Gå till innehållet

Borde fordonets utsläppsnivå inverka på priset?

Pratbubbla 88
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.

Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Päästöt ja päästöt

Plats för profilbild

Jopolla kuuhun
23. januari 2017 klockan 11.55.17

Hyväksyn ainoastaan päästöihin perustuvat maksut jos kaikki alla olevat 3 asiaa otetaan siinä huomioon:

- CO2 päästöt, näitä jo verotetaan nyt.

- Typen oksidit. Vielä vaarallisempia kuin CO2 päästöt. Dieselit joutaa tulemaan maksumiehiksi kanssa.

- Ajomäärä jolloin tienpinnasta irtoava pöly ja pienpartikkelit tulevat päästöihin mukaan.

Vaikkapa näin että jos ajat 10000km maksat 100 ekee + CO2 + NO2
- jos ajat 80000 km maksat 800 ekee + CO2 + NO2.

Plats för profilbild

nokileka
23. januari 2017 klockan 12.39.57

Diesel autoista joutuu maksamaan jo nykyään jäätävän käyttövoimaveron, mitä ei bensa-autoilla ole joten diesel-autoista maksetaan jo nykyään enemmän veroja kuin bensa-autoista.

Plats för profilbild

Epätoivoista
23. januari 2017 klockan 12.49.18

Tuo nyt vaan ei ole mahdollista. Ne pienipalkkaiset, eläkeläiset ja työttömät, jotka asuvat kaukana asutuskeskuksista joutuvat maksamaan ihan suhteettomia summia sen vuoksi, että
1) ei ole mitään mahdollisuutta ostaa uutta autoa, koska muutenkin eläminen on jo vedetty äärimmilleen
2)kun matka peruspalveluihinkin (kauppa, pankki, terveyskeskus jne.) ovat kymmenien kilometrien päässä ovat kustannukset elämiseen suhteettomat
3)jos työmatka on satoja kilometrejä päivässä, miten se kompensoidaan niille, joille maksut tulevat kohtuuttomiksi, ja on lopetettava työssäkäynti. Myös pienipalkkaiset ja osa-aikatyötä tekevät tarvitsevat oikeuden liikkumiseen.
4)Eläkeläiset tarvitsevat syrjäseuduilla välttämättä autoa, jotta pääsevät kotoa palveluihin, eikä heilläkään varmasti ole rahaa enempää käyttettävissä siihen oikeuteen että saa poistua pihaltaan.
5) Julkinen liikenne on olematon syrjäseuduilla, eikä todellinen käytettävissä oleva vaihtoehto.

Mikä estää tekemästä sellaisia päätöksiä, että jo nyt liikenteestä kerätty raha päätetään sijoittaa liikenteen sujuvoittamiseen?
Mistä tehdään se raha budjettiin, joka tässä vaihtoehdossa siirretään uudelle yhtiölle - rahamäärähän ei pitäisi lisääntyä - eli kulujen kasvaa - eli taas väitetään rahamäärän lisääntyvän, vaikka ihmisille väitetään, että maksut pienenisivät.