Poliittiset vaikuttimet ja vaikuttajat ja heidän painostuksensa, kollegiaalinen painostus, toveripiirien ja yhteisöjen painostus saattavat luoda ulkopuolisia paineita viranomaisen päätöksentekoon. Näiden lisäksi, on tapauksia, joissa virkamiehet ovat syyllistyneet suoranaiseen lahjusten vastaanottoon ja jotkut ovat antaneet ymmärtää, että asia ei oikein etene ilman jonkinlaista ”vauhdittajaa”. Rahallisesta hyödystä ei aina ole kysymys. Vauhdittajaksi on kelvannut myös sopiva vastapalvelus, lounas ja alkoholi. Viimeksi mainittua tapaa nimitetään "piilokorruptioksi", koska todistusvoimaista jälkeä lahjonnasta ei jää.
Basuppgifter
Avslutat: 31.12.2017
Yhdenlainen kokemus
Viranomainen
20. januari 2017 klockan 10.18.09
Tämän hankkeen kuvauksessa esitetään väite siitä, että rakenteellisen korruption ilmiö on vallalla kaikissa julkishallinnon toimissa.
Pidän väitettä panettelevana.
Toimin palotarkastajana. En ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa päätöksentekooni olisi yritetty vaikuttaa asiattomasti muiden virkamiesten, esimiesten tai kollegoideni taholta. Ja jos olen saanut tarkastuskohteeksi kiinteistön, joka liittyy jollain tavalla lähipiiriini, harrastuksiini tai ajankäyttööni, olen vaihtanut kohdetta jonkun muun tarkastajan kanssa. (Pienellä paikkakunnalla tämä ei välttämättä onnistu.)
Päätöksentekooni ei ole koskaan yritetty myöskään asiakkaiden toimesta vaikuttaa arveluttavilla keinoilla; syyttelyä ja esimiehen nimen pyytämistä lukuunottamatta. Normaalin työpaikkaruuan, kahvin tai teen olen ottanut tarjoiluna vastaan, jos sitä on tarjottu tarkastuksen yhteydessä. Pidän tätä asiallisena kohteliaisuutena.
Herrakerhoja on, niitä pitääkin olla. Päätöksenteosta ei tule mitään, jos kukaan ei tunne toisiaan.
Poliittisia valintoja on - ei siitä tule mitään, jos hommiin otetaan aina vain paperipätevin. Osaaminen tulee ilman muuta olla riittävä tehtävän hoitamiseen, mutta pitää olla näyttöä myös siitä, että henkilön kanssa pystyy tekemään töitä. Näitä paperipätevinä valittuja ja luonteen paljastuttua (vasta koeajan jälkeen) syrjään siirrettyjä narsisteja on kaikissa työyhteisöissä ihan tarpeeksi.
Korruptio on poistettava, lahjonta, väärien palvelusten teko ja päätöksenteon vääristäminen omaa etua hankkiakseen eivät kuulu virkatöihin. Kaiken viranomaistoiminnan leimaaminen korruptiota harjoittavaksi, on kuitenkin leimaavaa ja arjen käytännöstä kaukana olevaa panettelua.
(Arkityö on opettanut, että pelkkää omaa etua hakevat tarttuvat tukevasti jokaiseen oljenkorteen. Hankkeen tekstit tuntuvat olevan irrallaan kokemastani todellisuudesta, enkä toimi tässä myöskään talon virallisena edustajana, joten käytän nimimerkkiä.)
Hannu Kuukkanen
25. januari 2017 klockan 12.25.23
Kiitos tästä kirjoituksesta "Viranomainen". Olen iloinen, että tällaista suoraselkäisyyttä on joillakin alueilla virkamieskunnassa. Toivon, että muitakin hyviä esimerkkejä ilmaantuu keskusteluun ajan myötä. Ne kertovat, että tilanne ei ole Suomessa toivoton ja toivottavasti esimerkit auttavat niitä "onnettomia" virka-alueita ryhdistäytymään virkavalansa mukaisiksi.
Hannu Kuukkanen
8. februari 2017 klockan 9.36.07
Lainaus:
(Arkityö on opettanut, että pelkkää omaa etua hakevat tarttuvat tukevasti jokaiseen oljenkorteen. Hankkeen tekstit tuntuvat olevan irrallaan kokemastani todellisuudesta, enkä toimi tässä myöskään talon virallisena edustajana, joten käytän nimimerkkiä.)
Minä kirjoitan avoimesti omalla nimelläni, koska jokaiselle väitteelleni löytyy tausta-aineisto. En kirjoita mielipiteitäni. Olen syvästi kiinni arjen todellisuudessa ja erittäin huolestunut Suomessa vallitsevasta "maan tavasta" joka sivuuttaa lain. Toivottavasti olet lukenut koko tekstin ja käynyt myös lukemassa erään konkreettisen tapauksen historian joka on dokumentteineen saanut minut takajaloilleni. Ei näin pitäisi voida Suoemssa, oikeusvaltiossa tuomita ketään. Taustalla ei ole salaliittoteoria vaan hyväveliverkoston käytännön raadollinen esimerkki.
http://etelatuonti.fi/OIKEUS/
Kannattaa mennä alalaidasta suoraan hakemistoon jossa dokumentit on listattu aikajärjestyksessä. Takaan, että kauhukokemusta riittää pitkäksi aikaa ja kaikki ihan realitodellisuudesta kertovaa ja oikeustieteiden professorien lausunnoin vahvistettua faktaa.
Yksi henkilö on elänyt tällaista todellisuutta 38 vuotta ja menettänyt rahan lisäksi myös terveytensä.