Gå till innehållet

Borde fordonets utsläppsnivå inverka på priset?

Pratbubbla 88
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.

Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017

Bilagor

Ilmianna

Se övriga kommentarer

Kysymys nimenomaan tieverkon ylläpidon kustannuksista

Plats för profilbild

Miksi pitäisi
23. januari 2017 klockan 13.46.43

Jo nyt maksaa isopäästöisemmällä autolla ajaminen enemmän kuin pienipäästöisellä. Päästöt ovat melko suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen, mikä on suorassa suhteessa polttoaineen ja sen veron määrään. Sama pätee ajettuihin kilometreihin.

Nyt kuitenkin puhutaan tieinfrasta, jossa maksua kerättäisiin nimenomaan tieverkon ylläpitoon. Miksi uuden Nissan Micran tai Opel Corsan omistajan joka ajaa vuodessa yli 20.000km pitäisi maksaa vähemmän kuin vanhan isokoneisen auton omistajan joka maksaa enemmän ajamalla alle puolet tuosta matkasta? Saati ajateltaessa harrasteajoneuvoja joilla jo muutama kilometri ja ajopäivä uhkaavat käydä ylivoimaisen kalliiksi harrastusta ajatellen.

Kuluuko vanhalla autolla ajettaessa tien pinta enemmän? Onko uusi ekologinen auto niin ekologinen ettei tien pinnasta irtoa hiukkasia? Sulattaako pakokaasu asfalttia?

Lisäksi voimme miettiä, kuinka suuri vaikutus meidän autoilun päästöillä on globaalissa mittakaavassa. Hieman yli 5 miljoonaa ihmistä ei autoilullaan paljoa voi vaikuttaa maapallon päästöihin, vaikka kuinka kauniisti ajattelimme. Kiina, Intia ja muut paljon saastuttavat teollisuusmaat ovat avainasemassa tässä keskustelussa. Ja Trumpin johdolla myös Yhdysvallat ovat jäämässä ulos päästökeskusteluista ja -sopimuksista.

Ja kysyn vielä uudelleen, kuinka päästöt vaikuttavat tieverkon ylläpitoon?