Gå till innehållet

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kunpa se laskutus olisikin vain OMAN käytön mukaan

Plats för profilbild

@Lefty79
23. januari 2017 klockan 9.28.11

Mitä tähän selvityshankkeeseen tulee..

+ On hyvä, että pyritään uudistamaan liikenneinfran ylläpitomallia eli sitä miten liikenteestä kerätään rahoja ja miten niitä kohdistetaan. On hyvä, että kannustetaan ympäristön pienempään rasittamiseen (vähäpäästöiset autot).
+ On huonoa ja kansaa aliarvioivaa, että uudistuksia (tämä selvitystyö) markkinoidaan valheellisesti sillä, että kustannukset mukamas alenisivat. Mallilaskuri (Trafi) antaa väärää tietoa ja kaikki viittaa siihen, että kustannukset tulevaisuudessa vain nousisivat entisestään.
- On huonoa, että tässä mallissa kuvioon tuodaan ylimääräinen kustannuserä (yhtiö), jonka tekemän voiton maksajiksi autoilijat joutuvat.
- On huonoa, että tämä malli suosii pk-seudulla asuvia, joilla on paremmat mahdollisuudet julkisen liikenteen käyttöön.
- On huonoa, että tässä mallissa palveluoperaattoreiden tarpeellisuutta perustellaan niiden tarjoamilla lisäpalveluilla, vaikka tavallinen autoilija jättää mieluummin ylimääräisistä firmoista tulevat kustannukset maksamatta ja on ilman "lisäpalveluja". Liikenteeseen liittyviä palveluita (ruuhkailmoitukset, navigaattorit, huoltoasemat, pesulat jne) on jo ihan tarpeeksi.
- On huonoa, että tässä mallissa tehdään tulonsiirto pieni- ja keskituloisilta (suurin osa ei pysty verohelpotuksista huolimatta ostamaan uutta autoa, liikenteestä kerättävien maksujen kasvaessa varsinkaan) hyvätuloisille, joilla on mahdollisuus ostaa uusi auto.
- On valheellista, kun sanotaan, että ne maksavat jotka käyttävät ja samaan aikaan esitetään mallia jossa maksat korkeaa käyttömaksua vaikka auto seisoisi pihassa.
- On todella huonoa, että tällaisia selvityksiä tuodaan julkisuuteen hätiköidysti, niitä paikkaillaan ja lisäillään seuraavina päivinä mediassa, eikä niillä ole edes hallituksen tukea takana.
- On typerää, että vaikka kyseessä onkin vasta selvitys, niin tällä tavalla hutiloiden sillä saatiin jo taloudellista vahinkoa ja kansa vähintäänkin ymmälleen että mitä on tapahtumassa.

Tämä selvitysmalli: ei jatkoon.
Odotetaan seuraavia ehdotuksia.

Plats för profilbild

maksan omasta käytöstä
23. januari 2017 klockan 10.19.56

On tosiaan pipon noston asia että nyt uskalletaan lähteä uudistamaan liikenneinfraa. Esitys on kokonaisuudessaan hyvä! Tietenkin siinä on myös yksityiskohtia, joita voisi tehdä toisin tai muuttaa. Sitä varten kai on nyt esitys julkaistu, jotta siitä voisi kaikki tutustua ja tuoda muutostarpeet esille!

Ehdottomasti jatkoon! Pidä Berner kokonaisuudesta kiinni, älä anna politikkojen vesittää sitä!