Gå till innehållet

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Pratbubbla 37
Diskussion | Espoon kaupunki
Diskussionen har avslutats

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Ilmianna

Tuulen vaikutuksesta

Plats för profilbild

TR
23. maj 2022 klockan 16.27.45

Toivon, että tuuliolosuhteiden vaikutus huomioidaan suunnitelmassa. Säterinpuistontien alikulun eteläpää on erittäin aukealla paikalla ja on mahdollista, että tunnelista tulee "tuulitunneli", jossa kevyen liikenteen on vaikeaa ja epämiellyttävää kulkea.


Koulun läheisyys

Plats för profilbild

nm
24. maj 2022 klockan 10.19.50

Toivottavasti suunnitelmassa on huomioitu, että autotieliittymä Turuntieltä Säterinpuistontielle lisää tuntuvasti autoliikennettä koulun (ja päiväkodin) läheisyyteen. Siinä on taas enemmän todennäköisyyksiä koulutaivaltaan aloittelevalle ekaluokkalaiselle jäädä jonkun kiireisen ja tärkeän johtajan puhtaanvalkoisen Audi A6:n tai täyssähköisen BMW iX3:n alle.

Kevyemmän liikenteen liittymän parantaminen on todella tervetullutta, mutta epäilen uuden autoliittymän tarpeellisuutta, etenkin kun heti Ratsukadulle on jo seuraava liittymä. Toivottavasti suunnitelmassa huomioidaan myös historiallisesti arvokas luonnonmuistomerkki eli Kilon kartanon upea tammikuja.

Tarkoittaako Ratsukadun nelikaistaisuus sitä, että kumpaankin suuntaan tulee ns. giljotiinisuojateitä, eli lisää riskejä jalankulkijoille tulla liikennesääntöä rikkovan autoilijan yliajamaksi? Mielestäni se ei ole parannus turvallisuuteen.

Toki suunnitelmassa on huomioitu jalankulku ja pyöräily, mutta auttamatta tässä pohdituttaa, että rakennetaanko tässä taas kaupunkiympäristöä viihtyisämmäksi lähinnä autoille ja ostoskeskuksille alueella oikeasti asuvien ihmisten sijaan. Ohjaamalla lisää autoliikennettä Leppävaarantielle tehdään Leppävaarasta lähinnä kolkompi ja vähemmän turvallinen asuinalue. Lisää katupölyä ja meteliä ja ruuhkia ja läheltä piti -tilanteita. Kadun liikennemääriä pitäisi pikemminkin hankaloittaa ja vähentää.


Monikonpuron alikulku suljettava vasta, kun Säterinpuistontie valmis

Plats för profilbild

TuomoS
24. maj 2022 klockan 11.04.46

Monikonpuron alikulkua rautatien ali ei saa sulkea, ennen kuin uusi Säterinpuistontien alikulku on valmis. Muuten ihmiset alkavat kiipeillä rautatien yli, koska kierto Ratsukadun alikulun kautta tarkoittaisi kilometrin ylimääräistä kävelymatkaa.


Säterinpuistontien itäpuolen pyörätieltä yhteys baanalle

Plats för profilbild

TuomoS
24. maj 2022 klockan 11.28.06

Säterinpuistontien pyörätieltä on suunniteltu yhteys Rantaradanbaanalle vain länsipuolelta, mutta itäpuolen pyörätieltä pääsee baanalle vain kiertämällä koko Rakuunanpuiston ympäri. Ongelma korostuu talvella, koska suunnitelmaselostuken mukaan länsipuolen pyörätie muutetaan talvisin hiihtoladuksi ja pyöräilijöiden ja kävelijöiden on kuljettava kadun itäpuolella.

Säterinpuistontieltä pitäisi rakentaa pyöräily- ja kävely-yhteys baanalle myös itäpuolelta. Se voi kulkea samaa linjausta kuin nykyinen pyörätie ja suunniteltu hulevesipumppaamon huoltotie. Hyvin lyhyellä pyörätien pätkällä lyhennetään pyörä- ja kävelymatkaa sadoilla metreillä.


Sujuvuutta liikenteeseen kiertoliittymillä

Plats för profilbild

Joppe
24. maj 2022 klockan 11.29.24

Hei,

Suomessa tehdään muusta europpasta poiketen pääsääntöisesti liikennevalo-ohjattuja risteyksiä.
Liikennevalo-ohjatuilla risteyksillä saadaan liikenne pysähtymään kahden ajoneuvon ja siitä suuremmilla ajoneuvomäärillä.

Turuntiellä Leppävaarassa sekä Mäkkylän alueella ovat kaikki risteykset liikennevalo-ohjattuja, joka ei mahdollista autolla liikkumista sujuvasti ilman valoristeyksien aiheuttamia liikenneruuhkia.
Turuntiellä on Kilon sekä Karakallion liikennevaloristeyksien johdosta seisova autojono Leppävaaraan Portinvartijantielle asti ruuhka-aikana.

Nyt suunnitelmassa on jälleen yksi liikennevaloristeys Turuntien sekä Säterinpuistotien risteykseen.

Suunniltemia tehdään "pala kerraallaan" kuten tämä Turuntien ja Säterinpuistotien risteyksen alue.
Tulsiko tässä huomoida kokonaisuudessaan ajoneuvoliikenteen osalta sujuva kulku Turuntiellä Leppävaara- Kehä II välillä?

Enemmän kiertoliittymiä kaikin keinoin käyttöön!
Uudelleen suunnittelupöydälle Turuntien sekä Säterinpuistotien risteyksen sekä Vanha Maantien risteys ja kiertoliittymät käyttöön.



Ratsukadun pyörätie rakennettava Leppävaarankadulle asti

Plats för profilbild

TuomoS
24. maj 2022 klockan 11.49.21

Ratsukadun itäpuolelle on suunniteltu eroteltu pyörätie + jalkakäytävä, mutta vain suunnittelualueen rajalta Soittokunnanpolusta pohjoiseen. Siitä etelään on vain jalkakäytävä. Pyöräilijöille jää kolme huonoa vaihtoehtoa välillä Leppävaarankatu-Soittokunnanpolku: pyöräillä jalkakäytävällä, pyöräillä ajoradalla, tai pyöräillä kadun länsipuolella ja ylittää Ratsukatu liikennevaloista. Tämä on hyvä esimerkki Espoon tavasta suunnitella pyöräteitä lyhyt pätkä kerrallaan, jolloin ne eivät muodosta sujuvia yhtenäisiä reittejä.

Ratsukadun suunnittelualuetta pitäisi laajentaa etelään Leppävaarankadulle asti ja rakentaa eroteltu pyörätie + jalkakäytävä kadun itäpuolelle koko matkalle. Näin saadaan sujuva pyöräily-yhteys Etelä- ja Pohjois-Leppävaaran välille.


Raitioliikenteen vaatimat pituuskaltevuudet huomioitava suunnitelmissa

Plats för profilbild

jokeri
24. maj 2022 klockan 18.07.06

Espoon joukkoliikenteen tavoiteverkossa Säterinpuistonkadulle on linjattu raitiotie, jonka tarvitsemat pituuskaltevuudet on syytä ottaa huomioon suunnittelussa. Säterinpuistonkatu on käytännössä ainoa järkevä paikka alittaa junarata Leppävaaran ja Kilon välillä mutta nykyisissä suunnitelmissa raitiotievarauksesta ei ole mitään mainintaa. Alikulku tulisi suunnitella siten ettei raiteiden asentaminen alikulkuun ole mahdotonta jälkikäteen. Säterinpuistonkadulle tehtävä raitiotievaraus on kriittinen edellytys sille, että Matinkylä - Kera raitiotie voitaisiin jatkaa kustannustehokkaasti Leppävaaraan.


Liikennehaitat huomioitava

Plats för profilbild

Asukas
24. maj 2022 klockan 18.26.28

Suunnitelma muistuttaa viime vuosisadan ajatusmallista, jossa nopea ja sujuva autoliikenne laitettiin kaiken muun edelle. Suunnitelma tulee väkisinkin lisäämään alueen autoliikennettä, joten liikenneturvallisuuteen tulisi panostaa erityisen paljon. On ihan tunnettu fakta, että ruuhkat ei poistu autoteitä rakentamalla joten Säterinpuistonkadun alikulkua voisi harkita joukkoliikennekaduksi. Me asukkaat emme haluaisi alueelle lisää autoliikennettä, mutta toimiva joukkoliikenne on aina plussaa.

Säterinpuistonkadulle on aiemmin suunniteltu pikaraitiotietä. Mentiinkö tässä taas autoilun sujuvuus edellä ja unohdettiin kokonaan raideliikenne?


Pyöräliikenteen ja jalankulun turvaaminen tärkeää

Plats för profilbild

Tuomas
24. maj 2022 klockan 19.02.31

Suunnitelmassa esitetään, että Leppävaaraan lännestä saapuva Turuntien ramppi alas Ratsukadulle suljetaan pyöräilijöiltä (ja jalankulkijoilta). Tässä sulkeutuu luontevin tapa lähestyä Selloa ja Leppävaaran asemaa, kun tulee lännestä päin. Sello ja asema ovat ymmärrettävästi tärkeimpiä kohteita, joten yhteys on tärkeä. Jos se suljetaan autoliikenteen kaistojen lisäämiseksi (ehkä hieman turhaankin), on ainakin katsottava, ettei pyöräily-yhteyttä heikennetä nykyisestä.

Aiemmin on suunniteltu, että rakennetaan ratasillan rinnalle uusi kevyen liikenteen silta Ratsukadun yli (Linnanrakentajainsillan jatkeeksi). Onko tämä kevyen liikenteen silta edelleen suunnitelmissa ja toteutetaan samalla kuin ratasiltakin? Jos tämä siltakaan ei kevyelle liikenteelle toteutuisi, heikentyy pyöräily-yhteys huomattavasti.


Leppäviidan alikulku

Plats för profilbild

Tuomas
24. maj 2022 klockan 19.07.27

Leppäviidan kohdalla (asuinrakennuksen ja parkkihallin välisestä kohdasta kulkeva) radan alikulku on tärkeä ja pidetty yhteys korttelin asukkaille. Tässä kulkevat jalankulkijat, koiranulkoiluttajat ja pyöräilijöillekin tämä on tärkeä yhteys (taluttamalla). Vesi solisee mukavasti puusillan alla ja pääsee mukavaa reittiä kohti urheilupuistoa. Tätä yhteyttä ei pidä poistaa, kun laitetaan valtava autotieyhteys Säterinpuistontien jatkeeksi. On myös arvo, että pääsee pieniä reittejä kulkemaan, kävelylenkeillä ei kukaan mieluiten kävele vilkkaan autotien viertä, jo ei ole pakko. Tässä on tärkeää nyt ottaa kohtuus mukaan eikä lähde periaatteesta poistamaan asukkaille tärkeää yhteyttä.


Miten kestävä liikkuminen on otettu tässä huomioon?

Plats för profilbild

Jussi
24. maj 2022 klockan 21.08.50

Tässä suunnitelmassa tulee olemaan selkeä heikennys jalankululle ja pyöräilylle Ratsukadulla. Tällä hetkellä pohjois-eteläsuunnassa pääsee Leppävaarankadun ja Lintuvaarantien välillä melkein järkevästi noin kahdella-kolmella tien ylityksellä haluamaansa suuntaan. Tämän suunnitelman mukaan Ratsukadulla oleva pyöräily ja jalankulku siirrettäisiin sille puolelle, jossa on kaksi hyvin vilkasta risteystä. Toisessa kulkee hengenvaarallisesti kiireisiä busseja ja toisessa autoilijat pyrkivät Sellon parkkiin tai sieltä pois. Siinä ei ole hirveästi aikaa tarkkailla jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja tämä tulee aiheuttamaan vaaratilanteita ja mahdollisia loukkaantumisia ja kuolemia. Tähän on tehty kahdet-kolmet ylimääräiset autoliikenteen kanssa risteävät paikat sitä varten, että saataisiin muutaman kymmenen metrin matkalle yksi kaista lisää.

Muistakaa, että Espoossa on tavoitteena kasvattaa kestävän liikkumisen osuutta ajan saatossa. Tällaiset ratkaisut eivät tule lisäämään ainakaan pyöräilyn houkuttelevuutta, kun näissä luodaan lisää konfliktialueita auto- ja bussiliikenteen kanssa.


Monikonpuron alikulku säilytettävä

Plats för profilbild

Hanna H
25. maj 2022 klockan 10.03.39

Monikonpuson yli menevä nykyinen radan alikulku on tärkeä ja turvallinen yhteys asukkaille. Tässä kulkevat jalankulkijat, koiranulkoiluttajat ja pyöräilijöillekin tämä on tärkeä yhteys (taluttamalla). Reitti on turvallinen myös lapsille kun kulkevat Urheilupuistolle päin ja kaiken lisäksi kaunis ja miellyttävä. Tätä yhteyttä ei pidä poistaa, sillä jo nykyinen Sellon viereinen alikulku autotien vieressä on meluisa, saasteinen tuulitunneli. Tällaista yhtään samanlaista ei nyt kaivattaisi muutenkin jo autovaltaiseen Leppävaaraan . Ihmisten terveyden näkökulmasta on tärkeää että luontoon ja liikkeelle pääsee miellyttäviä ja pienempiä reittejä pitkin eikä aina tarvitse mennä autoteiden vieressä metelissä. Älkää siis poistako tätä nykyistä alikulkuja missään nimessä!


Mihin/miksi tätä autotietä tarvitaan?

Plats för profilbild

BMW
25. maj 2022 klockan 11.13.47

Ei läpiajoa ja liikennettä lisäävää ajotietä Leppävaaraan. Espoolaisena autoilijana vastustan vahvasti täysin turhaa hanketta. Muutoshalue on erinomainen sellaisena kuin se on. Tuohon asuintalojen viereen koulun puolelle rataa ennemmin liikunta/virkistysalue kuin läpiajoreitti. Olenkin ihmetellyt tuota kohtaa kun siihen ei ole tehty mitään- nyt selvisi. Vanhusten palvelutalolle, päiväkodille, liikuntapaikalle olisi enemmän kysyntää kuin turhalle läpikululle.

Plats för profilbild

Ökki
1. juni 2022 klockan 11.39.30

Mikko skrivet av:

Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuollainen valtatie keskelle asuinaluetta (tiiviin asuinkorttelin ja golf-nurmikon väliin) on ihan vääränlaista kaupunkisuunnittelua, ja kertoo siitä, miten Espoossa puuhastellaan edelleen täysin autoliikenne edellä. Eihän tuollaista yhteyttä mitenkään kaipaa, ympäröivät tiet vetävät hyvin ja alueelle on eduksi, ettei ole läpikulkuliikennettä siinä(kin) suunnassa. Harmillisesti rahaa tuntuu löytyvän loputtomasti näihin turhiin autobaanoihin, vaikka muuten rahat tuntuvatkin koko ajan olevan lopussa. Pelkän pyöräbaanan tekeminen olisi paljon halvempaa kuin tämän valtavan autotien radanalituksineen ja liittymineen.

Ajoneuvoliikenteelle on olemassa suuremmat väylät Kehä I ja Turunväylän kautta Friisinmäen sekä Nuijalantien tavoittamiseksi.

Turuntien liikenteen sujuvan kulun mahdollistamiseksi sekä Säterin puistotien liikennemäärien rajoittamiseksi jätetään pois kääntymismahdollisuus Turuntieltä Leppävaaran suunnasta Säterinpuistotielle.

Visa fler svar

Monikonpuron alikulku, tammikuja ja pääsy asemalle.

Plats för profilbild

Tj
29. maj 2022 klockan 13.03.43


Olisi toivottavaa että Monikonpuron epävirallinen alikulku rautatien alitse pysyisi auki jatkossakin. Se on alueen jalankulkijoille tärkeä yhteys radan ali. Nyt kun uusi Säterinpuistotien yhteys poistaisi suurimman osan nopeasta polupyöräliikenteestä radan ali Puuporttia ja Heinäporttia pitkin. Tämä polkupyöräliikenne on ollut todella vauhdikasta ja on joutunut pelkäämään esim. Leppäviidanpuistossa kävelevien pienten koululaisten puolesta.

Toivottavasti Kilon kartanon tammikuja säilytetään! Vielä toivottavampaa olisi että tammikuja kunnostettaisiin ja tuotaisiin asukkaiden tietoisuuteen arvokkaana ja kauniina osana kotiseutuhistoriaa.

Nyt olisi oiva tilaisuus aukaista myös ratsukadun alikulusta pääsy asemalaitureille. Esim. Leppäviidan suunnalta tulevat junamatkustajat joutuvat kävelemään Sellon toiseen päätyyn asti alittaaksen radan ja päästäkseen 1 tai 2 laitureille. Suurella osaa pääkaupunkiseudun asemista on pääsy laitureille kahdesta suunnasta.


Ratsukadun muutokset kevyen liikenteen osalta eivät hyväksyttäviä

Plats för profilbild

Mikko
29. maj 2022 klockan 20.33.18

Pyöräilijöiden yhteydet Leppävaaran sisällä ovat puutteelliset, eikä niitä korjaa myöskään tuleva "Rantaradanbaana", joka toki auttaa pidemmillä itä-länsi-suuntaisilla pyörämatkoilla. Leppävaarassa on paljon poikkikatujen ylityksiä liikennevaloilla ja töyssyillä, eikä pyöräilijän asema ole helppo. Kuitenkin suhteellisen suorat yhteydet ovat vielä olemassa.

Ratsukadun länsipuolisen kevyenliikenteenväylän poistaminen ei ole hyväksyttävää. Ensinnäkin Ratsukadun idän- ja lännenpuoleiset kevyenliikenteenväylät ovat tyypillisesti käytössä hieman erilaisiin matkoihin. Pyöräilijät käyttävät havaintojeni mukaan selvästi enemmän lännenpuoleista, koska se johtaa Turuntien varrelle, kun ihmiset pyöräilevät esim. Karakalliota, Viherlaaksoa, Jorvin sairaalaa kohti. Jatkossakin on ihmisiä, jotka haluavat lähteä Leppävaaran ytimestä (rautatieaseman seutu, Sello) nimenomaan Turuntien vartta eivätkä baanaa, vaikka baana varmasti tuleekin olemaan suosittu. Moni tulee myös Leppävaarankadun suunnasta, josta tullessa Ratsukadun länsipuoli on paljon parempi ajaa, kun siinä ei ole poikkikatuja liikennevaloineen tai töyssyjä vaan saa ajaa rauhassa. Pyöräilijän kannalta on aina paljon parempi päästä ajamaan rauhassa ilman pysähdyksiä ja töyssyjä, ja painonapilliset risteykset ovat suurin vältettävä paha, kun haluaa sujuvaa pidempää matkaa (esim. työmatka) tehdä. Itäpuolella on jo nyt Sellon parkkihallin ulosajon töyssyt ja liikenne sekä Sellon bussikentälle johtavan risteyksen painonapillinen (pitkää odotusta vaativa) risteys. Ei hyvä.

Ajan myös autoilijana melko usein Ratsukadulla pohjoisesta etelään, eikä sen vetämisessä ole ollut mitään erityistä ongelmaa. Säterinpuistonkadun autotien olettaisi vähentävän Ratsukadun liikennettä, ei lisäävän sitä. Ei ole hyväksyttävää, että tällöin tehtäisiin tavallaan varmuuden vuoksi dystooppista neljän kaistan "valtatietä" aivan Leppävaaran ytimeen, jossa paikalliset asukkaat yrittävät liikkua myös kevyellä liikenteellä, johon myöskin luulisi kaupungin enenevästi kannustavan jatkossa.

Plats för profilbild

Leena
6. juni 2022 klockan 21.29.54

En myöskään kannata Ratsukakun muuttamista nelikaistaiseksi. Tulee liikaa pöly-, melu- ja turvallisuushaittaa ympäriston asukkaille. Jalankulkuliikenne mm Ratsukadun yli Selloon ja asemalle erittäin vilkasta lähiympäristön kerrostalot huomioon ottaen.


Säterinpuistontie 30km/h ja nopeushidasteet.

Plats för profilbild

Leppäviitalainen
30. maj 2022 klockan 17.02.35

Säterinpuistontie jo nyt melko vilkkaasti liikennöity ainakin kesäisin. Vuosia ko. liikennettä sivusta seuranneena totean, että joillakin autoilijoilla tuntuu olevan kiire palloa lyömään ja kiire pois. Alueella liikkuu paljon lapsia ja muita keveyen liikenteen edustajia. Kun yhteys Turuntielle tulee, niin 30km/h rajoitus ja kunnolliset nopeushidasteet. Kiitos.


Loppu yksityisautoilun vallalle

Plats för profilbild

Loppu yksityisautoilun vallalle
31. maj 2022 klockan 13.40.59

Ratsukatu on Leppävaaran luotaantyöntävin ympäristö kevyelle liikenteelle. En näe, että tämä suunnitelma toisi siihen parannusta. Kaistoja pitäisi pikemminkin vähentää ja nopeuksia alentaa. Autoliikenteen sujuvuus ei voi olla lähtökohtana kaupunkisuunnittelussa. Silloin kun autoliikenne on "sujuvaa", tarkoittaa se sitä, että kaupunki on suunniteltu isoille ja nopeille autoväylille. Tämä lisää entisestään autoilua. Eurooppalainen trendi on päinvastainen. Kaupungeissa otetaan käyttöön tiemaksuja, alueita muutetaan autottomiksi, kevyt liikenne asetetaan etusijalle. Tämä suunnitelma on kaikkea tätä vastaan. Yksityiskohtiin on turha juuttua. Suunnitelma on kaadettava.


Linnanrakentajansillasta

Plats för profilbild

Kusti
31. maj 2022 klockan 17.02.14

Linnanrakentajansiltaa olen odottanut, mutta toteutus ei näytä mahtuvan suunnitelmiin. Nimestään huolimatta silta ei ole silta, vaan katu, joka päättyy Ratsukatuun, mistä sillän tulisi alkaa. Nyt kevyt itä-länsisuuntainen liikenne, niin polkupyöräilijät, vammaiset, liikuntaesteiset ja terveet jalankulkijat saavat liikkumisharjoitusta, tulipa asemalta tai Sellon kompleksista kummasta suunnasta tahansa, mäkeä ylös ja alas tai sitten alas ja ylös sangen pitkiä kiertoreittejä. Silta tarvitaan nimenomaan alueen kevyelle liikenteelle, ei sinne autojen tarvitse päästä.

Plats för profilbild

Leena
6. juni 2022 klockan 21.14.57

Linnanrakentajansiltaa olemme myös odottaneet yli vuotta. Silta olisi tärkeä yhteys sujuvoittamaan liikennette asemalle ja Selloon. Nyt kierto on jalan pitkiä matkoja ja silta hyödyntäisi suurta osaa jo rakentuneen alueen asukkaita.


Leppävaaran keskuksen kaavat yhteen

Plats för profilbild

Keke
31. maj 2022 klockan 18.59.12

Miksi tätä kaavaa ei yhdistetä Leppävaaran pohjoisen keskuksen kaavaan? Tällöin voitaisiin tarkistella liikennettä ja muita ratkaisuja yhdessä.


Jätetään pois kääntymismahdollisuus Turuntieltä Leppävaaran suunnasta Säterinpuistotielle

Plats för profilbild

Ökki
1. juni 2022 klockan 11.36.58

Hei,

Liikennevalot lisäävät Turuntien ruuhkia sekä ajoneuvoliikenteelle on olemassa suuremmat väylät Kehä I ja Turunväylän kautta Friisinmäen sekä Nuijalantien tavoittamiseksi.

Turuntien liikenteen sujuvan kulun mahdollistamiseksi jätetään pois kääntymismahdollisuus Turuntieltä Leppävaaran suunnasta Säterinpuistotielle.





Lasten turvallinen liikkuminen

Plats för profilbild

Turvallisuus
2. juni 2022 klockan 9.27.58

Alueen lapset ja koululaiset huomioitava. Katuun asennettavia korotuksia ja huomiomerkkejä jotta autoilijat tajuavat huomioida pienet kulkijat. Autojen nopeuksia hiljennettävä.


Vanhan radanalituspaikan säilyttäminen Leppäviidassa

Plats för profilbild

Arja Salmi
2. juni 2022 klockan 13.35.30

Moni on kommenteissaan toivonut että Leppäviidan tunnelmallinen radanalitus säilyisi. Alitus ei piirustusten mukaan kuulu suunnitelma-alueeseen. Onkohan lähtölaskenta sille annettu jo kaupunkiratasuunnitelmassa? Mikähän mahtaa olla vaikutusmahdollisuudet tässä yhteydessä vielä muuttaa ratasuunnitelmia tältä osin?


Säterinpuistotien ylitys, kevyt liikenne

Plats för profilbild

Lähialueen asukas
2. juni 2022 klockan 19.56.06

Leppäviidan LPA-hallin vierestä kulkee nykyisellään paljon kävelyliikennettä golf-alueelle, ulkoilemaan ja talvisin hiihtämään. Mikäli katuhanke toteutetaan, tulisi heti ensivaiheessa huomioida jalankulun ylitys myös radan vierestä. Kierto liikenneympyrältä asti kävellen on kohtuuttoman pitkä matka kadunylitykseen ja nykysuunnitelmilla kohta olisi vaarallinen, kun katua kuitenkin ylitettäisiin. Katu tulisi olla aiempien kommenttien mukaisesti hitaasti liikennöity turvallisuuden takaamiseksi.


Ratsukadun länsireunan pyörätie on tärkeä!

Plats för profilbild

IJ
3. juni 2022 klockan 8.38.19

Ei näytä hyvältä Soittokunnanpolkua pitkin Leppäviidasta saapuvan Pohjois-Leppävaaraan menevän pyöräilijän kannalta. Kahdet liikennevalot peräkkäin, kummatkin varmaan odottelunapeilla eli maksimaalinen odotus.

Onko Ratsukadun länsireunalla tuossa kelvi vai jalkakäytävä välillä Soittokunnanpolku-Linnatullinkatu? Soittokunnanpolku on kevyen liikenteen väylä, joten pyöräreitti ei saa päättyä tyhjään.


Turuntien ja Säterinpuistontien risteys

Plats för profilbild

Kokoomuslainen
3. juni 2022 klockan 14.00.44

Turuntien ja Säternpuistotien riseyksestä tulisi päästä kevyellä liikenteellä yli suoraan kohti Leppävaaran urheilupuistoa. Näin yhdistettäisiin 2 liikunta-aluetta toisiinsa suoralla yhteydellä, eli Säterin kentät urheilupuistoon. Tämä toisi synergiaetua, jossa esim turnausten yhteydessä voitaisiin kulkea kentiltä toisille kävellen/pyörällä/skootilla joustavasti.


Säterinpuistontie between Leppävaarankatu and Turuntie is a new street section

Plats för profilbild

Ilya Khen
3. juni 2022 klockan 23.29.46

To be honest this part of a plan causing a worry:
"Säterinpuistontie between Leppävaarankatu and Turuntie is a new street section that will improve flow of traffic and safety in the Leppävaara area. The street will form a new connection between Turuntie and Leppävaarankatu for vehicle, bicycle and pedestrian traffic.. New route connections and Monikonpuro Brook’s new bed will be implemented in Rakuunanpuisto Park’s area preserving, where possible, current tree stand. "

Currently it is a very nice tunnel Monikonpuro Brook’, which allows to walk and not worry about car flying around, going around the VERY NICE TREES and overall enjoying the nature views, rivers. Even if you plan to extend the area, you are also planning to open this street and area to the CARS! This is not going to increase safety, plus you are not leaving the people walking area anymore. We have plenty of auto roads, please keep some area for people walkers only. Do not break the current area, I am personally happy the way it is now.


Säterinpuistokadun jatkamisesta luovuttava

Plats för profilbild

Autoilija
4. juni 2022 klockan 12.23.03

Säterinpuistokadun yhdistäminen Turuntiehen liikennevaloin ei sujuvoittaisi liikennettä ja ohjaisi sitä vain isommilta teiltä (Turuntie, kehä 1) turhaan Leppävaaran läpi. Säterinpuistokadun jatkaminen ja radan alittaminen kyseiseltä kohdalta ovat turhia investointeja, rahalle löytyy paljon parempaakin käyttöä.


Ratsukadun alikulusta rampit asemalaitureille

Plats för profilbild

Insinööri
5. juni 2022 klockan 11.59.40

Leppävaaran asema lienee pääkaupunkiseudun vilkkain rautatieasema, jolla asemalaitureille pääsee vain yhdestä suunnasta. Sekin on vasten Kehä I:stä, eli mahdollisimman kaukana asuintaloista ainakin Etelä-Leppävaaran puolella.

Kun remonttia muutenkin tehdään, olisi korkea aika tehdä rampit Ratsukadun itäreunan jalkakäytävältä ylös laitureille 1-3, miksei 4:llekin.


Keskittyy liikaa autoilun edistämiseen

Plats för profilbild

Nykyaika
6. juni 2022 klockan 20.54.15

Suunnitelma ei ole 2020-luvulta, jolloin pitäisi vihdoin panostaa kevyeen liikenteeseen eikä yksityisautoiluun. Ratsukadun kevyen liikenteen yhteydet heikkenevät lisäkaistojen takia. Ylipäätään autoilua lisäävää uutta Säterinpuistotien jatketta radan ali ei tarvita kuin korkeintaan kevyelle liikenteelle, busseille ja tulevaisuudessa raitiotielle.


Vastaukset kommentteihin yleisesti ja Ratsukadun osalta

Plats för profilbild

@NiinaTanttuEspoo
22. juni 2022 klockan 15.38.54

Näihin katu- ja puistosuunnitelmaluonnoksiin on rajattu alue, joka teknisistä ja taloudellisista syistä on toteutettava samanaikaisesti kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä. Kaupunkiradan rakentaminen käynnistyy vuonna 2023. Koska Leppävaaran keskuksen pohjoispuolisen asemakaavamuutoksen laatiminen on keskeytetty, ja se odottaa tällä hetkellä ideakilpailun etenemistä, ei muuta ympäröivän alueen suunnittelua ole voitu ottaa mukaan tähän suunnitteluun.

Ratsukatu

Ratsukadun varrella on Sellon kauppakeskus sekä Leppävaaran bussiterminaali. Näillä näkymin molemmat tulevat sijaitsemaan paikoillaan pitkälle tulevaisuuteen. Tällä hetkellä arkivuorokaudessa bussitermitermi-naaliin saapuu ja lähtee bussivuoroja yhteensä 1673. Bussiterminaalin liikenteestä 64 % suuntautuu Ratsukadulle/Ratsukadulta. Lähitulevaisuudessa bussiterminaalin liikenne tulee siirtymään vielä nykyistä enemmän Ratsukadun suuntaan. Leppävaaran keskustan asemakaavan muutoksen yhteydessä alueelle on tehty liikenne-ennuste ja toimivuustarkastelut. Vuoden 2050 ennustetilanteessa, jossa mm. maan-käyttö Turuntien pohjoispuolella on muuttunut, autojen liikennemäärä Ratsukadulla on nykyisen liikennemäärän luokkaa, kun osa Ratsukatua käyttävästä liikenteestä siirtyy Säterinpuistontielle. Maankäytön kehittämisen myötä nykyinen katuverkon kapasiteetti ei ole riittävä autoliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Tarkastelujen mukaan ennustetilanteessa Ratsukadun kaistakapasiteettia on kasvatettava bussiliikenteen toimivuuden varmistamiseksi.

Linnanrakentajainsilta Ratsukadun yli on asemakaavassa osoitettu itä-länsisuuntainen reitti jalankululle ja pyöräilylle rautatien eteläpuolella. Sillan kohta näkyy suunnitelmassa 7780/001 katkoviivoilla ja tekstillä ”siltavaraus”. Silta tulee liittymään Ratsukadun itäpuolella mahdollisesti myöhemmin toteutettavan pysäköintitalon rakenteisiin, joten siltaa ei voida vielä tässä vaiheessa suunnitella tarkemmin. Ko. sillan suunnittelu odottaa rautatiealueen eteläpuolella olevan asemakaavamuutoksen etenemistä.

Ratsukadun itäreunalle välille Leppävaarankatu - Soittokunnanpolku on tarkoitus suunnitella eroteltu jalankulku- ja pyörätie. Kyseessä ei ole kuitenkaan sellainen muutos, että se pitäisi hyväksyttää katusuunnitelmassa, vaan se sisällytetään nyt kommentoitavana olevien suunnitelmien rakennussuunnitteluvaiheeseen.

Katusuunnitelmassa esitetyt Ratsukadun ylittävät suojatiet ovat valo-ohjattuja. Ratsukadun idänpuoleisella jalankulku- ja pyörätiellä vilkkaimmat risteykset toteutetaan valo-ohjattuna. Poistettavalla pyörätiellä kadun länsipuolella on ollut myös erittäin vilkas valo-ohjattu risteys Turuntien ramppiliittymän kanssa, joka poistuu suunnitelman toteutumisen myötä.


Vastaukset kommentteihin Ratsukadun osalta jatkuu

Plats för profilbild

@NiinaTanttuEspoo
22. juni 2022 klockan 15.40.53

Suunnitelmassa on esitetty parannettavan Ratsukadun idänpuoleista jalankulku- ja pyörätietä leventämällä ja erottelemalla jalankulku pyöräilystä. Nykyisessä Turuntieltä Ratsukadulle tulevassa rampissa on pahoja näkemäongelmia, jotka poistuvat suunnitelman toteutumisen myötä. Tulevaisuudessa pitkänmatkaisen pyöräliikenteen tarpeisiin on tavoitteena parantaa Kehä I:n suuntaista pyörätietä Perkkaan kohdalla, joka palvelee pitkänmatkaisen pyöräliikenteen tarpeita Helsingin ja Keilaniemen suuntaan.

Ratsukadulle jää myös länsipuolelle radan eteläpuolelle yhdistetty jalankulku- ja pyörätie palvelemaan Soittokunnanpolulta tulevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Leppävaaran keskuksen kehittämisen yhteydessä tavoitteena on toteuttaa aseman länsipuolelle ylikulku-silta, josta on yhteydet asemalaitureille. Asemakaavan mukainen rautatiealueen leveys ja raiteiden sijoittelu ei mahdollista jalankulkuyhteyden järjestämistä Ratsukadulta asemalaitureille.


Vastaukset kommentteihin Säterinpuistontien osalta

Plats för profilbild

@NiinaTanttuEspoo
22. juni 2022 klockan 15.46.14

Säterinpuistontie

Katu- ja puistosuunnitelmat noudattavat lainvoimaista asemakaavaa. Leppäviidan nykyisen alikulun kohdalla ei ole asemakaavassa osoitettu jalankulku- ja pyöräilyreittiä rautatien ali. Leppäviidan nykyinen ali-kulku ei myöskään sijaitse tällä suunnittelualueella. Rautatiealueella tehtävät toimenpiteet hyväksytetään ratasuunnitelmalla. Kohtaan on parhaillaan suunnitteilla ratasuunnitelman mukainen Kilonpuron risteyssilta (ainoastaan puron alitus rautatien ali), joka toteutetaan kaupunkiradan rakentamisen yhteydessä. Ratasuunnitelma on hyväksytty v. 2015. Säterinpuistontien alikulku palvelee jatkossa yhteystarpeita radan etelä- ja pohjoispuolen välillä. Kaupunkiradan rakentamisesta vastaa Väylävirasto.

Säterinpuistontien itäreunan jalankulku- ja pyöräilytieltä yhteyden järjestämistä baanalle Rakuunanpuistossa olevan hv-pumppaamon vierestä tutkitaan jatkosuunnittelun yhteydessä. Kohdassa on melko suuret korkeuserot, joten yhteyden toteuttaminen ei ehkä ole mahdollista.

Tammikuja pyritään säilyttämään mahdollisuuksien mukaan. Puista tehdään vielä tarkemittauksia kesän aikana, ja jos joku puu joudutaan poistamaan, siitä tulee maininta nähtäville asetettavaan katusuunnitelmaan.

Säterinpuistontie on alueellinen kokoojakatu, jossa mahdollisesti tulevaisuudessa on myös bussiliikennettä. Hidasteita ei asenneta tämän katuluokan joukkoliikennekaduille.

Suunnittelutyön yhteydessä on tehty taloudellisia selvityksiä pikaraitiotievarauksen huomioimisesta nyt esitetyissä suunnitteluratkaisuissa. Selvitysten pohjalta arvioitiin, että oman tilan varaaminen pikaraitiotielle ajoradan vieressä ei tällä hetkellä ole taloudellisista syistä mahdollista. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pikaraitiotie ei ole tulossa Säterinpuistontielle lähitulevaisuudessa. Mikäli tilanne kuitenkin myöhemmin tulevaisuudessa muuttuu, ratikka voidaan toteuttaa ajoradalle sekaliikenneratkaisuna tai mahdollisesti ajorata voidaan muuttaa kokonaan raitiotielle varattavaksi alueeksi, jos siinä vaiheessa katsotaan, että Säterinpuistotietä ei enää ajoneuvoliikenteelle tarvita. Pikaraitiotielle voidaan myös toteuttaa oma väylä rautatien ali, kun Säterinpuistontien länsipuolella olevan alueen tulevaisuuden maankäyttöratkaisut ovat selvillä.


Vastaukset kommentteihin Säterinpuistontien osalta jatkuu

Plats för profilbild

@NiinaTanttuEspoo
22. juni 2022 klockan 15.47.18

Asemakaavassa on esitetty Säterinpuistontien yli ylikulkukäytävävaraus Leppäviidentien länsipään jatkoksi. Tätä ei ole toistaiseksi suunniteltu, koska tulevaisuuden maankäyttö Säterinpuistotien länsipuolella on toistaiseksi auki. Silta Säterinpuistotien yli voidaan toteuttaa myöhemmin kaupunkiradasta riippumattomana hankkeena.

Jos Turuntielle toteutettaisiin kiertoliittymä Säterinpuistontien risteykseen, tulisi sen olla kaksikaistainen, joka vie paljon tilaa. Liikenteen päävirta kulkee Turuntietä, ja jotta kiertoliittymä toimisi myös ruuhka-aikoina, tulisi sen olla joka tapauksessa valo-ohjattu. Kiertoliittymä toimii parhaiten silloin, kun liikennemäärät ovat jokaisella suunnalla suurin piirtein samat.

Säterinpuistontien tarkoitus on välittää liikennettä Etelä-Leppävaarasta Turuntielle ja päinvastoin. Kääntymisen kieltäminen Turuntieltä idästä tultaessa Säterinpuistontielle ei ole tarkoituksenmukaista.

Terveisin Heli Raution puolesta Niina Tanttu
Espoon kaupunki