Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Ullanmäenpolku
koivuhovi
23. januari 2023 klockan 19.52.40
Asemanseutu, joka on merkitty karttaan, on mielestäni ainakin lastenvaunuilla kulkiessa nykyisellään toimiva. Junasta poistuessa voisi olla opaste laiturilla 1, että missä suunnassa on esteetön kulku pois asemalaiturilta. Asemalle pääsyä hankaloittaa/ tekee mahdottomaksi se, että Ullanmäenpolkua asemalta Turunväylän alittavalle kevyenliikenteen tunnelille ei hoideta talvisin. Lisäksi Turunväylän alittava tunneli on toisinaan ollut niin täynnä vettä, että Koivuhovin asemalle ei ole päässyt sitä kautta Kaksoiskiventieltä.
Onko yhdistetty nykyvaatimukset tai tulevaisuuden tarpeet täyttävä?
Liisa
24. januari 2023 klockan 12.06.29
Katusuunnitelman tavoitteena on luoda nykyvaatimukset täyttävät esteettömät kevyen liikenteen yhteydet asemanseudulle. Hyvä niin, mutta onko yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sellainen ratkaisu, että se täyttää nykyvaatimukset saati tulevaisuuden vaatimukset vilkkaalla asemanseudulla? Rantaradanbaana mennee tulevaisuudessa vierestä, sekin lisännee liikennettä aseman kulmilla. Voisiko ratkaisu olla jokin muu kuin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä?Lii
Miten kulku raiteelle 1 on järjestetty
Santtu
24. januari 2023 klockan 18.49.36
Raiteelle 1 pääsee nykyään kätevästi Ullanmäentieltä. Miten pääsy raiteelle 1 on järjestetty uudessa suunnitelmassa.
Kanttilivet pois pyörätieltä
Santtu.
25. januari 2023 klockan 15.20.07
Nyt kun Ullanmäentiellä on iso putkilinjaremontti ja kelvi on poissa käytöstä pitkän ajan, niin sitten kun se taas päällystetään, niin kanttikivet voisi jättää pois.
idea
janne
25. januari 2023 klockan 19.39.12
vois ottaa huomioon vanhukset ja liikuntavammaiset
Kulkuyhteydet projektin aikana
Pera
25. januari 2023 klockan 21.48.26
Suunnitelma näyttää ihan järkevältä. On kuitenkin kriittistä että huolehditaan hyvistä kulkuyhteyksistä projektin aikana. Esim. pääsy Ullanmäenpolulta Koivuhovin asemalle. Tämä reitti on kriittinen monille esim. työmatkan tai lapsen päiväkoti- ja koulumatkan kannalta. Vaihtoehtoista reittiä ei käytännössä ole, eli tämän on ehdottomasti pysyttävä avoinna kaiken aikaa. Suunnitelmassa on myös huomioitava turvallisuus. Koivuhovin aseman ohi kulkee paljon koululaisia Kauniaisiin tai Ymmerstaan, sekä päiväkotilaisia.
Pari lisähuomiota
Pera
25. januari 2023 klockan 21.53.49
Projektiin liittyen Ullanmäenpolun talvikunnossapito, josta joku muukin mainitsi, on asia joka on saatettava kuntoon. Polkua ei ole tämän talven aikana aurattu yhtä ainoata kertaa, mutta hiihtolatu on toki käyty vetämässä jo varmaan viidesti. Tämä on monelle ainoa reitti Koivuhovin asemalle eikä siitä pidetä minkäänlaista huolta. Viime keväänä tunneli oli niin täynnä vettä että sain todistaa kun pieni koululainen joutui ottamaan kenkänsä pois ja kävelemään paljain varpain, vettä polviin asti, tunnelin läpi. Ja koulupäivä oli hänellä vasta edessä! Toivoisin myös että junalla Helsingistä päin tultaessa portaiden viereen voisi rakentaa luiskan ja vähän äkkiä. Tuntuu vähän kummalliselta joutua kiertämään useamman sadan metrin lenkki lastenvaunuilla joka kerta.
SRK77
3. februari 2023 klockan 11.38.19
Lumenauraus ja hiihtolatujen hoito tehdään aivan eri kalustolla ja aivan eri vastuuhenkilöiden toimesta. Näillä ei ole mitään yhteyttä keskenään. Sinänsä kyllä samaa mieltä siitä, että lumenauraus on ollut riittämätöntä, mutta hiihtolatujen hoito ei ole argumentti tässä asiassa.
Ja tosiaan tuo Turunväylän alittava tunneli vaatisi kyllä perusteellisen parannuksen. Käyttötarpeeseen nähden se on liian kapea, pimeä ja huonosti suunniteltu vedenpoiston jne. osalta. Aika kriittinen yhteys kuitenkin Tuomarilan puolelta Ymmerstaan.
Liityntäpysäköinti, liikenneriskit ja Ullanmäentien kunnossapito
Jukka
26. januari 2023 klockan 15.42.54
Liityntäpysäköinnin todellinen haaste Koivuhovissa on se, että liityntäpysäköintiä käytetään aivan muihin tarkoituksiin. Pysäköintialue näyttää toimivan ilmaisena asukasparkkina Ullanmäentien toisellatoisella puolella olevan kerrostalon asukkaille.
Ullanmäentien liikenteelle keskeisin haaste on talvisin varsin surkea kunnossapito. Lumenpoisto viipyy luvattoman kauan usein päiviä, jonka jälkeen aurauksen lopputuloskin on uraista ja suorastaan vaarallista liikenteelle.
Liikenneriskejä lisää lähialueella myös se, että isojen asunto-osakeyhtiöiden runsasliikenteisiä katuliittymiä on suunniteltu suoraan teiden risteyksiin. mm. Ullanmäentie 10:ssä noin 150 asunnon korttelin ajoliikenne päiväkodin nouto-ja hakuliikenteineen kaikki suoraan risteysaluelle. Paljon jalankulku- ja pyöräliikennettäkin päivittäin. Onko siis laskettu myös kevyen liikenteen määriä ja kuinka tuoreeltaan ja onko ne huomioitu suunnittelussa?
Narkkarimetsikkö, Lähtisikö Vivaldilla?
Jukka
26. januari 2023 klockan 19.24.05
Olisiko mahdollista suunnittelussa huomioida jollain tavalla metsikön ja sen reuna-alueiden toteutusta niin, että metsikkö ei houkuttelisi narkomaaneja yms. päihteiden käyttäjiä. Nykyisellään se on melkoinen ruiskujen kaatopaikka ja "kaljottelukeskus". Jos, kuten näyttäisi suunnitelmassa olevan, läpikulku metsikössä vähenee, koska oikaisemisesta ei enää hyödy, ei pääse oikein mihinkään. Se muuttaa metsikön käyttöä, mutta kuinka vaikuttaa näihin päihdeporukoihin? Jostain luin, että klassista musiikkia soittamalla häiriköt häipyvät.. eivät ehkä kestä kuunnella sitä :D.. Asemallahan on kaiuttimet jo valmiiksi...
Aseman portaat
Jp
27. januari 2023 klockan 5.22.13
Aseman pohjoispuolelle eli junalla Helsingin suunnalta tullessa metalliset portaat ovat märällä kelillä ja talvella monesti äärimmäisen liukkaat. Olisi aika saada sille puolelle paremmat esim, betonista valetut portaat ja mahdollisesti myös liuska pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa liikkuville. Metsää näytetään suunnitelmassa jätettävän vielä Kauniaisten puolelle mikä on hyvä asia.
Auto- ja pyöräpaikkojen määrä
Maria
27. januari 2023 klockan 11.31.22
Millä perusteella auto- ja pyöräpaikkojen määrä on laskettu, että näin paljon niitä tarvitsee tehdä? Niiden määrä kuulostaa hurjalta näin pienellä aseman alueella. Ajatellaanko asemalla tulevaisuudessa tosiaan olevan niin paljon liikennettä, että kuvitellaan näiden kaikkien auto- ja pyöräpaikkojen olevan tulevaisuudessa täynnä? Aseman ympäristössä ei ole kuitenkaan esim. niin paljon kerrostaloja eikä pysty rakentamaan, eli väestönkasvu alueella pysyy maltillisena.
Lisäksi asema on nykyisellään viihtyisä luontonsa takia, joten pyrkikää säästämään luontoa ja pitämään tulevat istutukset luonnollisen näköisinä.
Kiertoliittymä
pejotu
27. januari 2023 klockan 13.51.06
Kankeat suojatiereitit etelästä tuleville näyttävät säilyvän muuttumattomina. Olisikohan alikulusta huolimatta mahdollista toteuttaa risteykseen kiertoliittymä, kuten on vastikään tehty Ristihaantien ja Ullanmäentien risteyksessä? Vähintään tulisi pyrkiä eroon yhdistetyistä, kapeista jalankulun ja pyöräilyn reiteistä.
Pohjoispuolen asemanportaiden siirto Bredanportin itäpuolelle palvelemaan parkkipaikkaa
Ohihiihtäjä
30. januari 2023 klockan 14.47.15
Aseman pohjoisten raiteiden alastuloportaat tulevat tällä hetkellä asemalaiturilta Bredanportin länsipuoliselle kevyen liikenteen väylälle.
Suunnitelmien mukaan autopaikat tulevat Bredanportin itäpuolisen kevyen liikenteen varteen ja muiltakin osin suuri osa pohjoiselta asemalaiturilta tulevista suuntaavat kulkunsa Bredanportin itäpuolelle mm. Ullanmäentien ja Bredantien itäpään suuntaan.
Tästä syntyy turha tienylitys Bredanportin poikki kun tarjolla on vaihtoehto siirtää portaat Bredanportin itäpuolen kevyenliikenteen väylälle.
Portaiden muuttamisen perusteena on myös se, että Koivuhovin alikulun kautta kulkee Espoon kaupungin päälaturverkostoon kuuluva hiihtoreitti Bredanportin länsipuolista kevyen liikenteen väylää pitkin. Nyt portaiden alapäässä on hiihtolatu.
Uusi Koivuhovin asema
Eläkeläinen
6. februari 2023 klockan 16.19.06
Onko uudelle Koivuhovin asemalle esteetön kulku myös rollaattorilla ja pyörätuolilla.Entä pääseekö taxi mahdollisimman lähelle junaa?
Hyvin tehty
Olli Rauste
6. februari 2023 klockan 16.35.57
Näyttää hyvin laaditulta suunnitelmalta. Ei huomautettavaa.
Vastauksia kommentteihin ja kysymyksiin
@Marko_Pesonen_Espoo
20. februari 2023 klockan 12.16.08
Suuret kiitokset kaikille hanketta kommentoineille ja kysymyksiä esittäneille! Ohessa vastauksia.
Talvihoito
- Kaupunki huolehtii yleiseen käyttöön luovutettujen katujen ja jalkakäytävien lumenaurauksesta ja liukkaudentorjunnasta. Kadut hoidetaan kunnossapitoluokituksen mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Poikkeuksellisissa keliolosuhteissa, kuten pitkään jatkuvassa tai sakeassa lumisateessa laatuvaatimusten alittuminen on mahdollista.
Kulkureitit ja jalankulun ja pyöräilyn ratkaisut
- Kulkureitit ja jalankulun sekä pyöräilyn ratkaisut ovat lainvoimaisen ratasuunnitelman mukaiset.
- Jalankulun ja pyöräilyn erottelu vaatisi enemmän tilantarvetta sekä erotellun yhteyden jatkuvuuden laajempia muutoksia. Yhteyden jatkuvuus ei mahdollista erottelun tekemistä suunnittelualueelle. Hyvälaatuiset jalankulun ja pyöräilyn yhteydet on huomioitu leventämällä nykyisiä jkpp väyliä. Jkpp väylien leventäminen 4,0 metriin mahdollistaa erottelun tulevaisuudessa. Bredanportilla ja Ullanmäentiellä on hyvälaatuiset kevyen liikenteen yhteydet myös tulevaisuudessa
- Suojatiet korjataan Espoon kaupunkiratahankkeen rakentamisen yhteydessä
Yhteydet laitureille ja raiteille
- Yhteydet ovat ratasuunnitelman mukaiset. Reunalaiturit puretaan ja asemalla on ratasuunnitelman mukaisesti jatkossa yksi välilaituri. Nykyisille reunalaitureille johtavat portaat puretaan. Esteettömät kulkureitit laiturille ja raiteille on jatkossa Bredanportin katutasosta hissillä tai portaita pitkin tulevalle välilaiturille.
Työnaikaiset liikennejärjestelyt
- Kiinnitämme jatkosuunnittelussa ja hankkeen aikana huomiota työnaikaisiin kulkuyhteyksiin
Alikulut
- Ullanmäenpolun ja Turunväylän alikulut eivät kuulu suunnittelualueelle. Turunväylän osalta Espoon kaupunki laatii parhaillaan selvitystä.
Liityntäpysäköinti
- Liityntäpysäköintialueen laajuus ja paikkamäärät perustuvat lainvoimaiseen ratasuunnitelmaan
Ympäristö
- Asema-alueen nykyinen luonto sekä siihen yhteensopivat kasvilajimääritykset huomioidaan jatkosuunnittelussa. Nykyisiä metsäalueita säilytetään mm. Ullanmäentien eteläpuolella sekä liityntäpysäköintialueen itäpuolisella EV-alueella.
- Espoon kaupunkiratahankkeessa poistetaan vieraslajeja tarvittavassa laajuudessa.
Liittymäratkaisut
- Ullanmäentien ja Bredanportin risteyksen liikennemäärä on maltillinen ja liittymäratkaisu perustuu lainvoimaiseen ratasuunnitelmaan. Kiertoliittymää ei toistaiseksi olla suunnittelemassa.
Ystävällisin terveisin suunnitteluryhmän puolesta,
Marko Pesonen
osallisuusmuotoilija