaan lupauksen täyttämiseksi. Tällä hetkellä yhteydet vaativat saman bussiyhtiön linjalla uuden lipun ostamista osalle matkaa, kun Länsi-Uudenmaan seutulipulla ei pääse.

Kun katsoo siis tätä https://www.vihti.fi/blog/2019/08/06/palvelulupauksen-mukaiset-linja-autovuorot-aloittavat-liikennoinnin-8-8-2019/ missä todetaan mm. se, että ostovuorojen määrä kasvaa, niin tuntuu siltä, että tahto yhteiseen ja järkevästi hinnoiteltuun palvelulupaukseen. Ei haittaisi mikäli joukkoliikenteemme olisi nykyistä mutkattomampaa käyttäjän maksamisen kannalta esim. alaikäisten ei tarvitsisi hallita erilaisia maksumuotoja näiden jatkoyhteyksien häntien maksamiseksi, vaan he voisivat yksinkertaisesti näyttää tmv. omaa seutulippuaan ja näin todentaa oikeutensa maksaa matkat.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. januari 2020 klockan 13.40.45

Eevastiina skrivet av:

MaaS on mahdollistaja vaikka kokeilun kautta jossain osassa Vihtiä aluksi.

Matkapalvelut, matkat ja maksut vaikka lipuista, kaikki samaan.

https://www.sitra.fi/hankkeet/julkiset-ja-yksityiset-liikkumispalvelut-samalle-tarjottimelle/

Erinomainen sivusto, ja vaikuttaa jopa avoimen rehelliseltä hankkeistuksen haasteiden osalta ml. kuljetusyritysten sitouttamisen ja kuntien yhteisten logistiikkayhtiöiden osalta. Näistä huolimatta voisi todeta, että tämänkaltainen lähestymistapa toisi myös "mitä mittaat niin sitä saat", eli nk. "raiteiltaan suistuvat reitit" voisi kirjaimellisesti ehkä kuntien joukkoliikenteen kehittämisen periaatteiden mukaan optimoida ketterämmin ja kannattavammin. Nyt veikkaan, että päättäjät vain kuulevat "kylistä huutoa" eivätkä saa välttämättä hyvää kokonaiskuvaa palvelulupauksesta.

Olisi oikein oivallista, jos kuljetusyritykset itse lähtisivät ajamaan tämänkaltaista eteenpäin, jolloin sitouttaminen olisi huomattavasti helpompaa?

Visa fler svar

Lasten oikeus ja mksei myös eläkeläisen oikeus harrastuksiin vaarassa Vihdissä?

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
19. januari 2020 klockan 13.59.09

Noista jokaiselle lapselle harrastus lähdöistä voisi todeta, että https://www.lapsenoikeudet.fi/blogi/lapsella-on-oikeus-harrastaa-lastenviikko-tutuksi/ on parhaasta pästä.
http://www.lastenviikko.info/
Keskustelen muuten mielelläni niiden kanssa, joiden mielestä lasten ei tarvitse harrastaa mitään.

Mikä sitten on kylämme kannalta tärkeää, on se, että lapsi "pääsee" harrastuksiin, eli matkustaminen hoituu jotenkin.
Koska harrastuspaikkoja on nyt saatu hyvin mm. kirkonkylälle, niin sinne pitäisi päästä helposti ja sieltä takaisin. Mieluusti ilman vanhempien avustusta.
Tämä tarkoittaa alakoululaisten kannalta järkeviä jokikunnalta lähtö- ja paluuaikoja julkiselle liikenteelle, hoidettiin se sitten miten vain.
Tuoreessa muistissa oli väärään aikaan päivisin kulkeva bussi Jokikunnalta, jolla ei siis päässyt kirkonkylälle treeneihin sopivasti.
Harrastusten ollessa muualla Vihdissä, pitäisi seutulipun toimia ja vastaavasti aikojen natsata harrastusten aloitus- ja lopetusaikoihin:
Voisitte käydä peukuttamassa tätä kommenttia otakantaa-hankkeessa Vihdin seutuliikenteestä
, jos mielestänne tarvitaan erityinen nuorten seutulippu: https://www.otakantaa.fi/fi/keskustelut/408/kommentti/6300/
Seutuliikenteellä tarkoitan sitä, että nuori pääsisi tarvittaessa myös Lohjalle ja Karkkilaan joustavasti harrastamaan ihan itse ilman vanhempia. Ja ei haittaisi, jos nuori pääsisi myös takaisin kotiin säädylliseen aikaan.

Jos nuori ei pääse joukkoliikennettä käyttäen harrastuksiin, tarkoittaa tämä varmasti perheille sitä, että he harkitsevat tarkkaan mihin rahkeet riittävät. Osa perheistä saa sovittua kimppakyydeistä, mutta niidenkin yhteensovittelu vaatisi julkisen liikenteen toimivuutta edes jollakin matkataipaleella, jotta kimppakyyditsijän ei tarvitsisi ajaa ristiin rastiin Vihdissä.

Mielestäni se, että ei ole kunnollista nuorten ja eläkeläisten seutulippua, merkitsee sitä, että he eivät voi harrastaa mikäli itse haluavat, vaan ovat riippuvaisia kyydintarjoajien halukkuudesta.

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. januari 2020 klockan 18.52.59

Timppa skrivet av:

Rakennetaan kävely/pyörätie kylille jotta lapset uskaltaa päästää liikkumaan. Tällä lämpeämisellä ja näillä talvilla muksut voi kohta kävellä tai pyöräillä harrastuksiin vuoden ympäri. Samalla saadaan muksut liikkumaan ja säästöt tulee tietysti terveemmästä väestöstä ja sitä kautta terveydenhuoltomenoista

Niin tämä on meille Jokikuntalaisille arvokas idea, onhan Paavo Nurmi ja Koskenniemi juosseet Jokikunnalta juna-asemalle, kun hevoset olivat niin hitaita. Ja vain ehtiäkseen juoksukisoihin.
Vihtiläiset seuraavissa Olympiakisoissa?

Visa fler svar

Mitä tapahtuu 31.5.2020 jälkeen, kun ilmeisesti ELY-keskustaksalla menevät vuorot muuttuvat?

Användarens profilbild - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. februari 2020 klockan 11.59.48

Liikennöijien aikatauluissa on takarajoja esim. 31.5.2020 mitkä kielivät sitä, että esim. ELY taksoilla (km raja) toimivat vuorot saattavat muuttua. Mitä tapahtuu niille vuoroille ja jatkoyhteyksille, joilla pitäisi päästä palvelulupauksen hengessä esim. Nummelaan ja Nummelasta pois. Käytännössä nyt tilanne on se, että Nummelaan menevä joutuu maksamaan lipun kahteen kertaan, bussinvaihdossa tai vaan päästäkseen matkan alkuun.

Olisi hyvä, että Vihtiin tehdään selkeät linjat ja niille selkeä tavoite esim. kk-lippujen hínnoittelulle erityisesti erityisryhmille, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää omaa autoa. Linjojen pysäkkikartat ja pysäkkien listaaminen olisi oikeasti tärkeää, jotta aikatauluista oikeasti selviää miten mistäkin pääsee.
Päätöksenteossa ei pitäisi harhautua ajattelemaan, että kyse on uusista vaatimuksista esim. kylien läpi ajavilla linjoilla, vaan siitä, että nyt tämän vuoden alusta linjoja eivät enää käytä ne, jotka käyttivät ennen vuoden vaihdetta. Tämä johtuen siitä, että liikennöijä joutuu kömpelöittämään matkantekoa vaatimalla uutta lippua kesken matkan. Kannattaisikin poliittisella tasolla miettiä, onko tarkoituksenmukaista eriarvoistaa ja syrjäyttää sinänsä elinvoimaisia kyliämme päättämällä järjestelyistä, joilla toimiva linja rampautetaan.