Gå till innehållet

Hur nöjd är du med vägarnas skick i din egen region?

Pratbubbla 108
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Berätta din åsikt och ge förslag på hur vägunderhållet kunde ordnas i din region. Motivera ditt svar.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

  • Inga bilagor
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Tiet kohtuullisen hyvässä kunnossa

Plats för profilbild

Kuski
23. januari 2017 klockan 8.55.12

Ainakin tällä hetkellä valtatiet ovat mielestäni hyvässä kunossa. Kakkos tieverkkossa on parantamisen varaa, mutta ei sekään nyt surkeessa kunnossa ole.

Plats för profilbild

ylä-savolainen
23. januari 2017 klockan 9.31.17

Täälläkin tuota valtatietä kyllä suolataan ja höylätään sen minkä kalusto vaan ehtii (ehkä jopa tarpeettomankin paljon) mutta valitettavasti alemman tieverkon kustannuksella. Seututiet säännönmukaisesti umpisurkeassa ja osittain vaarallisessa kunnossa kun tieden perustukset antaneet periksi, jolloin tien se vähäinenkään talvihoito ei tahdo onnistua kunnolla.

Plats för profilbild

35 tkm/v
23. januari 2017 klockan 10.23.06

Kerättyihin rahoihin nähden surkeassa ja vaarallisessa kunnossa heti kun tulee huonompi keli. Mutta mielestäni kaupungeissa rapistunut kuitenkin pahemmin, kuin valtaväylillä. Kyllä isoilla teillä kuitenkin on Etelä-Suomessa parannusta tullut moottoriteitten osalta täältä karjalasta katsottuna ja tekeillä on.
Kilometrejä tulee 30 tkm työmatkoilla pääsääntöisesti etelä ja keski suomessa.

PS. Ja kilometrikorvaukset viimein ajan tasalle niitä kadehtimatta. Nykyään et jää omilleen kuin ajamalla vanhoilla romuilla tai sitten hankintaverot pois välittömästi. Sitten joku järki tuohon pienten autojen suosimiseen. Näillä kilometreillä se auto on työkalu ja tuntuu keskustelu siltä, että kohta ei kannata ja SAISI ajaa kuin henkensä uhalla pikkuautoilla. Kaikki tainneet vieraantua töissäkäyvien todellisuudesta. Eihän meitä tietysti enää paljoa ole.....

Plats för profilbild

eläkemies
23. januari 2017 klockan 12.01.56

Pääteiden pintakunto on vielä. ok. Talvihoito myös pääsääntöisesti. Pitkät osuudet valtateitäkään eivät ole enää turvallisia; runsaasti investointitarvetta - esim. raskaan liikenteen ohittamismahdollisuudet turvallisesti.

Muun tiestön pintakunto, kantavuus ja joiltain osin liikennetarpeen edellyttämä tekninen laatutaso heikkenee rajusti.

Sorateiden kelirikko ml. yksityistiet ongelmana.

Taajamaseutujen maankäytön laajenemisen perässä ei ole tehty vuosiin enää investointeja.

Plats för profilbild

Valtion omistavan soratien varressa asuva
23. januari 2017 klockan 14.21.38

Pääteihin kyllä on laitettu rahaa ja suunnilleen onkin kohtuullisessa kunnossa valtaosa.
Helsinki-Tampere moottoritie tosin melko säälittävää paikoittain.

Mitä sitten tulee näihin pienempiin valtion omistamiin teihin, niin melko surkealla ylläpidolla mennään.
Varmasti tiet olisivat paremmassa kunnossa, jos ELY-keskus vaivaantuisi edes valvomaan urakoitsijoiden toimia.
Meilläkin urakoitsija (YIT) hautasi tien ongelmakohdan, kiven, ajamalla päälle toistakymmentä kasettikuormaa mursketta. Se kivihän nousee vuosi vuodelta ylöspäin, eli lykkäsivät ongelmaa aiheuttaen samalla asukkaille harmaita hiuksia, kun tienpinta nousi yhtäkkiä postilaatikon kohdalla vajaan puoli metriä.

Tästä kun tiedustelin silloiselta tiemestarilta, niin näin ei oltu missään nimessä ohjeistettu toimimaan. YIT:n kuljettaja kyllä näin minulle silmät kirkkaana väitti.

Noh, tämä oli vain yksi surkea esimerkki, YHDEN tien osalta. Vastaavaa räpellystä tapahtuu vuosittain ja teipin päälle laitetaan uutta teippiä.
Harmittaa seurata tällaista sivusta, kun tietää että toiminta rahoitetaan verovaroin ja urakoitsija saa tehdä sitä millä saa itselleen parhaan rahallisen tuoton.

Ongelma ei siis ole omasta mielestäni puhtaasti vain tulojen vs. menojen välisestä suhteesta, vaan myös siitä, miten sitä rahaa käytetään!

Plats för profilbild

Keskellä tietä
23. januari 2017 klockan 17.39.30

Kun selaisin tämän sivuston, niin en välttynyt ajatukselta että kirjoittajat eivät ole liikkuneet sorateillä kesäisin ja vielä vähemmän talvella. Nelivedolla pärjää kun varaa aikaa matkantekoon tosin joissain paikon pitää varoa ettei tekohampaat putoa suusta.

Plats för profilbild

juntti inssi
23. januari 2017 klockan 19.30.07

Jos joku pitää pääteitten kuntoa surkeana, kannattaa mennä rajan taakse ajelemaan, enkä tarkoita Venäjää, vaan ihan Ruotsia ja Norjaa.
Pääteitämme kyllä höylätään ja suolataan, moottori- ja nelikaistojen suolaamista en nykymäärissä pidä kovin järkevänä. Eihän siellä jarrutella niinkuin kaksikaistoilla tai kaupungissa. Sorateitten kunnostus on ollut jäissä vuosikausia, joskus puhuttiin puitten kuljetuksen turvaamisesta, mutta ainakaan E-Karjalassa en oo korjauksia huomannu. Me asutaan soratien varrella kahden ison mäen välissä, joitten molempien juuressa on vauhdintappomutka, ei nouse talvella puutavara-auto ei, aina ei ole varmuutta henkilöautollakaan epäsäännöllisin työajoin.

Plats för profilbild

Asiallisessa kunnossa
24. januari 2017 klockan 0.53.52

Teiden kunnolla voi tarkoittaa monta asiaa: vastaako tien tekninen taso liikennen asettamia tarpeita, onko tie teknisesti sellaisessa kunnossa kuin miksi se on suunniteltu ja meillä Suomessa niin tärkeä talvikunnossapito ja sen puute.

Mielestäni pää- ja kantatieverkko ja yleisesti ottaen alempikin tieverkko on enimmäkseen teknisesti varsin hyvässä kunnossa. Ei toki moitteettomassa ja pientä paikattavaa löytyy sieltä täältä. Toisaalta, kuten tuossa yllä todettiin, niin ei ne tiet missään muuallakaan ole kauttaaltaan missään viiden tähden kunnossa. Kun ajelee vähänkään ranskalaisia pikkuteitä, oivaltaa nopeasti miksi siellä päin arvostetaan mukavaa jousitusta (ja tarkkaa ohjausta). Britit taas kiroilevat ainaisia 'pothole':jaan ja niiden rikkomia renkaita.

Odotuksiin nähden suurimmat tekniset puutteet Suomessa on ehkä yllättäen moottoriteillä. Muualla motarit pidetään lähes poikkeuksetta moitteettomassa kunnossa mutta meillä motarit päästetään rapistumaan aika huonoonkin kuntoon ennen korjauksia. Uraisuus ja pahimmillaan urapaikkaukset ovat ehkä suurin synti.