Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei Väyläviraston ohjeen mukaan käytetä tiheästi rakennetuilla alueilla
Mikael Sorri
18. mars 2021 klockan 21.16.55
Suunnitelman saatesanojen mukaan promenadin on tarkoitus palvella kävelyä ja pyöräilyä. Mutta suunnitelman mukaan promenadi on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Ratkaisu sopisi rakentamattomalle alueelle, mutta ei urbaaniin ympäristöön.
Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeiden mukaan yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei käytetä tiheästi rakennetulla alueella.
Lupaava toteutusmalli
Lupaava
18. mars 2021 klockan 23.58.01
Suunnitelma vaikuttaa hyvältä, koska siinä on kävely ja pyöräily erotettu toisistaan tasoilla. Promenadia voi tällöin käyttää siirtymiseen tai oleskeluun sekä palveluiden käyttämiseen.
Ville
26. mars 2021 klockan 7.44.05
Näinhän ei ole. Suunnitelmassa on yhdistetty jkpp eli kävelyä ja pyöräilyä ei ole erotettu, kuten pitäisi.
Yhdistetty pyörä&jalankulku
Pyörätie
19. mars 2021 klockan 12.52.28
Hei, ylätason yhdistetty jalankulku ja pyöräilyreitti pitäisi jotenkin olla erotettu erikseen pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Vaikka edes maalatulla viivalla. Yhdistetyt reitit ovat todella haastavia vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla. Oletettavasti rantaraitti tulee olemaan suosittu sekä pyöräilijöiden että kävelijöiden keskuudessa, sekä pienten että isojen. Vaaratilanteiden välttämiseksi pyydän kehittämään suunnitelmaa niin, että pyöräily ja kävely on turvallisesti erotettu toisistaan. Kiitos!
Keilarantaan
PAK
21. mars 2021 klockan 14.45.44
ERIKSEEN LIIKKUMINEN
1. JALAN
- kävely
- juoksu
2. PYÖRÄILY
3. TARJOILU
- alihankinta mahdollisuus
Pyörätie tarvitaan
Pöräiliijä
21. mars 2021 klockan 21.46.19
Pyöräilylle tulisi ehdottomasti olla oma kävelystä erotettu väylä.
Erotettu pyörätie
Erotus
23. mars 2021 klockan 13.35.35
Reittiä on suunniteltu pyöräilyä palvelevaksi, mutta ylätason promenadi vaikuttaa tästä huolimatta erottamattomalta kevyen liikenteen väylältä. Viimeisimpien Väyläviraston ohjeiden mukaan tällaisia ratkaisuita ei tulisi enää toteuttaa vilkkaasti liikennöidyillä kaupunkialueilla.
Pyöräväylä tulisi suunnitella sujuvana, muusta liikenteestä selkeästi erotettuna ratkaisuna.
Vastauksia kommentteihin
@Marko_Pesonen_Espoo
15. april 2021 klockan 14.52.29
Kiitos kommenteista!
Asukaspalautteita tuli yhteensä seitsemän. Palautteissa on keskitytty lähinnä jalankulun ja pyöräilyn tilankäyttöön ja on toivottu eroteltua jalankulkua ja pyöräilyä suunnitelmassa esitetyn yhdistetyn vaihtoehdon sijaan. Palautteissa on myös huomioitu tasojen korkoero ja mahdollisuus jalankulkijoille valita alataso.
Rantaraitti on muualla Espoossa jalankulkupainotteinen ja pyöräily on sallittu mutta vilkkaimmilla kohdilla on ohjeistettu alhaisempi nopeus. Reitti on koko pituudeltaan yhdistetty jalankulku-pyörätie. Katusuunnittelun alussa tutkittiin sekä yhdistettyä, että eroteltua jalankulku-pyörätietä ja palautteiden johdosta ratkaisua vielä harkittiin uudelleen. Suunnittelussa päätettiin kuitenkin jatkossa esittää yhdistettyä vaihtoehtoa, koska
• alueella on kävelijöille hyvin tilaa oleskeluun
• reitti alkaa ja päättyy vastaaviin rantapromenaadeihin, joissa jalankulku ja pyöräily on yhdistetty
• opastetut pääpyöräilyreitit sijaitsevat ajoradan varrella
• reitin linjaus on kulmikas ja normaalit pyörätien kaarresäteet ei toteudu
• erotellun vaihtoehdon jalankulun leveys 2 m on kapea kahdelle jalankulkijalle
• eroteltu vaatii poikkileikkauksen leventämisen, jotta molemmille reunoille mahtuu 0,25 m tilaa