Gå till innehållet

Yleistä keskustelua suunnittelualueesta

Pratbubbla 29
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Basuppgifter

Avslutat: 24.3.2020

Bilagor

Ilmianna

Pyöräkatuja

Plats för profilbild

@sorri69
19. februari 2020 klockan 19.12.34

Esimerkiksi Kaukolantie ja Jaakkimantie voisivat toimia hyvin 20 km/h tai 30 km/h pyöräkatuina. Tieliikennelaki muuttuu sopivasti 1.6.2020 ja mahdollistaa virallisesti pyöräkadut. Pyöräkaduillahan on moottoriajoneuvoillakin rauhallinen ajo sallittu.

Kaukolantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi Kaukolantien tuntumassa sijaitsevan Laajalahden koulun saavutettavuutta pyörällä ja parantaisi Raide-Jokerin liityntäpyöräily-yhteyksiä Kurkijoentien varressa.

Jaakkimantie on vähäliikenteinen tonttikatu, joka jatkuu pohjoispäästään Jaakkimanpolku -nimisenä pyörätienä. Jaakkimantien muuttaminen pyöräkaduksi parantaisi varsinkin Heinjoenpolun ympäristön kerrostaloalueen pyöräily-yhteyksiä Turvesuontien, Etelä-Laajalahden ja Otaniemen suuntaan sekä Kehä ykkösen varteen Raide-Jokerin pysäkille.

Plats för profilbild

@sorri69
3. mars 2020 klockan 13.58.23

Jyväskylässä tehdään tällaista vihreää tonttikatua:

https://www.jyvaskyla.fi/ymparisto/viheralueet/viheralueiden-suunnittelu-ja-rakentaminen/viheralueiden-rakentaminen-0/green

Mitäpä jos yhdistettäisiin nämä ajatukset ja toteutettaisiin vihreä pyöräkatu tai useampikin Laajalahteen?

Visa fler svar

Meluntorjunta Turvesuontiellä

Plats för profilbild

Matti
20. februari 2020 klockan 12.40.45

Pyydän ottamaan huomioon, että jo nykyisillä liikennemäärillä sekä Turvesuontien että Kehä 1:n liikenne kuuluu asuntoihin sisälle, ainakin Turvesuontien vieressä oleviin asuntoihin. Ymmärtääkseni Kehä 1:lle on tulossa meluaidat ja/tai -vallit.

Oletus on, että liikennemäärät lisääntyvät myös Turvesuontiellä, kun Kurkijoentien liittymä on suljettu ja Turvesuontien kohdalle tulee uusi eritasoliittymä. Minkälaisia vaihtoehtoja Turvesuontien liikennemelun torjunnassa on harkittu? Esim. meluaidat, liikennenopeuksien alentaminen (hidasteilla tms.), raskaan liikenteen ohjaaminen muualle ym.?

Kuten sanottu, liikennemelu kuluu sisälle asti. Toivottavasti tarkasteluun otetaan siis myös asuntojen sisälle kantautuva melu, eikä pelkästään esitetä laskelmia siitä, mikä oletettu melun dB-taso on rakennuksen toisella puolella olevalla pihalla (kuten yleensä). Tällä kun ei ole merkitystä sisälle kantautuvan melun arvioimisessa. Asuntoja rakennettaessa ei ole voitu ottaa huomioon nyt tekeillä olevia uudistuksia ja hankkeita.

Användarens profilbild - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
23. mars 2020 klockan 12.07.53

Tutkimme Laajalahden kadut -hankkeessa liikennenopeuksien alentamisen, melukaiteiden ja -seinien vaikutuksia liikennemeluun. Edellä mainituista vaihtoehdoista valitaan ne, joilla päästään meludirektiivien mukaisiin melutasoihin. Lisäätietoa ympäristömeludirektiivistä: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/LSU/?uri=celex:32002L0049

Visa fler svar

Autoliikenne Kehä 1:lle

Plats för profilbild

SamiA
22. februari 2020 klockan 11.54.33

Kurkijoentien liittymän sulkeuduttua useimmat joutuvat ajamaan Kirvuntien kautta Turvesuontielle ja siitä Kehä 1:lle. Ruuhka-aikaan Turvesuontien risteys on kuitenkin pahasti tukossa ja Kirvuntieltä Turvesuontielle kääntyminen on haastavaa. Oletan, että Turvesuontien liittymän (Kehä 1:lle) valmistuttua liikenne kehälle vetää paremmin, mutta miten nyt rakennusvaiheessa? Eli, ilmeisesti valo-ohjaukselle ei ole tehty mitään sen enempää Kirvuntien-Turvesuontien kuin Turvesuontien-Kehä 1:n risteyksissä, vaikka toinen alueen pääliittymistä kehälle on suljettu? Ruuhka-aikaan Turvesuontieltä pääsyä Kehä 1:lle tulee helpottaa (ajastusta muuttamalla), jotta liikenne ei seiso pitkin Laajalahtea.

Plats för profilbild

Henkka
29. februari 2020 klockan 16.58.57

Tässä hankkeessa suunnitellaan Kehä 1:n ja raidejokerin valmistumisen jälkeistä sisäistä liikennettä Laajalahdessa.


Turvesolmun liittymä

Plats för profilbild

Asukas
22. februari 2020 klockan 11.58.51

Turvesolmun liittymän tekeminen suuntaisliittymäksi oli iso virhe joka osaltaan lisää läpiajoa Laajalahdessa. Liittymä olisi heti pitänyt avata molempiin suuntiin, varaushan siellä on.

Plats för profilbild

Asukas2
28. februari 2020 klockan 15.13.09

Muistaakseni kaupunki olisikin halunnut tehdä rampit molempiin suuntiin, mutta koska kyseessä on valtion hallinnoima (moottori)tie ei siltä suunnalta herunut tarvittavaa rahoitusta. Tämä kehitysehdotus/moite pitäisikin siksi osoittaa Väylän suuntaan.


Kirvuntien/Turvesuontien liittymä

Plats för profilbild

TK
22. februari 2020 klockan 22.19.15

Valoristeyksen muuttaminen kiertoliittymäksi? Tai Kehälle kääntyville oma kaista sekä etelästä että pohjoisesta tullessa olisi nykyisillä liikennemäärillä tarpeen.

Plats för profilbild

TP
26. februari 2020 klockan 9.06.39

Ei todellakaan.
Kiertoliittymät/liikenneympyrät ovat todella paljon vaarallisempia kevyelle liikenteelle valo-ohjattuun risteykseen verrattuna.

Ennemmin risteyksessä voisi kaventaa ajoratoja ja tehdä muuta rakenteellista ajonopeuksien hidastamista, jotta risteyksestä ei pysty ajamaan läpi nopeammin kuin mitä rajoitus 40km/h sallii. Nykyisin tässä näkee aivan liikaa vanhoihin vihreisiin kiihdyttelyä ja muuta vaarallista kaahailua.


kevyen liikenteen olosuhteet turvattava

Plats för profilbild

K
23. februari 2020 klockan 9.33.05

Turvesuontien pohjoispuolelle tarvitaan kevyen liikenteen väylä, viimeistään siinä vaiheessa jos Golfkentän/Brediksen naapuriin alkaa nousta asutusta.

Yhtenäinen kevyen liikenteen väylä koko kirvuntien matkalle, siis ilman pakotettua tarvetta vaihtaa puolelta toiselle. Tämä ongelma tosin jatkuu edelleen Turvesuontien eteläpuolella Muolaantiellä mutta se on rajattu tämän tarkastelum ulkopuolelle.

Koululaisten kulkureittien turvallisuuden varmistaminen huomioiden paitsi Turvesuontien eteläpuolelta tulijat ja kohti Laajalahden koulua kulkijat mutta myös isommat pohjoisesta kohti yläkouluja kulkevat.

Plats för profilbild

I
25. februari 2020 klockan 0.31.47

Kirvuntiellä lasten turvallisuus huomioitava erityisesti. koululaiset kulkee yli ainakin heinjoenpolun kohdalla, käytännössä muillakin suojateillä, joiden korotuksia viimeisin asfaltointikierros lähinnä poisti (miksi muuten asfaltointi esim kurkijoentiellä tehtiin juuri hiljattain, kun nyt revitään jo auki).

Lisäksi vieressä päiväkoteja (laajalahti, montsa), joiden saattoliikenne osittain kirvuntien varressa ja montsan tapauksessa lapset aina ulkoilemaan lähdössä kulkee kadun poikki.


212 reitti

Plats för profilbild

Bussiliikenne
23. februari 2020 klockan 9.45.45

Jatkaako 212 / 213N nykyisellä reitillään remonttien valmistuttua? (113 oli siirtymässä käytäämään raidejokerin siltaa, eikö. oletan että sen reitti jatkuu kurkijoentien jälkeen samana kuin ennen remppaa.)

Jos, kääntyminen turvesuontie / kirvuntie pitää saada bussille järkevämmäksi. nyt bussit käyttää vastaantulevaa kaistaa tai turvesuontieltä etelään kääntyvien kaistaa koska eivät pysty mutkaa tekemään niin jyrkästi. Myöskään kääntyminen antreantielle ei ole kovin sujuvaa nykyisellään - bussit vaativat koko risteyksen... ei kovin hyvä tilanne jalankulkijoidenkaan kannalta.


Vai alkaako ko. bussit hyödyntämään uutta siltaa ruukinrannasta päin ja tuovat näin paitsi ruukinrantalaisile bussiyhteyden myös villa vilkille? elfvikin tien kohdalle/lähistölle voisi laittaa bussipysäkkiparin. palaako tällöin raivaajanaukion pysäkkipari käyttöön kuten ennen remonttia?

Plats för profilbild

tuffe
25. februari 2020 klockan 19.10.04

Bussi 212/213N tulisi ilman muuta kulkea Kurkijoentietä - Kehä I:n yli - Ruukinrannan kautta Turunväylälle, jolloin Ruukinrantaankin saadaan julkisen liikenteen yhteys.


Läpiajoliikenteen vähentäminen ja ajonopeuksien hillitseminen Turvesuontiellä

Plats för profilbild

TP
26. februari 2020 klockan 9.23.52

Toivon, että suunnittelussa pyritään erityisesti vähentämään tarpeetonta läpiajoliikennettä Turvesuontiellä välillä Turveradantien kiertoliittymä - Kehä I sekä hillitsemään ajonopeuksia muutenkin kuin nopeusrajoitusmerkeillä.

Mieleen tulee ainakin seuraavia keinoja:

- Turvesuontie-Turveradantie -kiertoliittymään opastus Kehä I:lle itään ajettavaksi Turunväylän kautta. Ja sama toiseen suuntaan Kehää idän suunnasta tullessa opastus Mankkaalle Turunväylän kautta.
- Valo-ohjaus Turvesuontien ja Ilmeentien risteykseen
- Nopeusrajoituksen laskeminen. Nykyinen lyhyt 60km/h pätkä on aivan tarpeeton, jonka voisi poistaa vaikka heti. Yleisrajoitus 50km/h riittää hyvin ko. kohtaan ja Ilmeentieltä Kehälle 40km/h.
- Rakenteellinen hidastaminen. Ajoratojen kaventaminen esim. keskikorokkeella välillä Ilmeentie - Kehä I. Hidasteita tai korotettuja suojateitä Turvesuontien ylityskohtiin välille Muolaantie - Kehä I.


Drop off pisteet koululaiskuljetuksille

Plats för profilbild

Heli
26. februari 2020 klockan 9.35.46

Koululaisten yksityisiä autokyytejä varten Kirvuntien varteen olisi hyvä saada lyhytaikaisen pysähtymisen pisteet. Vanha taksitolppa voisi olla toinen näistä pisteistä. Kadun toiselle puolelle tarvitaan toinen piste. Turvallinen kadunylitys Kirvuntien kohdalla täytyisi varmistaa sekä kadun rakenteiden että valaistuksen osalta. Samoin reitin mielekkyys koululle asti tulisi taata; nythän reitin loppuosa on valaisematon. Kyydistäjättöpisteet vähentäisivät liikennettä Koivistontiellä, lasten pyörimistä ahtailla parkkipaikoilla ja sujuvoittaisivat aamun liikennettä.


Turvesuontien ylitys (ja alitus)

Plats för profilbild

Heli
26. februari 2020 klockan 9.57.16

Turvesuontielle, Ilmeentien kohdalle, tarvitaan turvallinen tienylitys kevyen liikenteen käyttäjille. Nyt kohta näyttää 'metsäbaanalta' autoilijan näkökulmasta. Mikäli tie menee suurempaa remonttiin, kannattaisi myös tutkia suuren siltarummun asentamista tien ali, mikä mahdollistaisi pieneläinten tienalituksen. Kaurislauman kulku olisi myös hyvä ohjata tiettyyn kohtaan, jossa olisi hidasteet. Viheralueiden pirstoutuessa alueiden väliset käytävät tulisi säilyttää.


Asukastyöpajan kooste ja uudet keskustelut avattu

Användarens profilbild - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
10. mars 2020 klockan 12.31.54

Hei,

Olemme nyt ladanneet asukastyöpajan koosteen kartan ja esityksen muodossa liitetiedostoihin. Palautteesta löytyneisiin neljään aiheeseen on myös avattu uudet keskusteluketjut asukastyöpajan keskustelualueelle. Tämän hankkeen keskustelualueet ovat auki 2 viikkoa 24.3. asti jonka jälkeen keskustelu suljetaan hetkeksi analysoinnin ajaksi.

Palaamme hankkeen osalta asiaan viimeistään 15.5. jolloin esittelemme näiden keskustelualueiden ja muun saadun palautteen sekä suunnittelutyön tuloksena löydetyt keskeiset ongelmakohdat suunnittelualueella. Tähän vaiheeseen avataan jälleen uusi keskustelualue tänne hankkeen sivuille.


Läpiajo ja nopeudet Muolaantiellä

Plats för profilbild

Tapio Laine
11. mars 2020 klockan 9.03.15

Hiukan suunnittelualueen ulkopuolelta, mutta Muolaantiellä on vuosikaudet ollut läpiajokielto Tapiolaan/Tapiolasta. Sitä rikotaan jatkuvasti ja liikenne on Kehä 1:n remontin aikana lisääntynyt huomattavasti. Ikinä en ole nähnyt poliisin valvovan kiellon noudattamista. Olisiko aika?

Toinen asia on huomattavat ylinopeudet Muolaantiellä. Alkuosa kadusta on melko suora ja kahden pysäkkilevennyksen takia todella leveä, joten nopeudet nousevat monilla koviksi huolimatta 40 km/h rajoituksesta. Olen useaan otteeseen pyytänyt kaupunkia tekemään jotain teknisiä rajoituksia nopeuksien rajoittamiseksi (hidasteet, kavennukset, keskikorokkeet tms) Minulle on vastattu, että hidastuspomppuja ei maaperän laadun takia voi käyttää, mutta mitään muitakaan toimenpiteitä ei ole katsottu tarpeellisiksi tehdä. Kovat nopeudet ovat paitsi vaaraksi muille tien käyttäjille, myös lisäämässä meluhaittoja asuinkadulla. Muolaantie jatkuu eri nimillä kohti Tapiolaa mutkittelevana ja kapeahkona, mutta siellä erilaisia hidasteita on viljalti, on kavennuksia, keskikorokkeita, hidastekorotuksia ja tyynyhidasteita. Ei voi käsittää, miksi tekniset hidasteet on rakennettu sinne, missä liikennevirta kulkee muutenkin hitaammin, mutta tien alkupään ”kiihdytyskaistalle” ei ole tehty mitään.