Gå till innehållet

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kiitos ei kiitos

Plats för profilbild

Liikenneneuvos
23. januari 2017 klockan 8.53.10

En ole valmis maksamaan. Olen valmis maksamaan polttoaineen hinnassa. Yhteisen omaisuuden siirtäminen yhtiöön on vastuutonta vastuunpakoilua. Kokonaisuuden hallinta huononee.

Plats för profilbild

jeppe20kmtöihin
23. januari 2017 klockan 10.17.43

Minullekin sopisi, että alkaisin rahastamaan kasitien käytöstä ihmisiä, jotka sen rakentamisen ovat maksaneet jo moneen kertaan... Polttoaineverotus tälle hetkellä hyvä, p-a vero suoraan valtion omaan tienpidon yhtiöön 2,8 mrd (ei bernenin yhtiön kautta). Ihmisten osoitteet tiedossa+työpaikka --> rahat kohdennetaan siihen suuntaan. ON paikkatietoohjelmat ja kaikki.... PÄÄsähköverkot jo jum##.. myyty eikö se jo riitä!!!

Plats för profilbild

Liikkumisenvapaus
23. januari 2017 klockan 10.26.05

Järjetön esitys. Valtion liikkumisväyliä ei missään nimessä saa yhtiöitää eikä liikkumista rajoittaa uusilla kustannuksilla. Liikkuminen valtion väylillä, niin vesillä kuin kuivalla maalla on kansalaisoikeus ja siitä maksetaan jo olemassa olevien verojen kautta.

Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 10.46.47

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle, vaan veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti.

Plats för profilbild

Kepulipeliä
23. januari 2017 klockan 10.52.43

Aivan älytöntä väittää, että jos tieverkko yhtiöitetään, niin se tulisi kansalaisille halvemmaksi. Tässä esityksessä mainitaan että, autoveroilla, ajoneuvoverolla ja polttoaineverolla kerätystä summasta vain pieni osa menee tien kunnossapitoon ja loput ovat menneet palveluihin jotka, eivät tuota omia verotuloja. Nythän on niin, että jos nämäkin tulot siirtyvät tien kunnossapidon varjolla operaattoreiden ja muiden hyötyjien omistajien kukkaroon, tarvitaan näitä palveluja varten, joilla siis ei VIELÄ ole omia verotuloja, rahaa ja veikkaanpa että tämäkin raha on tarkoitus kerätä kuluttajilta. Jos oikeasti haluttaisiin pitää huolta tieverkosta, olisi se nytkin mahdollista ohjaamalla näitä verotuloja enemmän tien kunnossapitäjille ja tekemällä tästä nykyisestä tienkunnossapidosta järkevämpää. Jyrkkä EI tälle ehdotukselle. Ei jatkoon.

Plats för profilbild

Pekka_vm
23. januari 2017 klockan 11.02.33

@Hanna_LVM skrivet av:

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle, vaan veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti.

Selvityksen mukaan keskimäärin näin ainakin aluksi kävisi. Kuitenkin on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa tai halua laittaa vähiä rahojaan uudempaan autoon. Juuri je joutuisivat hankkeen maksumiehiksi, jopa tuhannesta kahteen tuhanteen euroon nousevilla vuotuisilla maksuilla!

Plats för profilbild

Voihan asian noinkin kertoa
23. januari 2017 klockan 11.52.59

@Hanna_LVM skrivet av:

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle, vaan veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti.

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle voi pitää paikkansa, mutta jo auton omistavat joutuisivat silti maksamaan huomattavasti enemmän auton käytöstä vuosittain kuin tällä hetkellä. Mainitset, että veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti, niin hyvittääkö valtio jo maksetut autoverot? Jos ei, jo auton omistavat maksavat tuon "veron" kahdesti.

Plats för profilbild

Meikku
23. januari 2017 klockan 14.18.43

Moi.

Ei tarvi poistaa näitä minun kirjoituksiani enää, esitän kaiken VAIN JA AINOASTAAN omina melipiteinäni.
Sensurointi on siis sivunpitäjän ohelta turhaa.

8 miljardia on liikenteen tulot , vähennetään siitä 2 miljardia, liikenteen menot. Jäljelle jää 6 miljardia ylimääräistä rahaa. Siivutetaan tästä 2,5 miljardia vaikka 0,5 miljardin erissä teiden kunnostamiseen niin näin hallituksen saamattomuudella aiheutettu "tievelka" poistuu itsestään.
Miten ko. esityksessä/selvityksessä voidaan vedota vähäpäästöisyyteen ? Mielestäni tuo ehdotus/selvitys suosii ostamaan uusia, ISOJA, ISOLLA MOOTTORILLA varustettuja uusia autoja, koska "veroetu" tällaiselle on huomattasti suurempi kuin perus-vähäkulutuksiselle autolle. Ja tuollainen perus-vähäkulutuksinen uuden auton "tienkäyttömaksu" tulisi auton elinkaarena maksamaan huomattavasti enemmän kuin kertaluonteinen autovero mitä nyt kynitään. Eli uusi keskivertoauto ikään kuin ostetaan osamaksulla, tosin loppuhinta tulee olemaan kalliimpi kuin nykyinen uuden auton hinta.
Lisäksi uuden auton valmistaminen (ja romuttaminen) jättää suuremman hiilijalanjäljen kun koko auton käyttöaika.

Lisäksi tässä ollaan suunnittelemassa taas SUOMEN KANSALAISTEN omaisuuden siirtämistä yritykselle.

Mielestäni tässä on menossa 100V Suomen historian suurin puhallus-esitys/selvitys.

Henk. koht MIELESTÄNI

Plats för profilbild

sama
23. januari 2017 klockan 14.19.44

Meikku skrivet av:

Moi.

Ei tarvi poistaa näitä minun kirjoituksiani enää, esitän kaiken VAIN JA AINOASTAAN omina melipiteinäni.
Sensurointi on siis sivunpitäjän ohelta turhaa.

8 miljardia on liikenteen tulot , vähennetään siitä 2 miljardia, liikenteen menot. Jäljelle jää 6 miljardia ylimääräistä rahaa. Siivutetaan tästä 2,5 miljardia vaikka 0,5 miljardin erissä teiden kunnostamiseen niin näin hallituksen saamattomuudella aiheutettu "tievelka" poistuu itsestään.
Miten ko. esityksessä/selvityksessä voidaan vedota vähäpäästöisyyteen ? Mielestäni tuo ehdotus/selvitys suosii ostamaan uusia, ISOJA, ISOLLA MOOTTORILLA varustettuja uusia autoja, koska "veroetu" tällaiselle on huomattasti suurempi kuin perus-vähäkulutuksiselle autolle. Ja tuollainen perus-vähäkulutuksinen uuden auton "tienkäyttömaksu" tulisi auton elinkaarena maksamaan huomattavasti enemmän kuin kertaluonteinen autovero mitä nyt kynitään. Eli uusi keskivertoauto ikään kuin ostetaan osamaksulla, tosin loppuhinta tulee olemaan kalliimpi kuin nykyinen uuden auton hinta.
Lisäksi uuden auton valmistaminen (ja romuttaminen) jättää suuremman hiilijalanjäljen kun koko auton käyttöaika.

Lisäksi tässä ollaan suunnittelemassa taas SUOMEN KANSALAISTEN omaisuuden siirtämistä yritykselle.

Mielestäni tässä on menossa 100V Suomen historian suurin puhallus-esitys/selvitys.

Henk. koht MIELESTÄNI

Eikä tarvi kirjoituksiani sensuroida, huom kyseessä koko tekstissä oli vain ja ainoastaan minun mielipiteeni.
Mielipiteitä ei voi sensuroida sananvapauteeni vedoten.

Plats för profilbild

hämmästynyt
23. januari 2017 klockan 14.23.29

sama skrivet av:

Eikä tarvi kirjoituksiani sensuroida, huom kyseessä koko tekstissä oli vain ja ainoastaan minun mielipiteeni.
Mielipiteitä ei voi sensuroida sananvapauteeni vedoten.

tää on niitä tätä ja sama käymässä liikkumisen suhteen .

Plats för profilbild

JS
23. januari 2017 klockan 15.03.13

En ole valmis, koska sama maksu voidaan periä myös polttoaineen hinnassa.
Kulutus menee suoraan käytön mukaan ja isompi päästöinen auto kuluttaa enempi.

Nyt alennettaisiin polttoaineveroa, mutta parin vuoden kuluttua vero nostetaan samalle tasolle.
Lisäksi Berner pönkittäisi tällä omaa Teslan maahantuontia. Hän on mukana Teslojen maahantuonnissa ja kierrättäisi näin verorahoja omaan bisnekseen. Samalla lailla huijaa verorahoja bisneksiinsä, kuten Sipilä.

Aluksi tieverkkomaksu ovat maltillisempia, mutta nousevat rajusti, kuten verkkoyhtiöiden yksityistämisessä.

Älkää missään nimessä hyväksykö.

Plats för profilbild

kohta entinen veronmaksaja
23. januari 2017 klockan 15.46.14

Varsinainen typeryyden huipentuma tämäkin kysely jossa kysymykset on aseteltu niin että voi kommentoida mahdollisia seurauksia eikä pääasiaa, joka on koko tieverkoston myynti. Se tieverkosto on jo kertaalleen maksettu isiemme, isoisiemme ja vähän nykyisten kansalaisten eli veronmaksajien kukkarosta. Jos se nyt siirretään johonkin yhtiöön on se verrattavissa härskeydessään neovostoliiton ja Venäjän valtionomaisuuden "ryöstöön". Bernerin suunnitelmassa lopputuloksena olisi maksattaa jo kertaalleen maksettu tieverkko toiseen kertaan, ja korkojen kanssa. Lisäksi sen käytöstä pitäisi maksaa kaikenlaisille rahastajatahoille joiden veloitukset karkaavt käsistä heti kättelysta. Ihan huippuna esitetään pokkana kansalaisten "kyttäystä" kaikenlaisilla laatikoilla. Huomatkaa että se on peruslain vastaista. Mukamas parin vuoden päästä tulee pakolliseksi EU-määräys asentaa "musta laatikko" kaikkiin autoihin - tosin mainitsematta jää että siinä direkriivissä on ERIKSEEN KIELLETTY jatkuva seuranta. Kuinka härkejä ihmisiä te olette!! Hävetkää ja älytkää erota itse ennen kuin erotetaan...

Plats för profilbild

Vähäpäästöinen
23. januari 2017 klockan 15.50.00

Kannatan veroa polttoaineissa ja ajan sähköautolla.

Plats för profilbild

just niin
23. januari 2017 klockan 15.51.40

@Hanna_LVM skrivet av:

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle, vaan veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti.

Ei me ihan tyhmiä kuitenkaan olla. Kysehän on kokonaisveroista. Eli ne, joilla auto on maksavat uusien autojen veron poiston. kakku vaan jaetaan uudestaan.

Lisäksi vastustan voimakkaasti tätä yhtiöittämistä.

Plats för profilbild

Tyrmistynyt
23. januari 2017 klockan 16.39.50

@Hanna_LVM skrivet av:

Uudet kustannukset eivät tulisi nykyisten verojen päälle, vaan veroja kevennettäisiin maksuja vastaavasti.

Rahaa ei ole käytettävissä yhtään enempää kuin nyt. Millä maksetaan uuden yhtiön työntekijöiden palkat ja millä rahalla tietä hallinnoivien operaattorien voitot. Yksityiset yritykset ei toimi ilman voittoa.

Milloin Suomessa koittaa aika jolloin virkamiehet joutuvat vastuuseen tekemisistään eli tulee potkut, kuten yksityisellä sektorilla, kun tyrii.

Valtio menettää tämän sekoilun surauksena miljoonia ellei kymmeniä miljoonia verotuloja ja puuttuvat verot tullaan 100% varmuudella keräämään jollakin tavalla. Entä autoliikkeiden tappiot.

Menkää Hurstin leipäjonoon katsomaan mikä on todellisuus tämän päivän Suomessa. Ihmisillä ei ole varaa ostaa edes ruokaa.

Kansallisomaisuutta, tieverkkoja ei pidä antaa pelkän bisneksen tekoon.

Plats för profilbild

Rambo
23. januari 2017 klockan 17.11.17

Nykyinen polttoaineen verotusmalli on paras, ei tarvitse muuttaa muuta kuin kohdentaa rahaa myös teiden korjaamiseen, nyt ne menee herrojen bonuksiin .....

Plats för profilbild

käyttäjä
23. januari 2017 klockan 18.42.18

Nykyinen polttoainevero toimii. Se huomioi auton energiatehokkuuden, ja ajetut kilometrit ja on ylivoimaisen kustannustehokas. Maksujen siirtäminen erilliseen yhtiöön ei tuo mitään etuja, vain lisää kustannuksia.

Plats för profilbild

käyttäjä
23. januari 2017 klockan 18.43.51

Nykyinen polttoainevero toimii. Se huomioi auton energiatehokkuuden, ja ajetut kilometrit ja on ylivoimaisen kustannustehokas. Maksujen siirtäminen erilliseen yhtiöön ei tuo mitään etuja, vain lisää kustannuksia.

Plats för profilbild

Silppuri kutsuu...
24. januari 2017 klockan 1.04.37

Ei kiitos.

Koko operaattorikyhäelmä ja kaiken liikenteen pakottaminen MaaS-paradigmaan on jotenkin vastenmielistä holhoamista. Ikään kuin autoilijat eivät muka osaisi itse huolehtia liikkumisestaan ilman LVM:n kehittämää kontrollia.

Liikenne on ensisijaisesti itsenäisten liikujien satunnaisesti sosiaalista toimintaa, johon ei yleisesti ottaen liity mitään LVM:n tuputtamaa palveluaspektia. Pitäkää tunkkinne!