Gå till innehållet

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kulut nousisivat sietämättömiksi

Plats för profilbild

Käytetyllä ajeleva
23. januari 2017 klockan 11.23.45

Selvitys ei ota huomioon sitä että käyttökulut ovat se asia joka merkitsee kaikkein eniten suurimmalle osalle ihmisistä, tilanne tulisi olemaan sietämätön kaltaisilleni ihmisille jotka ajavat vähän vanhemmalla autolla käyttökulujen vuoksi. Esimerkiksi omat kuluni nousisivat Trafin laskurin perusteella nykytilanteeseen verrattuna kiinteällä maksulla 500€ ja km-perusteisella 1400€, prosenttiluvut 125% ja 188%. Olisin siis hyvin kiinnostunut tietämään miten tämä ei muka tule kalliimmaksi luultavasti sadoille tuhansille suomalaisille tienkäyttäjille joille oma auto on pakollinen koska tyydyttävää julkista liikennettä ei yksinkertaisesti ole saatavilla? Se voi nähdäkseni onnistua ainoastaan autolainaa ottaneilta mutta heiltäkin vain silloin jos eivät ostakaan sitä uudempaa autoa joka mahdollisen autoveron poiston takia voisi sopia muuten budjettiin vaan pitäytyvät ns. vanhassa hintaluokassa ja pystyvät sitten pienempien lainakulujen ansiosta maksamaan enemmän kohonneita muita kuluja. Eli se siitä autokannan uudistustavoitteesta...

Itse ajan n. 10v vanhalla autolla koska siihen voin vielä tehdä itse kaikki huollot, se on vuodessa pitkä penni eli uudempaa en tule kovin helpolla ostamaan. Kun käyttökulut ovat ainoa joka merkitsee (ei autolainaa) niin laskurissa oleva laskennallinen autoveron osuus on aivan turha. Ainoa millä ko. laskurin saisi näyttämään kohdallani edes hiukan edullisempaa hintaa olisi ottaa tuo huomioon ja kolminkertaistaa auton arvo 12000 -> 36000. Sitten tosin tarvitsisin lainaa mitä minulla ei tällä hetkellä ole ja päätyisin samaan tilanteeseen eli maksamaan reilusti nykyistä enemmän. Esityksen matematiikka ei vain toimi.