Gå till innehållet

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Ilmianna

Se övriga kommentarer

Maksuista ja Bernerin selvityksestä

Plats för profilbild

AnttiN
23. januari 2017 klockan 9.30.33

Näyttää todella siltä että autoilusta ollaan tekemässä rikkaiden yksinoikeus ja me kerran autoveron maksaneet maksamme sen uudestaan, samoin kuin verovaroilla rahoitetun tieverkon. Onko mietitty miten käy, jos auto on nyt nostettu lainarahalla? Autoveron poistuessa lainaa voi olla enemmän kuin on auton arvo. Samoin autokaupan käytettyjen autojen varastoarvo laskee, ja autokaupat tekevät mahtavat tappiot. Autokauppa pysähtyy kuin seinään nyt, harmikseni olen itse tilannut juuri uuden auton jonka arvo laskee sitten pikapuoliin sen seitsemän tonnia. Se, että seuraava väliraha on sama kuin jos auton ostaisi ensi vuonna on potaskaa, näin kyllä, mutta minä olen maksanut autosta sitä ennen 7000 euroa enemmän. Tosin koetan nyt viivyttää sen luovutusta mahdollisimman pitkään, että asiat selviäisivät.

Auto on suomalaiselle perheelle välttämätön ja useimmiten toiseksi arvokkain omaisuuserä asunnon ohella. Miksi tarvitaan väliyhtiö rahastamaan, kikkailua ja käy kuin Carunassa ja jälkikäteen kädet nostetaan pystyyn ja sanotaan että valtio ei voi puuttua yksityisen toimijan hinnoitteluun. Teitä on yksi, ei siellä ole rinnakkain samaan paikkaan teitä toisin kuin televerkkoja missä kilpailu voi toimiakin. Töissä pitäisi käydä ja asiat hoitaa, ja kaikilla ei ole varaa eikä halua asua kaupungissa.Kilometriverotus on jätetty optiona mahdolliseksi ja seuraava askel on se. Sitten voi sakotkin lähetää automaattisesti ja isoveli tietää koko ajan missä liikkuu.
Rahaa uusi esitys ei tuo teihin yhtään lisää, vain lisää menoja ja välistävetäjiä.

Valtiota halvemmalla mikään ei saa lainaa, ja turha väliorganisaatio rahastamaan ja voittoa keräämään on täysin idioottimainen ajatus. Korvamerkittyä rahaa on jo yle-verokin, liikenteeltä jo nyt kerättävistä rahoista voi korvamerkitä osan tierahaksi tai sitten nostaa bensan ja dieselin verotusta sen 6 snt mitä vastaavaan tarvitaan. Autoilijoilta kerätään jo nyt 8 mrd veroja ja sinne palautuu 1,6 mrd. Nyt haluttaisiin maksaa vielä toiseen kertaan kaikki.





Plats för profilbild

@Lefty79
23. januari 2017 klockan 9.49.55

Tuota minäkin ihmettelen, että kun ehdotetaan liikenteeltä kerättävien rahojen käyttämistä liikenteeseen, niin nostetaan kädet pystyyn ja sanotaan ettei niitä ole korvamerkitty. Mitä ihmettä, näistä asioistahan päättävät ihmiset, jotka voivat säätää uusia lakejakin :D Hyvin näppärästi se yle-verokin järjestyi. Totuus on toki se, että osan liikennerahan korvamerkitseminen liikenneinfran ylläpitoon olisi kaikista paras ja kätevin ratkaisu, mutta siihen malliin ei saisi liitettyä tätä Bernerin todellista agendaa (yhtiön mukaantulo jne.).

Plats för profilbild

Digipalveluhuijaus
23. januari 2017 klockan 17.21.51

@Lefty79 skrivet av:

Tuota minäkin ihmettelen, että kun ehdotetaan liikenteeltä kerättävien rahojen käyttämistä liikenteeseen, niin nostetaan kädet pystyyn ja sanotaan ettei niitä ole korvamerkitty. Mitä ihmettä, näistä asioistahan päättävät ihmiset, jotka voivat säätää uusia lakejakin :D Hyvin näppärästi se yle-verokin järjestyi. Totuus on toki se, että osan liikennerahan korvamerkitseminen liikenneinfran ylläpitoon olisi kaikista paras ja kätevin ratkaisu, mutta siihen malliin ei saisi liitettyä tätä Bernerin todellista agendaa (yhtiön mukaantulo jne.).

Pakkohan se yle-vero tehdä. Muutenhan sitä budjettiriihessä riideltäs että miksi pitää 40 milj.€ maksaa joka vuosi Digitalle. Siis sille yhtiölle joka myytiin alle 300milj € ulkomaille