×
Det här fältet är obligatoriskt.
Svar
privatperson 2455 / 2798
företag 220 / 2798
förening 81 / 2798
organisation 11 / 2798
offentliga sektorn 22 / 2798
annan 9 / 2798
Grundläggande banktjänster
Svar
Ja 626 / 2798
Nej 2151 / 2798
Borde vissa av tjänsterna i fråga slopas eller borde de utökas? Om svaret är ja, vilka/på vilket sätt?
Svar
-
Pankkien palvelut ovat pääosin sähköisiä. On asiakasryhmiä, joilla ei ole sähköisiä välineitä eikä myöskään kykyä niitä esim. iän tuoman heikentyneen toimintakyvyn johdosta käyttää. Henkilökohtaisen asioinnin mahdollisuus tulisi turvata riittävällä kattavuudella. Yksi tunti per viikko pitkän kulkuyhteyden päässä ei ole riittävää palvelun saatavuuden kannalta.
Peruspankkipalvelut saatavuus huono, vanhukset, ei diginatiivit kärsivöt Lisätä pitäisi
Tärkeää säilyttää toimivat, nopeat puhelin- ja muut asiakaspalvelut (eri ikäryhmät, kohderyhmät)
Kassalla henkilökohtaisia asiointi mahdollisuuksia lisättävä. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia esim. sairauden tai muun heikentyneen toimintakyvyn vuoksi käyttää digipalveluja. Ne koetaan jopa turvattomiksi kun osaamista ei ole riittävästi. Puhelinpalvelujen laatu on hyvin pankkiriippuvaista. Annetaan jopa hyvinkin virheellistä tietoa josta asiakas joutuu kärsimään.
Lisätä Konttoreihin asiakaspalvelu Konttoreita takaisin
Henkilökohtainen palvelu lisättävä sekä puhelin että konttoripalvelua
Muuttaa niin että maksaminen pankkiin ei olisi maksullista tai ainakin kohtuullistaa pankin ottama palvelumaksu
helppous, kätevyys,lähellä,edullisuus. Kaikki eivät osaa, eivät voi käyttää digitaalisia palveluja. Peruspankki asiat kuntoon. Hinnat ovat pilvissä, peruspankkipalveluiden hinnat tulisi olla edulliset ja samat kaikille. Saatavuus tulisi olla helppoa, kun on hätä pitää saada apua heti.
Käteisen käyttö tulee vapauttaa. Mm suomalaisen, Suomen kansalaisen, jolla ei ole rikosrekisteriä rajattomaan rahanpesuepäilyyn ja rahaliikenteen tarkkaan valvontaan on oltava pitävä peruste, eikä pankin tule osallistua viranomaisten tehtäviin tässä. Mikä olikaan se pankkisalaisuus ja miten estetään pedonmerkkikehitys.
Svar
Ja 336 / 2798
Nej 2389 / 2798
Har Ni upplevt problem med tillgången till grundläggande banktjänster? t.ex. öppnande av konto, begränsning av användningen av konto, stängning av konto
Svar
-
Kyllä, yksi tunti viikossa pitkän kuluyhteyden päässä ja sekin tunti aikavarauksella (ajan saa monen viikon päähän) ei ole riittävää.
Tililtä nosto ei onnistu, ainoa käteispalvelu Helsinki, ei onnistu vanhus, vammainen tms
yhteyden saaminen kiireellisissä asioissa pankkiin ollut vaikeuksia (saada yhteyttä ja asiaa tunteva hlö kiinni, asiakaspalvelu kyllä saattaa vastata, mutta ei osaa auttaa, kun vaatii muun pankkivirkailijan
Ei
Kyllä. Alaikäisen tyttären tili suljettiin ilmoittamatta. Syynä oli se ettei velvoitettua tarkastus kyselyä oltu tehty, mutta ei siitä ollut tullut mitään ilmoitustakaan vanhemmille joiden nimissä tili vielä on. Monta turhaa soittoa pankkiin ja jonotusta linjoilla ärsyyntymiseen saakka.
Ei
Lisää joustavuutta ja luottavuutta
Ei
Kyllä, yksi tunti viikossa pitkän kuluyhteyden päässä ja sekin tunti aikavarauksella (ajan saa monen viikon päähän) ei ole riittävää.
Är kontorens öppettider, övriga betjäningstider, tillgången till och användbarheten hos personliga och elektroniska tjänster på en tillräcklig nivå?
Svar
Kyllä.
Konttoreiden aukioloajat ovat riittämättömät. Päivätyötä tekevän on mahdotonta ehtiä niihin ja vain harvoin tai kaukana on mahdollisuus asiointiin ns. virka-ajan ulkopuolella.
Eivät. Kymmenien minuuttien jonotusajat puheluihin ja useiden päivien vastausajat viesteihin vaikuttavat normaalilta, mutta tuntuvat liian pitkiltä.
Puhelinpalveluun on hankala välillä löytää henkilöä, joka osaisi vastata kysymykseen, jonotusajat on liian pitkiä. Sähköisen palvelun käytettävyydessä on ollut haasteita. Maksut ei liiku silloin kun pitäisi. Pankkikortit ei aina toimi. E-laskujen tilaaminen ei nykyisin tunnu onnistuvan kuten aiemmin.
eivät
Riittämättömät
eivät ole
Kyllä
Itselleni riittää tällä hetkellä sähköiset palvelut. Varmistettava kuitenkin ne henkilöryhmät joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta digitaalisiin palveluihin että saatavilla on myös henkilökohtaista palvelua.
Ei Eivät todellakaan ole riittävällä tasolla Palvelua tulee lisätä Puhelinpalvelut käsittämättömiä pompotteluineen
Är prissättningen av grundläggande banktjänster enligt er uppfattning proportionerlig ur konsumenternas perspektiv?
Svar
Eivät ole. Päivittäisen pankkiasioinnin pitäisi olla kaikille ilmaista, ja talletuksille maksettavan koron pitäisi olla linjassa lainoilta veloitettavan koron kanssa. Lainannostopalkkiot ovat kohtuuttoman suuria.
Ei ole. Pankki jakaa asuntolainan väkisin useaan palaan ja veloittaa palvelumaksut kaikista erikseen. Jokainen muutos maksaa, oli se sitten kuinka pieni tahansa. Pankki muuttaa omavaltaisesti palvelumaksuja halutessaan ja aina ylöspäin.
Palvelut ovat erittäin kalliin huomioiden sen palvelun mitä saa.
ei todellakaan! käsittämättömiä toimituskuluja pienistäkin muutoksista! satoja euroja! myös mielivaltaiset asiakasmaksukorotukset
Kaikilta osin ei ole. Liian korkeat maksut ihan perus pankkipalveluissa.
Eivät ole Erilaisia palvelumaksuja vaikka asiakas tekee kaiken itse Korotuksia usein
OK
Liian kallista pankit pyrkivät korkeiden palvelumaksujen avulla saamaa vain lisää voittoa ettei palveluja käyhettäisi vaan että kaikki tapahtuisi netin kautta
eivät, kaikille pitäisi olla peruspankkituotteet ilmaisia.
Eivät. Käyttötilin koroton digitaalinen mukanapito ei voi olla niin suuri palvelukustannus pankille.
Är prissättningen av tjänster som motsvarar grundläggande banktjänster enligt er uppfattning proportionerlig ur företags och andra sammanslutningars perspektiv (t.ex. föreningar)? Om Ni vill kan Ni berätta hur mycket er organisation betalar för banktjänster och uppskatta kostnadernas storlek i förhållande till antalet medlemmar/kunder.
Svar
Yhdistyksen pankkipalveluista peritään liian korkeita maksuja, ottaen huomioon, että yhdistyksen tililtä tehdään vain muutamia tapahtumia vuodessa.
Ei ole. Pienelle yritykselle/yhdistykselle esim. sähköinen tiliote on saavuttamattomissa.
Pieniltä yhdistyksiltä ja yrityksiltä perittävät maksut liian korkeita huomioiden tapahtumien määrä ja varojen määrä.
Liian korkeat maksut Palvelu huonoa
OK. Talletuksia voisi saada tilille sen mukaan kun markkinakorotkin nousevat.Pitäisi laajentaa
Ei ole. Mikroyritykselle ja yhdistykselle aivan liian kalliita suhteessa maksukykyyn ja transaktiomäärään.
Pieniltä yhdistyksiltä ja yrityksiltä perittävät maksut liian korkeita huomioiden tapahtumien määrä ja varojen määrä.
-
eos
En osaa sanoa.
Kreditinstituten är i dagsläget skyldiga att tillhandahålla konsumenterna grundläggande banktjänster. Är den nuvarande skyldigheten att tillhandahålla grundläggande banktjänster tillräcklig eller borde skyldigheten utvidgas till att gälla också andra aktörsgrupper? (t.ex. föreningar, mikro- och småföretag, andra företag)?
Svar
pitäisi laajentaa ainakin yhdistyksiin
-
Pitäisi laajentaa yhdistyksiin ja esim. koululuokat jne.
Pitäisi lajentaa
Pitäisi laajentaa yhdistyksiin ja esim. koululuokat jne.
-
Pitäisi laajentaa yhdistyksiin ⁹
-
ei tarvi
Tulisi.
Borde bankerna åläggas en viss kundserviceskyldighet? (förutsättning för att svara på kundernas förfrågningar inom en viss tidtabell)? Borde skyldigheten gälla endast grundläggande banktjänster, även vissa andra tjänster eller samtliga banktjänster?
Svar
Pankkien pitäisi jo oma-aloitteisesti pyrkiä hyvään ja ripeään asiakaspalveluun
Pitäisi. Pankit voisivat silti kilpailla paremman palvelun tarjoamisessa, vaikka velvoite tietyssä aikataulussa vastaamisesta olisi olemassa.
Asiakaspalveluvelvoite olisi hyvä olla lisäksi esim. kuolinpesien asioihin liittyvissä tilanteissa.
Tämä olisi hyvä, nyt erityisesti jos ei ole kyvykäs käyttämään verkkopankkipalveluja yhteyden saaminen pankkiin on erittäin hankalaa.
Kyllä pitää taata asiointimahdollisuus ja käteisnosto
kyllä (laskut, lainat jne)
Hyvää asiakaspalvelua on että pankki jo oma-aloitteisesti tähän pyrkisi. Ei oleisi ollenkaan huono että velvoite olisi olemassa mutta se ei kuitenkaan saisi nostaa edelleen pankkipalvelujen hintoja.
Kaikkien palveluihin ja etenkin konttrori palveluiden lisääminen jossa saa henkilökohtaista palvelua kuten ennen Turvaa enemmän asiakasta , selkeyttää
Kyllä
Pitäisi. Pankit voisivat silti kilpailla paremman palvelun tarjoamisessa, vaikka velvoite tietyssä aikataulussa vastaamisesta olisi olemassa.
Eventuella andra kommentarer om grundläggande banktjänster?
Svar
Asiakas ei tunnu olevan pankeilla keskiössä. Alkaa muistuttaa enemmän viranomaistoimintaa kuin oikeaa asiakaspalvelua, paitsi siinä kohtaa kun myydään sijoituspalvelua, tulee tunne, että pankkitoimihenkilö saa itselleen provikat myymästään sijoituksesta. Varsinaista talousneuvontaa ei pankeista tunnu saavan lainkaan, vaikka se tuntuisi sopivan aika luonnollisesti pankin palveluvalikoimaan.
Ei ole omaa asiakaspalvelijaa Mikäli pääset puhelimella läpi ei saa kattavasti yhdeltä palvelua ja asioissa menee kauan Konttori palvelu on suurta osaamista ollut ja aina sai kaiken yhdellä kertaa Osaamistaso heikentynyt
Aukioloaikana on liian pitkät jonot kassoille ja muihin palveluihin
en voi saada pankkitunnuksia kehitysvamman takia on omaishoitja eikä tunnuksia voi antaa 3 osapuolelle
-
Pankkien tulisi toimia myös kadunmiehen suuntaan yhden nimetyn yhteyshenkilön kautta. Tämä kontakti voi sitten hakea organisaatiostaan erkoisosaamista tarpeen mukaan.
Suomessa toimiva
Eipä ole.
-
-
Tillgång till kontanter
Svar
Ja 612 / 2798
Nej 2027 / 2798
Är kontantuttagen rimligt prissatta och tillräckliga? Motivering till föregående fråga
Svar
Käteistä ei juuri tarvitse Suomessa, nostotautomaatteja on laajalti, ja käteisnostopalvelut ovat nykyisellään ilmaisia. Käteisnostopalvelut ovat siis varsin kohtuuhintaisia ja riittäviä.
Asiakas ei pysty saamaan varoja nostettua esim. säästötileiltään automaateista/kaupan kassapalveluista koska säästämisen tileille ei tyypillisesti ole maksukorttia. Jos ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia esim. heikentyneen kyvykkyyden johdosta, rahan nostaminen säästämisen tileiltä on lähes mahdotonta huomioon ottaen samalla heikentyneet palvelut kassapalveluissa.
Suhtkoht , käteisnostopalveluja saisi olla enemmän
Tällä hetkellä vielä kyllä.
käteinen ei lopu näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Saatavuuskin pitää ulottaa kaikille
Eivät ole kohtuuhintaisia eikä myöskään riittäviä
automaatista nosto on kallista, kaikki eivär osaa käyttää kortteja. konttoreita jossa on rahaa on harvassa.
No en kyllä tiedä suoraltakädeltä vaikkapa kauppojen käteishankintahinnoittelusta.
Käteisen käyttö on jo melko vähäistä, palvelut riittävät.
kyllä, käteisen käytön tarve on vähenevä
Svar
Ja 548 / 2798
Nej 1913 / 2798
Är kontantinsättningen rimligt prissatta och tillräckliga? Motivering till föregående fråga
Svar
Näitä saisi olla lisää
En käytä käteistalletuksia en tiedä
En ole yrittänyt, laitan sukkaan.
Ok
käteistalletusten rahanpesukontrolli on liian tiukka, mikäli alle 1000,- aiheuttaa konttorikäynnin
Talletus automaatit ovat liian harvassa.
En käytä niitä.
-
Ilmaista on ja hyvä niin.
Eos
Hur ser ni att kontanttjänsterna utvecklas i framtiden och hur kan en tillräcklig tillgång till dem tryggas?
Svar
Käteispalvelujen tarve tavallisilla kansalaisilla jatkanee vähentymistään, koska elektroninen maksaminen on helppoa melkein kaikkialla, ja turvallisempaa kuin käteisen käyttö. Kriisitilanteisiin ehdottaisin varautumaan erilaisia elektronisen maksamisen kanavia lisäämällä, jotka eivät olisi riippuvaisia toisistaan tai internetin käytettävyydestä. Näkisin tämän tulevaisuudenratkaisuna myös kriisitilanteissa, ennemmin kuin käteisen käytön, jos ko. ajatus on vain teknisesti ja toimintavarmasti mahdollista toteuttaa.
Käteinen vähenee entisestään, ellei tule jotain pidempiaikaista kriisiä jonka seurauksena joudutaan ottamaan askel taaksepäin
Valitettavasti käteisen saanti todennäköisesti heikentyy edelleen. Säätämällä velvoitteita käteisen rahan saatavuuden turvaamiseksi (esim. riittävät kassapalvelut) voitaisiin ainakin jonkin verran tilannetta parantaa. Lisäksi tulisi säätää, että jokaiseen pankkitiliin, myös säästämisen tileihin pankki olisi velvollinen toimittamaan asiakkaalle veloituksettoman maksukortin.
toivottavasti käteismaksumahdollisuus säilytetään!
Käteismaksumahdollisuus tulee ehdottomasti säilyttää jatkossakin. Kaikilla ei ole maksukortteja. Lisäksi pelkkä sähköinen maksaminen tekee järjestelmästä haavoittuvaisen. Sähkökatkos riittää estämään maksamisen puhumattakaan isommista kriiseistä.
Käteisen käsittely varmasti vähenee mutta edelleen käteisen pitää olla käypää valuuttaa ja pitää olla mahdollisuus maksaa myös käteisellä.
Automaatteja vähennetty Pankkikonttoria lisää ja tämä tuo myös enemmän turvaa asiointiin Automatisointi lisää riskejä joten pankkikonttorit parempi
Valitettavasti käteinen näyttää tulevaisuudessa poistuvan käytöstä ja se on todella typerää ja vie yhteiskuntaamme kohti valvonta yhteiskuntaa.
Käteispalvelut pitää turvata myös muiden palveluiden rinnalla
Niiden jatkuvuus pitäisi säätää lailla
Borde man ställa upp närmare kriterier för kontantuttagstjänster; om ja, hurdana? t.ex. tillgång till kontorstjänster, antalet kontantautomater, geografisk täckning
Svar
kyllä
Kyllä tietty maantieteellinen kattavuus tulee huomioda automaattien sijoittelussa.
Kyllä Maantieteellisesti konttoreiden vähyys vaikeuttaa asiointia , Takaisin konttorit
Pitäisi lisäta maaseutupaikkakunnille
konttoripalveluja enemmän ja automaatteja, myös pienille paikkakunnille
Ei missään tapauksessa, mutta jotkin kauppaketjut ovat ottaneet kassalla tässä pankin tehtävän.
Konttoripalveluiden saatavuus⁰9
Automaatteja jatkossakin riittävästi.
ei
Maantieteellinen kattavuus on taattava.
Borde man ställa upp närmare kriterier för tjänster i anslutning till insättning av kontanter; om ja, hurdana? t.ex. tillgång till kontorstjänster, antalet automater, geografisk täckning
Svar
Konttripalveuiden lisääminen Automaatit syrjä alueilla lisää riskiä turvattomuutena
konttoreita pitäisi lisäsä erikoisesti maaseutupaikkakunnile eikä vain sulkea
Ei tule, ellei rahanpesuepäilylle ole todellisia perusteita.
Toimivat talletusautomaatit riittävät - nyt liikaa toimintahäiriöitä.
ns. luotettava käteistalletus tulee olla vähintään 1000,- ettei asiakas joudu konttoriasiointiin vähemmästä
Maantieteellinen kattavuus on taattava.
-
Eoseos
Talletusautomaatteja pitäisi olla saatavilla tiheämmin.
-
Eventuella andra kommentarer om tillgången till kontanter?
Svar
Ihmisten tulee saada nostaa ja tallentaa käteistä pankkikonttoreissa
Käteisen poistuminen olisi todella kamala asia. Miten esimerkiksi nainen joka on väkivaltaisessa suhteessa vankina voisi säästää rahaa päästäkseen tilanteesta pois jos mies on ottanut pankkitilin haltuun? Entäpäs kun isovanhemmat eivät enää voi antaa lapsenlapselleen rahaa säästöön ilman että siitäkin joku isokenkäinen tietää ja osaa verottaa siivun itselleen? Jos kaikki rahaliikenne on sähköistä se tarkoittaa sitä että emme voi ostaa mitään ilman että joku voi sitäkin vahtia. Minä en ainakaan haluaisi elää sellaisessa valvontayhteiskunnassa!
Saatavuus ok
Voisitte tarjota kattavaa käteisvalikoimaa vaikka kuukauden sähkökatkojen ja pankkiautomaattien sabotoinnin ajaksi, riittävää valikoimaa pieniä ja suuria seteleitä sekä kolikoita.
ok
-
Käteistä voisi olla hyvä voida tallentaa "kryptovaluuttana" pankki-/luottokortille, digitaaliseen lompakkoon. Puhelin voi olla lisävaihtoehto, mutta näkisin kortin parempana lompakkona. Tällöin voisi ostoksia maksaa tietoliikenneyhteyksien katkettua ilman fyysisen rahan kantamista mukana.
Saatavuus on turvattava. Pienempiä seteleitä olisi hyvä olla saatavilla, esim. 10€ setelit.
50 euron seteli on aivan liia súuri, pientä rahaa automaatteihin.
-
Kontanternas användbarhet
Svar
Ja 819 / 2798
Nej 1812 / 2798
Godkänns kontanter som betalningsmedel i tillräcklig utsträckning? Motivering till föregående fråga
Svar
Käteisen pitäisi kelvata maksuvälineenä kaikissa kaupoissa, ravintoloissa, kahviloissa jne ainakin tiettyyn euromäärään asti (isommat maksut korteilla).
Kauppiaalla pitäisi olla täysi vapaus valita, mitä maksuvälineitä hyväksyy, poikkeuksena välttämättömyydet, kuten apteekki- ja ruokakauppatavarat.
Valitettavasti tämä on vähenemään päin ja aiheuttaa ongelmia mm. lasten kaupassa asioimisessa ja talousasioiden opettelussa.
Kaupoissa saa maksaa käteisellä Hallitsee paremmin käyttöä Vähentää turhia ostoksia Boikotoin mm kahviloita jne jotka eivät lähtö käteistä Käteinen on perusturva
Vielä tällä hetkellä hyväksytään. Toivottavasti jatkossakin.
En ole huomannut ettei käteistä hyväksyttäisi ja sitä ei tulisikaan rajoittaa
esim kaikki hotellit eivät ota rahaa vastaa
oma kokemus
Mediatietojen mukaan käteistä ei kaikkialla hyväksytä. Mielestäni toiminta on lainvastaista.
-
Hur ser ni att kontanternas användbarhet utvecklas i fortsättningen och hur kan dess acceptabilitet som betalningsmedel tryggas?
Svar
Erityisesti pienet toimijat yhä enenevässä määrin siirtyvät pois käteisen rahan vastaanottamisesta sen käsittelyn kalleuden vuoksi (pankkien palvelumaksujen suuruus).
Toivon, että käteistä jatkossakin voi käyttää, vaikka trendi onkin päinvastainen. Jos haluaa luopua käteisestä, sen pitäisi perustua kuluttajan omaan valintaan.
Käteinen on perusturva etenkin tässä maailmantilanteessa Automaatit sulkeutuvat konkreettisesti jos jotain tapahtuu Käteisvarasta tulee pitää huolta Suomessa , se on elinehto
Toivon ettei käteistä poisteta käytöstä. Rahankäyttöäkin on helpompi hallita kun näkee konkreettisesti omat rahansa.
Toivon, että käteistä ei tarvitsisi jatkossa käsitellä lainkaan, kun se on kallista ja hidasta ja aiheuttaa työtä.
On valitettavaa että käteinen vähenee koko ajan pitäisi käyttää enenmmän maksuvälineenä
Kerroinkin jo, se kielletään, koska käteistä ei voi niin helposti valvoa tai sen käyttöä häiritä ja ohjailla sähköisesti.
Vähenee.
Käteistä pitää olla ja voida käyttää.
kuten edelleenkin, yksilöratkaisu kuinka paljon tahtoo rahaliikenteestään käteisellä hoitaa: tulee ymmärtää käteisen suurempi kulupohja
Borde godkännandet av kontanter som betalningsmedel vara obligatoriskt, borde alla butiker/företag eller endast en del av dem vara skyldiga att ta emot kontanter? t.ex. så att dagligvarubutiker åläggs en skyldighet, men däremot inte specialvarubutiker
Svar
kaikille (esim. tiettyyn euromäärään asti)
Päivittäistavarakaupoille ja apteekeille kyllä, muuten ei.
Erityisesti päivittäistavarakaupalle tulisi säätää velvoite hyväksyä myös käteinen.
kyllä kaikille
Kannatan, että tärkeimmissä palveluissa olisi velvollisuus ottaa vastaan myös käteistä.
Käteinen tulisi olla hyväksytty ainakin ihmisille välttämättömissä toimipaikoissa kuten ruokakaupat, apteekit jne.
Käteinen on maksuväline joka Suomessa tulee ehdottomasti pitää Velvoite koskee kaikkia Kauppiaiden pankkikuluja tulee pientää ehdottomasti Tämä turvaa kaiken
Kyllä pitäisi. Kaikki eivät halua luopua käteisen käytöstä.
ei
Veivoite tulisi ehdottomasti asettaa
Borde skyldigheten att godkänna kontanter begränsas? t.ex. en övre gräns för det belopp som ska betalas eller en kvantitativ gräns för mottagande av mynt
Svar
Yläraja voisi olla, koska kukaan tuskin kantaa mukanaan kovin suuria summia käteistä. Yläraja voisi olla esim. 1000 euroa.
Esim. tiettyyn euromäärään saakka
Ei
Ei
Ei tulsi asettaa rajoitteita
Ei
Ei
Ei
-
Ei
Eventuella andra kommentarer om användbarheten hos kontanter?
Svar
Maailmantilanteessa edellytän että kaikilla on mahdollista käteiseen Jos eskaloitui tilanne niin pankkikortit eivät anna ostaa ruokaa ja tarvikkeita Kaupat eivät kykene myymään Käteinen on kaikkien turva elämässä
ok
Otetaan ilolla vastaan.
-
ok
Käteinen on edelleen välttämätön suurelle osalle ihmisiä sekä tilanteita. Edelleen arjessa on maksupalveluhäiriöitä joiden takia olisi ilman käteistä jääty syömättä
-
Joillekin käteinen on välttämätöntä, mutta jokaisella olisi hyvä olla muutama kymppi kaiken varalta.
-
-