Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Pyörätien leveys
Mikko
24. februari 2023 klockan 15.58.02
Kaksisuuntainen pyörätie ei voi olla 2,5 metriä leveä, koska polkupyörän tai peräkärryn sallittu enimmäisleveys on 1,25 m, jolloin kaksi täysleveää ajoneuvoa eivät mahdu kohtaamaan. 3 metriä on hyvä kaksisuuntaisen pyörätien leveys, ja 2,75 m minimi.
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.38.46
Pyörätien leveys on mitoitettu Espoon kaupungin suunnitteluohjeiden mukaisesti. Leveämmän väylän sovittaminen käytössä olevalle katualueelle on haasteellista. Suunnitelmassa on pyritty huomioimaan eri kulkumuotojen käyttäjät mahdollisimman kattavasti.
Väylän pyöräliikenteen ohjeen mukaan 2,5 m on vielä mahdollinen ja mitoitus mahdollistaa kahden tavallisen pyörän kohtaamisen, mutta ei toki tavarapyörän. Tähän kohtaan kuitenkin on suunnitteilla Rantaradan baana pohjoispuolelle, jolloin nykyisin vilkkaan Tuomarilantien rooli jää pienemmäksi.
Tuomarilankadun näkemää itäänpäin on pyritty huomioimaan ja parantamaan mm. leikkaamalla nykyisen ”kumpareen” kohtaa katualueen osuudelta sekä siirtämällä pyöräilijät lähemmäksi Tuomarilantien reunaa. Kiertoliittymän siirto pohjoisen suuntaan on haasteellinen toteuttaa mm. radan sijainnin ja LP alueen liittyvien järjestelyjen johdosta.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
Tuhlausta
Teemu
26. februari 2023 klockan 22.44.35
Eikö kaupungilla ole muitakin rahareikiä? Kyllä siitä nykyisestäkin kohdasta pääsee kääntymään jokaiseen suuntaan, joten mikä ihme voi olla ton ympyrän perustelu ja hyötyauhde. Maksaa varmaan 700 000€ ja sillä saa vaikka 7 ulkokuntosalia tai 5 lasten leikkipuistoa tai varovaisesti arvioituna 1000 aurinkopaneelia, jotka tuottaisivat 70 000€ vuodessa ja 20 vuoden voitoilla siihen voi laittaa ympyrän ilmaiseksi.
Rakentakaa liikenneympyrät sitten kun on niin paljon ylimääräistä, että ei enää muuta keksi. Raksafirmoille ei tarvitse huvikseen töitä keksiä.
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.40.43
Tuomarilantien ja Tuomarilankadun liittymäalueen muutos kiertoliittymäksi parantaa alueen liikenneturvallisuutta, joten hanke on nähty tarpeellisena toteuttaa. Risteys on Espoon vaarallisimpia risteyksiä. Lisäksi hanke liittyy Espoon kaupunkiradan liikennejärjestelyihin.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
idea
janne
27. februari 2023 klockan 12.39.45
pitäsi otta vanhukset ja erityisryhmät huomioon
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.41.43
Eri käyttäjäryhmät on pyritty huomioimaan mm. kulkumuotojen erottelulla sekä suunnittelemalla esteettömät ylityskohdat.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
Milloin töihin ryhdytään
Aikataulu?
28. februari 2023 klockan 13.16.05
Vaikka joku täällä pitää ehdotettua kiertoliittymää tuhlauksena, uutinen on kyllä herättänyt ilahtunuttakin kommentointia Tuomarilassa. En löydä hankesuunnitelmista mitään tietoa toteutusaikataulusta. Onko tietoa milloin tähän työhön ryhdytään käytännössä?
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.45.31
Hanke liittyy vahvasti Espoon kaupunkiradan toteutukseen. Kaupunkiradan hanke toteuttaa LP alueen rakentamisen. Kaupunki pyrkii saamaan Tuomarilantien hankkeen samaan aikatauluun mutta toteutus riippuu rahoituksesta. Mahdollisesti lähivuosien 2025-2027 aikana.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
Mopot ajororadalle
AR
1. mars 2023 klockan 8.40.45
Miksi ihmeessä suunnitelmassa on merkattu pyörätie sallituksi mopoille? Onko tarkoitus nostaa Tuomarilantien nopeusrajoitus yli 80 km/h? Espoossa on muutenkin ihmeellisiä paikkoja, missä pyörätiellä on mopoilu sallittu, vaikka vieressä menisi järkevällä nopeusrajoituksella oleva ajorata. Pyörätielle (ja vielä näin kapealle) ei todellakaan tarvita mopoja kaikkien kulkijoiden turvallisuuden vuoksi (sekä ajoradalla liikkuvien ajoneuvojen että pyörätiellä kulkevien pyöräilijöiden). Tuomarilantie ei ole nykyisellään millään tasolla niin ruuhkaisa, etteikö siellä voisi ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti mopolla. Tutustukaa Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeisiin ennenkuin suunnittelette pyöräliikennettä: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-18_pyoraliikenteen_suunnittelu_web.pdf!
"Mopoille sallitun pyörätien tulee täyttää pääreittiin kuuluvan pyörätien laatuvaatimukset. Mopoille sallitun pyörätien mitoitusnopeutena käytetään 45 km/h. Taajamassa mopolla ajamista pyörätiellä ei yleensä sallita." Tämän jälkeen on vielä erityisehtoja, joiden pitää toteutua, eikä niin tässä sijainnissa nyt todellakaan ole.
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.51.57
Tässä Tuomarilantien katusuunnitelmassa varaudutaan tulevaisuuteen. Tällä hetkellä mopot ovat sallittuja kevyen liikenteen väylällä. Kun Tuomarilantien muutos toteutetaan niin rakennetaan 1. vaiheessa yhdistetty jk+pp. Kun joskus myöhemmin saadaan koko Tuomarilantielle erotettu jk ja pp niin silloin toteutetaan tämäkin osuus eroteltuna ja silloin on päätety missä mopot ajavat. Tämä liittyy myös vahvasti Espoon kaupunkiradan rakentamiseen, sallitaanko mopoilu radan alikulussa vai. Mopoille on esitettävä sitten uusi reititys.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
Suunnitelma heikentää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta liikenteessä
Henkka
1. mars 2023 klockan 10.03.56
Suunnitelma vaarantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta entisestään Tuomarilankatua ylittäessään. Nykytilanteessa risteyksen yli pääsee yleensä turvallisesti, mutta suunnitelman toteuttamisen jälkeen autoliikenne tulee tukkimaan suojatiet jatkuvasti ja siten estämään ja vaarantamaan liikenteen heikoimpia osapuolia, lapsia ja muita kulkijoita.
Suunnitelmassa on ajateltu vain autoliikenteen sujuvuutta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta heikentämällä. Suunnitelma pitää ehdottomasti hylätä, säästää veronmaksajien rahaa ja toteuttaa risteykseen liikennevalot parantamaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.
Mopoliikenne Tuomarilantien polkupyöräväylällä vaarantaa muun liikenteen turvallisuutta ja on täysin tarpeetonta osoittaa mopoilua pyörätielle.
@vanttpa
10. mars 2023 klockan 7.24.43
Suunnitelmassa on pyritty ottamaan kaikki osapuolet huomioon niin hyvin kuin se on katualueen puitteissa mahdollista. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on kaksi saarekkeellista suojatietä. Espoon kaupunkiradan myötä kulku asemalle muuttuu varsinkin jalankulkijoiden kannalta. Käynti asemalaitureille tulee olemaan kaikilla alikulun kautta. Jalankulkijan ei tarvitse vaihtaa Tuomarilantien toiselle puolelle vaan voi kulkea eteläreunaa koko matkan alikululle saakka.
Mopot pyritään siirtämään ajoradalle. Tämä asia on vielä tutkinnan alla sillä asiaan vaikuttaa alueen kokonaisuus.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki
Kiertoliittymän liittymäkaistat tiukemmiksi, epämääräinen ajoyhteys vanhalle asemarakennukselle pois
pejotu
2. mars 2023 klockan 11.09.09
Kiertoliittymä lienee hyvä selkeyttämään tilannetta - liittymän läpi "suoraan", liian korkealla nopeudella, ajaminen kuitenkin vaikuttaa todennäköiseltä. Tuomarilankadun liittymien kulma ainakin näyttäisi tässä mielessä paremmalta, "tiukemmalta", kuin Tuomarilantien liittymät.
Epämääräisin kohta suunnitelmassa näyttää olevan asemarakennuksen nurkalla luiskattu reunakivi ajoradalta - kivetty pinta antaa viestiä jalankulkualueesta, mutta olisikin ilmeisesti jonkinlainen sekaliikenneympäristö? Eikö pienen asemarakennuksen liikenteelle toteudu kiertoliittymän-parkkipaikan kautta riittävä ajoreitti? Mielestäni tämä luiskaus ja epämääräinen liittymä pois, kuten on ollut jo 2014 kaupunkiradan suunnitelmissakin.
@vanttpa
9. mars 2023 klockan 7.55.36
Kiertoliittymän mitoituksessa on huomioitu eri ajoneuvojen vaatimukset läpiajolle. Henkilöautoliikennettä pyritään ohjaamaan kiertotilassa eri materiaalivalinnoilla. Mainittu liittymä palvelee vain asemarakennuksen kiinteistöä ja se on voimassa olevan asemakaavan mukainen.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki