Gå till innehållet

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Järjetöntä

Plats för profilbild

Autoilija
23. januari 2017 klockan 9.14.53

On järjetöntä myydä valtion perusedellytyksiä yhtiöille, joille tärkeintä on voiton tekeminen. Nykyiset ajoneuvo sekä polttoaineverot kun kohdistettaisiin niille tarkoitettuihin kohteisiin, meillä ei mitään ongelmaa olisi. Valtion ei tarvitse vetää välistä sijoittajien osinkomiljoonien verran, joten en tajua miten yhtiöittäminen tekisi tästä yhtään halvempaa/kannattavampaa muille kuin Sipilän ja Bernerin pienelle kaveripiirille? Polttoaineverot, ajoneuvoerot, sekä autoverot voitaisiin poistaa ja kerätä ajan mukaan olevaa / paikallistamis tietoihin perustuvaa käyttömaksua, mutta valtionomistuksessa. Minä en ole valmis maksamaan jollekkin sijoittajayhtiölle useita tuhansia euroja siitä että pääsen töihin tekemään töitä mistä verottaja vie suurimman siivun. Vielä vähän kun revitte selkänahasta niin minulla ei ole varaa mennä töihin, vaan jään kelan tuille yhteiskuntariesaksi. Sitäkö haette?

Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 9.53.37

Liikenneverkkoyhtiölle ei asetettaisi suuria voittotavoitteita, koska se hoitaa yhteiskunnallisesti tärkeää tehtävää monopoliasemassa. Verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus, minkä takia rahoitusmallin uudistamista on selvitetty. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Yhtiön omistajina olisivat valtio ja maakunnat, eivät sijoittajayhtiöt.

Plats för profilbild

Yllättävää
23. januari 2017 klockan 11.11.40

@Hanna_LVM skrivet av:

Liikenneverkkoyhtiölle ei asetettaisi suuria voittotavoitteita, koska se hoitaa yhteiskunnallisesti tärkeää tehtävää monopoliasemassa. Verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus, minkä takia rahoitusmallin uudistamista on selvitetty. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Yhtiön omistajina olisivat valtio ja maakunnat, eivät sijoittajayhtiöt.

Sijoittajayhtiöt.... Niinpä niin. Sijoittajayhtiöt eivät mitään muuta havittele kuin tulosta.

Plats för profilbild

Joopa joo
23. januari 2017 klockan 16.46.08

Yllättävää skrivet av:

Sijoittajayhtiöt.... Niinpä niin. Sijoittajayhtiöt eivät mitään muuta havittele kuin tulosta.

Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus.

-Eikö ylläolevia palveluja pitäisi rahoittaa tai olla olemassa.

-Missä ne tiet on niin huonossa kunnossa, kuin väitätte. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä pelkän mutu sijaan.

Plats för profilbild

gooby
23. januari 2017 klockan 17.46.14

Joopa joo skrivet av:

Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus.

-Eikö ylläolevia palveluja pitäisi rahoittaa tai olla olemassa.

-Missä ne tiet on niin huonossa kunnossa, kuin väitätte. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä pelkän mutu sijaan.

Asutko Helsingissä? Tulepa joskus vierailulle tänne itä-Suomeen niin näät minkälaista perunapeltoa se asfaltti voi olla, eikä nämä tiet ole edes pahimmasta päästä. Jos konkreettista esimerkkiä kaipaat, niin Kuopiosta Karttulaan voisi olla hyvä reitti noin alkuun.