Poliittiset vaikuttimet ja vaikuttajat ja heidän painostuksensa, kollegiaalinen painostus, toveripiirien ja yhteisöjen painostus saattavat luoda ulkopuolisia paineita viranomaisen päätöksentekoon. Näiden lisäksi, on tapauksia, joissa virkamiehet ovat syyllistyneet suoranaiseen lahjusten vastaanottoon ja jotkut ovat antaneet ymmärtää, että asia ei oikein etene ilman jonkinlaista ”vauhdittajaa”. Rahallisesta hyödystä ei aina ole kysymys. Vauhdittajaksi on kelvannut myös sopiva vastapalvelus, lounas ja alkoholi. Viimeksi mainittua tapaa nimitetään "piilokorruptioksi", koska todistusvoimaista jälkeä lahjonnasta ei jää.
Basuppgifter
Avslutat: 31.12.2017
Laamanni Eero Takkunen kertoo tuomarikunnasta.
@Hannu_Kuukkanen
7. april 2017 klockan 18.08.59
Helsingin käräjäoikeuden eläkkeelle jäävä laamanni Eero Takkunen antaa suomalaisille tuomareille arvosanan.
(Julkaistu Helsingin Sanomissa 30.4.2015) Lainaukset Takkusen haastattelusta:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1430287204233
--
"Kahdeksan ja puoli. Ei kiitettävä, mutta korkea."
--
"Suomalaiset tuomarit ansaitsevat hyvän arvosanan. Sekä meidän talossamme että muualla on loistavia tuomareita, aivan uskomattoman tunnollisia ja fiksuja."
--
Takkusen mielipide on varmasti kohdallaan. Arvostan myös itse suomalaisia tuomareita ja heidän työskentelyään, jota olen päässyt seuraamaan lausunnonantajana ja asianosaisena. Pääosin tuomioistuimet toimivat tuomarin valan velvoituksen hyvin sisäistäen, oikeamielisesti.
En kuitenkaan voi vapautta kaikkia tuomareita tähän kiiteltyjen kastiin, kuten Takkunenkin jo tekstissä huomauttaa. Syitä virheellisiin päätöksiin voi olla useita joista ikävin on sosiaalinen korruptio, puoltavat "kaveruuspäätökset". Samoin Suomen lainsäädännössä on aukko nimeltä "tuomarin harkintavalta" joka vaikuttaa sivuuttavan lainkirjaimen (ihan selkeissä, harkitaa tarvitsemattomissakin tapauksissa, johon lakiteksti yltäisi aivan sellaisenaan). Tästä aukosta oikovat helposti ne "huonot tuomarit" jotka Takkusen arvosanaa pudottavat.
Oikeusvalvonta käyttää lisäksi vielä termiä "tuomarin laaja harkintavalta", jolloin sen ei tarvitse vaivautua etsimään syytä järjettömään oikeudenpäätökseen.