Gå till innehållet

Borde fordonets utsläppsnivå inverka på priset?

Pratbubbla 88
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.

Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Ajoneuvovero

Plats för profilbild

PäästötKuriin
23. januari 2017 klockan 13.01.38

Me saamme liikenteen vähäpäästöisemmäksi seuraavasti: Ajoneuvoveron käyttövoimavero pienemmäksi ja ajoneuvovero muuten paljon isommaksi ja vielä reilusti tuntuvammin progressiiviseksi päästöjen mukaan. Poistetaan autovero pitkän ajan kuluessa sitä samalla ajoneuvoverolla kompensoiden. Lopulta (useamman hallituskauden päästä) autovero olisi nollassa ja se olisi kokonaan korvattu ajoneuvoverolla. Kilometripohjainen laskuttaminen (esim. polttoainevero) laskee kotimaan matkailua ja vähentää marginaalisesti yleistä talouden toimeliaisuutta. Yhtiöitä tähän välirahastajaksi ei tarvita, kun homma tehdään järkevästi ja pitkäjänteisesti. Tieverkon pitkäjänteinen suunnitelmallinen kehittäminen on myös avain EU rahaan. Yhtiöittäminen vähentäisi demokratiaa. Yhtiöittäminen myös lisäisi veron maksajien kuluja. Nykyinen järjestelmä on kustannustehokas, sitä ei kannata romuttaa.